Ahaa ok, tycker själv (obviously) att de är värda en bra bit mer än såSkrev ju att det var kul hur man värderar olika och hur modet svänger. Precis, en bra bit mer än dubbla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ahaa ok, tycker själv (obviously) att de är värda en bra bit mer än såSkrev ju att det var kul hur man värderar olika och hur modet svänger. Precis, en bra bit mer än dubbla.
Överskattad? Förklara är du snäll.Viggen är en överskattad klocka, skönt att se att priset stabiliserar sig lite. Trots vad de självutnämnda experterna säger finns det fler än vi tror, den här skrönan om vridringar som föll av i cockpit tror jag e total nonsens.
Skrönan om vridringen är ju inte vad som är intressant utan mer om det verkligen var bara 400 som beställdes. Om det verkligen är 400 så är det ju extremt få.... sen att bara 60 är dokumenterade idag är ju ointressantViggen är en överskattad klocka, skönt att se att priset stabiliserar sig lite. Trots vad de självutnämnda experterna säger finns det fler än vi tror, den här skrönan om vridringar som föll av i cockpit tror jag e total nonsens.
Skrönan om vridringen är ju inte vad som är intressant utan mer om det verkligen var bara 400 som beställdes. Om det verkligen är 400 så är det ju extremt få.... sen att bara 60 är dokumenterade idag är ju ointressant![]()
Har ingen källa, har du sett en viggen med pilot nr 400?Källa på dem 400?
Visst är det subjektivt. Enligt min subjektiva bedömning ligger Viggen vettigt i relation till andra kronografer. Bra storlek, klockren design, stål, erkänd tillverkare, hög militär proviens (därtill svensk). Att det sen är mycket pengar är det inget snack om.Priset är för högt till vad man får, finns massa kronografer på temat som är i min mening är trevligare. Högst subjektivt såklart eftersom det finns väldigt lite riktiga fakta om "viggen".
Försvarsmakten. Beställdes i två batcher.Källa på dem 400?
Har du råkat sälja din lite för billigt, eller?Priset är för högt till vad man får, finns massa kronografer på temat som är i min mening är trevligare. Högst subjektivt såklart eftersom det finns väldigt lite riktiga fakta om "viggen".
Alla Viggens var inte kronmärktaHar handlat ej kronmärkt Lemania på Gomer Anderssons urauktion i linköping för ca 6-8 år sedan så det finns utanför försvarsmakten också men vet väldigt lite om det.
tror jag betalade 4-5 plus och såldes genom ombud till någon här på forumet.
Intressant. Kan inte finnas många isåfall? kan ju också vara en viggen med bortslipad gravering? Spekulerar bara...Har handlat ej kronmärkt Lemania på Gomer Anderssons urauktion i linköping för ca 6-8 år sedan så det finns utanför försvarsmakten också men vet väldigt lite om det.
tror jag betalade 4-5 plus och såldes genom ombud till någon här på forumet.
Se mitt senaste inlägg, alla var inte kronmärkta men de bör ha haft ett M-nummer om det inte blivit bortslipat. Kommer du ihåg om det fanns ett nummer av någon slag @Kamelen ?Intressant. Kan inte finnas många isåfall? kan ju också vara en viggen med bortslipad gravering? Spekulerar bara...
Hur vet du det? Finns ju som Tissot också?Alla Viggens var inte kronmärktaViggen existerade inte som någon civil version.
Den har inte akryl insertHur vet du det? Finns ju som Tissot också?
Nej? Dock inte riktigt det som var poängen, är jag så otydlig idag? Är väl fler tillverkare som köpte in kompressorboetten också.Den har inte akryl insert![]()
817 boetten finns hos fler tillverkare, yes, men Lemania tavlan ska vara specifik för försvaret och inte existera som en civilversion.Hur vet du det? Finns ju som Tissot också?
Enligt Lemania själva?817 boetten finns hos fler tillverkare, yes, men Lemania tavlan ska vara specifik för försvaret och inte existera som en civilversion.
Nope.Enligt Lemania själva?
Du lät bara så säker på din sak, men då var det bara så att du aldrig sett en. Det säger ju en del men om vi lyssnar på Kamelen så behöver det inte vara så. Boetten och tavlan är ju ingen unik design, är vridringen unik för Viggen?Nope.
Det är utifrån min bild kring allt jag läst om klockan. Inte heller har jag under alla år kunnat se en civilversion någonstans och det har aldrig heller förekommit i någon text jag läst. Har du en annan bild?
Nope.
Det är utifrån min bild kring allt jag läst om klockan. Inte heller har jag under alla år kunnat se en civilversion någonstans och det har aldrig heller förekommit i någon text jag läst. Har du en annan bild?
Har du sett en?Du lät bara så säker på din sak, men då var det bara så att du aldrig sett en. Det säger ju en del men om vi lyssnar på Kamelen så behöver det inte vara så. Boetten och tavlan är ju ingen unik design, är vridringen unik för Viggen?
Grattis! Gläds verkligen med digDär satt den
![]()
Påpekade bara skillnaden mellan tissoten och lemanian. Viggen boetten är som donki säger inte specifik för viggen men däremot ska bezeln och tavlan vara det men återigen who knowsNej? Dock inte riktigt det som var poängen, är jag så otydlig idag? Är väl fler tillverkare som köpte in kompressorboetten också.
Tack, nu slipper jag terra digGrattis! Gläds verkligen med dig
Tavlan är väl likadan på Tissoten, var bara ute efter om man visste att det bara fanns de försvaret beställde.Påpekade bara skillnaden mellan tissoten och lemanian. Viggen boetten är som donki säger inte specifik för viggen men däremot ska bezeln och tavlan vara det men återigen who knows![]()
Finns inte mycket att säga, nr 135 så tidigare odokumenterat nummer. Mysig och större än jag trodde, mäter 42 mm, trodde det var 40mm.@Karatekid Kan du inte berätta lite mer om din "Viggen"? Sprid lite försvarshemligheter till oss andra![]()
Ser inte 058, det var väl den som såldes nu i helgen?Finns inte mycket att säga, nr 135 så tidigare odokumenterat nummer. Mysig och större än jag trodde, mäter 42 mm, trodde det var 40mm.
Klistrar skamlöst in en lista på identifierade viggens från Omegaforums:
@hejo har identifierat ca 60 st, här finns 35 st. Hade varit kul att lägga till fler. Jag vet att det finns några med M nummer men som saknar pilotnr, kanske sett 3 st sånna? Osäker.
one "sub 9"
016
023
029
037
049
055
063
078
080
088
135 (Mitt ex)