• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lurad genom Chrono24 på 65.000kr

Sjukt tråkigt! Utan att ha koll så borde väl polis kunna lösa detta? Hoppas att det löser sig iaf!!
Utan att vara insatt i internetbedrägerier så tror jag att det blir extremt svårt för polisen. Människan lär ju inte heta det han utger sig för. Vilket land finns han i? Går det att gå fram den korrekta IP-adressen han använt eller han han gått via nån specialserver/-nätverk? Hur funkar lagarna i det landet han finns i? Går det bevisa att det är just den personen som man slutligen misstänker som har skickat mailen (eller hade han "lånat ut" sin dator just då)? Vad heter personen som fått in pengarna på kontot o.s.v. Visst kan man säkerligen få fram en person som kan misstänkas men att få honom fälld är nog extremt svårt skulle jag tro.
 
Hoppas kan man ju såklart men man har ju olika möjligheter beroende på hur man sätter över pengar. Generellt är det kreditkort > betalkort > överföring. En överföring som gått igenom kan vara svår att stoppa om man inte är snabb nog. Oftast kommer ju folk på att de blivit blåsta efter flera dagar och då kan det redan vara kört.
Du har nog rätt, är pengarna överförda kan de vara var som helst just nu. Får hoppas att försäkring täcker det mesta!

Utan att vara insatt i internetbedrägerier så tror jag att det blir extremt svårt för polisen. Människan lär ju inte heta det han utger sig för. Vilket land finns han i? Går det att gå fram den korrekta IP-adressen han använt eller han han gått via nån specialserver/-nätverk? Hur funkar lagarna i det landet han finns i? Går det bevisa att det är just den personen som man slutligen misstänker som har skickat mailen (eller hade han "lånat ut" sin dator just då)? Vad heter personen som fått in pengarna på kontot o.s.v. Visst kan man säkerligen få fram en person som kan misstänkas men att få honom fälld är nog extremt svårt skulle jag tro.
Stämmer bra, polisen kan inget göra (om inte säljaren klantat sig rejält). Liknande saker händer tusentals gånger varje dag (sällan så stora summor dock), omöjligt för polisen att hjälpa alla med de begränsade resurser de har. Dessutom är det som du nämner väldigt oklart vem säljaren är och var han befinner sig, alltså utom rimligt tvivel att polisen får tag på honom/henne. Har ett flertal bekanta som råkat ut för liknande saker och kontaktat polisen där alla har fått samma råd; polisanmäl för att kunna utnyttja försäkring, men räkna inte med någon hjälp av polisen. Tråkigt men sant!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Utan att vara insatt i internetbedrägerier så tror jag att det blir extremt svårt för polisen. Människan lär ju inte heta det han utger sig för. Vilket land finns han i? Går det att gå fram den korrekta IP-adressen han använt eller han han gått via nån specialserver/-nätverk? Hur funkar lagarna i det landet han finns i? Går det bevisa att det är just den personen som man slutligen misstänker som har skickat mailen (eller hade han "lånat ut" sin dator just då)? Vad heter personen som fått in pengarna på kontot o.s.v. Visst kan man säkerligen få fram en person som kan misstänkas men att få honom fälld är nog extremt svårt skulle jag tro.
Oftast vid överföringar till DE behövs adress och namn på mottagare, men det hjälper inte polisen direkt - om inte han är erkänd i Tyskland och tyska polisen skulle ta åt sig fallet.
 
varför tycker du att försäkringar ska täcka sånt? Alla försäkringsbolag hade nog gått i konkurs på 24h. :)
Jag kan föra över ca 500tkr till en polare nånstans i världen, kan jag sen få det på hemförsäkringen? :)
Haha okej, kanske är fel av mig... Tror dock det beror på vilken försäkring man har. Men vet bestämt att bekanta blivit rekommenderade att polisanmäla för att eventuell försäkring ska gälla. (Detta stöds av en snabb googlesökning https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Olika-typer-av-brott/Bedrageri/)
 

paradis

Audemars
Verkligen tråkigt att bli lurad, men " Louis " måste vara proffs . Hoppas att du ändå med alla dina Email ,mm kan få pengarna från banken. Senare kan dom jaga bedragaren. PayPal brukar göra så om man har betalt via dom.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Hugii

Audemars
Haha okej, kanske är fel av mig... Tror dock det beror på vilken försäkring man har. Men vet bestämt att bekanta blivit rekommenderade att polisanmäla för att eventuell försäkring ska gälla. (Detta stöds av en snabb googlesökning https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Olika-typer-av-brott/Bedrageri/)
Ja, anmäla kan man alltid göra ;) men har svårt att försäkringen sen ska säga "ok, vi beklagar att du skickade pengar frivilligt. därför ska vi ersätta dig.Det är inte ditt fel." :)
Du fattar att det hade varit en bra arbetsmarknad för många. Då hade de inte behövt lura oss, utan kunde "leka med varandra". ;) (men jag kanske har fel) :)

En annan sak är om nån hade tagit lån i ditt namn, men en annan sak är om du frivilligt skickat pengar. :)
 
Ja, anmäla kan man alltid göra ;) men har svårt att försäkringen sen ska säga "ok, vi beklagar att du skickade pengar frivilligt. därför ska vi ersätta dig.Det är inte ditt fel." :)
Du fattar att det hade varit en bra arbetsmarknad för många. Då hade de inte behövt lura oss, utan kunde "leka med varandra". ;) (men jag kanske har fel) :)
Får erkänna mig besegrad... Hör själv att det inte är rimligt, skyller på brist på erfarenhet och min korta livslängd!!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Beklagar din förlust.
Om inte banken kan stoppa överföringen, är nog enda chansen, om än mycket liten att polisen får tag på bedragaren och får denne att återbetala.
Men som sagt, den chansen är nog mycket, mycket liten...
Lycka till.
 

Zingo

Rolex
Var också i kontakt med honom men bestämde mig för att inte köpa då det inte kändes rätt (flyt). Fick idag ett varningsmail från Chrono24 om denna säljare. Rekommendation att avbryta ev köp då de har fått indikationer på att något är fel.

Lider med dig.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Var också i kontakt med honom men bestämde mig för att inte köpa då det inte kändes rätt (flyt). Fick idag ett varningsmail från Chrono24 om denna säljare. Rekommendation att avbryta ev köp då de har fått indikationer på att något är fel.

Lider med dig.
Ok, tur för dig. Du kanske kan outa säljaren?
 

mega

Rolex
Här är lite info om domännamnet, är säkert fejk, men kanske värt att kolla telefonnummer, adress etc, man vet aldrig:

Domain Name: checkout-chrono24.com
Registrant Name: PERFECT PRIVACY, LLC
Registrant Organization:
Registrant Street: 12808 Gran Bay Pkwy West
Registrant City: Jacksonville
Registrant State/Province: FL
Registrant Postal Code: 32258
Registrant Country: US
Registrant Phone: +1.9027492701
Registrant Phone Ext.:
Registrant Fax:
Registrant Fax Ext.:
Registrant Email: [email protected]
 
Topp