ALLA böcker av Buthler och Öhrlund om stenrike psykopaten Christopher Silfverbielke.
Jag tyckte att den jag läste verkligen var urusel, läste inte ens klart den. Återvändaren hette den jag läste.
Kan tipsa om några böcker jag med då,
Folke letar efter gud - Oldbrind Pseudonymf
- Alla som besökt Stockholm har nog sett de svart vita lapparna med fyndiga texter på.
Det är han som skrivit boken. En roman skriven i dagbok/ brevform med vad jag antar vara drag av självbiografi. En tjugo-nånting stockholmare som "letar efter gud", inte i den religiösa bemärkelsen då.
Vit skit
Uppföljaren, bra den med men inte lika skarp som första.
Gomorra & Zero zero zero - Robert Saviano
- Gomorra handlar om neapels maffia och zero zero zero om de mexikanska kartellerna. Lite väl mycket namn hit och dit men fick höra av en italienare att det var en av orsakerna att boken small till så när den släpptes då många där nere känner igen släktena osv. Intressant inblik i vilken sjukt stor business knarkhandel osv. är och konsekvenserna av det.
Tjuvarnas marknad - Jan Guillou
- Håller inte Guillou särskilt högt i vanliga fall men den här boken gjorde han bra. En roman baserad på Lidingöligan (finns en p3 dokumentär om det). Ett gäng brats som inte får tillräckligt hög månadspeng av sina familjer för att finansiera ett gott liv på rivieran så de börjar göra inbrott hos bekanta osv. Ett speciellt roligt stycke är när de går ned i en vinkällare och plockar en låda med de absolut dyraste och lämnar resten, eftersom det bara fick plats en låda i S-klass mercan de stal med. Just den biten är sann dessutom, kan rekommendera p3 dokumentären med.
Parasiten - Fredrik Ljung
- Mörk historia som har drag av självbiografi. Finansvalp som går ned sig otroligt och lever destruktivt men inbillar sig själv att han är top of the world. Ruskigt mörk mot slutet.
Insidan - Liam Norberg
- Självbiografi av sökarna stjärnan Liam. Taekwando, filminspelningar och bankrån. Underhållande men hade gärna kunnat skippa guds uppenbarelsen mot slutet. Kan inte tänka mig att någon mer än Liam faktiskt bryr sig om det.
Cradle to cradle - Michael Braungart & William Mcdonough
- Nytt grepp på miljöfrågan med en tanke om evigt kretslopp i kombination med ekonomisk vinning. Väldigt intressant och långt ifrån MPs svammel. Tar upp grundidén, teori och praktik samt exempel på projekt de har jobbat med. Finns även en dokumentär som jag kan rekommendera.
El choco - Markus Lutterman
- Om svensken som hamnade i Bolivias farligaste fängelse och hur han klarade sig. En hel del riktigt sjuka grejer och intressant hur ett så korrupt system ändå kan hålla folk inlåsta. Den engelska motsvarigheten Marching Pouder ska vara ännu bättre enligt en vän men inte hunnit läsa den än.
Björndansen - Roslund & Thunberg
- Roman baserad på militärligan (finns p3 dokumentär) om bröderna och tidigare militärerna som sadlade om från byggare till bankrånare i spåret av den ekonomiska krisen på 90-talet. Inte läst klart hela än men väldigt bra hitintills även om de hade kunnat dumpa boken en hel del enligt mig, mycket fluff utfyllning som inte riktigt bygger på storyn.
Kanske borde sadla om till jurist med tanke på mina bokval haha men ligger inte mer bakom än att jag tycker att det är intressant och spännande. Gillar böcker som har någorlunda verklighetsförankring även om de inte måste vara ren fakta.