• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Lite lÀtt om Grand Quartz (GQ) och King Quartz (KQ)

Rrrriktigt bra! đŸ™ŒđŸŒ
Nu blev jag sugen sjÀlv. FÄr jag frÄga, dÄ jag har lika spÀda handleder som en elvaÄring och dÄ mÄtten Àr 20/15 hos luggar och spÀnne sÄ behöver jag fÀsta spÀnnet i tredje eller ibland t om andra hÄlet frÄn boetten sett.
Detta gör att det smala spÀnnet (15mm) skrapar i bandets del med hÄl dÄ det behöver sitta sÄ högt upp.
HĂ€nger du med?
Hur Àr det pÄ Molequin-bandet? Skrapar spÀnnet i högt upp i hÄlen?

PS. Jag hittar endast att man mÄste bestÀlla 20/14 pÄ custom, var det sÄ du gjorde?
Tack! Tror jag Ă€r med. Bandet Ă€r lite för lĂ„ngt sĂ„ spĂ€nnet landar pĂ„ en del av bandet som Ă€nnu inte riktigt hunnit tapera frĂ„n 20 till 15? Molequin kan fixa vilka bredder och lĂ€ngder man vill om man mejlar dom sĂ„ det Ă€r 20/15. Jag har ett annat band from dom i storleken s (105/70) som funkar bra dĂ„ jag föredrar en kortare ”svans” men jag hamnar inte riktigt mitt pĂ„ sĂ„ hĂ€r körde jag (110/70) vilket blev perfekt pĂ„ min handled.

Senast Àndrad:
UpptÀckte dessa klockor först nu. Kul med historiken. Blev genast intresserad :) vart fick ni tag i era?
Yahoo japan via proxytjÀnst Àr bra men lite grisen-i-sÀcken, eBay samt att det dyker upp exemplar hÀr och pÄ Tradera emellanÄt. Finns en del handlare i europa och japan som sÀljer ocksÄ men dÄ blir det dyrare. Chrono24, men dÀr Àr det ocksÄ lite dyrt.

Yahoo japan via proxytjÀnst Àr bra men lite grisen-i-sÀcken, eBay samt att det dyker upp exemplar hÀr och pÄ Tradera emellanÄt. Finns en del handlare i europa och japan som sÀljer ocksÄ men dÄ blir det dyrare. Chrono24, men dÀr Àr det ocksÄ lite dyrt.
Okej, dÄ finns det lite vÀgar. Tack!

Tog nÄgra bilder pÄ en GQ efter att ha haft lite prat med en forumkamrat om Seikos band och spÀnnen frÄn 70-talet.
Jag köpte en GQ för mÄnga Är sen som var oanvÀnd och tog dÄ av bandet för det var torrt som fnöske och man vill ju heller inte anvÀnda ett orginal oanvÀnt.
Klockan har jag anvÀnt lite sparsamt och försiktigt.

Bilderna passar nog hÀr med.

IMG_3630.jpeg
IMG_3627.jpeg
IMG_3628.jpeg

Efter att ha plockat fram GQn ovan blev jag sugen pÄ den hÀr idag.
FrĂ„n 1975 och i K18, dom hĂ€r tavlorna Ă€r svĂ„ra att beskriva men dom Ă€r vĂ€ldigt ”metalliska” och blanka.
Det finns ju rÀtt mÄnga Àldre GS i solitt guld och Àven VFA Quartz Àr inte jÀtteovanligt i guld.
Men av nÄgon anledning ser man ytterst sÀllan GQ i solitt, frÄga mig inte varför.

IMG_3669.jpeg

Hur lÄg prisbilden GQ kontra GS nÀr det begav sig?
Svepande (för oinvigda) sĂ„ kĂ€nns ju quartz som ”budgetalternativet” pĂ„ armbandsur idag, var det Ă€ven sĂ„ pĂ„ 70-taöet under quartzkrisen?

Det jag vill komma till (en tes som spricker innan jag ens skrivit klart meningen
) Ă€r om det var sĂ„ att man undvek solitt guld för att prisbilden inte skulle dra ivĂ€g dĂ„ konsumenten inte ville lĂ€gga för stora summor pĂ„ en batteriklocka.
Det spricker sĂ„klart i och med att alla ”fina” mĂ€rken kör quartz (AP, Cartier, Rolex etc) men tesen kanske hĂ„ller dĂ„ GS (eller Seiko GQ i det hĂ€r fallet) inte ansĂ„gs vara high-end?

Vad sÀger ni?

.och eftersom vi gillar bilder bidrar jag med en pĂ„ min GQ (till höger).

IMG_2163.jpeg

Svepande (för oinvigda) sĂ„ kĂ€nns ju quartz som ”budgetalternativet” pĂ„ armbandsur idag, var det Ă€ven sĂ„ pĂ„ 70-taöet under quartzkrisen?

Det jag vill komma till (en tes som spricker innan jag ens skrivit klart meningen
) Ă€r om det var sĂ„ att man undvek solitt guld för att prisbilden inte skulle dra ivĂ€g dĂ„ konsumenten inte ville lĂ€gga för stora summor pĂ„ en batteriklocka.
Det spricker sĂ„klart i och med att alla ”fina” mĂ€rken kör quartz (AP, Cartier, Rolex etc) men tesen kanske hĂ„ller dĂ„ GS (eller Seiko GQ i det hĂ€r fallet) inte ansĂ„gs vara high-end?

