• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Att det just är luggarna som gör att Spiriten eventuellt skulle bäras stort är en relik från modellerna som är 40+ i diameter. I samband med att dom lanserade 37an för ett par år sedan så åtgärdades det ”problemet”. Nya 39an har väl samma (eller t.o.m. kortare) lugglängd än tex Tudor BB58 i samma storlek.
Dock har väl Longines male end links som fortfarande bygger på lite på längden. Men som alltid måste man nästan prova en för att få en uppfattning om hur det känns.

Tar lite kort.
20260428_222540.jpg
20260428_223907.jpg

Dock har väl Longines male end links som fortfarande bygger på lite på längden. Men som alltid måste man nästan prova en för att få en uppfattning om hur det känns.
Ja, det är sant. Men det är ju något som den delar med alla andra klockor med male end links. Men på ett läder tex är den inte längre än liknande klockor.

Sen finns det ju såklart andra aspekter som påverkar hur den bärs, som hur luggarna kurvar sig etc 😊

Att det just är luggarna som gör att Spiriten eventuellt skulle bäras stort är en relik från modellerna som är 40+ i diameter. I samband med att dom lanserade 37an för ett par år sedan så åtgärdades det ”problemet”. Nya 39an har väl samma (eller t.o.m. kortare) lugglängd än tex Tudor BB58 i samma storlek.
Riktigt bra info! Jag levde kvar i tron att alla Spirits hade de där långa luggarna. Om den bärs som en BB58 känns det som ett betydligt säkrare köp. Stort tack för att du redde ut det!

Riktigt bra info! Jag levde kvar i tron att alla Spirits hade de där långa luggarna. Om den bärs som en BB58 känns det som ett betydligt säkrare köp. Stort tack för att du redde ut det!
Hur den bärs beror ju på så många andra aspekter än just lugglängden. Om vi jämför med Tudorn så bärs säkert Spiriten aningen större rent visuellt pga avsaknad av bezel. Men att Spirit nödvändigtvis är en klocka med långa luggar är en myt jag gärna spräcker hål på (om vi bortser från aspekten med male end links som redan nämnts) 😀

Hur den bärs beror ju på så många andra aspekter än just lugglängden. Om vi jämför med Tudorn så bärs säkert Spiriten aningen större rent visuellt pga avsaknad av bezel. Men att Spirit nödvändigtvis är en klocka med långa luggar är en myt jag gärna spräcker hål på (om vi bortser från aspekten med male end links som redan nämnts) 😀
Sant om bezeln, men skönt att slippa end links på läder. Tack för infon om luggarna!

HC kvarts, bara i 42 mm än så länge. Veerman är en legit butik, så jag tror det stämmer, även om Longines inte släppt dessa offentligt ännu. Nyfiken på vilket urverk de använt, man kan ju hoppas på ett HAQ. Samt att det kommer mindre storlekar framöver.

1000031587.jpg

Har grävt lite mer. Det verkar som att kvartsarna får inlägg i aluminium istället för keramik, samt att urverket är L157.3, det vill säga ETA E64.111 Precidrive (termokompenserat). Om det visar sig stämma är det väldigt trevligt. Jag har goda erfarenheter av Precidrive. Mycket stabilt och exakt kvartsverk.

Har grävt lite mer. Det verkar som att kvartsarna får inlägg i aluminium istället för keramik, samt att urverket är L157.3, det vill säga ETA E64.111 Precidrive (termokompenserat). Om det visar sig stämma är det väldigt trevligt. Jag har goda erfarenheter av Precidrive. Mycket stabilt och exakt kvartsverk.
Enligt watchbase så finns det 7 st quartz, 3 stål och 4 tt, alla 42mm. Aluminium istället för keramik stämmer enligt AD jag pratat med.

1000003293.png

Någon som har skills nog att lägga upp en bild på hur Spirit Pilot skulle se ut med silver/vit istället för gilt?

Tillbaka
Topp