• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Liket lever - Jaeger Le Coultre

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor

...jahaja... den låg ute i "diskussions"-öknen där inläggen och åsikterna är många som sandkornen... jag letade inte ens nån annanstans än här i vintage-oasen... ;)

Desert-Oasis.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grym @Rozzy !!!
Jag skulle nog bara försiktigt avlägsna löst damm och mögel från tavla/index sen nytt glas och serva verket. Förstår om det rycker i tarmen på vissa att eventuellt gnussa indexen för att få dem att gnistra lite... inget du får spö av mig ifall du gör men jag skulle låta bli. Stört cool tycker jag!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Grym @Rozzy !!!
Jag skulle nog bara försiktigt avlägsna löst damm och mögel från tavla/index sen nytt glas och serva verket. Förstår om det rycker i tarmen på vissa att eventuellt gnussa indexen för att få dem att gnistra lite... inget du får spö av mig ifall du gör men jag skulle låta bli. Stört cool tycker jag!
Skulle inte heller rekommendera att polera index på denna för att förtydliga. Är index däremot oxiderat guld på ett ur i fint skick tycker jag att man får göra det om man har koll och är försiktig.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Kool Jaeger @Rozzy !
Väl spejat och fiskat som vanligt, grymt kul fångst:)
Patinan är ju stentuff så jag skulle som Gummo säger mest fokusera på verket och avlägsna damm och smuts.
Grattis!
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Riktigt jävla cool och stort grattis!
Ska gräva lite i arkiven och kanske hittar något om den.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Ja eller UniPlan :)
Jag skall komplettera med lite mer teknisk info om klockan. Verket är ett Jaeger LeCoultre Uniplan formverk kaliber 60 och klockans referensnummer är 412 (jag hittar dock ingen annan klocka vid sökning).
Varför man benämner det Uniplan (en våning/lager) jmf med JLC Duoplan (två våningar, man bygger funktionen på höjden). Jag vet inte om det finns något speciellt med en Uniplan jämfört med ett vanligt traditionellt verk, @Aurum kanske vet?
Som du skriver så är Duoplan ett urverk med "två våningar" och var menade att underlätta samt minska risken för misstag vid service samt tillåta användningen av större komponenter. UniPlan är i princip ett "vanligt" urverk.
 
Senast ändrad:
Stort grattis till möglet! Kikade både en och två gånger på den. En lätt rengöring och jag tror att du har en vinnare.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Har varit tyst här ett tag nu... Hur går det med liket? Har du någon uppdatering att bjuda på?

Edit; Hur går det med det lilla livet? Den lever ju trots allt!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har varit tyst här ett tag nu... Hur går det med liket? Har du någon uppdatering att bjuda på?

Edit; Hur går det med det lilla livet? Den lever ju trots allt!

Uppdatering;
Liket lever faktiskt! Senaste från @Daniel Mathisen ;
-" Har även kikat på din andra Jaeger, den ser fin ut, väldigt smutsig men fin :) spiralen är lite böjd så att den tar i balansen, det och smutsen gör att den knappt tickar."

Sedan hittar jag detta på Insta :)

IMG_8346.PNG
 
Uppdatering;
Liket lever faktiskt! Senaste från @Daniel Mathisen ;
-" Har även kikat på din andra Jaeger, den ser fin ut, väldigt smutsig men fin :) spiralen är lite böjd så att den tar i balansen, det och smutsen gör att den knappt tickar."

Sedan hittar jag detta på Insta :)

IMG_8346.PNG
Skrev precis på insta, men jag kan ju lika gärna skriva här!
Noterade du avsaknaden av grönt på tavlan? Vet inte vad det var för något. Det sår ut som små spån av grön plast, men jag tvivlar på att det var det. Men de var bara på indexen 3-7. Det gick att försiktigt gnugga bort det gröna med en bit pegwood.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skrev precis på insta, men jag kan ju lika gärna skriva här!
Noterade du avsaknaden av grönt på tavlan? Vet inte vad det var för något. Det sår ut som små spån av grön plast, men jag tvivlar på att det var det. Men de var bara på indexen 3-7. Det gick att försiktigt gnugga bort det gröna med en bit pegwood.
I de riktigt gamla otäta gulduren jag haft kan man se denna kemiska reaktion vid just mässing. Förmodar det är någon slags oxidation?
 
I de riktigt gamla otäta gulduren jag haft kan man se denna kemiska reaktion vid just mässing. Förmodar det är någon slags oxidation?
Jo set är ju oxidation av något slag, mässing och brons blir ju grönt. Men att det blir som spån har jag aldrig sett förut. Som att en Nisse har suttit och svarvat i grön plast inne i klockan! Jag önskar att jag tog en macrobild på det innan jag tog bort det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo set är ju oxidation av något slag, mässing och brons blir ju grönt. Men att det blir som spån har jag aldrig sett förut. Som att en Nisse har suttit och svarvat i grön plast inne i klockan! Jag önskar att jag tog en macrobild på det innan jag tog bort det.
Det är exakt dessa spån jag syftar på, ska se om jag har sparat någon bild...
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo precis, man såg det väldigt tydligt på den bilden.
Vet inte om jag vågar gnugga mer på tavlan.
Förmodligen är det förgyllda mässingsindex där guldlagret är borta? Man kan säker få upp lite glans men kommer ju då i vilket fall inte vara allt för länge. Tror dock det hade lyft klockan med mer framträdande index. Alltid läskigt att försöka rengöra gamla tavlor när man inte vet exakt vad det är för material.
 
Om du tittar på just den bilden ser man minuträlsen och minutsiffror (vad heter det egentligen?). Vågar du få fram det något? Topps med destvatten?
Minutindex, indexring, eller dina förslag, kärt barn har många namn!

Minutindexen kan jag nog inte få fram mer, tyvärr. Om jag ska försöka nånstans är det på de förhöjda timindexen. Där kan jag försöka gnugga lite mer och se om jag får fram lite guld färg. Ska kika mer på det nästa vecka.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tror tyvärr det är trycket som håller på att försvinna?
Ja, i så fall är det bättre att låta det vara. Det ser mer framträdande ut på Daniels Instabild i alla fall. Men så gör även index! Om Daniel får fram metallglans på index borde man väl kunna lacka för att undvika oxidation? Liten pensel med tunnt lack bara över index?
 
Topp