• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Grym tråd, missat denna helt :/ men jag e glad att jag hitta den.

Här är mitt OWG bidrag
20140925_143316.jpg


Nästa klocka blir kanske en Heritage Retrograde på läder eller ngn liknande vintage från sent 60 tal.
100_longines_l47974712.jpg

Cool på mesh!!!!
 

Mygal

Omega
Tänkte fråga lite om råd!

I Juli köpte jag min HydroConquest och allt var frid och fröjd, otroligt nöjd!

Men sen märkte jag att den även fast den var uppdragen och användes så stannade den.

Var då i kontakt med butiken jag köpt den ifrån och skickade då in den i början på Augusti och dom i sin tur skickade vidare den, har fortfarande inte fått tillbaka den, kan man fråga efter någon kompensation då? Eller brukar det ta så här lång tid när man skickar iväg klockan till tillverkaren?
 

Limpas

Cartier
Tänkte fråga lite om råd!

I Juli köpte jag min HydroConquest och allt var frid och fröjd, otroligt nöjd!

Men sen märkte jag att den även fast den var uppdragen och användes så stannade den.

Var då i kontakt med butiken jag köpt den ifrån och skickade då in den i början på Augusti och dom i sin tur skickade vidare den, har fortfarande inte fått tillbaka den, kan man fråga efter någon kompensation då? Eller brukar det ta så här lång tid när man skickar iväg klockan till tillverkaren?


Nästan två månader anser jag vara en orimligt lång reparationstid. Om de har en bra förklaring eller förvarnat om en lång reparationstid så kan man kanske vara lite tolerant, men annars skulle jag begära en ny klocka eller hävt köp med hänvisning tilll konsumentköplagen. Hade de ingen förväntad reparationstid när du lämnade in den? Står du ut med att vänta så tycker jag att du borde fråga efter någon kompensation för att få dig på bra humör igen, men jag är osäker på om det finns stöd i lagen för att få den här sortens "good will"-kompensation.
 

Mygal

Omega
Jag blev informerad om att det kunde ta 3-4 veckor då dom låg efter och inte kommit ikapp efter sommaren. Men det har ju nu snart tagit det dubbla. Så jag får se vad jag gör.
 

Mygal

Omega

Jag har mailat affären där jag köpte klockan igår, har inte fått svar ännu.

Nu har ju klockan varit borta mer än 2 månader, sen är det ju lite leveranstider också men det känns för länge.

Återkommer när jag har mer information i ärendet.
 

Mygal

Omega
Sådär, i Måndags fick jag tillbaka klockan och den var hel och fin!

Har ju blivit lite orolig när man hör andra historier om att klockorna repas/skadas när dom är på service.

Fick däremot ingen kompensation eller liknande..
 

Korsvold

Omega
Kan hålla med om datumet, känns allmänt onödigt och intryckt på ett konstigt sätt som ni säger. Blir även smått avtänd av att den tydligen är ca 14 mm hög/tjock. Svårt att få in under en manschett tänker jag.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Jag frågade på Rob i somras, och de sa att det "inte var så farligt dyrt". Minns inte exakt, men jag tror att man kan komma undan under 5k i alla fall. Det är väl ett ETA 7751-verk i?
det stämmer, sitter ett 7751 i den.
det va skönt att höra, tackar för snabba "svar" som alltid här på forumet
 

Mrvanquish

Breitling
Har blivit väldigt förtjust i Longines. Köper mig nog en ny LLD imorgon.
Fördelen med Longines är ju att i och med hyfsade priser kan man ha flera klockor för flera olika tillfällen tex LLD klocka som vardags,bad och dykklocka sedan en master collection som skjort&jobb klocka. Själv vill jag ha ett vettigt verk i klockan som håller tiden bra. Sen om det är ett Valjoux,ETA eller Omega in house det bryr jag mig inte om.
Men Longines ger jävligt mycket klocka för pengarna det är en sak som är säkert.
Ibland känns det ju som att visa klock tillverkare bara sätter höga priser för att det skall bli exklusivt men inkråmet är inte ett dugg bättre en Tex en 6000kr Certina.
Har själv en Certina Powermatic 80 125th annervarsiary som är grymt prisvärd för sina 6000kr.
 

fc2

Rolex
Tack för tipsen om dessa två! 13ZN hade ett fruktansvärt vackert urverk (och var vacker i övrigt såklart)!


13zn.jpeg

När vi ändå är inne på vintage, är det någon som vet hur Longines ställer sig till service kring dessa urverk, tänker främst på 13ZN?

Enligt mig finns det endast ett fåtal urverk som är mer estetiskt tilltalande än en tidig 13ZN - Breguet 533 och PP CH 27-70.
 

Kniven

Cartier
Har gått och blivit smått förälskad i utseendet på Longines heritage 1951 chronograph (bild stulen från internet):


http://www.longines.com/watches/heritage-collection/L2.745.4.73.2

Någon som har erfarenheter? :)

Jag valde mellan Heritage 1942, Heritage 1951, och Master Moonphase, när jag köpte min senaste Longines för några månader sedan. Valet hamnade till slut på Heritage 1942. Jämfört med 1951 har den i min mening en mer elegant tavla och ett lite intressantare urverk. Sen påminner 1942 ganska mycket om min favorit bland mindre sportiga kronografer, PP 5070. Heritage 1942 gjordes i en relativt begränsad upplaga också, vilket för mig gör den lite mer intressant, finns exempelvis inte någon av den modellen på Chrono 24 idag. Tror dock att jag valt Moonphase om jag skulle köpt en idag. Det som talar för 1951 är framförallt att man får väldigt mycket klocka för pengarna då den kostar 2/3 av vad 1942 gör. Vill man ha Moonphase så går den på ytterligare någon tusenlapp. Moonphase finns dock ofta i standardsortimentet vilket gör det enklare att få rabatt.

Min 1942
image.jpg
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Trevlig tråd. Tänkte att jag skulle kunna få be om lite smakråd. Har fastnat för en Hydroconquest med röd bezel. Har dock otroligt svårt att bestämma mig för svart eller vit tavla. Tycker den vita känns dressigare samtidigt som den svarta känns lite sportigare. Vore trevligt med lite inputs.

Ursäkta den dåliga bildkvalitén, snott från google.
longines.jpg
 

aadde81

Cartier
Hej!
Trevlig tråd. Tänkte att jag skulle kunna få be om lite smakråd. Har fastnat för en Hydroconquest med röd bezel. Har dock otroligt svårt att bestämma mig för svart eller vit tavla. Tycker den vita känns dressigare samtidigt som den svarta känns lite sportigare. Vore trevligt med lite inputs.

Ursäkta den dåliga bildkvalitén, snott från google.
longines.jpg


Svart, helt klart!
 

xevz

Omega
Hej!
Trevlig tråd. Tänkte att jag skulle kunna få be om lite smakråd. Har fastnat för en Hydroconquest med röd bezel. Har dock otroligt svårt att bestämma mig för svart eller vit tavla. Tycker den vita känns dressigare samtidigt som den svarta känns lite sportigare. Vore trevligt med lite inputs.

Ursäkta den dåliga bildkvalitén, snott från google.
longines.jpg
Svart är ju ändå svart, funkar till allt, om du nu vill ha en allaround-klocka. :)
Dessutom är den snyggare i det utförandet.
 

Galaxy

Rolex
Kör en fräck bump. Inga nya Longineser som kommit?
En prisvärd allround-duo som jag är sugen på (och faktiskt skulle kunna köpa inom en överskådlig framtid) är Legend Diver och en Master L2.673.4.78.3. I största laget båda två, men annars grymma!
491922d1348835757-top-longines-legend-diver-date-aus-2012-inkl-box-and-papiere-cimg0403.jpg

LonginesLegendDiver1_zpsb95955f9.jpg

DSC08891.jpg

71874d1265541696-longines-master-collection-l2-673-4-78-3-dsc08916.jpg


Bara lådorna är det liksom PP-klass på (estetiskt i alla fall)!
img0009xug.jpg

120427061927373083.jpg
 
Topp