• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite lätt om Grand Quartz (GQ) och King Quartz (KQ)

nept

Panerai

Senpai

Cartier
2-Faktor
CBAFB03C-7295-46DD-94F9-41D6FFAA2644.jpeg

FA4122ED-D60F-4CA9-9411-5BD27BDBCA2E.jpeg

2x 9940-8000 med instruktionsbok, kommer nog inte spela tennis med de här dock :)
 

Oscroth

Cartier
2-Faktor
Alltid kul med post från Japan 😊 Den här King quartz 9923-702B (twin quartz) verkar vara i ok skick. Lite roligt med svartlackade visare och även stavindexen har en liten svart markering. Får ta fram makroobjektivet för att kika närmare på tavlan. Bandet är slitet och kanske original? Märkt med Seiko iaf. Men spännet är inte märkt, misstänker att man plockat originalspännet för att sälja vid sidan. Får se om denna stannar och vilket band som kan passa.
 

Bilagor

  • IMG_20211116_215106.jpg
    IMG_20211116_215106.jpg
    247.1 KB · Visningar: 23
  • IMG_20211117_083859.jpg
    IMG_20211117_083859.jpg
    271.5 KB · Visningar: 22
  • IMG_20211116_192941.jpg
    IMG_20211116_192941.jpg
    182.2 KB · Visningar: 19

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Alltid kul med post från Japan 😊 Den här King quartz 9923-702B (twin quartz) verkar vara i ok skick. Lite roligt med svartlackade visare och även stavindexen har en liten svart markering. Får ta fram makroobjektivet för att kika närmare på tavlan. Bandet är slitet och kanske original? Märkt med Seiko iaf. Men spännet är inte märkt, misstänker att man plockat originalspännet för att sälja vid sidan. Får se om denna stannar och vilket band som kan passa.
Snyggt, skicket ser fantastiskt ut!
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för en Grand quartz 9943-8010 i bruksskick?

Det beror som vanligt på flera faktorer. Servicehistorik, skick, har den spänne?

Här kan du se vad de sålts för på Yahoo Auctions:

 
  • Like
Reactions: Jpg

Jpg

Cartier
2-Faktor
Det beror som vanligt på flera faktorer. Servicehistorik, skick, har den spänne?

Här kan du se vad de sålts för på Yahoo Auctions:

Tack för det! Tur jag frågade märker jag.
Antar att denna är orimlig?
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Tack för det! Tur jag frågade märker jag.
Antar att denna är orimlig?

Kul att du intresserad dig för GQ. Både KQ, GQ och dess föregångare representerar en unik möjlighet gällande design, kvalité och teknisk utveckling. Marknaden har inte mognat.

Ang. din länkade annons, personligen hade skadan på vänstra sidan fått mig att leta vidare. Annars en mycket snygg modell med strukturerad mörkblå tavla. De vita/silvriga är helt klart vanligare på KQ/GQ.

I dokumentären O’Mast håller Antonio Leonelli, en napolitansk skräddare, upp en kavaj med handsydda stygn. Han ser in i kameran och ställer frågan: ”Vad är det här värt? Det finns många aspekter av det här yrket, tyvärr är det få som vet om det”.

4ADFB2D3-2647-46AF-9AD6-B3C56EBD5039.jpeg

Grand Quartz, 4843-8041, oanvänd.

Vad skulle Seiko ta betalt för en liknande modell idag?
Har dom ens kunskapen, viljan?

De flesta moderna modeller jag ser är för stora, tjocka och har rundade former. Generiska och tråkiga länkar.

Värdet för mig är alla de timmarna man lagt ner på att lära sig om historien, de olika modellerna, den tekniska utvecklingen av quartz. Videos, forum, annonser. Att hitta rätt exemplar, vinna en svettig budrunda, få hem den och känna lukten av 45 år gammal låda. Ta fram och översätta det handskrivna garantikortet. Vad är det här värt?
 
Senast ändrad:

Jpg

Cartier
2-Faktor
Tack för ett bra inlägg, det fick mig att fundera lite.

Förstår gott det svåra i värdesättning, mitt problem är brist på tålamod.
Det finns tillfällen då jag betalt mig runt ett "problem" till överpris.
Jag har då sparat tid och sluppit krångel (värde i sig), men missat tillfredställelsen av att ha hittat det "perfekta exemplaret" eller "fått ett bra pris" eller vad det nu må vara, alltså tappat i värde på andra sidan.
Den balansen kan vara svår, särskilt som novis med bristfälliga kunskaper.

Vad gäller seikos moderna sortiment så håller jag på det stora hela med dig. Jag började dock fundera på varför habegäret infinner sig på en gammal möglig grand quartz eller en utgången 8f och inte på en ny fin solardykare eller en prospex, jag tycker ändå de släppt en del fint.
Samma med Grand Seiko, Finns en hel del nytt och fint som bläddras förbi i jakten på nåt från 1990-2000, eller som nu, GQ (och KQ).
Jag antar att det svåruppnåda och de bristande valmöjligheterna är en del av värdet för mig, och då får det kanske kosta lite tid och pengar.

Jag ska försöka låta det ta lite tid att hitta ett exemplar jag är nöjd med.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Tack för ett bra inlägg, det fick mig att fundera lite.

Förstår gott det svåra i värdesättning, mitt problem är brist på tålamod.
Det finns tillfällen då jag betalt mig runt ett "problem" till överpris.
Jag har då sparat tid och sluppit krångel (värde i sig), men missat tillfredställelsen av att ha hittat det "perfekta exemplaret" eller "fått ett bra pris" eller vad det nu må vara, alltså tappat i värde på andra sidan.
Den balansen kan vara svår, särskilt som novis med bristfälliga kunskaper.

Vad gäller seikos moderna sortiment så håller jag på det stora hela med dig. Jag började dock fundera på varför habegäret infinner sig på en gammal möglig grand quartz eller en utgången 8f och inte på en ny fin solardykare eller en prospex, jag tycker ändå de släppt en del fint.
Samma med Grand Seiko, Finns en hel del nytt och fint som bläddras förbi i jakten på nåt från 1990-2000, eller som nu, GQ (och KQ).
Jag antar att det svåruppnåda och de bristande valmöjligheterna är en del av värdet för mig, och då får det kanske kosta lite tid och pengar.

Jag ska försöka låta det ta lite tid att hitta ett exemplar jag är nöjd med.

Tålamod är en fin egenskap att ha när man vill bygga upp en samling. Har man en begränsad budget men vill ha något ovanligt har du hamnat helt rätt. Enda problemet är ju bredden av modeller, man vill ju köpa på sig flera.

Pengen man betalar för ett bra GQ exemplar är inte ens nära ”värdet” om du frågar mig. Blir kanske lite flummigt men det är svårt att beskriva min tankegång.

Köper du från japan kan du få fina exemplar för under 5000kr, men det är lite chansning då många har dåliga bilder och beskrivningar. Du betalar också med din tid och passion, men är det ens hobby så är det kanske inte en faktor? För mig är processen att upptäcka, studera och dokumentera en stor del.

Nån beskrev det som gräva i Seiko-gruvan, man hittar ibland något som glimmar till, och gångarna blir djupare.

Alternativet är ju att köpa från en handlare som gjort lite av jobbet åt dig. De har tagit risken och budat hem något, satt i batteri, tvättat av och ibland servat. Fotograferat och skrivit annons, då till ett premium. Vill du ha tips så får du gärna skicka ett DM.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Jpg

GeraldG

Breitling
Hej, är helt såld på den här fantastiska skönheten som jag införskaffade för några veckor sedsn. Älskar Diamond Dust-tavlan, poleringen av boetten, armbandet och den mjukhårda 70-talsestetiken.
IMG_20211227_094940.jpg

Själv hittar jag ingenting i Grand Seikos nuvarande utbud med samma personlighet och karaktär. Vad tycker ni?
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Hej, är helt såld på den här fantastiska skönheten som jag införskaffade för några veckor sedsn. Älskar Diamond Dust-tavlan, poleringen av boetten, armbandet och den mjukhårda 70-talsestetiken.
IMG_20211227_094940.jpg

Själv hittar jag ingenting i Grand Seikos nuvarande utbud med samma personlighet och karaktär. Vad tycker ni?
Håller med, den där är helt fantastisk. Säg till om du tröttnar på den ;)
 
Topp