• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lurad av här på KS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Blir lite nyfiken.

Varför diskuterades det överhuvudtaget vart paketet skulle lämnas in?

Han tog upp detta. Jag bad honom lämna in det på Ica/Hemköp på söndagen men han insisterade att det skulle gå snabbare att skicka det via ett särskilt företagscenter då han tidigare haft problem med att lämna in på vanligt ombud.

Han kan ju känna någon där eller så är det någon anställd som har öppnat paketet. Ser det som helt osannolikt att just mitt paket skulle öppnas på måfå, men vem vet.

Ja men det låter ju väldigt onödigt att be en kompis på postombudet att byta innehåll istället för att bara göra det själv innan man lämnar in paketet?
Det blir ju bara fler riskfaktorer om man ska blåsa någon.

Paketet betalades sedan kontant vid inlämning, inte bokat via nätet. 150kr postpaket betalat vid inlämning av paketet.

Ja men det låter ju väldigt onödigt att be en kompis på postombudet att byta innehåll istället för att bara göra det själv innan man lämnar in paketet?
Det blir ju bara fler riskfaktorer om man ska blåsa någon.
Om inte personen som utför blåsningen tänker sig att han ska lyfta 50.000:- från PostNord (var det PostNord?) i ersättning också. Det låter långsökt och är långsökt om någon skulle försöka det.

Något stämmer inte alls.

Var det värdefrakt? Var tejpen bruten? Har du kontaktat fraktbolaget?

Han tog upp detta. Jag bad honom lämna in det på Ica/Hemköp på söndagen men han insisterade att det skulle gå snabbare att skicka det via ett särskilt företagscenter då han tidigare haft problem med att lämna in på vanligt ombud.

Postnord Företagscenter? Skickades paketet med värdefrakt?

Om inte personen som utför blåsningen tänker sig att han ska lyfta 50.000:- från PostNord (var det PostNord?) i ersättning också. Det låter långsökt och är långsökt om någon skulle försöka det.

Något stämmer inte alls.

Var det värdefrakt? Var tejpen bruten? Har du kontaktat fraktbolaget?

Jag ringer postnord nu. Hur vet jag om det är värdefrakt? 150kr, 1kg, borde vara värdefrakt. Står samma information som på mitt paket som var försäkrat till 50tkr.

Nu vet jag inte hur det fungerar men det kan inte vara så att någon som skött logistiken av paketet har lagt märke till något spännande paket? Förstår inte varför han skulle lämna in paketet med klockan i för att sedan byta ut den när den väl har registrerats hos ombudet?

Som andra säger men som du inte svarar på, varför är du så säker på att någon har plockat ut klockan ur paketet? Konstigt att du inte förutsätter att den inte låg i från första början.

Hoppas det löser sig!

Det står inget på postens hemsida att klockor inte täcks av postpaket?
Jo, om du läser det fullständiga villkoren. Förstår inte varför folk inte kollar upp detta.

I de fullständiga villkoren:

1.5.2 Förbjudet innehåll
Följande innehåll får inte skickas i Postpaket:
• Värdefulla föremål med ett värde som överstiger 520 EUR

per paket till exempel ädla metaller, ädelstenar, äkta pärlor, pälsar, mattor, klockor, konstverk, antikviteter, kuponger och inträdesbiljetter.

https://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/villkor/tjanstevillkor

Låter som postpaket, värde har röd säkerhetstape. Du skickade också oförsäkrat då dyra klockor inte får skickas med postpaket.

Va? Jag skickade värdefakt, bokat via nätet försäkrat till 50tkr.

Som sagt, jag är i upplösningstillstånd och jag spekulerar men det ser ut som att paketet är omtejpat. Jag frågade posten nu, dom sa kontakta polis omgående. Det är heller inte mitt försäkringsärende utan han som skickade. Min klocka som kom fram är alltså försäkrad.

Va? Jag skickade värdefakt, bokat via nätet försäkrat till 50tkr.

Som sagt, jag är i upplösningstillstånd och jag spekulerar men det ser ut som att paketet är omtejpat. Jag frågade posten nu, dom sa kontakta polis omgående. Det är heller inte mitt försäkringsärende utan han som skickade. Min klocka som kom fram är alltså försäkrad.
Nej, oförsäkrad.

1.5.2 Förbjudet innehåll

per paket till exempel ädla metaller, ädelstenar, äkta pärlor, pälsar, mattor, klockor, konstverk, antikviteter, kuponger och inträdesbiljetter.

Nej, oförsäkrad.

1.5.2 Förbjudet innehåll

Gäller det även för Värdefrakt som han skickade?

Jättetråkig historia, hur den än må ha uppkommit.
Men borde inte den uteblivna klockan vara bytespartens problem? Du har ju skickat ditt ur som mottagits, däremot inte fått det du skulle. Att kräva tillbaka ditt ur, skickat med värdefrakt, för att sedan låta bytesparten ordna upp oredan med posten är ju det enda logiska. Att som motpart i en bytesaffär inte går med på det vore ju inte rimligt. Du har ju uppenbarligen skött din del av affären.

Jo, om du läser det fullständiga villkoren. Förstår inte varför folk inte kollar upp detta.

1.5.2 Förbjudet innehåll

Sedär! Tack för informationen. Hade totalt missat det

Skickade inte med värde?

nyyy.png

Som jag förstår det så var alltså anledningen att skicka paketet via ett speciellt ombud att det skulle bli fördröjt med vilje (pga att personen kände någon där som höll leveransen ett dygn) så att säljaren kunde visa ett kvitto på inlämnat paket, och att ditt paket skulle nå honom före hans paket nådde dig. Inte att paketet skulle fått innehållet utbytt där.

Det är lite svårt att följa trådstarten (jag förstår att du är i chock över det som hänt).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp