eliasantoine
Basic
Kära medlemmar i Klocksnack, jag har tidigare inte varit aktiv på forumet då jag är en som lär mig mer än att lära ut. Idag vill jag varna er för att inte vara lika dumma som mig samt även försöka få hjälp på hur jag bör gå till väga.
Förra veckan kontaktade jag en säljare på Chrono24 angående en Rolex GMT, han kallade sig Luis Fredo. Han gav mig informationen om att Chrono24 har klockan hos sig och att de agerar mellanhand. Jag tänkte inte mer på det utan att det var bra av dem att göra på det sättet. Han sa att Chrono24 skulle skicka mig informationen om hur jag ska gå tillväga.
Jag får ett mail från en sändare vars mailadress är "[email protected]", jag tänker inte mer på det då hela mailet såg väldigt likt Chrono24s egna mail, där får jag bilder på klockan och hur jag ska betala.
Vidare så betalar jag till den tyska banken vara uppgifter jag fått och därifrån så mailar jag tillbaka, efter att det har gått några dagar så får jag svar om att pengarna fortfarande inte kommit fram.
Ironin i det hela är att jag oftast är smart gällande sånt här, senast förra veckan stoppade jag en vän från att handla från en sida som jag ansåg vara bluff och så var fallet. Tyvärr så var jag inte lika smart, jag ringde Chrono24 idag för att ta reda på vad som händer, de ger mig informationen om en annan transaktion jag tidigare haft via dem, det är då jag inser att jag blivit lurad. De bekräftar att deras mail inte är "[email protected]" utan "[email protected]". Jag inser att jag är en idiot. Snabbt ringer jag banken och skyndar mig till Polisen.
Hos Polisen gör jag en anmälan och via banken gör jag en "återkallelse", banken kommer försöka begära pengarna tillbaka men troligvis är de borta för alltid.
Jag vill varna er för bluff-fakturor och dylikt, jag har personligen köpt och sålt klockor flertal gånger, speciellt utomlands och tyvärr råkar även jag ut för sådant. Nu i efterhand så inser jag hur otroligt dum jag är.
Min fråga är då, har någon råkat ut för liknande? Finns det något annat sätt man kan gå tillväga? Kan försäkringen hjälpa en?
Tack på förhand,
EliasAntoine
Förra veckan kontaktade jag en säljare på Chrono24 angående en Rolex GMT, han kallade sig Luis Fredo. Han gav mig informationen om att Chrono24 har klockan hos sig och att de agerar mellanhand. Jag tänkte inte mer på det utan att det var bra av dem att göra på det sättet. Han sa att Chrono24 skulle skicka mig informationen om hur jag ska gå tillväga.
Jag får ett mail från en sändare vars mailadress är "[email protected]", jag tänker inte mer på det då hela mailet såg väldigt likt Chrono24s egna mail, där får jag bilder på klockan och hur jag ska betala.
Vidare så betalar jag till den tyska banken vara uppgifter jag fått och därifrån så mailar jag tillbaka, efter att det har gått några dagar så får jag svar om att pengarna fortfarande inte kommit fram.
Ironin i det hela är att jag oftast är smart gällande sånt här, senast förra veckan stoppade jag en vän från att handla från en sida som jag ansåg vara bluff och så var fallet. Tyvärr så var jag inte lika smart, jag ringde Chrono24 idag för att ta reda på vad som händer, de ger mig informationen om en annan transaktion jag tidigare haft via dem, det är då jag inser att jag blivit lurad. De bekräftar att deras mail inte är "[email protected]" utan "[email protected]". Jag inser att jag är en idiot. Snabbt ringer jag banken och skyndar mig till Polisen.
Hos Polisen gör jag en anmälan och via banken gör jag en "återkallelse", banken kommer försöka begära pengarna tillbaka men troligvis är de borta för alltid.
Jag vill varna er för bluff-fakturor och dylikt, jag har personligen köpt och sålt klockor flertal gånger, speciellt utomlands och tyvärr råkar även jag ut för sådant. Nu i efterhand så inser jag hur otroligt dum jag är.
Min fråga är då, har någon råkat ut för liknande? Finns det något annat sätt man kan gå tillväga? Kan försäkringen hjälpa en?
Tack på förhand,
EliasAntoine