• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania Viggen

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Nej f_an sorry alltså!!! Mitt fel, jag läste tokigt! Men ändå bra att jag påpekade, för du hade ju glömt 27:an. ;)

Tack för att du uppdaterar listan.
Ingen fara:) Det finns en mer komplett lista men jag har inte den. 027an såldes av en italiensk handlare för 50k i maj förra året och 002 såldes in the far east också förra året (tror jag)..hur den hamnat där kan man bara spekulera i:)
 

hejo

Panerai
För att vara riktigt ordentligt tråkig och ovetenskaplig så ser jag när jag tittar i min lilla lista 68 stycken mer eller mindre identifierade exemplar av Viggen.
Någonstans runt 75% av dessa har jag bevis på, resten är hörsägen eller mer eller mindre lösryckta rykten (dock så pass trovärdiga så att de hamnat på min lista).
För ca 1 år sedan fanns 28 av dessa kvar inom rikets gränser. @Per du har en poäng gällande JE då han står för en ansenlig mängd av de osäkra på min lista, dock finns det andra personer i denna smala intressesfär som hade varit mer intressanta att med tvångsmedel avkräva både det ena och det andra :) Som sagt när det kommer till stålar så (på historiska föremål) så är vår herres vägar högst tveksamma ur ett moraliskt perspektiv :-(
Jag vet att det ter sig lite mystiskt att jag inte publicerar min lista, jag vill inte vara mystisk eller hemlighetsfull men det är så enkelt att min tid räcker inte till att göra den begriplig :-( Jag svarar dock på allt som jag vet och hjälper hjärna till då någon behöver hjälp allt efter tillgänglig tid och förmåga. Som sagt lite tråkigt svar men kanske lite input till någon.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Hjälper dig på traven @Karatekid
Senaste försäljningen av 249 infogad:
one"sub 9"
002
016
023
027
029
037
046
049
055
058
061
063
076
078
080
088
135
138
188
190
215
219
236
238
240
249
252
256
258
261
271
274
278
288
291
295
297
298
300
302
303
FC
 

Jle

Breitling
Här har ni nummer 045 vid liv.
Varit hos familjen sedan början. Buren av min far som tidigare var Viggenpilot.
Om det finns intresse så kan jag be honom skriva ner berättelsen om den.
Screenshot_20190111-140956.jpg
 

Bilagor

  • Screenshot_20190111-141002.jpg
    Screenshot_20190111-141002.jpg
    98 KB · Visningar: 21

Fourinhand

Breitling
Hej! Jag skall skriva en text om kronografer, och är intresserad av att eventuellt använda dins snygga bilder på Lemanian ovan. Skulle det kunna vara intressant för dig att ge mig rättigheter att göra det?


Tänkte bara lägga upp några skott från häromdagen när jag testade farsans Viggen
med ett helt fantastiskt läderstrap vi plockade upp i Arezzo (Italien) i somras.
Snyggt tycker jag!
/j

11 kopia.jpg


12 kopia.jpg


13 kopia.jpg


14 kopia.jpg


15 kopia.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hade in en tjej i går i min butik som hade en Viggen, efter sin morfar. Han hade varit flygtekniker på F15 och fått klockan som en present från flottiljen, pga omtyckt gubbe.
Rolig historia, och hon tyckte klockan var fin. Kaplans hade verifierat att den var äkta. Hon bodde i Stockholm nu. Bar den inte så ofta, dels pga värdet och dels för att hon var så rädd om den för att morfar alltid pratade om hur coolt det var att han fick en klocka, fast han bara var tekniker.
 
Hej!
Jag skall, som synes i kommentaren innan, skriva en text om kronografer, och är intresserad av att eventuellt använda dina snygga bilder på din Lemania ovan. Skulle det kunna vara intressant för dig att ge mig rättigheter att göra det?

Kul!
Självklart!
Tänk om du kunde få till en träff i samband med det och samla ett gäng Viggenkronografer i en hög! Vore coolt:)
 

Pictor

Audemars
Finns inte mycket att säga, nr 135 så tidigare odokumenterat nummer. Mysig och större än jag trodde, mäter 42 mm, trodde det var 40mm.
Klistrar skamlöst in en lista på identifierade viggens från Omegaforums:
@hejo har identifierat ca 60 st, här finns 35 st. Hade varit kul att lägga till fler. Jag vet att det finns några med M nummer men som saknar pilotnr, kanske sett 3 st sånna? Osäker.
one "sub 9"
016
023
029
037
049
055
063
078
080
088
135 (Mitt ex)
138
188
190
215
219
236
238
240
252
256
258
261
271
274
278
288
291
295
297
298
300
303
FC
Var på Antikmässan i Stockholm idag.
Där fanns en Viggen med Nr: 54 instansat på gavel/ boetten, men helt slätt baklock.
Den hade en mkt.sliten tavla och såg rätt härjad ut.
Dom begär 92 K för den.
E0AEA1D8-1F84-482A-9C86-6E794D7E63CF.jpeg
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Lite ovanligt, känns som att de flesta exen man ser är i grunden rätt ok skick invändigt och i tavlorna även om de ibland sett lite luggslitna ut (och med DNA-ansamlingar) utvändigt och i plexit.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
För att vara riktigt ordentligt tråkig och ovetenskaplig så ser jag när jag tittar i min lilla lista 68 stycken mer eller mindre identifierade exemplar av Viggen.
Någonstans runt 75% av dessa har jag bevis på, resten är hörsägen eller mer eller mindre lösryckta rykten (dock så pass trovärdiga så att de hamnat på min lista).
För ca 1 år sedan fanns 28 av dessa kvar inom rikets gränser. @Per du har en poäng gällande JE då han står för en ansenlig mängd av de osäkra på min lista, dock finns det andra personer i denna smala intressesfär som hade varit mer intressanta att med tvångsmedel avkräva både det ena och det andra :) Som sagt när det kommer till stålar så (på historiska föremål) så är vår herres vägar högst tveksamma ur ett moraliskt perspektiv :-(
Jag vet att det ter sig lite mystiskt att jag inte publicerar min lista, jag vill inte vara mystisk eller hemlighetsfull men det är så enkelt att min tid räcker inte till att göra den begriplig :-( Jag svarar dock på allt som jag vet och hjälper hjärna till då någon behöver hjälp allt efter tillgänglig tid och förmåga. Som sagt lite tråkigt svar men kanske lite input till någon.

@hejo

Jag har varit här sedan 2018... Det var någon gång efter att KS hade gått över i ny regi som jag kände att det kunde vara läge.

Kan ha kvar fotodokumentation från när jag gjorde listan så ange vilka osäkra nummer som är intressanta.

J"Räv"E

Bild från Werner-mys runt 2011.
Bilder e 084.jpg
 

fc2

Rolex
Här kommer bild på en liten uddafågel i Viggen-familjen. Det är en förvisso en Viggen men där boetten kommer från en eventuell prototyp. Den misstänkta prototypen hade osignerad tavla och osignerat verk, och boett som är M-märkt men utan tre kronor. Nuvarande klocka har samma boett men med signerat verk och signerad tavla, som båda kommer från en annan Viggen tydligen. Det saknas även individnummer mellan bandhornen samt såklart vridring.


20240318_135350.jpg


Ursprungsklockan:
Viggen_1.PNG
 
Topp