• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lemania-tråden

Lemania super compressor 😃
IMG_20220217_174217.jpg
Jättefin! Tycker att de är bland det bättre som Lemania har producerat. Har själv denna, som är den klocka jag haft längst och lite av en favorit.
FDB4A4CD-2BEA-4FA8-8878-37C3F76424BE.jpeg

I see that another member here has this exact watch, which is actually quite rare. His is the only other one I've seen. It's a black dialed Lorenz Chrono Sub with Lemania 5100 movement. What makes these unique is that they have a tachymeter rehaute. The vast majority of the black dialed versions have a simple silver rehaute. Also unique to these particular examples is that the only text on the dial is "Lorenz" with their signature stamp above that. It came with a nice typical Lorenz steel bracelet but I prefer it on this strap
002.jpg

I see that another member here has this exact watch, which is actually quite rare. His is the only other one I've seen. It's a black dialed Lorenz Chrono Sub with Lemania 5100 movement. What makes these unique is that they have a tachymeter rehaute. The vast majority of the black dialed versions have a simple silver rehaute. Also unique to these particular examples is that the only text on the dial is "Lorenz" with their signature stamp above that. It came with a nice typical Lorenz steel bracelet but I prefer it on this strap
002.jpg
Lovely watch!

För alla Lemaniaälskare kanske denna tråd kan vara intressant om ni inte sett den:

Delar med mig av ett nytt projekt.

Någon som vet något om den här? Hittar ingen info när jag söker och kan inte mycket om äldre klockor.

Bilagor

• IMG_3882.jpeg
    IMG_3882.jpeg
    446.2 KB · Visningar: 7
  • IMG_3883.jpeg
    IMG_3883.jpeg
    475.6 KB · Visningar: 6
  • IMG_3884.jpeg
    IMG_3884.jpeg
    462.8 KB · Visningar: 6
Någon som vet något om den här? Hittar ingen info när jag söker och kan inte mycket om äldre klockor.
Svårt att säga så mycket mer utan att öppna baklocket. Gå till en urmakare så kan han göra det åt dig.
Annars är ju dessa äldre Lemania-modeller inte lika kända som enskilda modeller från tex Omega så det är svårt att med några enkla bilder ge dig modellnamn. Däremot ser det ut som ett Lemania 2310-verk i, ala Omega 320. Jag skulle gissa att dessa lite äldre klockor har ett sådant verk och inte de enklare 1270-verken (eller motsvarande).

En vettig uris ska kunna hantera dessa klockor, inga konstigheter med de, men tilldelning av reservdelar kan vara ett problem.

Instämmer med fc2 och AndersE om årtal och urverk. Om du har lite tid och tålamod så kan du leta igenom Chrono24 efter liknande klockor, det finns inte så supermånga Lemania så det går rätt så fort. Sök på Lemania CH27 eller Lemania 105. Lägg märke till att din har runda pushers för tidtagningen och jämför med bilderna.

Tillbaka
Topp