• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

lasersvetsning, före/eftertråd

rogart-63

Patek
Ja, typ "lödtråd". Vanlig men mycket tunndragen 18k tråd i bästa möjliga färg. Det ska väl helst inte vara för stora ytor och boetten bör vara strippad. Och det bör väl också vara någon form av mervärde i klockan, ekonomiskt eller känslomässigt, då åtgärden inte ligger i den nedre prisregionerna.
Finns lågsmålt lod som har lägre smältpunkt än guld. Använde det när jag lödde i guld med gaslåga. Men aldrig testa att lägga det på stål med guld. Kanske funkar. Guld smälter vid 1064 eller nåt och tror detta smälte runt 800-900 grader. Det var ju inte rent guld utan man hade legerat det med nåt så det smälte tidigare.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
du vill inte öva mer? Har ett jack i min IWC som skulle behöva lite kärlek :)
IMG_0696.PNG
Det kan tänkas men vad är det för metall, glas? Sitter glaset i en "lös ram", lätt att snäppa bort ifrån boetten?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Finns lågsmålt lod som har lägre smältpunkt än guld. Använde det när jag lödde i guld med gaslåga. Men aldrig testa att lägga det på stål med guld. Kanske funkar. Guld smälter vid 1064 eller nåt och tror detta smälte runt 800-900 grader. Det var ju inte rent guld utan man hade legerat det med nåt så det smälte tidigare.
Då är det ett hårt eller extra hårt slaglod du använt. Tror inte det blir bra alls med låga, risken är att en stålboett blir helt förstörd. Dessutom tror jag blir det svårt att få lod att fästa i stålet med låga, inget jag provat men det funkar inte som, typ tennspackel på en bilplåt.
 

rogart-63

Patek
Fast det borde ju gå. Man löder tenn på koppar och silver på guld . Högsmält guld vi hade smälte vid 1340 . Gick fint att löda med vanligt lod till 18 k gult guld
Ska fråga nån gång när jag är där inne om jag får prova . Stålboetten klarar det utan problem.
 
Senast ändrad:

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Fast det borde ju gå. Man löder tenn på koppar, silver på guld . Högsmält guld vi had smälte vid 1340 . Gick fin att löda me vanligt lod till 18 k guld guld.
Ska fråga nån gång när jag är där inne om jag får brova . Stålboetten klarar det utan problem.
Jag skulle nog vara orolig för att hårdheten i boetten går förlorad samt risken att den skulle kunna slå sig. Sedan risken att det skulle kunna bli frätningar i övergången mellan lod och det guld som sitter kvar på boetten. =svårt att få snyggt. Men ännu så är det mest spekulationer ifrån mig.

Grymt! Återkopplar imorgon!!
Jepp, inboxa mig och om vad man anser på Nymans.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Undrar lite om det är ett svårt jobb att addera metall med lasersvetsen på ena kronskyddet så skydden blir mer jämna. Se nedan bilder:

vad tror @curler2 eller @rogart-63, är det enkelt att påföra material på kronskydden och sedan polera till. Kommer det bli bra tror ni?
EF38F626-D441-426D-9C6A-EC57CBC54656.jpeg
64DAB222-B941-4C3C-ADC1-0D1BA7F9A794.jpeg
62B7D3CD-E58F-484D-8C09-8B7EC918B6D8.jpeg
759781BA-0D3B-45F6-A15C-53220F977B6C.jpeg
 
Senast ändrad:

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Hej,
Undrar lite om det är ett svårt jobb att addera metall med lasersvetsen på ena kronskyddet så skydden blir mer jämna. Se nedan bilder:

vad tror @curler2 eller @rogart-63, är det enkelt att påföra material på kronskydden och sedan polera till. Kommer det bli bra tror ni?
EF38F626-D441-426D-9C6A-EC57CBC54656.jpeg
64DAB222-B941-4C3C-ADC1-0D1BA7F9A794.jpeg
62B7D3CD-E58F-484D-8C09-8B7EC918B6D8.jpeg
759781BA-0D3B-45F6-A15C-53220F977B6C.jpeg
Om det ska svetsas så är det något krångliga att jag helst ser att man först bör plocka bort allt löst på klockan, verk, krona, glas etc. I övrigt borde det gå bra.
Taggningen har iaf gått mig helt förbi.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag prövar här då jag fått tips om att fin-svetsning kan vara en lösning på mitt problem..
Bilderna visar ett lås på en länk, där en specifik del har gått sönder. Den går att trycka in på rätt plats men det finns inget som håller kvar delen = länken delas på två vid handledsrörelse och klockan faller av.

Är det här ens något som är möjligt att fixa? Lödning fanns inte på kartan tydligen? (Är helt rookie på det här)
IMG_9386.JPG
IMG_9389.jpg
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Om det ska svetsas så är det något krångliga att jag helst ser att man först bör plocka bort allt löst på klockan, verk, krona, glas etc. I övrigt borde det gå bra.
Taggningen har iaf gått mig helt förbi.

Ok, det låter rimligt. Kanske nått att passa på att görna vid en service.
Kanske aldrig taggades riktigt men det är lugnt, nu har jag ju fått svar iaf :) tack å bock!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag prövar här då jag fått tips om att fin-svetsning kan vara en lösning på mitt problem..
Bilderna visar ett lås på en länk, där en specifik del har gått sönder. Den går att trycka in på rätt plats men det finns inget som håller kvar delen = länken delas på två vid handledsrörelse och klockan faller av.

Är det här ens något som är möjligt att fixa? Lödning fanns inte på kartan tydligen? (Är helt rookie på det här)
IMG_9386.JPG
IMG_9389.jpg
Jag har lite svårt att se och förstå vad felet är, kan det vara att nån del i viklåset gått av?
Det mesta brukar gå att laga, det hänger på vilka maskiner man har och vad kunden vill betala. I det kanske också man ska väga in de fördelar som man kan har med att faktiskt skaffa ett nytt band eller lås.
 
Topp