• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Nya beatern! Känns som en fullträff från Longines även om formspråket inte riktigt känns igen från gamla Hydroconquest.

20250926_154153.jpg

Är riktigt sugen på dessa nya Pilot med flyback som är 39mm. Har ni koll på ungefär hur lång tid det tar innan AD's börjar gå ned i pris lite? Har inte 67k att droppa på den!

Är riktigt sugen på dessa nya Pilot med flyback som är 39mm. Har ni koll på ungefär hur lång tid det tar innan AD's börjar gå ned i pris lite? Har inte 67k att droppa på den!
Menar du rabatt/kampanj? För listpriset lär inte sjunka. Om du orkar hålla ut brukar Klockia m.m. ha kampanj i samband med Black Friday. Jag hade dock kollat på Chrono24 bland gråhandlare ute i Europa.

Lite roliga nya släpp från longines. Båda med on the fly micro! Lätt avskalad tavla på spirit utan stjärnor.

https://www.longines.com/en-se/watches/spirit/spirit-pilot
Ja den där blir nog en storsäljare, om man kan förlika sig med priset.

Ja den där blir nog en storsäljare, om man kan förlika sig med priset.
Wow riktigt fin! Hoppas de släpper fler färger, gillar 37an och att den har snabbjustering i spännet.

Mycket bra från Longines nu! Snacka om att senaste fem åren varit en eriksgata för märket. Spirit, BigEye, Ultra-Chron, LLD, Sector, Conquest etc. Otroligt många hyllade släpp på kort tid. Inget annat märke kommer i närheten på just det området anser jag.

Kan bara hålla med! Själv ägt en drös klockor senaste 7 åren, däribland LLD date, Big Eye och Spirit 40 mm (plus en äldre Lindberg Hour Angle).

Nu har jag slutat samlandet med en Speedmaster och en LLD no date. För mig symboliserar LLD no date startskottet för Longines senaste års framgångar. Borde behållt Big Eye men tjockleken hade nog fortfarande irriterat mig lite, men bara lite.
IMG_1964.jpeg

Senast ändrad:
Tycker Longines gör mycket rätt, och har haft många sen jag trillade in i det här fördärvet för något halvdecennium sedan

Hydroconquest
Flagship Heritage
Vintage Flagship
Flagship Heritage 60th anniversary
Bigeye titan
Military Heritage 1938
Hour Angle
Skin Diver
Legend Diver

Två är kvar, LLD och 60th anniversary.

Haft ögonen på en Spirit Flyback Chronographsen den kom, men kommer inte riktigt överens med priset...

Tittade även på nya Conquest, som är fantastiskt vacker.

Kan sakna Skin Diver lite, den var ruggigt bra...

1000004927.jpg

Mycket bra från Longines nu! Snacka om att senaste fem åren varit en eriksgata för märket. Spirit, BigEye, Ultra-Chron, LLD, Sector, Conquest etc. Otroligt många hyllade släpp på kort tid. Inget annat märke kommer i närheten på just det området anser jag.

Jag håller med. Longines har gjort en jäkla snygg klassresa de senaste åren. Ett par rejäla steg upp på stegen med många riktigt fina släpp. Det verkar som att någon (ägarna?) vill positionera om företaget. Ibland kanske priserna är lite väl optimistiska, men snyggt är det.

Jag håller med om att de gjort många bra släpp senaste åren, särskilt Spirit linjen och nya Legend Diver 39mm. Men det börjar också bli lite väl spretigt, och många ”äldre” modeller lever vidare parallellt, som Hydroconquest med aluminium bezel och den nya med keramik. Hade hellre sett att de satsade på vinnarna och förfinade dem, som Spirit 37 men kanske med snabbjustering och skruvad krona. Legend Diver i 37mm osv.

Kan bara hålla med! Själv ägt en drös klockor senaste 7 åren, däribland LLD date, Big Eye och Spirit 40 mm (plus en äldre Lindberg Hour Angle).

