• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lilla tråden om Damasko

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Dessa fantastiska skapelser till klockor, tillverkade i "ice hardened steel" som är patenterat av Damasko, som även säger att denna härdningen är fyra gånger hårdare än "allt annat stål i klockindustrin", har verkligen fångat mitt intresse.

Jag skaffade min första Damasko för några månader sedan. Sökte något unikt och stryktåligt, det var min egna enkla grundspec som utgångspunkt.
Hittade denna Damasko DA-353, handbyggd av Damasko i Tyskland och innehållande en specifikation som får nörden i mig att skaka av glädje.
bVBC5v9.jpg


Så vad är det som gör Damasko till ett så spännande märke i en värld med så många fantastiska klocktillverkare, bortsett från sin härdning?
Låt mig ge er ett axplock saxat direkt från Damaskos egna hemsida:

The Watch case. The entire watch case, including hardened crown and pushers is designed, engineered, and machined at the Damasko factory near Regensburg. Until the end of 2002 Damasko supplied their cases to a well known German watch brand but from then on, the cases are only available through Damasko. After the special heat treatment mentioned above Damasko steel reaches a maximum hardness of 62 Rockwell which makes it superbly scratch-resistant. You have to search hard to find a common household item ( apart from a sapphire nail-file or a brick) that is able to scratch the case. The use of this steel in watch cases is patented by Damasko.

Every Damasko watch features an important technical detail which is not visible at first sight but has a major influence on its accuracy under harsh conditions – the anti-magnetic cage. The unique inner case consists of the dial, the movement retaining ring, and a second back. These parts are made of a special material with anti-magnetic characteristics which is able to withstand magnetic fields with a strength up to 80,000 A/m. They are machined with maximum precision to ensure an exact fit and to prevent the escapement from being magnetically charged. The magnetic field protection in combination with martensitic ice-hardened steel is patented.

The Gasket system. Once again the concept for this unique element is a miniaturised design derived from industrial engineering. The lubrication cell is basically a tube made of Damasko patented hardened stainless steel which is screwed into the drill holes for the crown and the pushers. The cell is filled with a synthetic viscous lubricant and sealed with two innovative Viton™ elements which prevent the filling from leaking or migrating. The lubricant fills the microscopic surface roughness of the polished crown and pusher stem and eliminates friction and wear. Our lubricant system offers a longevity of gaskets and operating elements which is second to none.
The Damasko gasket system and lubrication cell are patented.

The patented crown. After extensive research Damasko developed a decoupling screw-down crown which is constructed according to standards derived from mechanical engineering. The use of a hex bolt with 2mm width across flats and the fact that the entire crown, including shaft, thread etc. is made from Damasko patented hardened steel (60-62 HRC) resulting in longevity which is second to none. All gaskets of the new crown system are made of Viton™, a material with high chemical and mechanical resistance which is superior to every other gasket material (Nitril etc.) currently used in wrist watches. The Damasko crown system is patented.

oRlbvwl.jpg


Baklocket bjuder inte på något extravagant, enbart hårdfakta om klockan men i min bok behövs det inte mer än så här för en riktig toolwatch.

eYdhAi1.jpg

Min första klocka med lumed dial. Riktigt praktiskt och även om det inte är samma tryck i lyspastan likt exempelvis Seiko, så håller den sig lysande i många timmar för att snabbt få en översikt av tiden inpå småtimmarna.

Finns det fler Damasko-ägare på forumet? Ge mig bilder, tankar och lär mig gärna mer om detta spännande klockmärke.



