• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lurad av här på KS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mycket spekulationer och trams så jag kan lika gärna fortsätta på det spåret. Det kan inte vara så att ombudet frågat vad uret24 skulle skicka eller att uret24 frågat specifikt efter något sätt att skicka som täcker så mycket av värdet som möjligt?

Tycker det händer mig hela tiden att man får såna frågor eller frågar om rekommendation när man ska skicka något.
Såna saker indikerar ju då på att värdet i paketet är väldigt högt vilket gör det stödbegärligt för en oärlig person på ombudet.

Varför ifrågasätter inte fler @Clemons eventuella motiv att påstå att klockan aldrig kom fram för att slippa betala de 22’? Att den TS får alla sympatier ger ju @Uret24 en uppförsbacke, vilket kanske var tanken?

Det mest troliga är väl dock att någon på posten gjort detta?
Tyvärr verkar det mindre sannolikt att nån på posten skulle bara råkat öppna ett helt oförsäkrat random paket på måfå och där ligger av en slump en så pass dyr klocka och den inklusive certifikatet norpas.

Förstår, det är just att det har gått så många dagar och att han hämtade min klocka och det har hänt märkliga saker under hela processen. Speciella ombud, långa fördröjningar, paketet betalt kontant av hans bror. Jag kommer inte lägga upp konversationer förrän vi har pratat med varandra och jag känner inte att jag är i ett bra tillstånd just nu, kan eventuellt behöva åka till sjukan pga hjärtklappningar.
Fy fan ta det lugnt nu Clemons...

En sak som jag inte förstår. Varför skickades båda klockorna och endast halva beloppet betalades i mellanskillnad? Vad var syftet med att resterande belopp som skulle betalas i mellanskillnad skulle betala i efterhand? Ren spekulation så ger detta upplägg möjlighet att ena parten påstår att klockan inte kom fram och man påstår att man blivit lurad och därmed innehåller på resterande betalningen. Eftersom Uret skickade iväg en dyrare klocka än den andra som skickades iväg så förstår jag inte varför hela summan inte betalades direkt? Ren spekulation men upplägget delbetalning känns lite skumt...

@Clemons

Taggade fel i tidigare inlägg. Klantigt av mig. Återkom gärna om klockhållaren som ska sitta i boxen också är borta. Samt om kartongen är solid på baksidan eller har en mittenskarv även där, gärna med bild om du har.
(till er andra, ursäkta spammet)

Ett litet problem: om båda i PM var överens om att skicka värde, men i gen av dem gjort det så har ju båda brutit mot den ök’n. Grejjen är dock att @Clemons paket kom fram med överenskommet innehåll, medan motpartens inte gjorde det, vilket ger Clemons bättre rätt till retur av sin klocka och innehållande av mellanskillnaden.

Ett litet problem: om båda i PM var överens om att skicka värde, men i gen av dem gjort det så har ju båda brutit mot den ök’n. Grejjen är dock att @Clemons paket kom fram med överenskommet innehåll, medan motpartens inte gjorde det, vilket ger Clemons bättre rätt till retur av sin klocka och innehållande av mellanskillnaden.

Om det är så att uret trots löfte om att paketet ska ha skickats som värdefrakt, istället skickat det som postpaket, innebär detta att Uret brutit mot vad parterna kommit överens om. Därmed ska Uret stå risken för varans leverans.
Om det vidare är så att Clemens har uppfyllt sin del av avtalet, men ej erhållit vad han med fog kunnat förutsätta av avtalet, har Clemens rätt att häva köpet (detta är ett köp i lagens mening).
Vid hävning är huvudregeln att parternas prestationer ska återgå, dvs i detta fall att Uret återsänder klockan till Clemens. Då Uret pga avtalsbrottet bär risken för den ursprungliga leveransen, kan inte Clemens åläggas att kompensera Uret. Uret får istället vända sig till polisen.

I och med att Clemens klocka kom fram, saknar ett eventuellt avtalsbrott från Clemens sida betydelse rent rättsligt.

Sorglig historia, speciellt när det är en fullset från en svensk anrik, död och begraven AD. Hoppas verkligen att den kommer tillrätta så allt blir komplett igen för här finns också ett affektionsvärde och ett stycke svensk affärshistoria. Hoppas att vi får klarhet i om Uret var ute med affärsbekanta och därför inte var den som packade och lämnade in klockan. Jag har inte fått koll på hur farfar kommer in i bilden och inte heller brorsan som betalar kontant, men det kanske kommer. Båda parter verkar reko så antingen ligger problemet i deras nära relationer eller på posten. Köp en våg.

Senast ändrad:
Förutsatt att Clemens talar sanning. Ord står mot ord än så länge

Tråkig historia som jag gissar inte kommer att få något gott slut för endera av parterna.

-Tror inte polisen kommer göra något om inte klockan skulle dyka upp någonstans.
-Tror inte heller posten kommer att ersätta någon.
- Kan inte se att något försäkringsbolag skulle vilja in och kladda heller.

Finns väl en smal chans att TS kan komma ur det hela skadeslös och den andre parten riskerar i värsta fall att stå där med ett antal tillbehör till en 16710 (som iofs betingar ett visst värde)

Hope for the best, prepare for the worst

Förtydligande:
Vi erbjöd varandra full retur om något avviker från annons/bilder. Inget belopp har betalats, jag skickade en klocka värderad till 53tkr som jag innan har bytt till mig på forumet. Denna klocka kom fram dagen efter jag skickade den. Klockan jag skulle få, skickas samma dag, men har av märkliga händelser fördröjts och kommit fram först idag. Den låg exempelvis på postcentret där den lämnades in i 24h och skickades inte iväg som den skulle, helt utan information. Detta har jag givetvis ifrågasatt. Den gick sedan till en annan stad, vilket jag inte sett något paket göra tidigare, och sedan kom den hit idag till mitt närmaste upphämtningställe. Jag hämtar paketet precis när jag ser att det har kommit (ca 4 minuter efter), kommer hem, öppnar det och ser att det ligger ett multiverktyg i ytterboxen och att boxen är öppnad.
Tanken var att när båda klockor var framme (som skulle varit i tisdags) så skulle vi kontrollera att allt var OK, prata via telefon och skriva ett kvitto samt att jag skulle betala mellanskillnaden. Om saker inte var OK skulle klockorna returneras till varandra och således skulle inga pengar betalas i mellanskillnad.

Jag vet i ärlighetens namn inte ens hur jag ska bemöta att jag skulle på något sätt ha velat utnyttja situationen. Jag har köpt, sålt, bytt säkert 20-30 klockor här på KS både F2F och distans i högre prisklasser. Att jag skulle lura någon på 22tkr när jag själv har skickat iväg en klocka för 53tkr vet jag inte hur jag ska kunna bemöta ens. I dagsläget sitter jag utan min klocka som jag skickade iväg och med tomlådor och en manual.

@Clemons

Taggade fel i tidigare inlägg. Klantigt av mig. Återkom gärna om klockhållaren som ska sitta i boxen också är borta. Samt om kartongen är solid på baksidan eller har en mittenskarv även där, gärna med bild om du har.
(till er andra, ursäkta spammet)

Hållaren är kvar, jag har nämnt tidigare vad som saknas. Paketet (postpaketet) har 3 olika sorters tejp, silvertejp, genomskinlig tejp samt maskeringstejp. Det är även bitar av en röd tejp på vissa ställen. Undersidan/baksidan ser ut att ha blivit omtejpad eller i alla fall blivit märkligt tejpad.

Jag kommer avvakta med att skriva nu tills jag och den inblandade har pratat mer, det känns inte som om att detta förbättrar situationen. Alla PM är sparade och inget är redigerat. Admin har all information. Jag måste vila lite nu, hoppas detta är förståeligt. Tråden kan låsas tills vidare om admin vill.

Exakt. Beskrev detta tidigare i tråden. Clemons har uppfyllt sin del av avtalet iom att klockan kom fram, Uret har inte gjort det. Med hänvisning till köplagen paragraferna 12 och 13 ska sannolikt Uret bära risken för klockans leverans till Clemons. Förutsatt att Clemons gjort allt korrekt, blir följden att Uret skickar tillbaka Clemons klocka till honom. Clemons saknar i detta läge förpliktelser mot Uret, varför Uret får göra en polisanmälan.

Förtydligande:
Vi erbjöd varandra full retur om något avviker från annons/bilder. Inget belopp har betalats, jag skickade en klocka värderad till 53tkr som jag innan har bytt till mig på forumet. Denna klocka kom fram dagen efter jag skickade den. Klockan jag skulle få, skickas samma dag, men har av märkliga händelser fördröjts och kommit fram först idag. Den låg exempelvis på postcentret där den lämnades in i 24h och skickades inte iväg som den skulle, helt utan information. Detta har jag givetvis ifrågasatt. Den gick sedan till en annan stad, vilket jag inte sett något paket göra tidigare, och sedan kom den hit idag till mitt närmaste upphämtningställe. Jag hämtar paketet precis när jag ser att det har kommit (ca 4 minuter efter), kommer hem, öppnar det och ser att det ligger ett multiverktyg i ytterboxen och att boxen är öppnad.
Tanken var att när båda klockor var framme (som skulle varit i tisdags) så skulle vi kontrollera att allt var OK, prata via telefon och skriva ett kvitto samt att jag skulle betala mellanskillnaden. Om saker inte var OK skulle klockorna returneras till varandra och således skulle inga pengar betalas i mellanskillnad.