Nu har jag slutat samlandet med en Speedmaster och en LLD no date. För mig symboliserar LLD no date startskottet för Longines senaste års framgångar. Borde behållt Big Eye men tjockleken hade nog fortfarande irriterat mig lite, men bara lite.
Håller med om BigEye. En av de vackraste tavlorna jag sett på en kronograf. Två saker störde
IMG_1964.jpeg
Håller med om BigEye. En av de vackraste tavlorna jag sett på en kronograf. Tjockleken föll dock inte heller mig i smaken. Önskar de hade släppt den som handvevad och nedbantad. Samt tagit bort spökdatumet, en sådan störig detalj känns onödigt snål på en klocka som listar drygt 38k. Mitt spökdatum klickade till klockan två varje dag...

1000024089.jpg

Senast ändrad:
Håller med om BigEye. En av de vackraste tavlorna jag sett på en kronograf. Tjockleken föll dock inte heller mig i smaken. Önskar de hade släppt den som handvevad och nedbantad. Samt tagit bort spökdatumet, en sådan störig detalj känns onödigt snål på en klocka som listar drygt 38k. Mitt spökdatum klickade till klockan två varje dag...

1000024089.jpg
Titanvarianten, med en utomordentligt underbar tavla, är heeelt underbar. Men 50k ny - efter rabatt- är väl styvt...

Jag hoppas Longines tar fram en manuell lik (dåtida) jumbo med subseconds, utseende som 40-50 -talarna hade,. Var väl byggda på 12.68z.

Lite klassiker erbjuds ibland i Collectors corner...

Senast ändrad:

1000024089.jpg
Instämmer. Otroligt vacker. Har haft den i tankarna bra länge nu. Aldrig haft möjlighet att prova en dock. Har ingen tidigare erfarenhet av verket som sitter i men har läst att rotorn kan vara en smula högljudd samt "kännas" när man har den på sig. Var det något du som ägt den upplevde? Gillar tanken på att känna verket men är tveksam till att ständigt höra det. Har även tittat på Sinn 356:an men tycker att den saknar "personlighet" i jämförelse.

Instämmer. Otroligt vacker. Har haft den i tankarna bra länge nu. Aldrig haft möjlighet att prova en dock. Har ingen tidigare erfarenhet av verket som sitter i men har läst att rotorn kan vara en smula högljudd samt "kännas" när man har den på sig. Var det något du som ägt den upplevde? Gillar tanken på att känna verket men är tveksam till att ständigt höra det. Har även tittat på Sinn 356:an men tycker att den saknar "personlighet" i jämförelse.
Ja, Longines kan faktiskt vara lite högljudda. Jag vet inte vad det beror på men jag har tänkt på det med flera modeller jag haft. Inte så det stör dock. Jag hade nyligen en klocka på service hos Longines och den lät exakt likadant när den kom tillbaka, så det kan inte bero på att urverket är torrt. Att den vobblade var inget jag tänkte på.

Ja, Longines kan faktiskt vara lite högljudda. Jag vet inte vad det beror på men jag har tänkt på det med flera modeller jag haft. Inte så det stör dock. Jag hade nyligen en klocka på service hos Longines och den lät exakt likadant när den kom tillbaka, så det kan inte bero på att urverket är torrt. Att den vobblade var inget jag tänkte på.
Intressant. Känns betryggande att du inte upplevde det som störande. Det är med största sannolikhet en klocka jag förr eller senare bara måste prova. Håller med dig om spökdatumet dock, känns onödigt snålt.

Intressant. Känns betryggande att du inte upplevde det som störande. Det är med största sannolikhet en klocka jag förr eller senare bara måste prova. Håller med dig om spökdatumet dock, känns onödigt snålt.
Tycker inte mina andra Longines låter riktigt lika mycket som min Bigeye gjorde... Men instämmer med @Sennelier att det inte är störande.
Gillade att den påkallade lite uppmärksamhet ibland genom ljud och rörelse 🙂

Tycker inte mina andra Longines låter riktigt lika mycket som min Bigeye gjorde... Men instämmer med @Sennelier att det inte är störande.
Gillade att den påkallade lite uppmärksamhet ibland genom ljud och rörelse 🙂
Tack för input. Gillar tanken på en klocka som man känner av och kanske även i viss mån hör. Så länge det inte upplevs som störande vilket inte verkar vara fallet.

Tillbaka
Topp