Macklin
Basic
Stort tack!
Känns som att det är momsen som främst ställer till det i huvudet på mig. Om jag tänker rätt redovisas alla intäkter/utgifter gemensamt medan man på vissa är med/utan momsavdrag. Antar att det vore annorlunda om vi hyrt ut det veckovis dvs. att då ska vi redovisa moms, eller?
För att göra det begripligt för mig, vad gäller i fallet nedan (tyvärr kommer det inte vara så enkelt i verkligheten).
Jag hyr ut huset för 100 000 krink. moms, har kostnader på 50 000kr ink.moms, köper maskiner till lantbruket för 100 000 kr ex.moms och har intäkter på lantbruket på 50 000kr ex. moms. Jag anstalt att detta innebär att jag gör ett resultat på 0kr eller har jag missuppfattat det så jag gör ett minusresultat på 12 500kr dvs. räkna in momsen på lantbruket vid redovisning?
Eller är det så att inget av detta är rätt?
Hade ni hyrt ut det veckovis så hade det varit moms, tanken bakom är att inte göra hyror på bostäder dyrare för hyresgästen. Man kan ju förutsätta att någon som hyr ett hus en vecka har någon annanstans som sin huvudsakliga bostad så då blir det momspliktigt på samma sätt som hotellnätter eller stugcamping. Så alltså, ingen utgående moms på hyran och den ingående momsen på dina kostnader kopplade till huset du hyr ut blir just det, en kostnad. Ingen avdragsrätt. Då går huset 50 000 plus i ditt exempel. 100 000 (moms VERBOTEN) - 50 000 inkl moms.
I lantbruket så kvittas ingående och utgående moms mot varandra och blir 25 000 ingående (inköp) - 12 500 utgående (försäljning) = 12 500 kr du ska få igen på skattekonto.
Skulle du köpa en grovdammsugare som kostar 25000 ink moms (livin' the dream) och tänker använda den lika mycket i båda delarna av din verksamhet så kan du lägga till 2500 kr på lantbrukets ingående moms men resten måste tas som en kostnad. Eller så säger du till skattmasen att du aldrig använt den till nåt annat än lagårn om de frågar.
Det är åtminstone så som jag tror det blir, finns säkert några dussin revisorer här på forumet som kan rätta mig om det är fel.