• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite lätt om Grand Quartz (GQ) och King Quartz (KQ)

GeraldG

Breitling
Håller med, den där är helt fantastisk. Säg till om du tröttnar på den ;)
Tack! Tror det är en keeper tyvärr, men man vet ju aldrig...
Din 9923-7020 är ju också en skönhet som man inte skulle nobba om man fick chansen 😁

Annars svårt att hitta potentiella nyförvärv på marknaden tycker jag. I Sverige finns det väl inte så många ex och priserna på Chrono24 känns ofta lite väl tilltagna.
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Tack! Tror det är en keeper tyvärr, men man vet ju aldrig...
Din 9923-7020 är ju också en skönhet som man inte skulle nobba om man fick chansen 😁

Annars svårt att hitta potentiella nyförvärv på marknaden tycker jag. I Sverige finns det väl inte så många ex och priserna på Chrono24 känns ofta lite väl tilltagna.
Hehe tackar! Jo inte helt lätt att hitta rätt ex till ett rimligt pris.
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Min första Grand Quartz. 9943-8010 från 1978 köpt för lite för mycket yen från en handlare i japan. Ingen låda eller orginalband, men bandet som följde med passar alldeles utmärkt anser jag, sitter ett gq-spänne på vilket var roligt. Boetten ser mycket fin ut, glaset har några lättare märken men inget som stör mig, tror dock det är lite damm på urtavlan, helt nöjd får man aldrig vara. Köpte denna för att tavlan är lite av en favorit, i princip samma typ som sitter på min sbga081, och det var största anledningen till att jag köpte den också.
20220126_175950.jpg 20220126_180307.jpg 20220126_182308.jpg
20210905_161859.jpg
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Min första Grand Quartz. 9943-8010 från 1978 köpt för lite för mycket yen från en handlare i japan. Ingen låda eller orginalband, men bandet som följde med passar alldeles utmärkt anser jag, sitter ett gq-spänne på vilket var roligt. Boetten ser mycket fin ut, glaset har några lättare märken men inget som stör mig, tror dock det är lite damm på urtavlan, helt nöjd får man aldrig vara. Köpte denna för att tavlan är lite av en favorit, i princip samma typ som sitter på min sbga081, och det var största anledningen till att jag köpte den också.
20220126_175950.jpg 20220126_180307.jpg 20220126_182308.jpg
20210905_161859.jpg
Ser fantastiskt fin ut! En av de snyggaste GQ-boetterna tycker jag, tydligt att den följer Grammar of design.
 
  • Like
Reactions: Jpg

Jpg

Cartier
2-Faktor
King quartz 5856-8040
20220205_102144.jpg
20220205_152250.jpg
Kom med låda, sunkig steeluxlänk och ett gäng roliga papper som jag fattar nippon av, tror orginalkvittot var med, mycket roligt! Skapligt skick på klockan, och betydligt bättre pris denna gången.
 
Senast ändrad:

GeraldG

Breitling
Fiskade precis upp en riktigt tjusig King Quartz 4823-8120. Skulle nästan påstå att den är i NOS-skick! Gillar att boetten på 8120 lägger sig mellan den lite extremt kantiga, luglösa 70-talslooken på min GQ 4843-8100 och en mer klassisk klockform med utskjutande skänklar. Fantastiskt välgjord klocka rakt igenom, helt sjukt att man fortfarande kan hitta sådana ex för en så pass liten peng! Men det är väl ett hårt motstånd mot Quartz bland Seiko-nördar fortfarande antar jag...
IMG_20220227_133230.jpg
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Fiskade precis upp en riktigt tjusig King Quartz 4823-8120. Skulle nästan påstå att den är i NOS-skick! Gillar att boetten på 8120 lägger sig mellan den lite extremt kantiga, luglösa 70-talslooken på min GQ 4843-8100 och en mer klassisk klockform med utskjutande skänklar. Fantastiskt välgjord klocka rakt igenom, helt sjukt att man fortfarande kan hitta sådana ex för en så pass liten peng! Men det är väl ett hårt motstånd mot Quartz bland Seiko-nördar fortfarande antar jag...
IMG_20220227_133230.jpg
Grymt mycket klocka för pengarna. Snygga index, och bör helt klart bäras på länk om man kan. Många av dem här är riktigt bekväma och har genomtänkt design.
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Trevligt, och med original lila antireflexbehandling som är lite udda :)

De utan dag/datum verkar mer sällsynta.

