• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lilla tråden om Damasko

pemlock

Panerai
Kan någon ge mig en uppsats om vad det är för skillnad på ”Ice Hardening” som Damasko använder och ”Tegiment” som Sinn kör med?

Har förstått det som att Damaskos behandlingen är genomgående medan Sinns inte är det, men vill gärna veta mer.
Jag vet inte hur mycket detaljer de avslöjar, det är väl lite företagshemligheter. (Men det sägs vara patenterat, så det går kanske att få tag på patentdokumentationen?)
Men någon slags (lite säljig) information om Damaskos stål får man kanske här:
https://www.damaskowatchtechnology.com/technology-watchcase.php
https://www.damaskowatchtechnology.com/technology-stainless.php
 

TerryTee

Audemars
Kan någon ge mig en uppsats om vad det är för skillnad på ”Ice Hardening” som Damasko använder och ”Tegiment” som Sinn kör med?

Har förstått det som att Damaskos behandlingen är genomgående medan Sinns inte är det, men vill gärna veta mer.
Jag försökte ta reda på detta med stor nyfikenhet, när jag fick hem klockan i mitt första inlägg, men det var locket på hur det faktiskt går till. Det enda dom sa var, precis som du skriver, att härdningen går genom hela stålet och inte bara som ett ”skal”. Har haft två Damaskos, varav den första i deras ”flygplansstål” och den andra i ”u-båtsstål”, ingen av dom hade en repa. Så processen, oavsett hur tusan den går till, fungerar verkligen.
 

Goflorp

Cartier
Från Sinns sida:

"In 2003 the ice hardening method was replaced by TEGIMENT Technology for two reasons: firstly because the corrosion resistance caused by the ice hardening deteriorated on contact with perspiration and salt water, and secondly because the treated parts had a strong tendency to become magnetised, which can have a negative impact on movement components which are vital to the watch's correct functioning."

Hittar en del om Damaskos process här:

"The Damasko ice-hardening is a complex process. I haven't yet seen it described anywhere on the web, so here it is: First the metal is heated to above 1000°C, then rapidly quenched to room temperature in oil. This is followed by deep freezing at – 80 °C for 1 hr, then tempering for several hours at 160°C to give hardness >710 HV. The Pitting Resistance Equivalant is 30 points which is similar to 316L. The nickel-free composition is great for people with allergies."
 

TerryTee

Audemars
"The Damasko ice-hardening is a complex process. I haven't yet seen it described anywhere on the web, so here it is: First the metal is heated to above 1000°C, then rapidly quenched to room temperature in oil. This is followed by deep freezing at – 80 °C for 1 hr, then tempering for several hours at 160°C to give hardness >710 HV. The Pitting Resistance Equivalant is 30 points which is similar to 316L. The nickel-free composition is great for people with allergies."
Oh, spännande! Med alla dessa olika innovationer, härdningar osv så blir jag alltid lika nyfiken på hur någon tillslut kommer fram till att ”det här är hur vi kan skapa den bästa [insert solution]”
 

Sonnyboy

Rolex
Kan någon ge mig en uppsats om vad det är för skillnad på ”Ice Hardening” som Damasko använder och ”Tegiment” som Sinn kör med?

Har förstått det som att Damaskos behandlingen är genomgående medan Sinns inte är det, men vill gärna veta mer.
Här kommer två klipp från damaskowatchtechnology som beskriver sin teknologi. De verkar använda sig av en speciell stållegering som tillåter stålet att värmas till dess normaliseringstemperatur där kristallstrukturen i metallen organiserar sig varpå stålet sedan snabbt kyls ned av flytande kväve som därmed låser inne denna kristallstruktur. Sinn å andra sidan karboniserar ytan på stålet vilket ger det ett hårt äggskal men eftersom de använder sig av ubåtsstål så verkar inte detta yttre lager vara så känsligt som det skulle ha varit om det applicerades på 316L. I vilket fall som helst så har Damasko en massa trevliga teknologier i sin verktygslåda samt inte minst en egen robustare variant av ETA 2824-2 där de har förbättrat ETA urverkets svagheter. Ett riktigt coolt märke. Stållänken är dock dyr som heroin.

