• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Vi spammar på med ”black friday kapet”…
IMG_6462.jpeg
39mm?

Legends Diver 39mm är otroligt snygg! Provade den i butik tidigare i höstas och länken var väldigt bekväm, men missade helt att den har snabbjustering. Det är ett stort plus enligt mig.

Senast ändrad:

Jag har bytt till mig en sådan med den gode @Watchie! Kommer i nästa vecka. Tror det är samma modell. 41 mm? Är osäker på storleken men gör ett försök åtminstone. Stabil dykare för pengen!
Yes, min är också 41 mm, i den blå varianten. Min åsikt över den har böljat fram och tillbaka över de tre år jag haft den, men gillar den mycket nu. Lite sol på så gnistrar urtavlan magiskt! Och tidshållningen är fantastisk.

Senast ändrad:
Yes, min är också 41 mm i den blå varianten. Min åsikt över den har böljat fram och tillbaka över de tre år jag haft den, men gillar den mycket nu. Lite sol på så gnistrar den magiskt! Och tidshållningen är fantastisk.
Intressant! Var tvungen att läsa på lite. Det sitter ett L157 inuti, baserat på ett ETA 255.111. Sex juveler. Inte termokompenserat, men ett stabilt kvartsverk. Hur pass väl håller ditt ex tiden?

1000014121.jpg

Intressant! Var tvungen att läsa på lite. Det sitter ett L157 inuti, baserat på ett ETA 255.111. Sex juveler. Inte termokompenserat, men ett stabilt kvartsverk. Hur pass väl håller ditt ex tiden?

1000014121.jpg
Bra information där! Min brukar vara en sekund snabb ganska exakt vid varje sommartids-/vintertidsomställning, så typ två sekunder per år. Inte så pjåkigt 😅

The Legends Diver 39mm är otroligt snygg! Provade den i butik tidigare i höstas och länken var väldigt bekväm, men missade helt att den har snabbjustering. Det är ett stort plus enligt mig.
Provade också i butiken i höstas men lämnade med en BB54. Båda två är otroligt snygga och charmiga, men det var snabbjusteringen på BB54:an som avgjorde beslutet för mig. Använder den flera gånger om dagen och har nu svårt att motivera att köpa en klocka utan den.

Hade jag vetat då att det skulle komma nya färger och länk till Legend Diver hade jag kanske avvaktat. C'est la vie. Men jag är fortfarande sugen på en Longines i samlingen.

Provade också i butiken i höstas men lämnade med en BB54. Båda två är otroligt snygga och charmiga, men det var snabbjusteringen på BB54:an som avgjorde beslutet för mig. Använder den flera gånger om dagen och har nu svårt att motivera att köpa en klocka utan den.

Hade jag vetat då att det skulle komma nya färger och länk till Legend Diver hade jag kanske avvaktat. C'est la vie. Men jag är fortfarande sugen på en Longines i samlingen.
Som du skriver, Legend Diver 39 finns numera med quick extension. De första (blå och svart) kom med klassiskt lås med stift, i samband med lanseringen av de nya färgerna så kom quick extension.

Produktbild som inte visar mekanismen, men åtminstone de två olika låsen:
IMG_5109.jpeg
IMG_5111.jpeg

Hej Gänget, är det någon som skulle vilja berätta för mig vad denna modell kan heta. Det är arvegods och jag har sökt på en massa preowned/vintage samt chrono utan att hitta någon liknande. Det som förvånar mig är visarnas olika utformning, kan någon eller båda vara utbytta?
Om jag får gissa baserat på knapphändig info från min far (Farfars klocka från början) så kan den vara 50tal +/- 10år.
Men hoppas att någon här vet bättre.

Tack!

longines.jpg

Tillbaka
Topp