80talisten skrev:
Breitling, fina klockor av hög kvalitet där samtliga är kronometer klassade. men ändå så verkar Breitling få ganska lite kärlek där ute på många forum. Ibland går det så långt att det anfalls och kallas turk blingbling. Jo, jag erkänner jag har också varit där och inte tittat ens åt Breitling. Men på senare tid har jag kommit att ändra attityd av märket och gillar flertalet modeller, särskilt Superocean Heritage med blå urtavla på mesharmband. Breitling som märke verka få ganska mycket skit som verkar vara baserat på rena fördomar. För i själva verket är det ju riktigt fina klockor!
Pratade med en före detta butikschef på Nymans om just Breitling's dåliga rykte för inte så länge sedan.
Han berättade då sin teori, baserad på en del statistik blandat med hörsägen, att Breitling's rykte skjöts i sank av de egna kunderna under den tiden då de storlanserade sig t.ex. I Sverige. De vände sig till en speciell målgrupp som var/är lite "out there" och ville ha en klocka med en design som stack ut med lite mer bling än många av konkurenterna, och hamnade på en och annan "nyriks" arm, såväl hantverkare och yuppies som ville ha en klocka som andades "det går bra nu!".
Detta i en era då automatiska verk inte var nytt på ngt sätt men ändå inte ngt som gemene man förstod sig på. Därför hamrade och spikades det på för fullt och en hel del klockor pajjade, varav ägarna lackade ur och pratade ner märket, allt pga oförstånd eller okunnighet. Detta är en teori som jag inte rycker låter helt uppåt väggarna, även om jag har svårt att tro att det är hela sanningen och svaret på märkets rykte helt och hållet. Sedan ska man nog inte direkt säga att de har dåligt rykte heller.. Många fler som ser min/mina Breitling's berömmer den och utbrister just "det går bra nu!", än de som kallar de för skräpklocka eller turkbling.
Och visst finns det kärna i "turk" bla bla bla, eftersom en hel del killar och tjejer med utlänskt påbrå dras till designen, samtidigt som det är ett av de mer kopierade märkena. Samma sak fick jag höra när jag körde BMW M3 men vem f*n brys sig, det är ju bara avundsjuka!
Jag gillar Breitling, punkt!
Här är min som sitter på as we speak:
Och här är de två andra jag ägt: