Laddar...

Lemania Viggen

Diskussion i 'Vintage' startad av jerka2.0, 31 juli 2014.

1. Karatekid

Karatekid Platina

Ahaa ok, tycker själv (obviously) att de är värda en bra bit mer än så;) Jämför man vad Ronnies 1158 sålde för så var det ca 6x mer än dagens 1158...

2. BO

BO Titan

Viggen är en överskattad klocka, skönt att se att priset stabiliserar sig lite. Trots vad de självutnämnda experterna säger finns det fler än vi tror, den här skrönan om vridringar som föll av i cockpit tror jag e total nonsens.

Greve Carl-Magnus gillar detta.
  3. Wiliamo

Wiliamo Brons

Överskattad? Förklara är du snäll.

Greve Carl-Magnus och Teletomte gillar detta.
  4. Karatekid

Karatekid Platina

Skrönan om vridringen är ju inte vad som är intressant utan mer om det verkligen var bara 400 som beställdes. Om det verkligen är 400 så är det ju extremt få.... sen att bara 60 är dokumenterade idag är ju ointressant :)

5. BO

BO Titan

Priset är för högt till vad man får, finns massa kronografer på temat som är i min mening är trevligare. Högst subjektivt såklart eftersom det finns väldigt lite riktiga fakta om "viggen".

6. BO

BO Titan

Källa på dem 400?

7. Karatekid

Karatekid Platina

Har ingen källa, har du sett en viggen med pilot nr 400?:)
    Men det är klart, skulle 340 viggen dyka upp så skulle det deflatera värdet rejält... :)

8. PJW

PJW Silver

Visst är det subjektivt. Enligt min subjektiva bedömning ligger Viggen vettigt i relation till andra kronografer. Bra storlek, klockren design, stål, erkänd tillverkare, hög militär proviens (därtill svensk). Att det sen är mycket pengar är det inget snack om.

Wiliamo och jerka2.0 gillar detta.
  9. Donkii

Donkii Boushh Premium

Från:
    Skåne
    Försvarsmakten. Beställdes i två batcher.

10. jerka2.0
    Trådstartare

jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS Premium

Från:
    Stockholm
    Har du råkat sälja din lite för billigt, eller?
    /j

11. Kamelen

Kamelen Tantal

Har handlat ej kronmärkt Lemania på Gomer Anderssons urauktion i linköping för ca 6-8 år sedan så det finns utanför försvarsmakten också men vet väldigt lite om det.
    tror jag betalade 4-5 plus och såldes genom ombud till någon här på forumet.

Greve Carl-Magnus och Ako gillar detta.
  12. Donkii

Donkii Boushh Premium

Från:
    Skåne
    Alla Viggens var inte kronmärkta :) Viggen existerade inte som någon civil version.

Greve Carl-Magnus gillar detta.
  13. Karatekid

Karatekid Platina

Intressant. Kan inte finnas många isåfall? kan ju också vara en viggen med bortslipad gravering? Spekulerar bara...

14. Donkii

Donkii Boushh Premium

Från:
    Skåne
    Se mitt senaste inlägg, alla var inte kronmärkta men de bör ha haft ett M-nummer om det inte blivit bortslipat. Kommer du ihåg om det fanns ett nummer av någon slag @Kamelen ?

15. Aurum

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Hur vet du det? Finns ju som Tissot också?

16. Karatekid

Karatekid Platina

Den har inte akryl insert:)

17. Aurum

Nej? Dock inte riktigt det som var poängen, är jag så otydlig idag? Är väl fler tillverkare som köpte in kompressorboetten också.

18. Donkii

Donkii Boushh Premium

Från:
    Skåne
    817 boetten finns hos fler tillverkare, yes, men Lemania tavlan ska vara specifik för försvaret och inte existera som en civilversion.

19. Aurum

Enligt Lemania själva?

