• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lite tankar om Breitling

Ny superocean steelfish! Jag gråter en skvätt över att den är 44 mm, inte lätt att gilla Breitling när man har små handleder :sorry:

image.jpg

Misströsta inte Tias. Jag har sagt det förut, testa en större klocka. Jag kan bära en 46'a med smal handled. Det är en vanesak!

Jag gillar Breitling - just för att klockorna är lite "in your face" och "titta på mig, det går bra nu". Är det inte därför vi lägger ner 10-tusentals(ibland 100-tusentals..) kronor på att ha något runt armen som visar tiden, för uppmärksamheten och bekräftelsen? :)
Kanske inte hela sanningen, men nog fan mår jag bra när någon frågar -Snygg klocka, vad är det för märke?

Här kommer min blingbling klocka! :))

breitling!.JPG

Fin klocka, men om jag talar för mig själv kan jag inte säga att det är därför jag köper, säljer och vårdar dyrbara ur. Känns som att det sitter djupare än så :), om du förstår vad jag menar.

Blir lite kluven, köper mina klockor för att tillfredsställa mig själv och mitt begär. Samtidigt är det ju kul att någon observerar klockan också. Tycker ibland att det inte spelar någon roll vad man har på armen, ingen som ser det ändå. Och ända gången någon reagerar är väl om det står Rolex på den för det tror sig folk förstå är dyyyyra klockor. Så sammanfattat: "den egna tillfredställelsen".

Fin klocka, men om jag talar för mig själv kan jag inte säga att det är därför jag köper, säljer och vårdar dyrbara ur. Känns som att det sitter djupare än så :), om du förstår vad jag menar.

Självfallet förstår jag vad du menar, och mitt inlägg kanske blir lite provocerande. Men klart som fan man (iaf jag) köper klockor för bekräftelse och tillfredställeles - även om jag många gånger upplever att den kommer inifrån och jag inte alls är beroende av att andra ska uppmärksamma mig eller vad jag har på armen. Klockan blir ett bevis på att jag har "lyckats" i ekorrhjulet, precis som jag vill rulla i en fet bil och ha en schysst kåk på en fin adress. Inte så mycket för andra att se, utan mer att peppa mig själv! :)

Hade jag haft råd hade jag alltså rockat en rolex i helguld! :))

Självfallet förstår jag vad du menar, och mitt inlägg kanske blir lite provocerande. Men klart som fan man (iaf jag) köper klockor för bekräftelse och tillfredställeles - även om jag många gånger upplever att den kommer inifrån och jag inte alls är beroende av att andra ska uppmärksamma mig eller vad jag har på armen. Klockan blir ett bevis på att jag har "lyckats" i ekorrhjulet, precis som jag vill rulla i en fet bil och ha en schysst kåk på en fin adress. Inte så mycket för andra att se, utan mer att peppa mig själv! :)

Hade jag haft råd hade jag alltså rockat en rolex i helguld! :))

I mina ögon är det där stereotypen av en personlighet som köper Breitling ;)
Rolex DD och GMT2 går loss för 50' respektive 130' och uppåt, så de är inte oförskämt dyra.

Nu till saken, jag trodde inte det här om mig, men... Breitlings superocean heritage har börjat locka mig.

Jag är inte turk men den termen generaliserar alla från mellanöstern på ett negativt sätt :) Jag är persier född i Iran numera svensson med kombi:cigar:

En god vän till mig som gillar klockor har den här gamla slitna klockan som ska få nytt liv. Mailat Mcgyver om service med mera. Är den röda urtavlan unikt på nåt sätt? Berätta gärna lite om modellen ni som kan. Ska vara från va 1990
yhunyvyr.jpg

yvytypyh.jpg

e6e3y9ag.jpg

Ben Bockbrännarbolmers

Jag kanske har tappat diskussionen i tråden något, men jag postar ändå...Är varken någon klocksamlare av rang eller gammal urtekniker. Hur som helst hade jag nog samma fördomar som många andra (innan jag kom till bättre vetande), Breitling var något som din lokala Mercedeshandlare bar på armen för att utstråla "status". Ett begär för fina klockor har jag burit på länge, och hade väl inte direkt tittat åt Breitling förän jag upptäckte SOH som innehöll allt jag eftersökt i en kombination av heritage (i brist på bättre ord) och "bling". För visst är det som föregående talare sagt i denna tråd (typ år 2012), lite uppmärksamhet vill man ju ändå att klockan skall väcka. Hur som helst slog jag till på en SOH här på forumet, och jag garanterar-har inte ångrat mig en sekund...en riktig keeper om ni frågar mig! Storlek till trots så sitter den hur skönt som helst. Sen blundar jag inte för andra märken heller, men att klanka ner på Breitling med diverse anledningar känns ungefär lika originellt som att köpa en Rolex för att alla säger att det är dem som gäller...därmed inte sagt att jag inte törstar efter Rolex!;)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    237.1 KB · Visningar: 91
En god vän till mig som gillar klockor har den här gamla slitna klockan som ska få nytt liv. Mailat Mcgyver om service med mera. Är den röda urtavlan unikt på nåt sätt? Berätta gärna lite om modellen ni som kan. Ska vara från va 1990
yhunyvyr.jpg

yvytypyh.jpg

e6e3y9ag.jpg

Ben Bockbrännarbolmers

Det ser ut att vara en Chronomat ref. B13047 med den vackra bordeauxtavlan.

Specifications
Model: Chronomat (Early)
Production Years: 1984-1996
Case Materials Available: Steel
Movement: Breitling 13
Power Reserve: 42 Hours
Water Resistance: 100m
Bezel: Unidirectional
Crown: Screw-Locked
Crystal: Sapphire
Diameter: 40.5mm
Bracelet: Pilot
Lug Width: 20mm
Watchwinder Direction: Clockwise

En mycket trevlig klocka som förtjänar ett " nytt liv" :)

/Daniel

Det ser ut att vara en Chronomat ref. B13047 med den vackra bordeauxtavlan.

Specifications
Model: Chronomat (Early)
Production Years: 1984-1996
Case Materials Available: Steel
Movement: Breitling 13
Power Reserve: 42 Hours
Water Resistance: 100m
Bezel: Unidirectional
Crown: Screw-Locked
Crystal: Sapphire
Diameter: 40.5mm
Bracelet: Pilot
Lug Width: 20mm
Watchwinder Direction: Clockwise

En mycket trevlig klocka som förtjänar ett " nytt liv" :)

/Daniel

Ursäkta det sena svaret, hade helt missat ditt inlägg. Tack för infon!!

Ben Bockbrännarbolmers

Breitling verkar vara på väg att lämna de vräkiga bling-klockorna till fördel för mer vintage-inspirerade ur med stilrena och minimalistiska drag. Och de gör detta otroligt bra. Breitling är kanske det märket som överraskat mig mest positivt av alla större klockmärken. Zenith kämpar vidare.

Är verkligen ingen Breitling-fan och det lever nog kvar från 80-talet då jag började titta på klockor
Då var det blanka blingiga Chronomater eller ännu värre two-tones som gällde.
Jag har nu ett par Breitlings själv, en Headwind, en vintage Chronomat och en gultavlad Avenger M1 Chrono och alla dessa gillar jag och jag skulle inte tacka nej till en ny inhouse Chronomat av den mindre storleken. Gillar jag mina klockor ja, men gillar jag Breitling generellt - nej
Med vänlig hälsning
Ola G

Tillbaka
Topp