 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Finns det fler Damasko-ägare på forumet? Ge mig bilder, tankar och lär mig gärna mer om detta spännande klockmärke.
Äntligen en Damasko-tråd! :) Snygg klocka. Jag recenserade min DS30 tidigare i höst (som du vet): https://klocksnack.se/threads/recension-damasko-ds30.121793/
Själv gick jag in för den svart-blå-vita varianten; reprisbild med "finarmbandet" (har annars ett enklare brunt läder för det mesta):
lJn8Qznl.jpg


Jag hade lite liknande kravlista: Enkel och stryktålig, inget bjäfs.
Man kan kanske nämna att de använder två olika stålvarianter. Martensitic är det hårdare "flygplanstålet" som de flesta modellerna har. Austenitic är "ubåtsstål" som är aningen mindre hårt, men står bättre emot rost och används i dykar- och "sporturen" (som min DS30). Därmed inte sagt att de förra skulle vara rostbenägna eller de senare lätta att repa; det är gradskillnader och finlir. Damasko är som sagt väldigt materialinriktade...
 
Senast ändrad:

Advizor

Breitling
Fin klocka! Damasko står helt klart på bevakningslistan. Gillar precis som du, no nonsense-känslan uren. Gillar DC80 som löser allt med en enda urtavla (minus för avsaknaden av datum dock).
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Äntligen en Damasko-tråd! :) Snygg klocka. Jag recenserade min DS-30 tidigare i höst (som du vet): https://klocksnack.se/threads/recension-damasko-ds30.121793/
Själv gick jag in för den svart-blå-vita varianten; reprisbild med "finarmbandet" (har annars ett enklare brunt läder för det mesta):
lJn8Qznl.jpg


Jag hade lite liknande kravlista: Enkel och stryktålig, inget bjäfs.
Man kan kanske nämna att de använder två olika stålvarianter. Martensitic är det hårdare "flygplanstålet" som de flesta modellerna har. Austenitic är "ubåtsstål" som är aningen mindre hårt, men står bättre emot rost och används i dykar- och "sporturen" (som min DS-30). Därmed inte sagt att de förra skulle vara rostbenägna eller de senare lätta att repa; det är gradskillnader och finlir. Damasko är som sagt väldigt materialinriktade...
Kul, visste inte att de har två olika typer utav stål! Var tar jag reda på stålvalet för min klocka?

Din är riktigt bra!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Denna är bra!
Den blå tavlan är enligt Mark riktigt bra, det är precis den blå färg jag är ute efter när jag kolla blått. I nuläget har jag denna som referens och denna tavla älskar jag
37B1AEFB-FF6B-450A-AA99-EC8390330BB7.jpeg
69867697-C333-4914-9770-1519A25E3775.jpeg
B3ED18D4-B9D8-4B03-A32B-4616C6C9A0EF.jpeg
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Denna är bra!
Den blå tavlan är enligt Mark riktigt bra, det är precis den blå färg jag är ute efter när jag kolla blått. I nuläget har jag denna som referens och denna tavla älskar jag
37B1AEFB-FF6B-450A-AA99-EC8390330BB7.jpeg
69867697-C333-4914-9770-1519A25E3775.jpeg
B3ED18D4-B9D8-4B03-A32B-4616C6C9A0EF.jpeg
Ah riktigt bra! Fasen jag har inte kollat deras dykare alls i stort sett, nu måste jag sätta mig in i de med:D
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor

pemlock

Panerai
2-Faktor
Och nu blir det reklamfilm.

Fast inte bara, det är även en del teknisk information, bilder från tillverkningen, och intervjuer med bl.a. Konrad och Christoph Damasko.

Del 1 (drygt 8 minuter): Bakgrund, och mycket om materialen och tekniken i allmänhet:

Del 2 (5 minuter): Om in-house-urverken:

Det var det här som fick mig att välja Damasko framför några av konkurrenterna (som jag naturligtvis också övervägde). De strävar framåt, med nya material, ny teknik, har en drös patent för allt möjligt, och gör i princip allt själva (så långt det är möjligt). Tilltalar helt enkelt tekniknörden i mig, förutom att det blir nästan oförstörbara, coola klockor. Nu när jag ser om dem känner jag suget; frågan är om inte nästa klocka blir en Damasko igen, men då en med deras eget urverk...
 
Senast ändrad:

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Och nu blir det reklamfilm.

Fast inte bara, det är även en del teknisk information, bilder från tillverkningen, och intervjuer med bl.a. Konrad och Christoph Damasko.

Del 1 (drygt 8 minuter): Bakgrund, och mycket om materialen och tekniken i allmänhet:

Del 2 (5 minuter): Om in-house-urverken:

Det var det här som fick mig att välja Damasko framför några av konkurrenterna (som jag naturligtvis också övervägde). De strävar framåt, med nya material, ny teknik, har en drös patent för allt möjligt, och gör i princip allt själva (så långt det är möjligt). Tilltalar helt enkelt tekniknörden i mig, förutom att det blir nästan oförstörbara, coola klockor. Nu när jag ser om dem känner jag suget; frågan är om inte nästa klocka blir en Damasko igen, men då en med deras eget urverk...
Så rackarns coolt!
 

Crane

Panerai
@Crane välkommen in i värmen att åtminstone kika runt i den väldigt lilla tråden om Damasko
Thnx buddy ;)
Damasko verkar klart intressant, suben ovan är nog den som spontant tilltalar mig mest, även om storleken är åt det motsatta hållet jag själv strävar åt just nu (<40mm).
Vore kul att höra någon som har testat den?

Kul video om insidan hos Damasko, bra folk och idéer. Förvånansvärt litet företag, av det man ser, sett till det storskaliga modellutbudet och den förväntade kvalitén. Härifrån ser det ut att vara mycket pang för pengen.

Nu kanske jag svär i kyrkan, och jag är också sprillans ny på tyska tool-klockor, men en del modeller påminner i drag om en viss annan tillverkare från samma land? Tänker främst på DA-serien i jämförelse med den klocka jag själv inhandlat precis, 556 från Sinn. Likheter?

Oavsett. Gillar ledord som (nästintill) ”oförstörbara” klockor när man pratar tillverkning :) Sånt triggar köpknappen. Även om planen fram till nyligen var att hitta en EXIT..

Bra trådstart!

Edit: ser att det nämnts att Damasko tillverkat boetter till Sinn tidigare, rimlig förklaring till likheterna isf. Hur går storyn där emellan de två företagen?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Edit: ser att det nämnts att Damasko tillverkat boetter till Sinn tidigare, rimlig förklaring till likheterna isf. Hur går storyn där emellan de två företagen?
Bra fråga. Jag försökte forska lite om bakgrunden, men hittade aldrig något. Det nämns bara på den engelska wikipedia-sidan, som refererar till en Worn&Wound-artikel:
It should be noted that the two companies were in a partnership until 2002, with Damasko manufacturing cases for Sinn before the formation of SUG, so the carry over of certain elements makes sense.
"SUG" är Sächsische Uhrentechnologie GmbH som bildades av Sinns ägare och några andra 1999 för att tillverka boetter.
 

Crane

Panerai
Bra fråga. Jag försökte forska lite om bakgrunden, men hittade aldrig något. Det nämns bara på den engelska wikipedia-sidan, som refererar till en Worn&Wound-artikel:
It should be noted that the two companies were in a partnership until 2002, with Damasko manufacturing cases for Sinn before the formation of SUG, so the carry over of certain elements makes sense.
"SUG" är Sächsische Uhrentechnologie GmbH som bildades av Sinns ägare och några andra 1999 för att tillverka boetter.
Intressant, tack. Konrad har säkert haft sitt att tycka om designen i det samarbetet då det ser ut att avspegla sig hos D idag, i positiv mening.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag är ju om någon har missat det, en Sinn-kille :) Men nu är jag rejält sugen på en Damasko. Det har tidigare varit lite Sinn vs. Damasko där Sinn har dragit det längsta strået, men jag börjar inse att det ena inte behöver utesluta det andra. Tycker att den här refen är jäkligt bra.

