• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lasersvetsning?

904’an är svårbearbetad - förmodligen bara du som rår på det här på forumet..
Nej, krävs ingen speciell maskinpark där inte. Små skillnader finns mellan olika legeringar och härdningar, men det är små skillnader i detta fall. Går vi över till tantal, platina och safir börjar vi få problem i vissa processer.
 
Nej, krävs ingen speciell maskinpark där inte. Små skillnader finns mellan olika legeringar och härdningar, men det är små skillnader i detta fall. Går vi över till tantal, platina och safir börjar vi få problem i vissa processer.
Nu är du ute och gasar i vildmarken, det är uppenbart!

Finns betydligt fler steg i tillverkningsprocessen som gör 904’an överjävligt relativt 316L.

Punkt!
 
kort och gott: allt från sintring till finisheringen är mer resurskrävande då legeringen är betydligt hårdare (och också korrosionsbeständigare)!
 

Det är typ 4% mer Krom och 2% mer Molybden samt tillsatt koppar i 904L. Plus att man sänkt kolhalten.

Lägre kolhalt ger bättre ytor vid bearbetning.

Tillsatserna ger bättre korrosionsbeständighet - och högre allergen påverkan.

Skiten kokas på exakt samma sätt.

Har jobbat på stålverk. Naturligtvis på betryggande akademiskt avstånd.
 
Det är typ 4% mer Krom och 2% mer Molybden samt tillsatt koppar i 904L. Plus att man sänkt kolhalten.

Lägre kolhalt ger bättre ytor vid bearbetning.

Tillsatserna ger bättre korrosionsbeständighet - och högre allergen påverkan.

Skiten kokas på exakt samma sätt.

Har jobbat på stålverk. Naturligtvis på betryggande akademiskt avstånd.
Dvs inget mer tillverkningsteg för Rolex?
 
Dvs inget mer tillverkningsteg för Rolex?

Rolex har ju, iaf historiskt, köpt in sitt stål, inte tillverkat det själv.

Stål som är färdigt och skall bearbetas är liksom, stål!?

Det behöver bearbetas på samma sätt oavsett hur det är legerat så jag har väldigt svårt att tro att något skiljer i tillverkningsprocessen efter att man bytte till 904 från 316. Möjligen att man får jobba mer med poleringen då det finns möjlighet att få en bättre yta med 904, högst oklart dock.

Jag har hört det där om att 904L skall vara så mycket hårdare än 316L tidigare. Nu minns jag inte de exakta siffrorna men när jag då kollade var på Rockwell-skalan de låg så hade de typ exakt samma HRB - nu är ju förvisso hårdhetsmätning tyvärr en relativt oexakt vetenskap men speciellt mycket fel mäter man ju inte mellan två material.
 
Rolex har ju, iaf historiskt, köpt in sitt stål, inte tillverkat det själv.

Stål som är färdigt och skall bearbetas är liksom, stål. Det behöver bearbetas på samma sätt oavsett hur det är legerat liksom så jag har väldigt svårt att tro att något skiljer i tillverkningsprocessen efter att man bytte till 904 från 316. Möjligen att man får jobba mer med poleringen då det finns möjlighet att få en bättre uta med 904, högst oklart dock.

Jag har hört det där om att 904L skall vara så mycket hårdare än 316L tidigare. Nu minns jag inte de exakta siffrorna men när jag då kollade var på Rockwell-skalan de låg så hade de typ exakt samma HRB - nu är ju förvisso hårdhetsmätning tyvärr en relativt oexakt vetenskap men speciellt mycket fel mäter man ju inte mellan två material.
Precis det jag ville lyfta fram. Kokar ju metall dagligen på jobbet, så lite koll har man allt.
 
Rolex har ju, iaf historiskt, köpt in sitt stål, inte tillverkat det själv.

Stål som är färdigt och skall bearbetas är liksom, stål!?

Det behöver bearbetas på samma sätt oavsett hur det är legerat så jag har väldigt svårt att tro att något skiljer i tillverkningsprocessen efter att man bytte till 904 från 316. Möjligen att man får jobba mer med poleringen då det finns möjlighet att få en bättre yta med 904, högst oklart dock.

Jag har hört det där om att 904L skall vara så mycket hårdare än 316L tidigare. Nu minns jag inte de exakta siffrorna men när jag då kollade var på Rockwell-skalan de låg så hade de typ exakt samma HRB - nu är ju förvisso hårdhetsmätning tyvärr en relativt oexakt vetenskap men speciellt mycket fel mäter man ju inte mellan två material.
904 har 490Vb och 316 400Vb (har jag för mig)
 
Problemet med 904 är väl att det är ”segt” jämfört med 316, och i kombination med ganska dåliga värmeledningsegensksper + att det deformstionshärdar = > mycket värme i verktygen!
 
4000 hos en Rolex AD för denna skada. Säkert lite dyrare via en AD. 116610LV.

BDEA004B-C145-42F1-9608-18A07793556E.jpeg
 
Tillbaka
Topp