• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite tankar om Breitling

Ministern

Founder
2-Faktor
Aurum skrev:
Breitling är mer än uppblåsta tvåtonschonomater vilket somliga inte verkar förstå. Mycket av dissningen ligger säkert i att Rolexfolket är självgoda och behöver något att racka ned på när det inte passar att dissa Omega.

Vad är Breitling? Vad är (tag) Heuer? Vi ser nog alla olika på detta. För mig som är lite bakåtsträvare är Breitling:

mbreitlingf01.jpg


Breilting-superocean-vintage-2.jpg


BreitlingSuperOceans.JPG


5520162601_3f1e12001d_z.jpg


DSC_0049-1.jpg


75567d1197704829-vintage-breitling-discovered-98ba_3.jpg


images



Och här är mina Breitling, bland annat den första Chronomaten från 40-talet:

DSCN0860.jpg





Riktigt snygg den första, vilket år?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Min 42mm stålfisk är en av de mest hedigna klockor jag haft i min hand. Tycker även om designen. Breitling har gjort en hel del barocka designer men stålfisken anser jag vara kanon.
IMAG1339.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Har svårt för många modeller, eftersom de känns plottriga och överdesignade. Men jag gillar trans ocean. Både den nya och gammelmorfars anno 1962...
 

F-L-P

Panerai
LongCon skrev:
Min 42mm stålfisk är en av de mest hedigna klockor jag haft i min hand. Tycker även om designen. Breitling har gjort en hel del barocka designer men stålfisken anser jag vara kanon.
IMAG1339.jpg

Har alltid varit tveksam till breitling tidigare men har börjat gilla dom mer o mer.. men.. tvåtons chronomaterna med romerska siffror klarar jag fortfarande inte av.. sedan är det något med visarna jag inte riktigt kommer överens med men hamnar definitivt på vill ha listan.
 

RosaCasio

Cartier
Bumpar upp denna gamla tråd.

Har hittat en Breitling till kanonpris begagnat på chrono24, men den kommer med gummi och inte mesh som jag har lärt mig tycka om. Vad skulle ett nytt mesh till en Breitling SuperOcean kosta och var kan man kolla produktionsår på en Breitling efter 2007 om man har serienummer ?
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Får väl ta och posta här också.
Personligen diggar jag Breitling hårt och har precis bestämt mig för att köpa min andra Bratten, en Stålfisk gärna 44 mm men 42 kan kanske gå också.
Min för tillfället enda Breitling är denna, sjukt nöjd i nästan 10 år:
 

Bilagor

  • IMAG0887.jpg
    IMAG0887.jpg
    79.8 KB · Visningar: 369

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag har som sagt svårt för de moderna modellerna som är lite fetare med mycket bling.
Tror nog att som många säger att det förknippas med vräkighet och lite vulgo.

Dock gillar jag Navitimer, samt nya heritage serien och verkligen den där transocean !

Breitling som märke har jag inget emot, mer modellerna som dom spottat ut, var det inte dom som sålde på postorder förut till billiga pengar ?
 

lex

Omega
Jag har alltid gillat Breitling och tycker det finns många snygga modeller.
Jag har en gul longitude gmt, den är supersnygg :)

Blackbird bigdate som masterkiller postade ovan är fin
gamla blackbird utan bigdate är också fin.
 

Portofino

Panerai
Ricrob skrev:
80talisten skrev:
Breitling, fina klockor av hög kvalitet där samtliga är kronometer klassade. men ändå så verkar Breitling få ganska lite kärlek där ute på många forum. Ibland går det så långt att det anfalls och kallas turk blingbling. Jo, jag erkänner jag har också varit där och inte tittat ens åt Breitling. Men på senare tid har jag kommit att ändra attityd av märket och gillar flertalet modeller, särskilt Superocean Heritage med blå urtavla på mesharmband. Breitling som märke verka få ganska mycket skit som verkar vara baserat på rena fördomar. För i själva verket är det ju riktigt fina klockor!

