• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lemania-tråden

AndersE

Silver
2-Faktor
Kan inte se att det finns någon renodlad Lemania-tråd och det känns ju bara helt orimligt, eller hur?!

Jag vet inte riktigt vad det är, men mitt hjärta har alltid klappat lite extra för just Lemania. Kanske är det loggan, kanske formspråket generellt, kanske den lite gåtfulla historiken.

Hur som helst - detta är den Lemania jag förfogar över i dagsläget: en Super Compressor från februari 1964 med ett kal. 3000-verk. Letade länge efter den och är oerhört förtjust i den.

Vet att jag är långt ifrån ensam på forumet om att tycka om Lemania, så - visa vad ni har!

409EC3B8-FEB2-426C-AFE7-C0F39BEA68E3.jpeg

928B4AC9-0DB8-4390-BC15-012AC5A86B86.jpeg
C6257712-F831-40B7-B074-68BE614178B6.jpeg

Senast ändrad:
Bra initiativ och konstigt att det inte fanns tidigare!? :)
Lemania är bra skit har jag förstått, har dock ingen egen men snart en med tydlig Lemania-koppling som jag får lägga upp här sen! ;)

Trevlig modell du hade för övrigt, liknar min Enicar Sherpa Date.....

DC0826D1-074E-4166-AF20-F3E096FF7A30.jpeg
Kan inte se att det finns någon renodlad Lemania-tråd och det känns ju bara helt orimligt, eller hur?!

Jag vet inte riktigt vad det är, men mitt hjärta har alltid klappat lite extra för just Lemania. Kanske är det loggan, kanske formspråket generellt, kanske den lite gåtfulla historiken.

Hur som helst - detta är den Lemania jag förfogar över i dagsläget: en Super Compressor från februari 1964 med ett kal. 3000-verk. Letade länge efter den och är oerhört förtjust i den.

Vet att jag är långt ifrån ensam på forumet om att tycka om Lemania, så - visa vad ni har!

409EC3B8-FEB2-426C-AFE7-C0F39BEA68E3.jpeg

928B4AC9-0DB8-4390-BC15-012AC5A86B86.jpeg
C6257712-F831-40B7-B074-68BE614178B6.jpeg
Trevligt och på tiden. Det finns en hel del fina ur bland KSfolket. En ärevördig klockmakare som har bidragit med många fina lösningar, men blev som bekant uppköpta när den analoga klockdöden härjade.. fint ur du har ! Här är mitt bidrag, som jag kallar ” min Jazzminka”.

Man tackar! :)

Det är kanske Super Compressor-boett på din Sherpa också? Har själv haft en sån.
Bra initiativ och konstigt att det inte fanns tidigare!? :)
Lemania är bra skit har jag förstått, har dock ingen egen men snart en med tydlig Lemania-koppling som jag får lägga upp här sen! ;)

Trevlig modell du hade för övrigt, liknar min Enicar Sherpa Date.....

Mycket fina, alla tre! Det är nåt visst... :hungry:
DC0826D1-074E-4166-AF20-F3E096FF7A30.jpeg

Trevligt och på tiden. Det finns en hel del fina ur bland KSfolket. En ärevördig klockmakare som har bidragit med många fina lösningar, men blev som bekant uppköpta när den analoga klockdöden härjade.. fint ur du har ! Här är mitt bidrag, som jag kallar ” min Jazzminka”.

Men... på förekommen anledning så får det bli ett snabbt klockbyte. Ifrån 1955... ungefär.
PSX_20200713_131720.jpg

Jag hade en fantastisk Tg 195 ett kort tag.
00C5F83C-F2C9-4FEE-A40D-01CAEEB56542.jpeg

Bra trådstart.
Lemania är absolut värd sin egen tråd.

