• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite lätt om Grand Quartz (GQ) och King Quartz (KQ)

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Denna platsar väl kanske inte här…Nyförvärv som jag ordnade till min far, nu ångrar jag att jag inte tog den själv.
Superior 9983-8000 tillverkad i juni 1978, måste vara en av de allra första dubbelkvartsarna. En del patinering på tavlan, annars fin!
A4E34C4E-797D-436B-B636-05069542B9B5.jpeg
 

Cavdan

Omega
Denna platsar väl kanske inte här…Nyförvärv som jag ordnade till min far, nu ångrar jag att jag inte tog den själv.
Superior 9983-8000 tillverkad i juni 1978, måste vara en av de allra första dubbelkvartsarna. En del patinering på tavlan, annars fin!
A4E34C4E-797D-436B-B636-05069542B9B5.jpeg
Gör du någon service på den efter att du fått den samt byter samtliga packningar?
 

kuma-kun

Audemars
Mårtenssons i Halmstad var villig att skruva i min GQ, de servade den inte men gjorde en "justering" som de kallade det.
Så tänkte kolla med dem

Alltså ingen rengöring och nya oljor då.
När jag servat kvartsare har det varit dyrare än mekaniska för att dom mekaniska jobbar urmakarna med dagligen medans kvartsarna inte så ofta vilket antagligen gör att det tar lite längre tid.
Mätte du upp klockan innan justering och efter?
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Alltså ingen rengöring och nya oljor då.
När jag servat kvartsare har det varit dyrare än mekaniska för att dom mekaniska jobbar urmakarna med dagligen medans kvartsarna inte så ofta vilket antagligen gör att det tar lite längre tid.
Mätte du upp klockan innan justering och efter?
Aha! Känns rimligt ändå, får se vad de säger.
Mätte inte upp den varken före eller efter.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Klarar man det själv? Är det inte svårt att hitta ett som passar?
Snabbpolering med glaset kvar på klockan är ju absolut enklast. Men det blir bara halvbra. Att byta själv och hitta rätt glas är inte superenkelt, men absolut görbart.

Se t ex:


En sak att tänka på är att dessa klockor oftast har polerad inre glaskant, vilket ger den trevliga speglingseffekten i kanten. Ersättningsglas har ofta mattslipad kant. Så man tappar lite av klockans själ om man ersätter glaset med ett nytt glas med mattslipad kant.
 
  • Like
Reactions: bag

JPS33

Cartier
2-Faktor
Fanns ju t o m en beskrivning på glasbyte på precis samma referens:


"I finally found a satisfactory combination in the 300W08GN, that had deeper verticals, with the 29.8 x 0.6 mm gasket. "
 
  • Love
Reactions: bag

Borzoi

Breitling
Mitt första inlägg här på forumet använder jag till att visa upp min Grand Quartz 4843-8040 QNK824 från 1976. Fantastisk klocka! Man behöver verkligen se dessa live för att uppskatta dem helt dock, ljuset spelar något galet på dem.
324A222C-1DA4-4704-ADAF-F6D9602FBEA1.jpeg
 
Senast ändrad:

Senpai

Cartier
2-Faktor
Mitt första inlägg här på forumet använder jag till att visa upp min Grand Quartz 4843-8040 QNK824 från 1976. Fantastisk klocka! Man behöver verkligen se dessa live för att uppskatta dem helt dock, ljuset spelar något galet på dem.
324A222C-1DA4-4704-ADAF-F6D9602FBEA1.jpeg
Mycket trevlig modell, ser ut att vara i bra skick med originalglas och den lila antireflexbehandlingen dessutom. Inget dåligt inträde på forumet! Man undrar ju hur länge du samlat, för de här upptäcker man kanske inte som första klocka? En riktig klump på handleden som gör det tidstypiska designspråket rätta. Njut av den men överväg att byta packningar om den ska vara i närheten av fukt.

Min enda kritik är valet av band, jag föredrar ödla, krokodil eller ett enklare kalvskinnsband med sidosömmar. Originalbandet var cognac kroko, utan söm, om man vill återskapa den ursprungliga stilen.
 
Topp