Damasko Watch Technology​

The Watch Case​

tech_watchcase.jpg
It has always been a major goal of Damasko to design a watch case with superior resistance against scratches, knocks, and general wear, but the materials commonly available, including the rather soft titanium definitively do not feature the necessary characteristics. The term 316L describes the kind of steel which is predominantly used in the watch industry. It features good corrosion resistance but is also relatively soft. Occasional knocks with a watch made from this material will often lead to serious scratches or dents.
Although there is the possibility to harden the surface of 316L (1.4435) or 1.4301 up to 1200 Vickers by diffusing carbon into the top layers of the steel, there is no way to temper the material. Due to the austenitic structure of the alloy it is impossible to make sure that that steel retains its hardness throughout the body.
Various tests have proved that this kind of surface treatment is not suitable for Damasko watches because it only hardens the top layer of the metal. This leads to the so-called egg-shell effect. An ordinary pair of tweezers are able to dent and scratch the “hardened” surface (which are normally made from spring steel) because the material underneath the hard layer was not able to withstand the pressure.
Due to the reasons described above Damasko searched extensively for better alternatives. In 1994 after five years of research they took out patents for 20 closely related martensitic sorts of stainless steel which highly exceeded our expectations. They are absolutely nickel-free, offer a good corrosion resistance, and can be tempered up to 64 HRC/800Vickers which is four times the hardness of every other steel currently used in the watch industry.
What makes this material so special is the fact that the molten steel is enriched with 0.35% nitrogen under high pressure. Nitrogen and carbon are responsible for the hardness of the alloy. Under normal circumstances it takes about 1% of carbon to temper a martensitic steel up to 60 Rockwell but the low nitrogen content of our steel only requires 0.35% of carbon to achieve this superior hardness and in addition to that leads to an excellent corrosion resistance which is many times higher compared to other temperable martensitic steels. Due to the special process of hardening Damasko calls this steel “ice-hardened, nickel-free stainless steel”. This material is patented for their applications and Damasko makes exclusive use of this pioneering material.
The entire watch case, including hardened crown and pushers is designed, engineered, and machined at the Damasko factory near Regensburg. Until the end of 2002 Damasko supplied their cases to a well known German watch brand but from then on, the cases are only available through Damasko. After the special heat treatment mentioned above Damasko steel reaches a maximum hardness of 62 Rockwell which makes it superbly scratch-resistant. You have to search hard to find a common household item ( apart from a sapphire nail-file or a brick) that is able to scratch the case.
Due to its superior performances this steel was mainly created for aeronautical use in:
  • Ball bearings for jet-engines
  • Rotor bearings for helicopters
  • Fuel pumps of the “Space Shuttle”
  • High-speed bearings in CNC lathes
  • Dental and surgical instruments
The use of this steel in watch cases is patented by Damasko.

Damasko Watch Technology​

Stainless Steel​

Due to the fact that Damasko are well known experts on stainless steels and their metallurgical aspects, the company is often approached by watch enthusiasts and customers from all over the world. And more or less all of them ask the same questions: Which steel used for watch cases offers the highest corrosion resistance, and which one features the greatest hardness? Which company offers the best choice? Although it is possible to answer this question in one sentence, it might be of greater interest to compare the most commonly used stainless steels with each other, including one of the Damasko steels. For the Damasko watch range a highly corrosion resistant austenitic stainless steel alloy which can be fully hardened was chosen, leaving the surface with a key hardness of 1600 HV (Hardness Vickers). Just to give you an impression how hard this actually is: Titanium 180-210 HV, St. Steel AISI 316L 190-220 HV, Sapphire crystal 2000 HV. In order to compare Damasko steel with other commonly used stainless steels, Damasko choose to measure the PRE-factor (Pitting Resistance Equivalent). This can be done by defining the ratio of three important alloy components, using the following formula:
PRE = %Cr (Chromium) + 3.3 x %Mo (Molybdenum) + 30 x %N (Nitrogen)

This leads to the following results:

  1. Stainless steel AISI 304 (watch cases, not in common use): PRE-factor 20
  2. Stainless steel AISI 316L (commonly used for quality watches): PRE-factor 26-30
  3. Stainless steel AISI 904L (marine hardware, etc.): PRE-factor 35
  4. Stainless steel used for latest strategic developments of the German Navy, e.g. 1.3964/1.4566: PRE-factor 38
  5. Stainless steel DIN 1.4456 (high grade alloy used for medical implants): PRE-factor 52
  6. Damasko ice hardened stainless steel: PRE-factor 50-52
The above table perfectly illustrates the superior corrosion resistance of Damasko steel.
By the way: Since most quality watches are made from 316L they don’t offer real salt water resistance, so always make sure to rinse your sports/dive watch with fresh water after open water swimming or diving.
 

Sonnyboy

Rolex
Kan någon ge mig en uppsats om vad det är för skillnad på ”Ice Hardening” som Damasko använder och ”Tegiment” som Sinn kör med?

Har förstått det som att Damaskos behandlingen är genomgående medan Sinns inte är det, men vill gärna veta mer.
Däremot använder de inte denna teknologi på deras DK3x serie samt på deras tidigare dykarserie där de istället kör med ubåtsstål som är antimagnetisk till skillnad från deras ice hardened steel. På klockorna med ice hardened steel krävs istället en soft iron cage runt urverket för att skydda det mot magnetism. Länkarna finns tillgängliga i båda material men ubåtslänken passar endast DS serien.
 
