Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
@Rulle Ser fler likheter med Damasko och Sinn än de märken du nämnde så nej jag skulle inte kalla dessa för kusiner.
Tittar jag på min 756 och DC 56 ser man verkligen släktskapet och som historien berättar har de haft ett samarbete med Sinn.
På specarna så skiljer sig höjden med 0,2 mm mellan DC 56 och 756, DC 56 är 0,1 gram lättare.
Båda har Valjoux 7750.
Ren spekulation men kan de har börjat plocka ihop egna klockor när Sinn flyttade produktionen av chassin till SUG?
Hursomhelst kliar det i fingrarna rätt rejält när jag leker ihop olika kombinationer på deras hemsida.
Trevligt att kunna välja på olika glas, bezels.
![]()
![]()
Det är nog en smaksak. Jag gillar klarheten man får av dubbel AR och har aldrig råkat repa beläggningen. Andra menar på att AR behandlingen är en repmagnet. Beror nog mest på hur du tar hand om klockan och hur benägen du är att slå och skrapa den mot saker.Damasko ger möjligheten till val av antingen som standard AR-coating på både ut och insida av glaset eller som alternativ endast på insidan. Det är samma pris.
Vad skulle ni ha valt? Bra och dåligt med vise versa?
Endast insidan.Damasko ger möjligheten till val av antingen som standard AR-coating på både ut och insida av glaset eller som alternativ endast på insidan. Det är samma pris.
Jag har haft min DS30 i drygt ett år nu, i princip dagligen (med några korta avbrott för andra klockor), med antireflex på båda sidorna. Inte en repa än så länge.Damasko ger möjligheten till val av antingen som standard AR-coating på både ut och insida av glaset eller som alternativ endast på insidan. Det är samma pris.
ja väldigt fina chassin dom harTittar jag på min 756 och DC 56 ser man verkligen släktskapet och som historien berättar har de haft ett samarbete med Sinn.
På specarna så skiljer sig höjden med 0,2 mm mellan DC 56 och 756, DC 56 är 0,1 gram lättare.
Båda har Valjoux 7750.
Ren spekulation men kan de har börjat plocka ihop egna klockor när Sinn flyttade produktionen av chassin till SUG?
Hursomhelst kliar det i fingrarna rätt rejält när jag leker ihop olika kombinationer på deras hemsida.
Trevligt att kunna välja på olika glas, bezels.
![]()
![]()
ojojoj "biatch plzzzz" hahaDet går defintivt att kalla Sinn och Damasko för kusiner då de har haft nära samarbeten i Damaskos linda. Ser man inte likheterna har man nog inget vidare intresse av klockor.
ojojoj "biatch plzzzz" haha
bara för att man tillverkat saker åt varandra betyder de ju inte att man är kusiner direkt
och att båda kör på en viss typ av stil betyder iheller inte att dom är kusiner
DC56an är ju en klassisk design medans sinn gör ju 756 till sin egen imed att man ändrar designen på subdialsen lite.
om några år så kallar väl folk tudor och breitling för kusiner med för att dom delar urverk med varandra![]()
Jag är väldigt anti deras gröna färg rent allmänt bara pga jag tycker det är fult, haha.Vilken av dessa två alternativ, DK200 (grön) och DK201 (vit) är att föredra tycker ni? Eller tycker ni att denna modell inte är att föredra ö.h.t?
Ice-hardened, inhouse automatverk med silicon hair spring är ett axplock av coolheterna med denna.
![]()
Vit! Helt klart vit! Ohyggligt coolVilken av dessa två alternativ, DK200 (grön) och DK201 (vit) är att föredra tycker ni? Eller tycker ni att denna modell inte är att föredra ö.h.t?
Ice-hardened, inhouse automatverk med silicon hair spring är ett axplock av coolheterna med denna.
![]()
Definitivt vit! Håller med om att den gröna kulören inte är något vidare trevlig. Mörkare grön, enl bifogad bild hade varit betydligt trevligare även på denna modell.Vilken av dessa två alternativ, DK200 (grön) och DK201 (vit) är att föredra tycker ni? Eller tycker ni att denna modell inte är att föredra ö.h.t?
![]()
Jag antar att det är samma gröna som de har på andra modeller? Jag har inte sett den i verkligheten, men när jag forskade lite inför mitt DS30-köp så hittade jag en del kommentarer om att den är ganska "gräll", lite åt neon-hållet. En färg som kanske inte blir helt korrekt återgiven i tryck (eller på skärm) alltså.Vilken av dessa två alternativ, DK200 (grön) och DK201 (vit) är att föredra tycker ni? Eller tycker ni att denna modell inte är att föredra ö.h.t?
![]()
Värt att veta om blå: Syns dåligt i när det är lite halvmörkt.Tack alla för era synpunkter!
Det lutar definitivt åt vit eller kanske en custom made som denna röda om det skulle bli av. Eller kanske blå....
![]()
Tack bra synpunkt!Värt att veta om blå: Syns dåligt i när det är lite halvmörkt.
Vilket kan vara bra när jag tänker efter. Sekundvisare och GMT-visare får gärna ha en lite diskret framtoning.Värt att veta om blå: Syns dåligt i när det är lite halvmörkt.
Det är svårt att återge färgerna i bild, och speciellt produktbilder som denna är ju extremt bra belysta.Vilket kan vara bra när jag tänker efter. Sekundvisare och GMT-visare får gärna ha en lite diskret framtoning..
Här en DC58 för att visa hur "Damaskoblå" ser ut. Kanske inte den diskretaste blå.
![]()
Ja man kan inte annat säga än att den är ruggig fin den där. Den blå du har på din skulle jag vill jag ha på DC201. Är det samma blå tror du?Det är svårt att återge färgerna i bild, och speciellt produktbilder som denna är ju extremt bra belysta.
Här tre bilder på min DS30...
I dagsljus, tagen i oktober en halvmulen dag:
![]()
Tagen nyss under kökslampan:
![]()
Och tagen nyss i soffan, med bara lite punktbelysning i rummet, ser egentligen lite ljusare ut än vad man upplever själv:
![]()
(Alla bilderna jpeg:ar tagna med mobilen.)
Jag har antagit att de använder samma färger på alla modeller, det är ju i princip samma stil på design på alla.Ja man kan inte annat säga än att den är ruggig fin den där. Den blå du har på din skulle jag vill jag ha på DC201. Är det samma blå tror du?
Finns bilder på DK30? Är det en DS30 med inhouse-verk?Vita visare är väl tidlöst. För min del är jag rädd för att jag tröttnat på färgade visare, det känns som en trend. Sinn har ett flertal med röda visare. Japp, snyggt men som sagt tror jag att jag hade tröttnat på det.
När DK30 (nya DS30) släpps så blir det vita visare för min del.