• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lemania Viggen

Fått meddelande om att vi även har en individ nr 66 här på forumet så den nya listan blir således:

one"sub 9", 002
016
023, 027, 029
037
046, 049
051, 053, 055, 058
061, 063, 066
076, 078
080, 088
135, 138
188
190
215, 219
236, 237, 238
240, 249
252, 253, 256, 258
261, 263
271, 274, 278
288
291, 295, 297, 298
300, 302, 303
FC, omärkt (se tråd)

Med de två "prototyperna" eller vad man vill kalla de är listan nu på 50 individer.
Hej. Jag är en fd Viggenpilot och har nr 035. Den har flugit med mej många timmar, men jag har funderat på att sälja den.

Är man inte intresserad av klockor så är pengar ett jättebra alternativ. Lämna in klockan på en bättre auktion. Typ Kaplans, Bukowskis eller Sothebys. Enkelt och bekvämt om man inte själv vet värde och har egna kanaler för att sälja.

Minnena från alla flygningar finns trots allt även utan klockan.

Hej. Jag är en fd Viggenpilot och har nr 035. Den har flugit med mej många timmar, men jag har funderat på att sälja den.

Sälj den inte såvida du inte har ett stort pengabehov.
En sådan klenod får du aldrig tillbaka när du väl sålt den. Pengar är bara pengar.

Välkommen till Klocksnack!

Instämmer till fullo med föregående skribent! När du dessutom flugit med den så har den ju ett ännu högre värde för dig än pengarna i sig!

Ni är väl för roliga! ;-)

Här kommer en Viggen-pilot och ger sig tillkänna! Här på forumet! Huruvida denne vill sälja eller behålla sin klocka torde vara ointressant i sammanhanget. Det finns som Per ovan nämnde olika incitament här i världen. För oss här är klockor högt upp på listan. För andra inte. Kan tänka mig att för en Viggen-pilot kan det finnas större saker än vilken klocka denne hade på sig - lite som för, kanske, flera av oss andra - en klocka är ett intresse men inte störst i livet som helhet.

Herr Viggen-pilot - vad du gör med din klocka är din sak och Per gav dig rätt råd om du vill sälja. Gå till ett större auktionshus och lämna med proveniensen så mycket du kan. Bilder, tjänstgöringsbevis, etc. Det ger kulor i slutänden.

Nu till det viktiga och som borde ha frågats från början - enligt min mening. Det har i alla tider talats om dessa klockor och det finns teorier om ditt och datt. Jag har åtminstone inte haft tillfälle att faktiskt fråga en pilot, som har eller har haft klockan i tjänsten, någonting. Har ägt några av dessa klockor tidigare och som klock-nörd är de fantastiska ur flera perspektiv. De är vackra, de har svensk historia och de är ovanliga. MEN - hur gick snacket (om det gick) då? Hur fick ni dem? Vilket sorts band satt på? Var det en status att ha dem? Hur fick de service? Hur tilldelades numren? Det talas om att de togs ur bruk för att vridringen lossnade - är det sant? I samlarkretsar talar vi om "batch 1" och "batch 2" - var det något som ni noterade?

Vi vill veta allt som du kan komma på! Pretty please with a cherry on top!

Det var bara några av de frågor som jag spontant kan komma på och som jag är ganska säker på att många skulle vilja veta svaren på.

edit och PS - var brutalt ärlig i dina svar. Vi klarar det.

edit och PS II - om du skulle få inboxen full av förslag att sälja den... Ta det lugnt och fråga oss om det föreslagna verkar vettigt. Jag sålde en av mina för 100´ till en annan samlare år 2017. Senaste som gick på auktion tror jag var någonstans där också. Beroende på skick givetvis.

En av mina före detta:

20141015_110735_resized 2.jpg

Senast ändrad:
Ni är väl för roliga! ;-)

Här kommer en Viggen-pilot och ger sig tillkänna! Här på forumet! Huruvida denne vill sälja eller behålla sin klocka torde vara ointressant i sammanhanget. Det finns som Per ovan nämnde olika incitament här i världen. För oss här är klockor högt upp på listan. För andra inte. Kan tänka mig att för en Viggen-pilot kan det finnas större saker än vilken klocka denne hade på sig - lite som för, kanske, flera av oss andra - en klocka är ett intresse men inte störst i livet som helhet.

Herr Viggen-pilot - vad du gör med din klocka är din sak och Per gav dig rätt råd om du vill sälja. Gå till ett större auktionshus och lämna med proveniensen så mycket du kan. Bilder, tjänstgöringsbevis, etc. Det ger kulor i slutänden.

