• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Nytt från Longines. Deras månfaskronograf finns nu i roséguld med ett listpris som får ögonen att tåras.

1000025799.jpg
Det var minst sagt rivigt..

Den i stål och med blå tavla har jag vart intresserad av ett bra tag
Skärmavbild 2025-11-29 kl. 13.37.55.png

Ny klocka. Det räcker för att bli nöjd.
Har köpt en likadan (39 mm) men inte fått hem den än. Försökte få till det så att spännet från den nya Spirit skulle kunna funka, men icke. Inte kompatibelt utan bearbetning.
Passade istället på att köpa Steelreef-länkbiten till den så att man får lite justermån i a f. Om du är intresserad kanske de fortfarande har BF-rea.

Hur justeras länken på en ny Longines? Har sett något om push-pin. Är det så? Inga skruvar? Köpte en on-the-fly justering till Zulutime. I den satsen hittar jag något som vid en första anblick ser ut som en skruv, men som vid en närmare titt saknar gänga. Googlade lite och det pekade på att det är ett push-pin-system. Men den har inga lösa hylsor som på t ex en Seiko? Utan "skallen" på stiftet, med sitt spår, är en skitaning större diametralt än stiftet självt, så det är där fjädern sitter? Är det så det funkar? Har ingen klocka i min hand än, så har ju inget att jämföra med.

Har under senaste året blivit väldigt intresserad av Longines och då jag är på jakt efter något med en svart urtavla så ligger den nya Piloten högt upp på min lista. Men, IDAG, blev jag introducerad till Ultra-Chron och blev genast intresserad.

43mm är ju relativt stort men med en L2L på 49mm så misstänker jag att den inte bär så stort som man kanske tänker sig…
Så, är det någon på forumet som har erfarenhet av denna bastanta godbit?

Bilagor

• IMG_3952.jpeg
    IMG_3952.jpeg
    262.4 KB · Visningar: 5
  • IMG_3951.jpeg
    IMG_3951.jpeg
    141.7 KB · Visningar: 5
  • IMG_3950.jpeg
    IMG_3950.jpeg
    190.2 KB · Visningar: 5
Har under senaste året blivit väldigt intresserad av Longines och då jag är på jakt efter något med en svart urtavla så ligger den nya Piloten högt upp på min lista. Men, IDAG, blev jag introducerad till Ultra-Chron och blev genast intresserad.

43mm är ju relativt stort men med en L2L på 49mm så misstänker jag att den inte bär så stort som man kanske tänker sig…
Så, är det någon på forumet som har erfarenhet av denna bastanta godbit?

Tyvärr inte men tycker de är väldigt fina, särskilt carbon-varianten. Har dock för klena handleder för att kunna bära den vettigt, samt att den springer i väg lite väl i pris.

1000000112.jpg

Tillbaka
Topp