• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania Viggen

BO

Omega
Viggen är en överskattad klocka, skönt att se att priset stabiliserar sig lite. Trots vad de självutnämnda experterna säger finns det fler än vi tror, den här skrönan om vridringar som föll av i cockpit tror jag e total nonsens.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Viggen är en överskattad klocka, skönt att se att priset stabiliserar sig lite. Trots vad de självutnämnda experterna säger finns det fler än vi tror, den här skrönan om vridringar som föll av i cockpit tror jag e total nonsens.
Skrönan om vridringen är ju inte vad som är intressant utan mer om det verkligen var bara 400 som beställdes. Om det verkligen är 400 så är det ju extremt få.... sen att bara 60 är dokumenterade idag är ju ointressant :)
 

BO

Omega
Priset är för högt till vad man får, finns massa kronografer på temat som är i min mening är trevligare. Högst subjektivt såklart eftersom det finns väldigt lite riktiga fakta om "viggen".
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Priset är för högt till vad man får, finns massa kronografer på temat som är i min mening är trevligare. Högst subjektivt såklart eftersom det finns väldigt lite riktiga fakta om "viggen".
Visst är det subjektivt. Enligt min subjektiva bedömning ligger Viggen vettigt i relation till andra kronografer. Bra storlek, klockren design, stål, erkänd tillverkare, hög militär proviens (därtill svensk). Att det sen är mycket pengar är det inget snack om.
 

Kamelen

Cartier
Har handlat ej kronmärkt Lemania på Gomer Anderssons urauktion i linköping för ca 6-8 år sedan så det finns utanför försvarsmakten också men vet väldigt lite om det.
tror jag betalade 4-5 plus och såldes genom ombud till någon här på forumet.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Har handlat ej kronmärkt Lemania på Gomer Anderssons urauktion i linköping för ca 6-8 år sedan så det finns utanför försvarsmakten också men vet väldigt lite om det.
tror jag betalade 4-5 plus och såldes genom ombud till någon här på forumet.
Intressant. Kan inte finnas många isåfall? kan ju också vara en viggen med bortslipad gravering? Spekulerar bara...
 

Kamelen

Cartier
nej omärkt boett och jag kunde ej se några spår av märkning, men en ganska naturlig förklaring är att försvaret köpte in reservdelar till sina ur precis som Tg där det finns ett överskott av tavlor och boetter men fattas verk,har för mig att vi på forumet sett en Tg/viggen kombo.
Nu när det har blivit en eftertraktad klenod skall man nog syna märkningarna i fortsättningen.
Jag har ingen förklaring men vet att det finns då jag ägt en.
Ha en trevlig söndag
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nope.
Det är utifrån min bild kring allt jag läst om klockan. Inte heller har jag under alla år kunnat se en civilversion någonstans och det har aldrig heller förekommit i någon text jag läst. Har du en annan bild?
Du lät bara så säker på din sak, men då var det bara så att du aldrig sett en. Det säger ju en del men om vi lyssnar på Kamelen så behöver det inte vara så. Boetten och tavlan är ju ingen unik design, är vridringen unik för Viggen?
 

BO

Omega
Nope.
Det är utifrån min bild kring allt jag läst om klockan. Inte heller har jag under alla år kunnat se en civilversion någonstans och det har aldrig heller förekommit i någon text jag läst. Har du en annan bild?

Var har du läst om klockan, och vem har skrivit det?
Hur har du fått reda på att försvarsmakten beställt 400 klockor i två batcher?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Du lät bara så säker på din sak, men då var det bara så att du aldrig sett en. Det säger ju en del men om vi lyssnar på Kamelen så behöver det inte vara så. Boetten och tavlan är ju ingen unik design, är vridringen unik för Viggen?
Har du sett en?
Av 817 boetten finns SAAF Lemania 1872, Chronograph Swiss, Tissot Navigator, Lemania SwAF & Wakmann. Vridringen ska vara unik för Viggen utifrån allt som finns att läsa om bland annat Viggen, SAAF. Jag har sett en "Viggen" med omärkt tavla och den dök upp på TTT med en FC2 märkning på boettlocket. Det spekulerades i att det var en klocka försökscentralen fick i samband med att de skulle utvärdera sitt köp osv.. Jag kan bara referera till allt jag läst och allt jag har sparat. Det har aldrig någonsin nämnts något om en liknande klocka som Viggen med Lemania märkningen och vridringen för någon civilmarknad. Hade det funnits vill jag påstå att det skulle finnas något spår av det någonstans, nått sånt har jag aldrig kunnat hitta... Men, jag är inte Lemania och jag levde inte på glada 70-talet så ;)

http://www.network54.com/Forum/594638/thread/1320495224/Ett+l%E5ngt+och+mycket+smalt+inl%E4gg
https://omegaforums.net/threads/for-those-interested-in-swedish-military-watches.34221/


Lemania-1872-SAAF-SwAF.jpg

14cxzxl.jpg

image102851_zps2076a626.jpg
chronographsuisse_sele28ka.jpg




Televinken.jpg


Jag har också sett denna.. Den enda av sitt slag och den avfärdades som en franken, dök upp i somras på bland annat Rolexforums..
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=487136
IMG_0354_1024x1024.jpg
 
Senast ändrad:

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Nej? Dock inte riktigt det som var poängen, är jag så otydlig idag? Är väl fler tillverkare som köpte in kompressorboetten också.
Påpekade bara skillnaden mellan tissoten och lemanian. Viggen boetten är som donki säger inte specifik för viggen men däremot ska bezeln och tavlan vara det men återigen who knows:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Påpekade bara skillnaden mellan tissoten och lemanian. Viggen boetten är som donki säger inte specifik för viggen men däremot ska bezeln och tavlan vara det men återigen who knows:)
Tavlan är väl likadan på Tissoten, var bara ute efter om man visste att det bara fanns de försvaret beställde.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
@Karatekid Kan du inte berätta lite mer om din "Viggen"? Sprid lite försvarshemligheter till oss andra :D
Finns inte mycket att säga, nr 135 så tidigare odokumenterat nummer. Mysig och större än jag trodde, mäter 42 mm, trodde det var 40mm.
Klistrar skamlöst in en lista på identifierade viggens från Omegaforums:
@hejo har identifierat ca 60 st, här finns 35 st. Hade varit kul att lägga till fler. Jag vet att det finns några med M nummer men som saknar pilotnr, kanske sett 3 st sånna? Osäker.
one "sub 9"
016
023
029
037
049
055
063
078
080
088
135 (Mitt ex)
138
188
190
215
219
236
238
240
252
256
258
261
271
274
278
288
291
295
297
298
300
303
FC
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Finns inte mycket att säga, nr 135 så tidigare odokumenterat nummer. Mysig och större än jag trodde, mäter 42 mm, trodde det var 40mm.
Klistrar skamlöst in en lista på identifierade viggens från Omegaforums:
@hejo har identifierat ca 60 st, här finns 35 st. Hade varit kul att lägga till fler. Jag vet att det finns några med M nummer men som saknar pilotnr, kanske sett 3 st sånna? Osäker.
one "sub 9"
016
023
029
037
049
055
063
078
080
088
135 (Mitt ex)
138
188
190
215
219
236
238
240
252
256
258
261
271
274
278
288
291
295
297
298
300
303
FC
Ser inte 058, det var väl den som såldes nu i helgen?
 
Topp