Pratade med en före detta butikschef på Nymans om just Breitling's dåliga rykte för inte så länge sedan.
Han berättade då sin teori, baserad på en del statistik blandat med hörsägen, att Breitling's rykte skjöts i sank av de egna kunderna under den tiden då de storlanserade sig t.ex. I Sverige. De vände sig till en speciell målgrupp som var/är lite "out there" och ville ha en klocka med en design som stack ut med lite mer bling än många av konkurenterna, och hamnade på en och annan "nyriks" arm, såväl hantverkare och yuppies som ville ha en klocka som andades "det går bra nu!".
Detta i en era då automatiska verk inte var nytt på ngt sätt men ändå inte ngt som gemene man förstod sig på. Därför hamrade och spikades det på för fullt och en hel del klockor pajjade, varav ägarna lackade ur och pratade ner märket, allt pga oförstånd eller okunnighet. Detta är en teori som jag inte rycker låter helt uppåt väggarna, även om jag har svårt att tro att det är hela sanningen och svaret på märkets rykte helt och hållet. Sedan ska man nog inte direkt säga att de har dåligt rykte heller.. Många fler som ser min/mina Breitling's berömmer den och utbrister just "det går bra nu!", än de som kallar de för skräpklocka eller turkbling.
Och visst finns det kärna i "turk" bla bla bla, eftersom en hel del killar och tjejer med utlänskt påbrå dras till designen, samtidigt som det är ett av de mer kopierade märkena. Samma sak fick jag höra när jag körde BMW M3 men vem f*n brys sig, det är ju bara avundsjuka! ;)

Jag gillar Breitling, punkt!

Här är min som sitter på as we speak:

8E16514B-6318-4005-B0D0-C1300B06FB73-11953-0000195644A3E7BC_zps6495c757.jpg

Och här är de två andra jag ägt:
70CA7DB0-BA17-4FFE-B9E9-25FEFE8C7BA4-2584-000008DD5AB80BBA.jpg

385d4fd7.jpg

Jag har också hört samma sak. Vid lanseringen i Sverige gjorde de så att de gick till dörrvakter, festfixare etc som syntes mycket och gav dem mkt rabatt på en breitling. Personer som "syns" mycket i vimmlet så att säga. Det gav dem en image som en "dörrvaktsklocka". Sedan är det ju stor skillnad på modeller. Några av breitlings äldsta modeller (Navitimer exempelvis) är inte förknippade med detta "dåliga" rykte. Själv gillar jag breitling och tycker att deras B01 urverk är fantastiskt bra och har i det närmaste inte fått den uppskattning det förtjänar.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Jag har en god relation till Breitling, min far har alltid burit märket under min uppväxt i form av en 80s navitimer med blått band.. i övrigt en sjukt snygg klocka den lite mindre navin. Jag har ägt en blackbird blankpolerad när jag bodde i Miami en period. Slänger med några sköna foton, fick massvis med komplimanger för den där, dock fick jag aldrig någon för mina betydligt mindre rolexklockor, i staterna är oftast the bigger the better and the blinger the better fortfarande lag. Jag gillade verkligen den här vulgo dinkan.
Miami south beach 2012 054.JPG
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Undrar varför jag inte postat i denna tråd tidigare? Men att jag gillar Breitling har väl inte undgått någon så jag tänker inte trötta ut er med fler bilder, så det så!!:cool:
 

Espresso

Cartier
Gillar också märket skarpt, det jag reflekterat över på forumet är att det verkar finns relativt få här som äger Navitimers, men det kanske är att det inte slängs upp några bilder på dessa? Själv har jag en som köpte 2008 som jag är lika nöjd med idag som vid inköpsdagen. Slänger upp en, tyvärr något suddig, bild på den.

vZ1tYo5.jpg
 

Boris Balkan

Fark you!
Gillar också märket skarpt, det jag reflekterat över på forumet är att det verkar finns relativt få här som äger Navitimers, men det kanske är att det inte slängs upp några bilder på dessa? Själv har jag en som köpte 2008 som jag är lika nöjd med idag som vid inköpsdagen. Slänger upp en, tyvärr något suddig, bild på den.

vZ1tYo5.jpg

Ja upp med mer navitimer bilder! :cool:
 

svesam

Rolex
Jag kan inte annat än att skriva in mig som Breitling-fan!
Tillhör tydligen dessutom den "udda" skaran som gillar både SOH-serien
och annat ur Breitlings kollektion ;)

Just nu bor dessa godingar hemma:
pile.jpg


På önskelistan står Transocean day-date, Navitimer och en Chronomat GMT :)

/Daniel
 

DrDre

Patek
Jag har ingen fn men jag gillar Breitling. De har ju ett helt gäng modeller som dessutom är lite klassiker. Aerospace, Navitimer och Chronomat (den där som kom på 80-talet och som räddade Breitling) förtjänar väl alla en plats i Watches hall of fame.
 

joF

Panerai
Navitimer-klockorna är definitivt riktigt grymma. Den klockan jag tänker på när någon säger Breitling.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Jag har en god relation till Breitling, min far har alltid burit märket under min uppväxt i form av en 80s navitimer med blått band.. i övrigt en sjukt snygg klocka den lite mindre navin. Jag har ägt en blackbird blankpolerad när jag bodde i Miami en period. Slänger med några sköna foton, fick massvis med komplimanger för den där, dock fick jag aldrig någon för mina betydligt mindre rolexklockor, i staterna är oftast the bigger the better and the blinger the better fortfarande lag. Jag gillade verkligen den här vulgo dinkan.
Miami south beach 2012 054.JPG
masterkiller Min Miami bild borde ju tilltalat dig, saknades bara en kniv eller pistol ihop med dollarsedlarna ;)
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Gillar också märket skarpt, det jag reflekterat över på forumet är att det verkar finns relativt få här som äger Navitimers, men det kanske är att det inte slängs upp några bilder på dessa? Själv har jag en som köpte 2008 som jag är lika nöjd med idag som vid inköpsdagen. Slänger upp en, tyvärr något suddig, bild på den.

vZ1tYo5.jpg

Härlig Ulysse Nardin! Vad är det för storlek på den? Hade tidigare en Marine Chronometer 1846 och saknar den rejält!

/Henrik
 

Espresso

Cartier
Härlig Ulysse Nardin! Vad är det för storlek på den? Hade tidigare en Marine Chronometer 1846 och saknar den rejält!

/Henrik


Den mäter 42,7mm. Jag är sjukt nöjd med den. Tycker generellt Ulysse Nardin är ett märke som får lite för lite uppmärksamhet, men antar att det beror på att de ofta är lite för innovativa för den klassiska klockentusiasten. Men det får bli en annan tråd nu pratar vi Breitling :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Tyckte jag hörde Aerospace nämnas. En klassiker som sagt. Min tickar på lika bra idag som för 16 år sedan när den var ny, även om den inte fått mycket handledstid det senaste året. Jag skyller på alla frestelser på det här forumet ... :)

Breitling på arm.jpg


Till och med lumen har hälsan:

Breitling Halv Lume.jpg
 

Icaras

Rolex
Jag kan inte annat än att skriva in mig som Breitling-fan!
Tillhör tydligen dessutom den "udda" skaran som gillar både SOH-serien
och annat ur Breitlings kollektion ;)

Just nu bor dessa godingar hemma:
pile.jpg


På önskelistan står Transocean day-date, Navitimer och en Chronomat GMT :)

/Daniel
Om jag ska vara ärlig så gillar jag nästan bara SOH och äldre Navitimer. Känns som att många av Breitlings modeller är lite "för mycket" :). Kul att du uppskattar märket, finns som du säkert märkt mest Omega och Rolex fans här av någon anledning :bookworm:
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Och så var det detta med andra utgångna modeller. Då Breitling numera bara har kvar EmergencyII och Aerospace Evo i Professional-serien (då räknar jag bort Chronospace Automatic) och slopat både Airwolfen och Chronospacen, så får man nog vårda sin gamla B1:a ömt!!:happyhappy:
image.jpg
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Eftersom ministern tydligen berövat oss på tråden Dagens Breitling av svesam så hoppas jag han låter 80talisten 's tråd vara i fred. Vi Bretlingfolk vill gärna få visa våra alster utan att de drunknar bland Rollarna. Och trådstarten hade en djupare tanke än att bara visa upp dagens klocka, som by the way råkar vara denna:
image.jpg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Eftersom ministern tydligen berövat oss på tråden Dagens Breitling av svesam så hoppas jag han låter 80talisten 's tråd vara i fred. Vi Bretlingfolk vill gärna få visa våra alster utan att de drunknar bland Rollarna. Och trådstarten hade en djupare tanke än att bara visa upp dagens klocka, som by the way råkar vara denna:
image.jpg

Bra där Tobbe-i-Etuna! Har du fått boken?
IMAG0201_1.jpg
 
Topp