Har en svaghet för de trevliga och gåtfulla Lemania.
Gillar på något vis att de inte är lika lätta att kolla upp som tex Omega, Tissot mfl

Flera trevliga Lemania har passerat.
En har blivit kvar.
Finast av de som lämnat är denna.
Screenshot_20200713_195338.jpg

Den enda som hittills lyckats bita sig fast är en av de första vintageur jag köpte.
Lemania TG 195
IMG_20200713_194310.jpg

IMG_20200404_110735.jpg

Many people are saying att det är världens coolaste kronograf.
Lemania är kul. För mig ganska tydligt att deras svagaste kort var boetterna. Deras allra bästa modeller hade inköpta boetter från andra tillverkare typ EPSA eller som i detta fallet boett som var baserad på militär strikt spec.

Bra trådstart.
Lemania är absolut värd sin egen tråd.

Har en svaghet för de trevliga och gåtfulla Lemania.
Gillar på något vis att de inte är lika lätta att kolla upp som tex Omega, Tissot mfl

Flera trevliga Lemania har passerat.
En har blivit kvar.
Finast av de som lämnat är denna.
Screenshot_20200713_195338.jpg

Den enda som hittills lyckats bita sig fast är en av de första vintageur jag köpte.
Lemania TG 195
IMG_20200713_194310.jpg
Tg i all ära, men jag minns när du visade den översta, med den fantastiska tavlan, dom kaxiga pilarna, och prickenöver iet: subsekund... många av våra granna ur får ibland vingar..

Bra tråd, den behövs! Lemania är mitt favoritmärke och det är så synd att de inte finns idag. Har tyvärr inte tillgång till någon bild men måste säga att de bilder som postats hittills verkligen ökar på köpsuget.

Då damp till slut ner min enda klocka med Lemania-anknytning så jag hoppas det är ok att lägga upp den här trots at den inte är en renodlad Lemania..:facepalm:

Det är alltså en Enicar GRAPHO-MATIC från tidigt 70-tal och en är av endast två modeller från Enicar som har ett verk från Lemania, den andra är en Memo-modell.
Verket är Lemania 1340 och verkar fungera som det ska däremot fattar jag inte hur man ställer GMT-visaren, eller vad det är? Någon som har en idé för ett hack på kronan är datum och nästa hack timmarna och sedan är det slut på hack..?
IMG_4211.JPG
IMG_4212.JPG
IMG_4213.jpg
IMG_4214.jpg
IMG_4216.jpg
IMG_4217.jpg

Senast ändrad:
Då damp till slut ner min enda klocka med Lemania-anknytning så jag hoppas det är ok att lägga upp den här trots at den inte är en renodlad Lemania..:facepalm:

Det är alltså en Enicar GRAPHO-MATIC från tidigt 70-tal och faktiskt den enda Enicar-klockan som har ett verk från Lemania, om jag har fattat rätt?!
Verkat är Lemania 1340 och verkar fungera som det ska däremot fattar jag inte hur man ställer GMT-visaren, eller vad det är? Någon som har en idé för ett hack på kronan är datum och nästa hack timmarna och sedan är det slut på hack..?
IMG_4211.JPG
IMG_4212.JPG
IMG_4213.jpg
IMG_4214.jpg
IMG_4216.jpg
IMG_4217.jpg
Tror inte den där har komplikationen GMT. Men den undre pushern kommer nollställa kronografvisaren troligtvis om det är den du syftar på.

Tror inte den där har komplikationen GMT. Men den undre pushern kommer nollställa kronografvisaren troligtvis om det är den du syftar på.
Eller? Blir fan osäker på den gula visaren :(
Mja, jag tror nog att det ska vara en GMT eller liknande med den gula visaren och att kronografen nollställer med den nedre pushern har jag koll på....har ju två Heuer Camaros med! ;)

Verkat är Lemania 1340 och verkar fungera som det ska däremot fattar jag inte hur man ställer GMT-visaren, eller vad det är? Någon som har en idé för ett hack på kronan är datum och nästa hack timmarna och sedan är det slut på hack..?
Citerar mig själv för nu har jag lösningen och @Moffan, du hade rätt, det är ingen GMT som jag trodde utan den gula räknar minutrarna och den lilla kl 6 räknar timmar på kronografen! :cigar:

Tillbaka
Topp