Växlar in lite forum-cred mot att nämna att jag är sugen på en Damasko och gärna köper en om någon vill sälja! Främst modeller 40 mm eller mindre, och utan dykarvridning.
 

Rulle

Audemars
Kan någon ge mig en uppsats om vad det är för skillnad på ”Ice Hardening” som Damasko använder och ”Tegiment” som Sinn kör med?

Har förstått det som att Damaskos behandlingen är genomgående medan Sinns inte är det, men vill gärna veta mer.
har inte som båda gått ut med hur många vickers det blir efter respektive behandling?


har för mig att damaskos hade mycket högre vickers skala än sinn
 

Lyckokaka

Cartier
Tvärhårt vs tvärhårt alltså. Är väl ännu högre på Sinns svarta behandling.
Infon jag lyckats gräva fram säger att 316L stål ligger på runt 200 HV.
Obehandlad ubåtsstål är ca 300 HV
Damaskos härdade stål är 760 HV, men den hårdheten går igenom hela materialet.
Sinns tegimenterade stål 1200 HV men bara på ytan.
Sinns tegimenterade ubåtsstål 1500HV men bara på ytan.
Damaskos härdade ubåtsstål är 1600 HV men också bara på ytan.
Både Sinn och Damasko använder samma typ av ubåtsstål, sk austenitiskt stål. Detta har väldigt bra korrosionsmotstånd och är inte magnetiskt, men går inte att härda rakt igenom, så både Sinn och Damaskos ubåtsstål är bara härdat på ytan.
Sen har både Sinns och Damaskos svarta klockor en PVD behandling som tar hårdheten till ca 2500 HV. (Sinn skriver mellan 2000-3000 HV och Damasko skriver ca 2500 HV)

Safir är för övrigt ca 2500 HV.
 

Goflorp

Cartier
Just nu har Damasko inte så lätt.
Bristen på ETA-verk gör stora hål i deras utbud.
Fler och fler modeller återkommer med nytt modellnummer efter ett tag, då med eget urverk.
Givetvis med grisdyrt pris med...

Går och suger lite på en DC66 eller DC80, så känner sig någon manad så.....
 

TerryTee

Audemars
Just nu har Damasko inte så lätt.
Bristen på ETA-verk gör stora hål i deras utbud.
Fler och fler modeller återkommer med nytt modellnummer efter ett tag, då med eget urverk.
Givetvis med grisdyrt pris med...

Går och suger lite på en DC66 eller DC80, så känner sig någon manad så.....
Dom borde ju satsa på Sellita istället, undra varför dom prompt vill köra ETA eller inhouse.
 

pemlock

Panerai
Dom borde ju satsa på Sellita istället, undra varför dom prompt vill köra ETA eller inhouse.
De har ju jobbat på inhouse-utveckling redan tidigare även när de hade ETA till de billigare modellerna, så de vill väl hellre ta ett steg upp än ner, så att säga, när tillgången började bli ett problem.
De drivs nog till stor del av teknikentusiasm...
 

TerryTee

Audemars
De har ju jobbat på inhouse-utveckling redan tidigare även när de hade ETA till de billigare modellerna, så de vill väl hellre ta ett steg upp än ner, så att säga, när tillgången började bli ett problem.
De drivs nog till stor del av teknikentusiasm...
Jo absolut, men samtidigt skulle det vara trevligt med t ex instegsklockan DS30 med Sellita hellre än inhouse, anser åtminstone jag :)
 

Goflorp

Cartier
Det är inte helt enkelt det här.

Som klockentusiast älskar jag att olika tillverkare gör sitt eget, det leder till att många förbaskat bra urverk kommer se dagens ljus.

Baksidan är samma sak, fler nya urverk, en del kommer ju bli skit. Sluta funka efter några år. Antalet konstruktioner ökar, med det ökar komplexiteten i hela branschen. Urmakare kanske måste kunna 25 nya verk? Antalet reservdelar ökar dramatiskt.

Det blir både gött och dumt ”slippa” ETA- urverken. De är stabila, går i alla väder, lagas av vilken urmakare som helst.
De går också i 40 timmar, vissa kanske 50.
Utvecklingen står liksom stilla.

Det som sker är förmodligen ett nödvändigt ont.

De som får mest ”stryk” är små tillverkare som köper små mängder. Swatch Group väljer säkert och känner sig säkert lite gudaktiga när de kan välja och vraka vem som skall köpa deras produkt.
 

Goflorp

Cartier
Jäklar sicken klocka.
Känslan, tyngden, materialet, blänket.

svårt jämföra med bilder eller film på youtube. Verkligheten slår allt.

efter 20min skruvande på länk, satt den som en smäck.

skall bara höra med Damasko om de vill sälja mig en riktig vridring (55-5 Downcount)…
Eller om jag måste skicka klockan till Deutschland….
 
