• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lilla tråden om Damasko

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Stort fan av Sinn och har även kikat på Damasko. Söker något speciellt och sparar pengar på hög
under tiden - det börjar närma sig tjocklek på spargrisen att man kanske kring jul kan fläska till
med det man VILL ha....Försöker lyfta vad jag köper från en massa biliga klockor till kanske en om året men som får kosta istället.

Älskar Sinn, men många av deras ur är för små, och för tjocka, för mina handleder.
Jag trivs bäst med typ runt 42, 43mm... Sedan vill jag ha "Downcount bezel", och allt i knappväg på vänster sida...
och som @pemlock säger "inget bjäfs".

Sinn har sina EZM 3F, som kommer nära, men så hittar man den här :
Damasko DC80 LHV Green, ca 35 papp med länk, 28-29 utan....Undrar om man kan få en med orange visare?
14mm tjock och 22mm luggar (20mm är för smalt för min smak)
Kronograf med centrumsekund (som på min A-13A) - vilket jag verkligen fastnat för. Ingen irriterande sekundvisare som stressar runt tavlan. Perfekt!


Skärmavbild 2020-10-11 kl. 22.05.39.png

Ezm 1.1. finns enigt dina önskemål, men då blir det begagnat då de är slutsålda plus att du får nog räkna med minst 45´.
Men den där ser ju superbra ut, och håller med @pemlock att du ska maila och fråga om färg. Det är synd bara att deras länk kostar huggorm, nästan 7´är saftigt.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ezm 1.1. finns enigt dina önskemål, men då blir det begagnat då de är slutsålda plus att du får nog räkna med minst 45´.
Men den där ser ju superbra ut, och håller med @pemlock att du ska maila och fråga om färg. Det är synd bara att deras länk kostar huggorm, nästan 7´är saftigt.
Ja, jag hajade till över priset på länken, men jag är ingen länktyp, så det har inte bekymrat mig. Jag antar att det beror på att de (som vanligt) inte har snålat på materialen, stål med deras härdning/ytbehandling, vissa delar i titan, osv, och att de gör dem helt själva.
 

Goflorp

Cartier
Ezm 1.1. finns enigt dina önskemål, men då blir det begagnat då de är slutsålda plus att du får nog räkna med minst 45´.
Men den där ser ju superbra ut, och håller med @pemlock att du ska maila och fråga om färg. Det är synd bara att deras länk kostar huggorm, nästan 7´är saftigt.

jodå, tro mig jag blängt på EZM1.1, tyvärr blir det som du säger väl saftigt i pris.

jag är en vanlig arbetarunge,
Men jag klarar stoppa undan 4-5 lök per månad.
Ibland smäller det till och man måste köpa nya glasögon och då behöver man nagga på spargrisen....
35’ är redan det ngn slags övre gräns passerad, men det är samtidigt roligt ha ett långsiktigt mål.
 

Goflorp

Cartier

Goflorp

Cartier
Det vore ju lite kaxigt ta en tripp till våren med motorcykeln... :)
Göteborg - Regensburg tar bara 12-13 timmar att köra. På en RS är det en baggis...
Snarka på hotell i Regensburg och sedan hämta klockan i deras butik.
Butiken ligger 10km väster om "Fabriken" - en vit ladulänga i förorten "Babing"

Mer "kultigt" och "nördigt" än så kan det väl knappast bli?
 

Goflorp

Cartier
Mailade om lite frågor, fick snabbt svar inom ett dygn:

Dear Mr Goflorp


Thank you for your e-mail and the interest in our DC8X watches.

Yes, we can make a DC80 LHV in orange without any extra costs.

Converting from DC82 to LHV is not possible.



I could recommend near to our factory this hotel:

https://www.forsters-posthotel.de/

And next to our store this one:

https://www.hotel-bischofshof.de/?view=featured

Mit freundlichen Grüßen / Best regards
A.D.G. Isabella

/// Klipp

Man tar också gruppbesök i "fabriken" med rundturer, men det är lite inställt nu i Corona-tider.
Glädjande om att byta färg var noll kronor extra....
///
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Det vore ju lite kaxigt ta en tripp till våren med motorcykeln... :)
Göteborg - Regensburg tar bara 12-13 timmar att köra. På en RS är det en baggis...
Snarka på hotell i Regensburg och sedan hämta klockan i deras butik.
Butiken ligger 10km väster om "Fabriken" - en vit ladulänga i förorten "Babing"

Mer "kultigt" och "nördigt" än så kan det väl knappast bli?
Det låter ju mäkta coolt. Jag upptäckte DC56:an igår. Är inget större fan av kronografer men blev riktigt sugen.