Nu till det viktiga och som borde ha frågats från början - enligt min mening. Det har i alla tider talats om dessa klockor och det finns teorier om ditt och datt. Jag har åtminstone inte haft tillfälle att faktiskt fråga en pilot, som har eller har haft klockan i tjänsten, någonting. Har ägt några av dessa klockor tidigare och som klock-nörd är de fantastiska ur flera perspektiv. De är vackra, de har svensk historia och de är ovanliga. MEN - hur gick snacket (om det gick) då? Hur fick ni dem? Vilket sorts band satt på? Var det en status att ha dem? Hur fick de service? Hur tilldelades numren? Det talas om att de togs ur bruk för att vridringen lossnade - är det sant? I samlarkretsar talar vi om "batch 1" och "batch 2" - var det något som ni noterade?

Vi vill veta allt som du kan komma på! Pretty please with a cherry on top!

Det var bara några av de frågor som jag spontant kan komma på och som jag är ganska säker på att många skulle vilja veta svaren på.

edit och PS - var brutalt ärlig i dina svar. Vi klarar det.

edit och PS II - om du skulle få inboxen full av förslag att sälja den... Ta det lugnt och fråga oss om det föreslagna verkar vettigt. Jag sålde en av mina för 100´ till en annan samlare år 2017. Senaste som gick på auktion tror jag var någonstans där också. Beroende på skick givetvis.

En av mina före detta:

20141015_110735_resized 2.jpg
Ja ut med språket @Viggen59 , @Räv bra snack. Hoppas vi får svar, bara ordet viggen får de att kittla till lite extra där nere.. sjukt mäktigt!

Hej,

Ny här på forumet. Kan bidra med en till klocka till listan. Min har nr 216 och var min pappas. Är inte helt säker när han plockade ut den, men jag gissar att det var väldigt tidigt 70-tal när han var flygsäkerhetschef för Viggen då den skulle ut på förbanden. Kan också varit ngt senare då han var chef för flygskolan på F16. Som jag minns det hade klockan från början ett svart nylonband. Tror det här med vridringen kan vara en myt, åtminstone nämnde han det aldrig och mtp att flygsäkerhet alltid var högt på hans agenda och att min ring är kvar så låter det osannolikt.

Två nyligen nämnda nykomlingar ovan gör att den nya listan ser ut enligt följande:

one"sub 9", 002
016
023, 027, 029
035, 037
046, 049
051, 053, 055, 058
061, 063, 066
076, 078
080, 088
135, 138
188
190
215, 216, 219
236, 237, 238
240, 249
252, 253, 256, 258
261, 263
271, 274, 278
288
291, 295, 297, 298
300, 302, 303
FC, omärkt (se tråd)

Hej!

Min granne som är pensionerad pilot har hittat en sen många år borttappad vridring som satt på hans Lemania "viggen". Själva klockan lämnades in då dom fick ny klocka av annan modell, men vridringen blev liggandes i någon låda då piloterna tog av dessa ur ett flygsäkerhetsperspektiv. Va ja förstått så kan det finnas ett intresse av dessa vridringar? Jag ombads iallafall att höra mig för i ämnet. /Sundberg

Senast ändrad:
Tjena gott folk!

Lyckades att få ett par tyvärr lite suddiga bilder på vridringen som min granne hittat i sina gömmor. Tänkte att ja visar upp dem här eftersom det verkar finnas intresse för den 😉
Jag ska diskutera vidare med honom om hur han tänker sig med ev försäljning. /Sundberg
1000002302.jpg
1000002303.jpg

Då var det dags för grannen att avyttra sin vridring till Viggenklockan!
Då ja inte kan lägga ut en annons här på Klocksnack så var min plan att annonsera den på Facebook, men ja tänkte inte på att alla har ju givetvis inte konto där.
Så skicka mig ett meddelande vid intresse så utgår vi därifrån 😊

Mvh/ Sundberg

Då var det dags för grannen att avyttra sin vridring till Viggenklockan!
Då ja inte kan lägga ut en annons här på Klocksnack så var min plan att annonsera den på Facebook, men ja tänkte inte på att alla har ju givetvis inte konto där.
Så skicka mig ett meddelande vid intresse så utgår vi därifrån 😊

Mvh/ Sundberg
Kom på att jag kanske borde skriva att den nu är såld, tack till er alla som visat intresse! 😊

/Sundberg

Klart bästa jag hållit i min hand, möjligen till och med den bästa jag sett tillsammans med den som såldes på Sothebys förra året.

Skicket var galet fint och tänker initialt på tavlan som var ruskigt trevlig med otroligt jämn och fin lume utan lume släpp.

Enligt tidigare Viggenpilot så var det denna typ av band som hans klocka levererades på. Kanske är det värdefull info :)

IMG_1709.jpeg
IMG_1708.jpeg

Klart bästa jag hållit i min hand, möjligen till och med den bästa jag sett tillsammans med den som såldes på Sothebys förra året.

Skicket var galet fint och tänker initialt på tavlan som var ruskigt trevlig med otroligt jämn och fin lume utan lume släpp.

Enligt tidigare Viggenpilot så var det denna typ av band som hans klocka levererades på. Kanske är det värdefull info :)

IMG_1709.jpeg
IMG_1708.jpeg
Nummer på den individen?

Tillbaka
Topp