Senast ändrad:

pemlock

Panerai
Jäklar sicken klocka.
Känslan, tyngden, materialet, blänket.

svårt jämföra med bilder eller film på youtube. Verkligheten slår allt.

efter 20min skruvande på länk, satt den som en smäck.

skall bara höra med Damasko om de vill sälja mig en riktig vridring (55-5 Downcount)…
Eller om jag måste skicka klockan till Deutschland….
Tjusig. Vad är det för modell? (Jag är inte så hemma på de varianterna, och just den där verkar inte finnas numera?)

Men jag förstår inte vad det är för fel på vridringen, det är väl en sån det ska vara?
 

Goflorp

Cartier
Tjusig. Vad är det för modell? (Jag är inte så hemma på de varianterna, och just den där verkar inte finnas numera?)

Men jag förstår inte vad det är för fel på vridringen, det är väl en sån det ska vara?
Vridringar är coolast med Downcount- allt annat är ju för tandtekniker och halta sjömän.

modellen heter DC-66, slutat tillverkas eftersom det är svårt Få tag på Valjoux7750-verk.
 

Goflorp

Cartier
So far: -2,5spd, känns rätt ok.

Mailat Damasko om vridringen.

Klockan känns verkligen som gjuten, stålets polish ser verkligen cool ut - drar mot titanfärg.
jag som gillar grått, titan, mörkgrå.... gillar det verkligen.

Länken nyper inga armhår - tack för det.
Stänga länken är inga problem, öppna den är liiiite finnicky och pilligt.
Stängningen består i keramiska lager (kulor) i fördjupningar - bygger alltså på friktion.
Hela konstruktionen av länken är helt överjävligt exakt, kvalité rakt igenom.

Som vanligt när jag köper klocka är det tre andra på forumet som har en. Resten sitter där med
sina Rolex och Omegas - iaf om man får döma av köp&Sälj. Lite tråkigt kan jag tycka att
så få vågar gå utanför mittfåran.
tempImageg7zBKu.png
tempImageyC25VW.png
 
Senast ändrad:

R.Capac

Audemars
So far: -2,5spd, känns rätt ok.

Mailat Damasko om vridringen.

Klockan känns verkligen som gjuten, stålets polish ser verkligen cool ut - drar mot titanfärg.
jag som gillar grått, titan, mörkgrå.... gillar det verkligen.

Länken nyper inga armhår - tack för det.
Stänga länken är inga problem, öppna den är liiiite finnicky och pilligt.
Stängningen består i keramiska lager (kulor) i fördjupningar - bygger alltså på friktion.
Hela konstruktionen av länken är helt överjävligt exakt, kvalité rakt igenom.

Som vanligt när jag köper klocka är det tre andra på forumet som har en. Resten sitter där med
sina Rolex och Omegas - iaf om man får döma av köp&Sälj. Lite tråkigt kan jag tycka att
så få vågar gå utanför mittfåran.
tempImageg7zBKu.png
tempImageyC25VW.png
Grymt cool och kul att höra om finishen på länken. Brutal toolighet. Nu kanske någon fler vågar avvika från mittfåran. Har själv sneglat åt Damasko men många modeller försvann från hemsidan, tex de med urverk med Si fjäder.

Är din av verktygsstål och är därför så grå tro? Är DK30 ljusare kanske 🤔 ?
1627810594156.png
 

pemlock

Panerai
Grymt cool och kul att höra om finishen på länken. Brutal toolighet. Nu kanske någon fler vågar avvika från mittfåran. Har själv sneglat åt Damasko men många modeller försvann från hemsidan, tex de med urverk med Si fjäder.

Är din av verktygsstål och är därför så grå tro? Är DK30 ljusare kanske 🤔 ?
Jag tror att alla deras in-house-verk har Si-fjäder.

Det är olika stål i DK30 och DC66. Den förra har "ubåtsstål" (austenitic), den senare "flygplansstål" (mertensitic). Om de har olika färg vet jag inte (har aldrig sett det senare i verkliga livet), men jag skulle inte lita på bilder i det fallet, jag skulle gissa att de är rätt lika i tonen. Jag har en DS30 (föregångaren till DK30) själv, och har postat en del bilder på den (bl.a. en recension), om du vill se fler bilder på en sån förutom produktbilder.
 

henno3

Omega
Ja, Damasko utstrålar kvalitet. Ibland kommer det över mig att denna DS30 är så perfekt så att den blir tråkig. Är lite av en vintagesnubbe, och i det träsket är det alltid något som krånglar, kärvar och strular. Här är det, japp perfektion! Emellanåt kommer det över en kort flippkänsla, men det hade varit något jag ångrat om jag tog det steget…..
 
Topp