DAMASKO.jpg
 

Goflorp

Cartier
Den där DC56:an var brutal - med kiselfjäder (blir det fjäder på svenska)?

Jag funderar på hur DC80LHV hade sett ut på ett Pride-NATO. Sånt som skulle ge en och annan störtblödningar i huvet på jobbet :)
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Den där DC56:an var brutal - med kiselfjäder (blir det fjäder på svenska)?

Jag funderar på hur DC80LHV hade sett ut på ett Pride-NATO. Sånt som skulle ge en och annan störtblödningar i huvet på jobbet :)
Är det si modellen du tänker på?
Har inge riktigt läst på skillnader mellan standard och si
 

Goflorp

Cartier
Ser nu att den du visar inte har "Si" på tavlan.
Si-modellerna är med Kisel i verket (balansfjädern och oro) i kisel.

Sedan är det väl specialpackningar, keramiska lager osv som i alla Damasko.
"DAMASKO EPS® silicon hair spring, DAMASKO rotor, reinforced mainspring barrel, DAMASKO balance wheel, 52 hours power reserve"
 
Senast ändrad:

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Ser nu att den du visar inte har "Si" på tavlan.
Si-modellerna är med Kisel i verket (balansfjädern och oro) i kisel.

Sedan är det väl specialpackningar, keramiska lager osv som i alla Damasko.
"DAMASKO EPS® silicon hair spring, DAMASKO rotor, reinforced mainspring barrel, DAMASKO balance wheel, 52 hours power reserve"
Ah okej. Coolt ändå.
Si modellen verkar också ha en annan subdial för sekundvisningen.
7492F364-C713-4078-A1F3-ADC2DCD05221.jpeg
 

henno3

Omega
DC56:an, vad ligger den på i pris, och vad är skillnaden i pris på Si och standard om man bortser från val av band/länk?
Riktigt stilig pjäs!
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Det var attan vilken skillnad! Rent prestandamässigt kan väl inte differensen vara rimlig väl? Är det ”nörderi” att lägga pengar på Si I förhållande till den andra måntro?’
Jag har för dålig koll och någon annan kanske är mer insatt och får fylla in. Men jag läste lite från ett annat forum vad de tyckte. Och skillnaden med längre gångreserv är väl bra. Sen verkar skillnaden vara hårfin från vardagligt användande. Så det är nog upp till en själv att avgöra om man tycker det ger mervärde eller inte.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tycker det är coolt att man kan välja vilken antireflex man vill ha på glaset. Dubbel eller enkel.
Ja. Anti-reflex på utsidan är ju lite omstritt, en del vill inte ha det, så man får välja. Nu kostar det inget extra att få det bara på insidan dessutom, det gjorde det tidigare., men det är lite extra leveranstid på det. Glasen är jag rätt säker på att de inte gör själva, så standardglasen med dubbel antireflex beställs antagligen i bulk, medan ensidigt är ett undantag som görs på beställning.
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Ja. Anti-reflex på utsidan är ju lite omstritt, en del vill inte ha det, så man får välja. Nu kostar det inget extra att få det bara på insidan dessutom, det gjorde det tidigare., men det är lite extra leveranstid på det. Glasen är jag rätt säker på att de inte gör själva, så standardglasen med dubbel antireflex beställs antagligen i bulk, medan ensidigt är ett undantag som görs på beställning.
Ja jag satt och kolla endel på jämförelsebilder. Tycker det blir helt klart snyggast med dubbel. Vet dock när jag hade en sinn 556a så stördes jag av att det var en kladdmagnet, upplevde det dock inte alls samma på en breitling colt.
Skulle varit trevligt att kunna jämföra irl.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ja jag satt och kolla endel på jämförelsebilder. Tycker det blir helt klart snyggast med dubbel. Vet dock när jag hade en sinn 556a så stördes jag av att det var en kladdmagnet, upplevde det dock inte alls samma på en breitling colt.
Skulle varit trevligt att kunna jämföra irl.
Ja, antireflex fyller ju en funktion på utsidan. Men jag tror att det en del oroar sig för är att den inte är så reptålig eller kan börja släppa. Själva kristallen är ju extremt tålig, men skadar man ytbehandlingen så kan det bli ganska fult. Nu hävdar Damasko själva att de aldrig har haft problem med det, men en del oroar sig ändå och tar hellre lite mer reflexer. Själv har jag inte lyckats repa min än så länge.
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Ja, antireflex fyller ju en funktion på utsidan. Men jag tror att det en del oroar sig för är att den inte är så reptålig eller kan börja släppa. Själva kristallen är ju extremt tålig, men skadar man ytbehandlingen så kan det bli ganska fult. Nu hävdar Damasko själva att de aldrig har haft problem med det, men en del oroar sig ändå och tar hellre lite mer reflexer. Själv har jag inte lyckats repa min än så länge.
Ja jag förstår dilemmat. För och nackdelar med båda som man måste väga emot varann.
vilken modell är det du har?
 

henno3

Omega
Hmm.....DS30 med länk hade suttit som en smäck, men icke! Uppenbarligen passar inte länken till DS30. Eller den säljs ivarjefall inte ihop med DS30. Kanske höjden på 9,95mm anses som för låg för denna länk?

Men en DA36 med önskemål om vit sekundvisare då? Njaee.....vill inte ha siffror och dagar på tavlan. Fan!

Kanske kan maila Damasko och höra vad gäller länk till DS30. Dom kanske har något på gång?!

Om man ändå skall pröjsa för en Damasko så vill man ju verkligen inte göra några kompromisser.

Tja, kanske får spara lite kulor till en DC56 på länk istället, men det är ju en helt annan klocka. Ingen som har en DS30, DA36 eller DC56 liggandes till ingen nytta, sänd ett meddelande isåfall.......
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag var in och rotade lite på Damaskos sida och lade märke till en sak...

Det verkar som om den enda "three-hand model" som går att få nu är DS30. Alla DA- och DH-modeller är "currently not available".

Kronografer (DC), "aviators" och "accessories" (DK), och dykarna (Dsub) finns dock.

Undrar vad det beror på... inbrottet? (https://www.damasko-watches.com/en/news/delivery-delays-at-damasko), eller tillgång på urverk, eller omläggning av sortimentet?
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Jag var in och rotade lite på Damaskos sida och lade märke till en sak...

Det verkar som om den enda "three-hand model" som går att få nu är DS30. Alla DA- och DH-modeller är "currently not available".

Kronografer (DC), "aviators" och "accessories" (DK), och dykarna (Dsub) finns dock.

Undrar vad det beror på... inbrottet? (https://www.damasko-watches.com/en/news/delivery-delays-at-damasko), eller tillgång på urverk, eller omläggning av sortimentet?
Citerar lite från watchuseek.


Some days ago WUS member daffie asked why

„just about all Damasko DA models are not available at the moment from Damasko website. Could this have something to do with ETA movement sales issue?“

My answer was:

„Lockdown repercussions. Swatch Group on short-time work. All manufacturers are facing problem.

The world is in a difficult situation in the time of Corona, said CEO Nick Hayek at the annual media conference broadcast on the Internet. But he also said that it was a temporary situation that Will be overcome at a given time.

Swatch had to react quickly to the worsening crisis, said Hayek. The production of watches and components is also affected. Working hours have been reduced and certain parts of the production have been temporarily closed, explained heaf of controlling, Peter Steiger. One problem is that cross-border commuters from France or Italy are only getting more or more difficult to get to their jobs in Switzerland.

The Swatch Group has introduced short-time work in its plants, offices and shops. Currently, more than 40% of the approximately 17,000 employees in Switzerland are on short-time work. However, the figures might rise up to 70%, said Steiger. That is just under 12,000 people. All watch brands in the group are affected.“

Today I got permission to tell you some exiting news. But one after another.

We all know that the Swatch Group Battles with COMCO over ETA movement sales and we all know about the uncertainty whether Sellita really will be able to compete with ETA in an open market for mechanical watch movements.
The current situation is characterized by the fact that eta movements are scarce or not available at all. But anyway, this situation has been evident for a long time and so Damasko started working on his own three hand movement some time ago.

78674F4D-AA5A-4185-A27E-3F216A44BB73.jpeg



Konrad Damasko's far-sightedness could now pay off. While Damasko equipped all their DA models with the tried and tested ETA 2836, they have been working hard to develop their own new three hand movement.

On the green lawn there was drafting, staggering, discarding and ultimately Damasko is now ready to present their new movement to the public in the second half of 2020. The first movements have materialized and are currently in the test phase.

The name of the new movement is rather banal: A26. A stands for „automatic“ and the 26 stands for the diameter of the movement. The A26 will be available with date or day/date indication.

Damasko decided to mark all DA models as „currently not available“ due to the current unavailability of 2836 movements which is due to the general shortage (some 2836 are still in stock though), short-time work at Swatch Group and other lockdown repercussions. Currently Damasko is not on short-time work and has not yet been.

That’s why the date for the presentation of the new Damasko A26 movement is given as "2nd half of 2020". A concrete release date has not yet been considered; too many uncertainty factors.

One is for sure though: Sooner or later we will see the next Damasko in-house movement.

http://www.watchuseek.com/threads/damasko‘s-answer-to-the-limited-availability-of-eta-2824-2836-movements-a26.5173267/
 
Topp