20. Kamelen

Kamelen Tantal

nej omärkt boett och jag kunde ej se några spår av märkning, men en ganska naturlig förklaring är att försvaret köpte in reservdelar till sina ur precis som Tg där det finns ett överskott av tavlor och boetter men fattas verk,har för mig att vi på forumet sett en Tg/viggen kombo.
    Nu när det har blivit en eftertraktad klenod skall man nog syna märkningarna i fortsättningen.
    Jag har ingen förklaring men vet att det finns då jag ägt en.
    Ha en trevlig söndag

21. Donkii

Donkii Boushh Premium

Från:
    Skåne
    Nope.
    Det är utifrån min bild kring allt jag läst om klockan. Inte heller har jag under alla år kunnat se en civilversion någonstans och det har aldrig heller förekommit i någon text jag läst. Har du en annan bild?

22. Aurum

Du lät bara så säker på din sak, men då var det bara så att du aldrig sett en. Det säger ju en del men om vi lyssnar på Kamelen så behöver det inte vara så. Boetten och tavlan är ju ingen unik design, är vridringen unik för Viggen?

23. BO

BO Titan

Var har du läst om klockan, och vem har skrivit det?
    Hur har du fått reda på att försvarsmakten beställt 400 klockor i två batcher?

24. Donkii

Donkii Boushh Premium

Från:
    Skåne
    Har du sett en?
    Av 817 boetten finns SAAF Lemania 1872, Chronograph Swiss, Tissot Navigator, Lemania SwAF & Wakmann. Vridringen ska vara unik för Viggen utifrån allt som finns att läsa om bland annat Viggen, SAAF. Jag har sett en "Viggen" med omärkt tavla och den dök upp på TTT med en FC2 märkning på boettlocket. Det spekulerades i att det var en klocka försökscentralen fick i samband med att de skulle utvärdera sitt köp osv.. Jag kan bara referera till allt jag läst och allt jag har sparat. Det har aldrig någonsin nämnts något om en liknande klocka som Viggen med Lemania märkningen och vridringen för någon civilmarknad. Hade det funnits vill jag påstå att det skulle finnas något spår av det någonstans, nått sånt har jag aldrig kunnat hitta... Men, jag är inte Lemania och jag levde inte på glada 70-talet så ;)

http://www.network54.com/Forum/594638/thread/1320495224/Ett+l%E5ngt+och+mycket+smalt+inl%E4gg
    https://omegaforums.net/threads/for-those-interested-in-swedish-military-watches.34221/

[​IMG] [​IMG]

Jag har också sett denna.. Den enda av sitt slag och den avfärdades som en franken, dök upp i somras på bland annat Rolexforums..
    http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=487136

Senast ändrad: 13 november 2016
    Greve Carl-Magnus, Grafton, PJW och 3 andra gillar detta.
  25. hejo

hejo Brons

Grattis! Gläds verkligen med dig

Karatekid gillar detta.
  26. Karatekid

Karatekid Platina

Påpekade bara skillnaden mellan tissoten och lemanian. Viggen boetten är som donki säger inte specifik för viggen men däremot ska bezeln och tavlan vara det men återigen who knows:)

27. Karatekid

Karatekid Platina

Tack, nu slipper jag terra dig:D

28. Aurum

Tavlan är väl likadan på Tissoten, var bara ute efter om man visste att det bara fanns de försvaret beställde.

29. Karatekid

Karatekid Platina

Finns inte mycket att säga, nr 135 så tidigare odokumenterat nummer. Mysig och större än jag trodde, mäter 42 mm, trodde det var 40mm.
    Klistrar skamlöst in en lista på identifierade viggens från Omegaforums:
    @hejo har identifierat ca 60 st, här finns 35 st. Hade varit kul att lägga till fler. Jag vet att det finns några med M nummer men som saknar pilotnr, kanske sett 3 st sånna? Osäker.
    one "sub 9"
    016
    023
    029
    037
    049
    055
    063
    078
    080
    088
    135 (Mitt ex)
    138
    188
    190
    215
    219
    236
    238
    240
    252
    256
    258
    261
    271
    274
    278
    288
    291
    295
    297
    298
    300
    303
    FC

30. Zacke

Zacke Guld Premium

Från:
    Brunflo
    Ser inte 058, det var väl den som såldes nu i helgen?

Karatekid gillar detta.
Mollstedt