4842-8041.
74AFEC1B-64F8-47AC-8609-1BB3AA76ECA1.jpeg

4843-8110 som fick mindre batteri och tunnare boett.
4D436BD2-4BB6-4414-9185-3692F03114E0.jpeg
Snyggt!
Hur är guldet på din 4843? Är lagret tjockt eller skavs det lätt?
Var inte jätteglad i 484X-boetterna initialt, men är väldigt trevliga i verkligheten.
Min KQ har en grönaktig AR, syns bara i vissa vinklar och gör ett bättre jobb än det lila känns det som. Den är ju några år yngre så kanske inte är så konstigt :)
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Snyggt!
Hur är guldet på din 4843? Är lagret tjockt eller skavs det lätt?
Var inte jätteglad i 484X-boetterna initialt, men är väldigt trevliga i verkligheten.
Min KQ har en grönaktig AR, syns bara i vissa vinklar och gör ett bättre jobb än det lila känns det som. Den är ju några år yngre så kanske inte är så konstigt :)

EGP, SGP, HGP är benämning på olika typer av guldplätering. Jag tror tidiga Lord Marvel och King Seiko kunde ha upp till 100 micron tjockt med 14k guld. Det varierar nog mycket genom åren, och ibland slits det ner till metallen under. Men desto större utmaning och tillfredställelse om man kan hitta ett exemplar som är varsamt använd och guldet intakt!

Cap Gold, som min 4843-8110 ovan, har en bas av rostfritt stål, som man fäster en ”mössa” i guld över. Om man vänder kan man se hur tjockt det är för baksidan är i stål, blir som en kant runt hela boetten. Jag är osäker på hur många micron det är, uppskattningsvis runt 200. Som mest har jag sett tidigare Seikomatics med ”Gold Cap 260 microns” på baklock. De håller ofta bra, men guldet är mjukare än stål och kanterna rundas med åren, speciellt känsliga för polering givetvis.

Krona och spänne är SGP.

6691AD99-3712-4B3F-BB42-5F89AE7C0958.jpeg
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
EGP, SGP, HGP är benämning på olika typer av guldplätering. Jag tror tidiga Lord Marvel och King Seiko kunde ha upp till 100 micron tjockt med 14k guld. Det varierar nog mycket genom åren, och ibland slits det ner till metallen under. Men desto större utmaning och tillfredställelse om man kan hitta ett exemplar som är varsamt använd och guldet intakt!

Cap Gold, som min 4843-8110 ovan, har en bas av rostfritt stål, som man fäster en ”mössa” i guld över. Om man vänder kan man se hur tjockt det är för baksidan är i stål, blir som en kant runt hela boetten. Jag är osäker på hur många micron det är, uppskattningsvis runt 200. Som mest har jag sett tidigare Seikomatics med ”Gold Cap 260 microns” på baklock. De håller ofta bra, men guldet är mjukare än stål och kanterna rundas med åren, speciellt känsliga för polering givetvis.

Krona och spänne är SGP.

6691AD99-3712-4B3F-BB42-5F89AE7C0958.jpeg

Grand Seiko 3180 hade 80 micron guld vilket är tjockt och kan bara slitas igenom med lång tids vårdslöshet.
Tvivlar pa att samtida KS och Lord Marvel har tjockare men kan kolla när jag kommer hem om en vecka.
Jag känner att Seikos senare klockor som även dom drabbades av den så kallade kvartskrisen under 70talet och det sparade både här och var.
Ett var nog guldlagren som inte blev mycket tjockare och skulle bli förvånad om GQ har 200 micron men skulle var kul att veta eftersom Seiko inte har skrivit ut något.
Svårt att bedöma tjockleken med att titta på kanten på boetten då guldet så att säga går över kanten.
SeikoMatics med 260 micron är en sån där klocka som är undantaget som bekräftar regeln, helt galna och dom går att lumpa tungt utan rädsla.

Edit, Hittade en gammas bild i telefonen på en Lord Marvel, 80 säger den.

096AAC54-31C3-45E7-8F98-E57C7F30B685.jpeg
 
Senast ändrad:

JPS33

Cartier
2-Faktor
Jag tror att vissa GQ med Cap Gold hade tjockt guldlager även sent, t ex 9943. På nätauktioner ser man många slitna men sällan genomslitet. Det som är märkligt är att t ex Superior 4883 verkar ha ett tunt lager, man ser ofta dessa med genompolerat guldlager. Man kan tycka att Superior skulle ha tjockast guld.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Grand Seiko 3180 hade 80 micron guld vilket är tjockt och kan bara slitas igenom med lång tids vårdslöshet.
Tvivlar pa att samtida KS och Lord Marvel har tjockare men kan kolla när jag kommer hem om en vecka.
Jag känner att Seikos senare klockor som även dom drabbades av den så kallade kvartskrisen under 70talet och det sparade både här och var.
Ett var nog guldlagren som inte blev mycket tjockare och skulle bli förvånad om GQ har 200 micron men skulle var kul att veta eftersom Seiko inte har skrivit ut något.
Svårt att bedöma tjockleken med att titta på kanten på boetten då guldet så att säga går över kanten.
SeikoMatics med 260 micron är en sån där klocka som är undantaget som bekräftar regeln, helt galna och dom går att lumpa tungt utan rädsla.

Edit, Hittade en gammas bild i telefonen på en Lord Marvel, 80 säger den.

096AAC54-31C3-45E7-8F98-E57C7F30B685.jpeg

Kul att du tar dig tid till att leta upp bild och dela din kunskap. Jag är rätt ny i guldgruvan och har inte så mycket tyngd i mina påståenden eller egen erfarenhet i ämnet ännu.

Första King Seiko ska ha funnits i lite olika varianter, AD och SD tavla med både stål, 80 och 100 micron 14k i olika kombinationer. Jag har en känsla av att det var likadant med Lord Marvel.
B7E23675-E4B3-4DF3-AA8A-0F026A222CA5.jpeg

Bild lånad från Robert Sipos föredömliga sammanställning av King Seiko.
(Använd Google Translate)

Min uppfattning har varit att Cap Gold inte bara handlar om en annan teknik, utan att det indikerar ett tjockare lager än SGP, här kan jag ha fel. Några exakta värden finns ju inte tyvärr.

Det stämmer säkert att man sparade mot slutet av 70-talet, guldpriset var kanske en faktor också. I början däremot känns det som man vräkte på ordentligt med några fantastiska (och dyra) kvartsare.

Det vore intressant att jämnföra tex en tidig GS med en senare GQ. Kan man se någon skillnad i tjocklek på kanten? Nu har jag något att göra i påsk :)

Det blev en liten urspårning nu men det är ju ganska kul att nörda ner sig. Jag tycker nog att en KQ/GQ i bra skick oavsett hur många micron guld det må vara, är ett bra köp.
 
Senast ändrad:

Senpai

Cartier
2-Faktor
Vilken skulle man valt att införskaffa om man fick chansen från denna katalog idag? Samtliga Grand Quartz referenser i artikeln ”A History of Grand Seiko – 1975 to 1988”.


5D524CD7-2E0B-419D-B25C-1D5D67E9FACD.jpeg
 
Senast ändrad:

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Vilken skulle man valt att införskaffa om man fick chansen från denna katalog idag? Samtliga Grand Quartz referenser i artikeln ”A History of Grand Seiko – 1975 to 1988”.


5D524CD7-2E0B-419D-B25C-1D5D67E9FACD.jpeg

Dessa två är nog favoriterna just nu:
C41AC342-A964-4B6E-9D6B-E52D48FE665A.jpeg



36AB4462-E152-4F35-8219-9302D1B1CCE6.jpeg
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Impulsköpt 5856-8030 från 77, inget toppskick och utan länk så får sitta på ett av få band jag hade som passade. Har klickat hem två 18mm länkar från Yahoo japan, hoppas nån av dom passar. Älskar den grå tavlan på denna!
20220414_124205.jpg
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Någon som vet var man kan köpa packningen för batteriluckan på en KS 4823?
48xx-verket fanns i två versioner, åtminstone hos Grand Quartz och Superior. För KQ borde de heta 4823A resp 4823B. De har olika stora batterier och därmed olika batteriluckor. Cousins har generiska platta packningar som passar de flesta av Seikos 70-talare. Enklast är att mäta och skicka efter ett par olika av de som ligger närmast.
 

Cavdan

Omega
48xx-verket fanns i två versioner, åtminstone hos Grand Quartz och Superior. För KQ borde de heta 4823A resp 4823B. De har olika stora batterier och därmed olika batteriluckor. Cousins har generiska platta packningar som passar de flesta av Seikos 70-talare. Enklast är att mäta och skicka efter ett par olika av de som ligger närmast.
Tack! Misstog mig det är en 4822-8000 jag fått hem. Ska kolla på cousins. Hur är det med packning till kronan, finns det eller finns det inget? ser dock att det står water resist på baksidan så jag antar att det borde finnas? Finns det någon som kan serva dessa KQ? verkar som man måste ha något special verktyg för att komma åt verket?
 

kuma-kun

Audemars
Tack! Misstog mig det är en 4822-8000 jag fått hem. Ska kolla på cousins. Hur är det med packning till kronan, finns det eller finns det inget? ser dock att det står water resist på baksidan så jag antar att det borde finnas? Finns det någon som kan serva dessa KQ? verkar som man måste ha något special verktyg för att komma åt verket?

Inga konstigheter med locket och behövs inga specialverktyg.
Det finns folk som kan serva dom här verken men jag vet ingen i Sverige.
En del urmakare vill idag inte serva kvartsverk och det beror nog på att dom är ovana.
 

Cavdan

Omega
Någon som testat om man har denna funktionen, testade på min egna 4822-8000 men har den inte?
EDIT: Verkar som endast verket 4843 (GQ) och 4823 (KQ) har denna jumping seconds funktionen.

 
Senast ändrad:
Topp