Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
JLC egenutvecklade urverk är dock i en helt annan liga än Longines ETA-urverk. Men, rehaut hade definitivt kunnat göra lite mindre på höjden härVad vore KS utan kraftord?!
Tycker ändå att det är lite märkligt, förstår om ett urverk bygger på höjden och att exempelvis kronografer med standardverk är tjocka. Är ingen expert men vet inte varför just en månfas skulle ställa det så mycket.
Det kanske är visarna som ställer till det som du säger, men det blir ju över 2mm skillnad om du jämför modellerna nedan:
![]()
Longines Flagship Heritage Watch Review | aBlogtoWatch
Longines is huge. Like, really huge. It’s sometimes easy to forget that Longines is one of five watch brands that sell north of $1 billion in watches at retail per year. When you consider the comparatively higher prices of the average watch sold by the other four (Swatch group sibling Omega...www.ablogtowatch.com![]()
Hands-On: Longines Flagship Heritage Moonphase Watch | aBlogtoWatch
The new Longines Flagship Heritage Moonphase Watch, released in 2023, with expert analysis, specs, price, and original photos.www.ablogtowatch.com
Mycket trist är det i alla fall, jag kräver inte att den ska vara ultra thin (som JLCs motsvarighet som väl får sägas vara den tydligaste inspirationskällan designmässigt) för pengarna, men vore den 10mm eller strax därunder hade jag slagit till direkt. Ur vissa vinklar är det inte ens tjockleken på boetten i sig som stör (de har ju försöka minimera den effekten med ett polerat "underrede") utan just att rehauten är så väldigt hög.
Detsamma!God helg!
![]()
Mycket fin. Är det 38 mm? Hade gärna sett en no-date-variant av denna.![]()
Medans frugan tar sovmorgon njuter jag av klockan hon ska få i födelsedagspresent. Vill stört gärna behålla den, och hon skulle nog hellre ha en 40-41mm. Så om någon har en till salu så har ni en köpare här!
PS. Har inte ställt den då den ligger undangömd.
Hear, hear. Det ska mycket till för att jag ska köpa en klocka med datum idag. På ett sätt gör det samlandet mer utmanande och spännande, för det är så många klockor som går bort direkt. Personligen ser jag inga som helst fördelar med datum. Sämre symmetri, irriterande att behöva ställa vid byte av klocka, samt att själva datumfunktionen kan gå sönder (vilket har hänt mig).Yes 38.5mm. Hade också sluppit datum (på alla klockor).
Sen fattar jag inte varför de sätter datumet över halva 6:an? inte så snyggt enligt mig även om jag tycker själva klockan är mkt fin, speciellt i just 38mm!Hear, hear. Det ska mycket till för att jag ska köpa en klocka med datum idag. På ett sätt gör det samlandet mer utmanande och spännande, för det är så många klockor som går bort direkt. Personligen ser jag inga som helst fördelar med datum. Sämre symmetri, irriterande att behöva ställa vid byte av klocka, samt att själva datumfunktionen kan gå sönder (vilket har hänt mig).
Pga volyminköp av urverket. Det som höll priset där de låg på den tiden. Det sitter på samma avstånd från mitten på 40 och 42, fast då blir de längre från kanten pga större boett.Sen fattar jag inte varför de sätter datumet över halva 6:an? inte så snyggt enligt mig även om jag tycker själva klockan är mkt fin, speciellt i just 38mm!
OK!Pga volyminköp av urverket. Det som höll priset där de låg på den tiden. Det sitter på samma avstånd från mitten på 40 och 42, fast då blir de längre från kanten pga större boett.
Ja, jag har också förundrats över det. Likadant med Spirit. Det kan inte vara många tillverkare som tar samma pris för länk och läder. Kommer inte på en enda på rak arm.För övrigt intressant att Longines tar samma listpris för länk och alligatorband. Tycker länken är riktigt välbyggd och solid för prisklassen
Master Collection Chronograph | Men's Classic Watches | LONGINES NO
Discover the Longines Master Chronograph, a fusion the brand's legacy of precision and craftsmanship and contemporary design. Experience precision and elegance with this iconic timepiece.www.longines.com
Måste också erkänna att deras läder (iaf den på spirit) är absolut världsklass. Om den kom i 20mm hade jag köpt en löst för andra klockor!Ja, jag har också förundrats över det. Likadant med Spirit. Det kan inte vara många tillverkare som tar samma pris för länk och läder. Kommer inte på en enda på rak arm.
Övertog denna Sector Dial efter att den eminente @____gustaf svarade på min köpesannons som legat ute ganska länge utan napp. Skam den som ger sig! Han var också vänlig nog att inkludera ett OEM krokoband med viklås som sitter som gjutet på den här modellen. 10/10 i nöjdhetsfaktor.
![]()
Originalet från 1934 finns på Longines' museum i St. Imier och mäter drygt 32 mm, så det är en rejäl uppskalning får man säga.Den är riktigt bra. Har kikat på den vid flera tillfällen. Hade den varit snäppet mindre hade den passat min handled bättre. Ser framemot bilder!![]()
Utan tvekan Longines snyggaste modell. Någonsin.Övertog denna Sector Dial efter att den eminente @____gustaf svarade på min köpesannons som legat ute ganska länge utan napp. Skam den som ger sig! Han var också vänlig nog att inkludera ett OEM krokoband med viklås som sitter som gjutet på den här modellen. 10/10 i nöjdhetsfaktor.
![]()
Ja, den är väldigt lyckad. Jag är förtjust i hela Heritage-serien, men den här har något speciellt.Utan tvekan Longines snyggaste modell. Någonsin.
Desto mer man zoomar desto finare den verkar vara!Testar mig fram med olika band. Här ett grått mocka som jag monterade ett Longines-spänne på. Ett ljusare blått läder hade nog blivit bra också. Tips mottages tacksamt!
![]()
Endast 30 m WR på Classic Sector klagar många på. Nemas problemas! Har precis provtryckt den hemma till 3 bar. Går utmärkt att duscha och simma med. Eller rengöra med diskmedel och tandborste då och då. Jag brukar inte bada i havet med mina klockor, men jag gillar att tvätta bort smuts och fett under ljummet vatten åtminstone en gång i månaden. Det gula runt bandhornen är juvelerartejp som jag använder när jag tar av och på band. Är smått allergisk mot uppskrapade bandhorn, även om det är på baksidan.
![]()
Intressant, den sidan hade jag missat. Den sparar jag. Jag har nämligen läst alltför många gånger att 30 m WR gör att en klocka inte kan användas som vardagsklocka, utan att den automatiskt blir ett slags dressklocka som inte tål mer än regnstänk. Helt befängt så klart, men det är en vitt spridd myt. Så länge det är en bra tillverkare och inte något skit från Ali Express kan man lita på att djupet som anges på baklocket är det som gäller under faktiska omständigheter. Jag brukade till exempel bada i badhus (rutschkana, dyka från hopptorn etc) med en 50 m dressklocka från Rado utan några som helst problem.Det är ju vad Longines själva också anger i sin manual.
![]()