Vad sÀger ni?

IMG_2163.jpeg

GS och GQ tillverkades inte samtidigt sÄ lite svÄrt att jÀmnföra men enkelt ersatte vÀl GQ GS nÀr dom slutade tillverkas.
I början av 70-talet var kvartsare en riktigt revolution och man pratade sekunder per mÄnad istÀllet för dag och dÄ var dom snuskigt dyra.
Den första kavartsaren, 35SQ kostade som en Toyota Corolla och sen sjönk priser succesivt pÄ dom och 1973 kostade Seikos kvartsare dubbelt
eller mer jÀmnfört med likvÀrdiga GS.
Utvecklingen gick ju mycket fort under den hÀr tiden och 1976 introducerade Seiko Type II som var den första resonabelt prisatta kavartsare
men den var ÀndÄ dyrare Àn standard mekaniska Seiko.
FramÄt 1980 var kavartsare mycket billigare.
Under hela 70-talet försökte tillverkarna öka prestanda och det kulminerade vÀl med plus minus 5 sek per Är slutet pÄ 70-talet men sen
verkade Seiko förstÄ att dom allra flesta kunder var nöjda med nÄgra sekunder per per mÄnad och slutade jaga prestanda.
NÀr man tittar tillbaka pÄ 60-talet och 70-talet och den vÄldsamma utvecklingen undrar man vad Seiko pysslar med nu, nya nyanser pÄ tavlor?

Om man tycker sÄnt hÀr Àr intressant kan man titta pÄ Anthonys sida dÀr han scannat mÄnga gamla kataloger, https://www.plus9time.com/

Senast Àndrad:

Vad sÀger ni?

IMG_2163.jpeg
Jag gissar att flertalet av Seikos kvartsklockor i helguld frÄn 70-talet har sÄlts för guldvÀrdet och smÀlts ner under Ärens lopp. Kvartsurverk blev ganska olyxigt frÄn 80-talet och framÄt sÄ guldvÀrdet blev hela vÀrdet i dessa klockor sÀrskilt om de var lite slitna.

Jag gissar att flertalet av Seikos kvartsklockor i helguld frÄn 70-talet har sÄlts för guldvÀrdet och smÀlts ner under Ärens lopp. Kvartsurverk blev ganska olyxigt frÄn 80-talet och framÄt sÄ guldvÀrdet blev hela vÀrdet i dessa klockor sÀrskilt om de var lite slitna.

Visst har mÄnga guldklockor smÀlts ner men riktigt svÄrt att veta hur mÄnga, ligger nog en hel del kvar som dyker upp nÀr folk dör av.
Vad jag kommer ihÄg frÄn 80talet Àr att kvarts inte var olyxigt pÄ samma sÀtt som idag utan kvarts sÄgs som bÀttre.
Det hÀr med att kvartsklockor inte Àr riktiga klockor kom mycket senare kÀnner jag.
Men om vi pratar GQ verkar det ha tillverkats vÀldigt fÄ, tittar man pÄ andelen K18 gentemot stÄl och guld pÄ stÄl Àr den mikroskopisk.
Betydligt större andel solida bland föregÄngaren Quartz VFA ser man idag och Àven fler guldisar bland GS 56 som GQ ersatte.
Varför det Àr sÄ hÀr har jag inga teorier om, kanske tillverkade Seiko fÄ av nÄgon anledning eller ville Seikos köpare helt plötsligt runt 1975 att
solida klockor var ointressanta.

Seikos solida klockor Àr inte urgröpta som t.e.x. Rolexar vilket gör dom rejÀlt tunga, den hÀr vÀger drygt 60 g utan armband sÄ guldet i den
borde ligga runt 50 g.

IMG_3911.jpeg

Senast Àndrad:
Visst har mÄnga guldklockor smÀlts ner men riktigt svÄrt att veta hur mÄnga, ligger nog en hel del kvar som dyker upp nÀr folk dör av.
Vad jag kommer ihÄg frÄn 80talet Àr att kvarts inte var olyxigt pÄ samma sÀtt som idag utan kvarts sÄgs som bÀttre.
Det hÀr med att kvartsklockor inte Àr riktiga klockor kom mycket senare kÀnner jag.
Men om vi pratar GQ verkar det ha tillverkats vÀldigt fÄ, tittar man pÄ andelen K18 gentemot stÄl och guld pÄ stÄl Àr den mikroskopisk.
Betydligt större andel solida bland föregÄngaren Quartz VFA ser man idag och Àven fler guldisar bland GS 56 som GQ ersatte.
Varför det Àr sÄ hÀr har jag inga teorier om, kanske tillverkade Seiko fÄ av nÄgon anledning eller ville Seikos köpare helt plötsligt runt 1975 att
solida klockor var ointressanta.

Seikos solida klockor Àr inte urgröpta som t.e.x. Rolexar vilket gör dom rejÀlt tunga, den hÀr vÀger drygt 60 g utan armband sÄ guldet i den
borde ligga runt 50 g.

IMG_3911.jpeg
Du har nog rÀtt i att kvarts inte blev olyxigt, men dÀremot tÀnker jag mig att de snabbt blev omoderna eftersom utvecklingen gick snabbt. En kvartsklocka frÄn 1975 blev nog inte sÄ anvÀnd 1985 eftersom det kommit tekniskt bÀttre klockor med modernare design.

Tillbaka
Topp