Jag vet i ärlighetens namn inte ens hur jag ska bemöta att jag skulle på något sätt ha velat utnyttja situationen. Jag har köpt, sålt, bytt säkert 20-30 klockor här på KS både F2F och distans i högre prisklasser. Att jag skulle lura någon på 22tkr när jag själv har skickat iväg en klocka för 53tkr vet jag inte hur jag ska kunna bemöta ens. I dagsläget sitter jag utan min klocka som jag skickade iväg och med tomlådor och en manual.

Hållaren är kvar, jag har nämnt tidigare vad som saknas. Paketet (postpaketet) har 3 olika sorters tejp, silvertejp, genomskinlig tejp samt maskeringstejp. Det är även bitar av en röd tejp på vissa ställen. Undersidan/baksidan ser ut att ha blivit omtejpad eller i alla fall blivit märkligt tejpad.

Jag kommer avvakta med att skriva nu tills jag och den inblandade har pratat mer, det känns inte som om att detta förbättrar situationen. Alla PM är sparade och inget är redigerat. Admin har all information. Jag måste vila lite nu, hoppas detta är förståeligt. Tråden kan låsas tills vidare om admin vill.
Hur gick det med vågen?

Exakt. Beskrev detta tidigare i tråden. Clemons har uppfyllt sin del av avtalet iom att klockan kom fram, Uret har inte gjort det. Med hänvisning till köplagen paragraferna 12 och 13 ska sannolikt Uret bära risken för klockans leverans till Clemons. Förutsatt att Clemons gjort allt korrekt, blir följden att Uret skickar tillbaka Clemons klocka till honom. Clemons saknar i detta läge förpliktelser mot Uret, varför Uret får göra en polisanmälan.
Sorry, såg inte ditt helt korrekta inlägg.

Sist jag skickade en klocka med värdefrakt kostade det runt 400kr. Röd värdetejp på alla hörnor och öppningar. Sedan in i en låst bur.
Förstår inte varför man slarvar eller snålar på frakten på en pass så dyr klocka... Här har man inte skickat med värde, vad jag har förstått. Rätt korkat tyvärr.
Det är förstås väldigt tråkigt men man kanske få ta det som en läxa till nästa gång.. Hoppas på en fin avslut iallafall.

Förstår, det är just att det har gått så många dagar och att han hämtade min klocka och det har hänt märkliga saker under hela processen. Speciella ombud, långa fördröjningar, paketet betalt kontant av hans bror. Jag kommer inte lägga upp konversationer förrän vi har pratat med varandra och jag känner inte att jag är i ett bra tillstånd just nu, kan eventuellt behöva åka till sjukan pga hjärtklappningar.
Åka till sjukan, slappna av nu va vi pratar om en klocka inget värre.
Visst fett segt men som sagt en klocka som är borta inte jordens undergång.

Mycket tråkig historia.
Måste dock säga att jag fortfarande är chockad över hur man kan ha bytt så många klockor utan att veta vad ”värde” är för tjänst och hur den funkar.

Är de första bokstäverna i spårnumret inte VV så är det REK, skickas från och hämtas hos kreti och pleti.
Är första bokstäverna VV så är det skickat med ”värde” och kan bara skickas från och hämtas hos postens företagscenter.

Senast ändrad:
Åka till sjukan, slappna av nu va vi pratar om en klocka inget värre.
Visst fett segt men som sagt en klocka som är borta inte jordens undergång.

Det är lite en nonchalant inställning. Klart man kan relativisera allting men tycker det är dumt och hjälper knappast den som råkat ut för en ekonomisk skada.

Mycket tråkig historia.
Måste dock säga att jag fortfarande är chockad över hur man kan ha bytt så många klockor utan att veta vad ”värde” är för tjänst och hur den funkar.

Är sista bokstäverna i spårnumret SE så är det REK, skickas från och hämtas hos kreti och pleti.
Är sista bokstäverna VV så är det skickat med ”värde” och kan bara skickas från och hämtas hos postens företagscenter.
Nja, när jag skickat har rek haft ”RRxxxxxxSE” och värde ”VVxxxxxxSE” ;)

Problemet är väl att Uret kan hävda att det inte finns något bevis för att klockan saknades när Clemons tog emot paketet.

Mycket tråkig historia.

Är sista bokstäverna i spårnumret SE så är det REK, skickas från och hämtas hos kreti och pleti.
Är sista bokstäverna VV så är det skickat med ”värde” och kan bara skickas från och hämtas hos postens företagscenter.
Agree.

Förutom att de börjar på VV/RR och slutar på SE

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp