• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Last/lådcykel

Nej men om du läser tidigare längre upp så skrev att han "Köpte en sån till företaget (dock med annan branding) och är inte alls nöjd!"
Efter jag skrev om bullitt! så min tolkning blev en tvåhjulig lastis, å ja det går att köra kylskåp och flickvän i en sådan med ;)

Fast han cinterade ett annat inlägg. Om en 3-hjuling. Inte om din Bullit.

Jag skulle också vilja ha just en elkonverterad Bullit, men jag är orolig hur den blir på vintern. Misstänker att användningsområdet ökar avsevärt vintertid med 3-hjuling. I snöslask och isbark är jag inte så säker på att man vill tunglasta en Bullit med matkassarna och kids?

Den 3-hjuling som jag tycker ser 'roligast' ut är Butchers & Bicycles. Därmed att jag är nyfiken på en sån.
 
Fast han cinterade ett annat inlägg. Om en 3-hjuling. Inte om din Bullit.

Jag skulle också vilja ha just en elkonverterad Bullit, men jag är orolig hur den blir på vintern. Misstänker att användningsområdet ökar avsevärt vintertid med 3-hjuling. I snöslask och isbark är jag inte så säker på att man vill tunglasta en Bullit med matkassarna och kids?

Den 3-hjuling som jag tycker ser 'roligast' ut är Butchers & Bicycles. Därmed att jag är nyfiken på en sån.


Okej missa det :p

Jag personligen har ingen erfarenhet av det än vi får se när vintern kommer!
Dem jag har pratat med dok säger att det ska vara rätt lugnt. Blir det som förra vintern här i Stockholm så känns det ärt grönt :D
 
Min heter Orion, men det ser ut att vara exakt samma. Gissar att man köper i bulk från Kina och brandar själv. Min finns både med skiv- och v-broms. Fast det kan ju faktiskt vara ett sämre batteri eller motor i min!

Hur mycket vikt brukar du köra? Jag brukar oftast köra ca 65 kg last + 60 kg kollega + mig själv som väger 78, och då blir uppförsbackarna väldigt svåra. Men det kanske är mer vikt än den är specad för... Upplever också att den funkar så att ju hårdare man trampar, desto mindre assist får man.

Fast överlag är det ett helt geniaiskt fordon och helt nödvändigt för vår verksamhet. Hade aldrig kunnat köra leveranser i Stockholms innerstad med bil!
Jag väger 108, två ungar på sammanlagt 50 kanske, och ibland 60 kg hustru. Ibland 30 kg hund. Ofta matkassar, picnic-korgar och annat. Nemas problemas.
 
Fast han cinterade ett annat inlägg. Om en 3-hjuling. Inte om din Bullit.

Jag skulle också vilja ha just en elkonverterad Bullit, men jag är orolig hur den blir på vintern. Misstänker att användningsområdet ökar avsevärt vintertid med 3-hjuling. I snöslask och isbark är jag inte så säker på att man vill tunglasta en Bullit med matkassarna och kids?

Den 3-hjuling som jag tycker ser 'roligast' ut är Butchers & Bicycles. Därmed att jag är nyfiken på en sån.
Tycker den ser intressant ut! Ingen jättelastare jämfört med de största trehjulingarna kanske, men säkert ett bra alternativ till en tvåhjuling för den som vill behålla cykelkänslan och ändå köra lite säkrare på vintern. Tror jag sett något liknande från cykelfabriken men just nu verkar deras sida ligga nere.
 
Tycker den ser intressant ut! Ingen jättelastare jämfört med de största trehjulingarna kanske, men säkert ett bra alternativ till en tvåhjuling för den som vill behålla cykelkänslan och ändå köra lite säkrare på vintern. Tror jag sett något liknande från cykelfabriken men just nu verkar deras sida ligga nere.
Vad har ni för lås till era dyrgripar ?
Är det feta motorcykellås som gäller ?
 
Vad har ni för lås till era dyrgripar ?
Är det feta motorcykellås som gäller ?
Jag köpte det tyngsta kättinglåset jag kunde hitta och så har den ett blocklås från början inkl låst batteri (men det plockar man in i vilket fall för de är hårdvaluta på blocket tyvärr, stjäls betydligt mer batterier än cyklar tydligen.)
 
Jag köpte det tyngsta kättinglåset jag kunde hitta och så har den ett blocklås från början inkl låst batteri (men det plockar man in i vilket fall för de är hårdvaluta på blocket tyvärr, stjäls betydligt mer batterier än cyklar tydligen.)
Ok, kan tänka mig att det är stöldbegärligt, måste man ha sep försäkring också ?
 
Okej missa det :p

Jag personligen har ingen erfarenhet av det än vi får se när vintern kommer!
Dem jag har pratat med dok säger att det ska vara rätt lugnt. Blir det som förra vintern här i Stockholm så känns det ärt grönt :D

Hur gick det att cykla Bullit under vintern?

Börjar närma mig ett inköp och velar fortfarande mellan 2- eller 3-hjul och el eller inte...eller om det enbart skall bli en cykelkärra.
 
Jag beställde en Cargobike Delight i förra veckan. Förhoppningsvis kommer den nästa vecka. Sen är det slut på alla jävla bilköer och parkeringspengar :).

Delight1.jpg
 
Bumpar upp den här tråden för att höra lite feedback om era cyklar i nutid.
Vi har nyligen gjort oss av med bilen, då vi inte använde den, för nära till förskolan och mer omständigt med parkering, så blir billigare att köra bilpool genom M, när vi behöver bil.
Men, vi funderar på en lådcykel, med el, att cykla med grabbarna ner till förskola och skolan efter sommaren. Ingen direkt längre sträcka, 2-3km enkel väg.
Helst liten och smidig, tycker somliga varianter ser helt gigantiska ut. Ska provlåna/hyra en Livelo i en vecka, någon som har feedback på dem? Eller några andra ni så här 1,5 år senare vill rekommendera eller varna för?
 
Bumpar upp den här tråden för att höra lite feedback om era cyklar i nutid.
Vi har nyligen gjort oss av med bilen, då vi inte använde den, för nära till förskolan och mer omständigt med parkering, så blir billigare att köra bilpool genom M, när vi behöver bil.
Men, vi funderar på en lådcykel, med el, att cykla med grabbarna ner till förskola och skolan efter sommaren. Ingen direkt längre sträcka, 2-3km enkel väg.
Helst liten och smidig, tycker somliga varianter ser helt gigantiska ut. Ska provlåna/hyra en Livelo i en vecka, någon som har feedback på dem? Eller några andra ni så här 1,5 år senare vill rekommendera eller varna för?

Jag kör lådis sen förra sommaren. Helt seriöst ett av de bästa inköp jag någonsin gjort.

Funderade länge och väl på 2- eller 3- hjul och var helt säker på att jag skulle köra 3. Provade ett par och blev helt övertygad om att jag ville ha 2. Inte ångrat mig en sekund trots vinter och snö.

Rekommenderar att testa några olika om du har möjlighet!
 
Planerar att köpa en lådcykel framöver jag med. Tanken är att minska bilanvändandet. Blir nog en Cargo trehjuling, hundvariant, som det ser ut nu.
 
Vi har haft våra cargobike i fem år nu och den rullar på. Det märks ju att den är billig men robust. Jag har bytt batteriet en gång. Annars en del lite billigare servicegrejer som däck, ekrar och bromsklossar har också blivit bytta. Köp!

/ P
 
Bumpar upp den här tråden för att höra lite feedback om era cyklar i nutid.
Vi har nyligen gjort oss av med bilen, då vi inte använde den, för nära till förskolan och mer omständigt med parkering, så blir billigare att köra bilpool genom M, när vi behöver bil.
Men, vi funderar på en lådcykel, med el, att cykla med grabbarna ner till förskola och skolan efter sommaren. Ingen direkt längre sträcka, 2-3km enkel väg.
Helst liten och smidig, tycker somliga varianter ser helt gigantiska ut. Ska provlåna/hyra en Livelo i en vecka, någon som har feedback på dem? Eller några andra ni så här 1,5 år senare vill rekommendera eller varna för?
Köpte en Cargobike med el för 2 år sedan när vi sålde vår bil. Kört 75mil på el och kanske 50 mil utan el. Jag älskar den, barnen tycker det är kul och den går att lasta mer än föreskrifterna säger. Med det sagt är det ingen pendlingscykel för stadskörning enligt min mening utan mer en helgcykel för utflykter.
Ibland tar jag den till jobbet för att jag behöver den efteråt för storhandling eller liknande och det är lite segt.
Har inte testat någon annan lådcykel så har egentligen inget att jämföra med.
På vår gata i Malmö har man skruvat ner gula farthinder och dem tycker cykeln inte om.
Mina femtio ören iallafall.
 
Köpte en Cargobike med el för 2 år sedan när vi sålde vår bil. Kört 75mil på el och kanske 50 mil utan el. Jag älskar den, barnen tycker det är kul och den går att lasta mer än föreskrifterna säger. Med det sagt är det ingen pendlingscykel för stadskörning enligt min mening utan mer en helgcykel för utflykter.
Ibland tar jag den till jobbet för att jag behöver den efteråt för storhandling eller liknande och det är lite segt.
Har inte testat någon annan lådcykel så har egentligen inget att jämföra med.
På vår gata i Malmö har man skruvat ner gula farthinder och dem tycker cykeln inte om.
Mina femtio ören iallafall.
Tack, intressant, tanken är ju ”pendling” till förskolan, är från Gärdet till Östermalm, cirka 3km men inte cykelbana hela vägen. Vad är det i ditt tycke som gör att den inte passar för pendling? Är det storleken och platsen man tar/inte får på vägen?
 
Vi skjutsar mest barn och det var vårt enda krav så trehjulingar gick bort. Vi föll för Yuba Mundo som är en gedigen cykel från USA. I våras gav jag cykeln en rejäl rundsmörjning med byte av komponenter och den blev som ny igen. Det finns såklart fullt med tillbehör till denna hoj. Bild på en Yuba lånad från nätet.
331F37CE-F522-4ADF-AE8D-7E33414DE4A2.jpeg
 
Tack, intressant, tanken är ju ”pendling” till förskolan, är från Gärdet till Östermalm, cirka 3km men inte cykelbana hela vägen. Vad är det i ditt tycke som gör att den inte passar för pendling? Är det storleken och platsen man tar/inte får på vägen?
25D552A6-D30C-4A39-A371-A305DF826C60.jpeg

Sammanfattar rätt bra min känsla av trehjuling i trafik. Plus utebliven lutning i kurvorna. Men som sagt, beroende på vad man ska köra finns det ju helt klart poänger med båda.
 
25D552A6-D30C-4A39-A371-A305DF826C60.jpeg

Sammanfattar rätt bra min känsla av trehjuling i trafik. Plus utebliven lutning i kurvorna. Men som sagt, beroende på vad man ska köra finns det ju helt klart poänger med båda.

För egen del, som hojar typ varje dag för övrigt också, både som transport och för skoj, så var det framförallt känslan - att köra tre-hjulning, vilket jag aldrig testat innan, var typ det läskigaste jag gjort i fordonsväg, och då har jag ändå kört ett och annat konstigt fordon...

Men man vänjer sig såklart säkert. Kändes väldigt osmidigt jämfört med tvåhjuling dock.

Sen är jag övertygad om att det går snabbare med två hjul. På mina sista 70 mil med lasthojen så har jag snittat 19km/h och då är det all typ av cykling inklusive småbarnstransport, social-cykling med sambon etc. Så när man väl ska någonstans lite längre så går det att ligga på rätt bra med två hjul.
 
Tack för all input, blir till att testa runt... synd att nästan alla är stängda idag när man har massa tid.
 
Tack, intressant, tanken är ju ”pendling” till förskolan, är från Gärdet till Östermalm, cirka 3km men inte cykelbana hela vägen. Vad är det i ditt tycke som gör att den inte passar för pendling? Är det storleken och platsen man tar/inte får på vägen?
Det är helt klart storleken och svängradien som gör att jag inte tycker att den passar för pendling för mig. Det beros ju såklart även på hur cykelbanorna är på din pendlingsväg, för mig är det mycket byte mellan väg och cykelbana och ett par snäva kurvor. Sen har jag ingen erfarenhet av att köra den i snön eftersom vi inte har haft snö i Malmö sen vi köpte vår lådcykel, men bilden ovan känns rimlig.
 
Måste skaffa barn eller nåt så att jag får användning för en lådcykel, ser så coolt ut!
Skulle helt oironiskt bli lattefarsa på Söder bara för att få ha en :)

Idag skulle det väl egentligen bara vara till jobbet med packning för några dygn borta den skulle kunna göra mer än min gamla Skeppshult. Men det är ju där jag hyr laddstolpe för bilen, så dumt att ta cykeln dit ändå.
 
Måste skaffa barn eller nåt så att jag får användning för en lådcykel, ser så coolt ut!
Skulle helt oironiskt bli lattefarsa på Söder bara för att få ha en :)

Idag skulle det väl egentligen bara vara till jobbet med packning för några dygn borta den skulle kunna göra mer än min gamla Skeppshult. Men det är ju där jag hyr laddstolpe för bilen, så dumt att ta cykeln dit ändå.

Storhandla, åka till återvinningen, göra diverse inköp...

Bara fantasin sätter gränserna. Funkar till sjukt mycket mer än man tror bara man ha en flexibel last-plattform.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp