• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

IMG_8057.jpeg

Spirit 37mm, vad säger ni, funkar storleken eller är luggarna för långa?
 
Letade efter forumregler för att se om detta ens var tillåtet, men hittade inga så jag chansar.

Om någon är sugen på Goldbergers bok med Longines-klockor så slängde jag nyss ut den på Tradera. Har försökt sälja den nån gång för länge sedan på KS utan framgång, svårt att prissätta. Enklare att låta ”marknaden” bestämma.

 
Någon här som vet på ett ungefär vad ett glasbyte på en Longines kostar? Det gäller en Zulu time för att vara specifik. Den har fått märken i AR-coating..

Tacksam för all eventuell hjälp :)
 
Någon här som vet på ett ungefär vad ett glasbyte på en Longines kostar? Det gäller en Zulu time för att vara specifik. Den har fått märken i AR-coating..

Tacksam för all eventuell hjälp :)
Hörde skräckexemplet 7.000 kr på en Heritage Diver men det bästa är nog att kolla direkt med AD då det är en ny modell som säkert inte så många andra har behövt byta glas på.
 
Hörde skräckexemplet 7.000 kr på en Heritage Diver men det bästa är nog att kolla direkt med AD då det är en ny modell som säkert inte så många andra har behövt byta glas på.
Aa såg den 😅 låter helt sjukt..
Har skicket en serviceförfrågan till Nymans så får väl svar i början av nästa vecka antar jag.
Tänkte bara slänga ut frågan om någon haft samma ärende tidigare
 
Någon här som vet på ett ungefär vad ett glasbyte på en Longines kostar? Det gäller en Zulu time för att vara specifik. Den har fått märken i AR-coating..

Tacksam för all eventuell hjälp :)
Jag antar att det är yttre AR-coatingen? Jag har läst att det gåt att polera bort? Den har ju en AR-coating under glaset också
 
Får jag fråga hur du scratchade det? Är själv lite nervös inför det..
I ärlighetens namn så noterade jag detta på en klocka jag köpte men som inte säljaren berättade något om.. som tur är så kom vi överens om ett återköp då Swatchgroup ska ha 3800:- för byte och täthetsservice..
men ja.. jag är inte ett jätte fan av yttre AR-coating .. även Omega kör med sånt.
 
Senast ändrad:
Brons är häftigt!
Har påbörjat ”Projekt Patina” på min Legend Diver.
I omgångar har jag låtit den ligga i saltvatten och sen plockats upp för att oxidera i luften.

Finns många sätt att påskynda processen. Bland annat med ammoniak, men då jag vill göra det försiktigt i små steg undviker jag det.

Resultatet tycker jag blir skithäftigt!

Och det som är ännu häftigare med brons, det går att återställa till ”nyskick”!

Här med ett gummi från Watchwear.

IMG_4992.jpeg
IMG_4993.jpeg
IMG_5001.jpeg
IMG_5002.jpeg
 
Letade efter forumregler för att se om detta ens var tillåtet, men hittade inga så jag chansar.

Om någon är sugen på Goldbergers bok med Longines-klockor så slängde jag nyss ut den på Tradera. Har försökt sälja den nån gång för länge sedan på KS utan framgång, svårt att prissätta. Enklare att låta ”marknaden” bestämma.

Den är mycket värd att ha hemma om man gillar Longines.
 
Brons är häftigt!
Har påbörjat ”Projekt Patina” på min Legend Diver.
I omgångar har jag låtit den ligga i saltvatten och sen plockats upp för att oxidera i luften.

Finns många sätt att påskynda processen. Bland annat med ammoniak, men då jag vill göra det försiktigt i små steg undviker jag det.

Resultatet tycker jag blir skithäftigt!

Och det som är ännu häftigare med brons, det går att återställa till ”nyskick”!

Här med ett gummi från Watchwear.

IMG_4992.jpeg
IMG_4993.jpeg
IMG_5001.jpeg
IMG_5002.jpeg
Det där kan nog vara en av de estetiskt snyggaste klockorna där ute. Önskar de gjorde den i 39mm. Dock föredrar jag faktiskt brons i nyskick, det är en fin lyster utan att det blir ”blingigt” som guld.
 
Det där kan nog vara en av de estetiskt snyggaste klockorna där ute. Önskar de gjorde den i 39mm. Dock föredrar jag faktiskt brons i nyskick, det är en fin lyster utan att det blir ”blingigt” som guld.
Otroligt nöjd med den!
Kan hålla med om att 39 hade varit trevligt, men jag tyker ändå att den upplevs något mindre än 42.
Brons är betydligt mer oblingigt jämfört med guld, sen är denna relativt ljus jämfört med andra bronsklockor.
 
Tillbaka
Topp