14ba9c402ba812504038cf51a4680e5b.jpg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag är ju om någon har missat det, en Sinn-kille :) Men nu är jag rejält sugen på en Damasko. Det har tidigare varit lite Sinn vs. Damasko där Sinn har dragit det längsta strået, men jag börjar inse att det ena inte behöver utesluta det andra. Tycker att den här refen är jäkligt bra.

14ba9c402ba812504038cf51a4680e5b.jpg
Den gillar jag. Men vad är det? Ser ut som en grön DS30 fast med datumet i runt fönster kl 6. Hittar den inte på deras sida...

Såg f.ö. att det finns en ny DS30 med grå urtavla nu förresten. Kan inte säga att jag gillar den, men det kanske tilltalar någon...
beide-b-nder-neu.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Den gillar jag. Men vad är det? Ser ut som en grön DS30 fast med datumet i runt fönster kl 6. Hittar den inte på deras sida...

Såg f.ö. att det finns en ny DS30 med grå urtavla nu förresten. Kan inte säga att jag gillar den, men det kanske tilltalar någon...
beide-b-nder-neu.png

Det är en limiterad ref som togs fram via en amerikans återförsäljare i ett antal varianter:

https://windupwatchshop.com/collect.../ds-30-windup-edition?&variant=15449568804930
 

Goflorp

Cartier
Stort fan av Sinn och har även kikat på Damasko. Söker något speciellt och sparar pengar på hög
under tiden - det börjar närma sig tjocklek på spargrisen att man kanske kring jul kan fläska till
med det man VILL ha....Försöker lyfta vad jag köper från en massa biliga klockor till kanske en om året men som får kosta istället.

Älskar Sinn, men många av deras ur är för små, och för tjocka, för mina handleder.
Jag trivs bäst med typ runt 42, 43mm... Sedan vill jag ha "Downcount bezel", och allt i knappväg på vänster sida...
och som @pemlock säger "inget bjäfs".

Sinn har sina EZM 3F, som kommer nära, men så hittar man den här :
Damasko DC80 LHV Green, ca 35 papp med länk, 28-29 utan....Undrar om man kan få en med orange visare?
14mm tjock och 22mm luggar (20mm är för smalt för min smak)
Kronograf med centrumsekund (som på min A-13A) - vilket jag verkligen fastnat för. Ingen irriterande sekundvisare som stressar runt tavlan. Perfekt!


Skärmavbild 2020-10-11 kl. 22.05.39.png
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Stort fan av Sinn och har även kikat på Damasko. Söker något speciellt och sparar pengar på hög
under tiden - det börjar närma sig tjocklek på spargrisen att man kanske kring jul kan fläska till
med det man VILL ha....Försöker lyfta vad jag köper från en massa biliga klockor till kanske en om året men som får kosta istället.

Älskar Sinn, men många av deras ur är för små, och för tjocka, för mina handleder.
Jag trivs bäst med typ runt 42, 43mm... Sedan vill jag ha "Downcount bezel", och allt i knappväg på vänster sida...
och som @pemlock säger "inget bjäfs".

Sinn har sina EZM 3F, som kommer nära, men så hittar man den här :
Damasko DC80 LHV Green, ca 35 papp med länk, 28-29 utan....Undrar om man kan få en med orange visare?
14mm tjock och 22mm luggar (20mm är för smalt för min smak)
Kronograf med centrumsekund (som på min A-13A) - vilket jag verkligen fastnat för. Ingen irriterande sekundvisare som stressar runt tavlan. Perfekt!


Skärmavbild 2020-10-11 kl. 22.05.39.png
Vanliga DC80 finns ju som orange, men de verkar inte ha LHV med den färgen på websidan. Men med tanke på att de har nästan alla kombinationer så borde det inte vara omöjligt. Det är ju 6-8 veckors leverans på nästan allt, dvs de monteras vid beställning. Fråga dem!
 
Topp