• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lite lätt om Grand Quartz (GQ) och King Quartz (KQ)

Rrrriktigt bra! 🙌🏼
Nu blev jag sugen själv. Får jag fråga, då jag har lika späda handleder som en elvaåring och då måtten är 20/15 hos luggar och spänne så behöver jag fästa spännet i tredje eller ibland t om andra hålet från boetten sett.
Detta gör att det smala spännet (15mm) skrapar i bandets del med hål då det behöver sitta så högt upp.
Hänger du med?
Hur är det på Molequin-bandet? Skrapar spännet i högt upp i hålen?

PS. Jag hittar endast att man måste beställa 20/14 på custom, var det så du gjorde?
Tack! Tror jag är med. Bandet är lite för långt så spännet landar på en del av bandet som ännu inte riktigt hunnit tapera från 20 till 15? Molequin kan fixa vilka bredder och längder man vill om man mejlar dom så det är 20/15. Jag har ett annat band from dom i storleken s (105/70) som funkar bra då jag föredrar en kortare ”svans” men jag hamnar inte riktigt mitt på så här körde jag (110/70) vilket blev perfekt på min handled.

Senast ändrad:
9943-8010, sitter på ett väldigt passande armband från Maruman, jag tycker det märket är bäst om man vill hitta armband i metall till KQ och GQ (om det kom på läder d.v.s)
1000006571.jpg

Senast ändrad:
Upptäckte dessa klockor först nu. Kul med historiken. Blev genast intresserad :) vart fick ni tag i era?
Yahoo japan via proxytjänst är bra men lite grisen-i-säcken, eBay samt att det dyker upp exemplar här och på Tradera emellanåt. Finns en del handlare i europa och japan som säljer också men då blir det dyrare. Chrono24, men där är det också lite dyrt.

Yahoo japan via proxytjänst är bra men lite grisen-i-säcken, eBay samt att det dyker upp exemplar här och på Tradera emellanåt. Finns en del handlare i europa och japan som säljer också men då blir det dyrare. Chrono24, men där är det också lite dyrt.
Okej, då finns det lite vägar. Tack!

Tog några bilder på en GQ efter att ha haft lite prat med en forumkamrat om Seikos band och spännen från 70-talet.
Jag köpte en GQ för många år sen som var oanvänd och tog då av bandet för det var torrt som fnöske och man vill ju heller inte använda ett orginal oanvänt.
Klockan har jag använt lite sparsamt och försiktigt.

Bilderna passar nog här med.

IMG_3630.jpeg
IMG_3627.jpeg
IMG_3628.jpeg

Efter att ha plockat fram GQn ovan blev jag sugen på den här idag.
Från 1975 och i K18, dom här tavlorna är svåra att beskriva men dom är väldigt ”metalliska” och blanka.
Det finns ju rätt många äldre GS i solitt guld och även VFA Quartz är inte jätteovanligt i guld.
Men av någon anledning ser man ytterst sällan GQ i solitt, fråga mig inte varför.

IMG_3669.jpeg

Hur låg prisbilden GQ kontra GS när det begav sig?
Svepande (för oinvigda) så känns ju quartz som ”budgetalternativet” på armbandsur idag, var det även så på 70-taöet under quartzkrisen?

Det jag vill komma till (en tes som spricker innan jag ens skrivit klart meningen…) är om det var så att man undvek solitt guld för att prisbilden inte skulle dra iväg då konsumenten inte ville lägga för stora summor på en batteriklocka.
Det spricker såklart i och med att alla ”fina” märken kör quartz (AP, Cartier, Rolex etc) men tesen kanske håller då GS (eller Seiko GQ i det här fallet) inte ansågs vara high-end?

Vad säger ni?

….och eftersom vi gillar bilder bidrar jag med en på min GQ (till höger).

IMG_2163.jpeg

Svepande (för oinvigda) så känns ju quartz som ”budgetalternativet” på armbandsur idag, var det även så på 70-taöet under quartzkrisen?

Det jag vill komma till (en tes som spricker innan jag ens skrivit klart meningen…) är om det var så att man undvek solitt guld för att prisbilden inte skulle dra iväg då konsumenten inte ville lägga för stora summor på en batteriklocka.
Det spricker såklart i och med att alla ”fina” märken kör quartz (AP, Cartier, Rolex etc) men tesen kanske håller då GS (eller Seiko GQ i det här fallet) inte ansågs vara high-end?

Vad säger ni?

IMG_2163.jpeg

GS och GQ tillverkades inte samtidigt så lite svårt att jämnföra men enkelt ersatte väl GQ GS när dom slutade tillverkas.
I början av 70-talet var kvartsare en riktigt revolution och man pratade sekunder per månad istället för dag och då var dom snuskigt dyra.
Den första kavartsaren, 35SQ kostade som en Toyota Corolla och sen sjönk priser succesivt på dom och 1973 kostade Seikos kvartsare dubbelt
eller mer jämnfört med likvärdiga GS.
Utvecklingen gick ju mycket fort under den här tiden och 1976 introducerade Seiko Type II som var den första resonabelt prisatta kavartsare
men den var ändå dyrare än standard mekaniska Seiko.
Framåt 1980 var kavartsare mycket billigare.
Under hela 70-talet försökte tillverkarna öka prestanda och det kulminerade väl med plus minus 5 sek per år slutet på 70-talet men sen
verkade Seiko förstå att dom allra flesta kunder var nöjda med några sekunder per per månad och slutade jaga prestanda.
När man tittar tillbaka på 60-talet och 70-talet och den våldsamma utvecklingen undrar man vad Seiko pysslar med nu, nya nyanser på tavlor?

Om man tycker sånt här är intressant kan man titta på Anthonys sida där han scannat många gamla kataloger, https://www.plus9time.com/

Senast ändrad:

Vad säger ni?

IMG_2163.jpeg
Jag gissar att flertalet av Seikos kvartsklockor i helguld från 70-talet har sålts för guldvärdet och smälts ner under årens lopp. Kvartsurverk blev ganska olyxigt från 80-talet och framåt så guldvärdet blev hela värdet i dessa klockor särskilt om de var lite slitna.

Jag gissar att flertalet av Seikos kvartsklockor i helguld från 70-talet har sålts för guldvärdet och smälts ner under årens lopp. Kvartsurverk blev ganska olyxigt från 80-talet och framåt så guldvärdet blev hela värdet i dessa klockor särskilt om de var lite slitna.

Visst har många guldklockor smälts ner men riktigt svårt att veta hur många, ligger nog en hel del kvar som dyker upp när folk dör av.
Vad jag kommer ihåg från 80talet är att kvarts inte var olyxigt på samma sätt som idag utan kvarts sågs som bättre.
Det här med att kvartsklockor inte är riktiga klockor kom mycket senare känner jag.
Men om vi pratar GQ verkar det ha tillverkats väldigt få, tittar man på andelen K18 gentemot stål och guld på stål är den mikroskopisk.
Betydligt större andel solida bland föregångaren Quartz VFA ser man idag och även fler guldisar bland GS 56 som GQ ersatte.
Varför det är så här har jag inga teorier om, kanske tillverkade Seiko få av någon anledning eller ville Seikos köpare helt plötsligt runt 1975 att
solida klockor var ointressanta.

Seikos solida klockor är inte urgröpta som t.e.x. Rolexar vilket gör dom rejält tunga, den här väger drygt 60 g utan armband så guldet i den
borde ligga runt 50 g.

IMG_3911.jpeg

Senast ändrad:
Visst har många guldklockor smälts ner men riktigt svårt att veta hur många, ligger nog en hel del kvar som dyker upp när folk dör av.
Vad jag kommer ihåg från 80talet är att kvarts inte var olyxigt på samma sätt som idag utan kvarts sågs som bättre.
Det här med att kvartsklockor inte är riktiga klockor kom mycket senare känner jag.
Men om vi pratar GQ verkar det ha tillverkats väldigt få, tittar man på andelen K18 gentemot stål och guld på stål är den mikroskopisk.
Betydligt större andel solida bland föregångaren Quartz VFA ser man idag och även fler guldisar bland GS 56 som GQ ersatte.
Varför det är så här har jag inga teorier om, kanske tillverkade Seiko få av någon anledning eller ville Seikos köpare helt plötsligt runt 1975 att
solida klockor var ointressanta.

Seikos solida klockor är inte urgröpta som t.e.x. Rolexar vilket gör dom rejält tunga, den här väger drygt 60 g utan armband så guldet i den
borde ligga runt 50 g.

IMG_3911.jpeg
Du har nog rätt i att kvarts inte blev olyxigt, men däremot tänker jag mig att de snabbt blev omoderna eftersom utvecklingen gick snabbt. En kvartsklocka från 1975 blev nog inte så använd 1985 eftersom det kommit tekniskt bättre klockor med modernare design.

Tillbaka
Topp