• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lasersvetsning?

Jag diskuterar inte definitioner här, utan hur gott hantverk som kan utföras!
Vilket får anses vara en smaksak. Jag kan se nyttan på en våldtagen boett som tappat sin form. Annars så föredrar jag repor, dings etc inom rimliga gränser. Jag imponeras föga av det som postats ovan även om det finns mer imponerande exempel.
 
Vilket får anses vara en smaksak. Jag kan se nyttan på en våldtagen boett som tappat sin form. Annars så föredrar jag repor, dings etc inom rimliga gränser. Jag imponeras föga av det som postats ovan även om det finns mer imponerande exempel.
Förstår man komplexiteten i vad dessa fackmän utför så är det svårt att inte imponeras - sedan är ju allt en smaksak, men det är ju sen gammalt 😃
 
Jag var lite otydlig. Jag menar att om det är svårt att avgöra om boetten är NOS/ eller nära ny eller lasersvetsad borde man väl kunna göra en helhetsbedömning av alla urets delar? Dvs nytt utanpå bör väl motsvaras av samma skick i verket?
Säkert, men har du en boett som ser ut som NOS så märker du snabbt om något annat inte lirar och är off (patina på index etc). Så det märks oftast redan på utsidan..
 
Det är en reparation. Man lagar en skada. Det är inget som höjer värdet på något sätt. Det är rent kosmetiskt om man föredrar att ta bort dings eller dålig tidigare polering.

Inte olikt en helt vanlig polering. Bara ett annat tillvägagångssätt.
Klart klockan är värd mer pengar efter finpolering/laser än i skadat skick.
 
Damiens verkar vara baserad i Polen. Jag tror verkligen inte det är så dyrt som man tänker, frågan är vad det gör med värdet på klockan bara.

Vill minnas Roman sa i något avsnitt att bra fix på detta sätt ej går att se överhuvudtaget om det är ett mindre jobb. Och han lär väl ha kontakter som är oerhört skickliga samt har tillgång till material och objekt att jämföra med. Större jobb är nog svårare är tavlan 40 år samt åldrad så köper väl inte någon att boetten är klockren direkt.

Man lagar ju gamla bilar, flipperspel, smycken, tavlor och mycket annat med de tekniker som finns utan att det minskar värdet.
 
Vill minnas Roman sa i något avsnitt att bra fix på detta sätt ej går att se överhuvudtaget om det är ett mindre jobb. Och han lär väl ha kontakter som är oerhört skickliga samt har tillgång till material och objekt att jämföra med. Större jobb är nog svårare är tavlan 40 år samt åldrad så köper väl inte någon att boetten är klockren direkt.

Man lagar ju gamla bilar, flipperspel, smycken, tavlor och mycket annat med de tekniker som finns utan att det minskar värdet.
Marknader och aktörer utvecklar ju sitt kollektiva medvetande och vad man anser vara ok och inte över tid - är jobbet second to none perfekt har jag inga problem med det..
 
Klart klockan är värd mer pengar efter finpolering/laser än i skadat skick.
Beror helt och hållet på skadan i mina ögon. Polering i sig är inte värdeskapande mer än ev poleringskostnaden i sig. Den som köper den skadad kan alltid välja att reparera den själv.
 
Skulle säga att du överskattar folks tålamod/kunskap.
Det gäller också skadade klockor. :)

Jag tror folk lurar sig själva om de tror att man kan tjäna pengar på att lasra och skära till en dålig 1680 eller whatever.

När det gäller de som betalar dyrt för NOS så tror jag att merparten är tillräckligt kompetenta för att se vad som är vad.

Undantaget där det ev bär sig är möjligtvis de som tar en hårt brukad AP/PP och ber om att få den tillfixad av tillverkaren till en förhållandevis rimlig peng. Där är jobbet ofta så otroligt bra att man ibland funderar på om de ens polerar eller om de bara byter ut boett/glasring. Det är dock en helt annan sak än valfri polack, italienare eller amerikan som erbjuder tjänsten.
 
Det gäller också skadade klockor. :)

Jag tror folk lurar sig själva om de tror att man kan tjäna pengar på att lasra och skära till en dålig 1680 eller whatever.

När det gäller de som betalar dyrt för NOS så tror jag att merparten är tillräckligt kompetenta för att se vad som är vad.

Undantaget där det ev bär sig är möjligtvis de som tar en hårt brukad AP/PP och ber om att få den tillfixad av tillverkaren till en förhållandevis rimlig peng. Där är jobbet ofta så otroligt bra att man ibland funderar på om de ens polerar eller om de bara byter ut boett/glasring. Det är dock en helt annan sak än valfri polack, italienare eller amerikan som erbjuder tjänsten.
Nu medgav du iofs att en återställd klocka är/kan vara mer värd så kan lämna den diskussionen.

Handlar inte om att någon skall tro att något är NOS utan att en klocka får formen åter. Ser ingen skillnad på de AP/PP du refererar till och flertalet aktörer som slipar Rolexboetter på slipskivor. Det är bra hantverk, bättre än flesta tillverkare idag själva kan åstadkomma.
 
Nu medgav du iofs att en återställd klocka är/kan vara mer värd så kan lämna den diskussionen.

Handlar inte om att någon skall tro att något är NOS utan att en klocka får formen åter. Ser ingen skillnad på de AP/PP du refererar till och flertalet aktörer som slipar Rolexboetter på slipskivor. Det är bra hantverk, bättre än flesta tillverkare idag själva kan åstadkomma.
Diskussionen har snuddat vid att det ska vara omöjligt att se vad som är vad. Vilket det inte är.
 
En annan aspekt är att när dessa svetsade klockor börjar användas normalt så repbildning och hack uppstår och blanka ytor mattas av över tid, så lär det bli nästintill omöjligt att avgöra tidigare historik på reparationer..
 
Är det verkligen så enkelt att lägga på exakt samma stålblandning så färgerna blir identiska, eller kommer boetten att bli märkbart "flammig" när den slits över tid?
 
Diskussionen har snuddat vid att det ska vara omöjligt att se vad som är vad. Vilket det inte är.
Inte så jag tolkade senaste vågen av intresse, men ok.
En annan aspekt är att när dessa svetsade klockor börjar användas normalt så repbildning och hack uppstår och blanka ytor mattas av över tid, så lär det bli nästintill omöjligt att avgöra tidigare historik på reparationer..
Knappast raketforskning att göra dem på konstgjord väg om det är vad man vill.
 
Inte så jag tolkade senaste vågen av intresse, men ok.

Knappast raketforskning att göra dem på konstgjord väg om det är vad man vill.
Reproduktioner av boetter har jag sett ett antal av - det enda man kunde ta det på var lasergraveringen som var nästintill snarlik..

904L-legeringen är nog inte sannolik att någon lyckas med än på ett tag..
 
Reproduktioner av boetter har jag sett ett antal av - det enda man kunde ta det på var lasergraveringen som var nästintill snarlik..

904L-legeringen är nog inte sannolik att någon lyckas med än på ett tag..
Är det särskilda utmaningar med 904L? Vad jag sett verkar de som lasersvetsar vintage även ta sig an moderna klockor.
 
Förstår inte. Lasrad har kvar sina nummer. Inte svårt att repa en nypolerad om man så vill. Har inte nämnt något om fakeboetter.

”Knappast raketforskning att göra dem på konstgjord väg om det är vad man vill.”

-> ”konstgjord väg” syftar ju till reproduktion i min värld, men inte i din tydligen..
 
Tillbaka
Topp