• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Man tror inte detta är sant!

Tuktuk

Pandion
2-Faktor
Tjena,
Var inte Bergströms i Malmö idag och frågade hur lång tid det skulle ta för att mattborsta en 116710 länk. "Det kan vi inte" sa de. Nähä, sa jag, men det gjorde ni ju för ett år sedan till en likadan? "Ja, men nu får vi inte det för Rolex. Vi får inte modifiera på något sätt. Vi får inte ens ta emot modifierade klockor". Nähä, sa jag, så om jag kommer in med t ex en 116710 som sitter på Rubber B eller ett nato, så tar ni inte emot den för service? "Precis, det får vi inte".
Vad är det för förbannat hål i huvet någonstans? Rolex? AD? Att inte ta emot en Rolex för att inte originallänken sitter på är ju löjeväckande och ett sådant ställningstagande skämmer ju ut hela branschen. Det är ju inte länken som ska servas, utan klockan, sa jag. "Spelar ingen roll" fick jag veta.
Goodbye for ever Bergströms :bag:

Det där med annat armband låter ju väldigt konstigt! Som du säger är det ju inte armbandet/länken som ska servas.

Men om man kommer in med bara själva klockan utan länk (alltså "head only") får de röra den då? Och då om man kommer med låt säga RubberB på klockan får de ta bort det och sedan ta klockan head only? Så många frågor och inga svar :banghead:

Men om man kommer in med bara själva klockan utan länk (alltså "head only") får de röra den då? Och då om man kommer med låt säga RubberB på klockan får de ta bort det och sedan ta klockan head only? Så många frågor och inga svar :banghead:
Precis vad jag undrade också - man kommer med bra klockan. Säger de då "nä det går inte för den är inte komplett" :arghh:

Jag har faktiskt hört nånting i den linje från en AD i ett annat land.
Jag frågade on man kan beställa ett extra läderband i andra färger som är tillgängligt för modellen (fast med en annan urtavla färg), svaret var "nej, för då är det inte en original Rolex längre"

Jaha... så vi som konsumenterna får "jump hoops" för att sälja in oss som kvalificerad köpare för den helig Rolex, men bara om vi garanterar att inte köpa nån Hirsch strap till den? :banghead:

Jag har faktiskt hört nånting i den linje från en AD i ett annat land.
Jag frågade on man kan beställa ett extra läderband i andra färger som är tillgängligt för modellen (fast med en annan urtavla färg), svaret var "nej, för då är det inte en original Rolex längre"

Jaha... så vi som konsumenterna får "jump hoops" för att sälja in oss som kvalificerad köpare för den helig Rolex, men bara om vi garanterar att inte köpa nån Hirsch strap till den? :banghead:
Det är helt jävla otroligt.

Jag kan förstå att dom nekar om man vill köpa en Platina urtavla till WG modellen. Men om man vill ha en extra läderband för den, varför inte? Det finns tillverkare som gör mer än bara detta och nu säljer klockor med en "quick release strap" - det är ett bra sätt att upsale:a tillbehör

Nej, det kan inte vara så. Vintage med läder eller Nato till exempel, måste gå bra.

Tjena,
Var inte Bergströms i Malmö idag och frågade hur lång tid det skulle ta för att mattborsta en 116710 länk. "Det kan vi inte" sa de. Nähä, sa jag, men det gjorde ni ju för ett år sedan till en likadan? "Ja, men nu får vi inte det för Rolex. Vi får inte modifiera på något sätt. Vi får inte ens ta emot modifierade klockor". Nähä, sa jag, så om jag kommer in med t ex en 116710 som sitter på Rubber B eller ett nato, så tar ni inte emot den för service? "Precis, det får vi inte".
Vad är det för förbannat hål i huvet någonstans? Rolex? AD? Att inte ta emot en Rolex för att inte originallänken sitter på är ju löjeväckande och ett sådant ställningstagande skämmer ju ut hela branschen. Det är ju inte länken som ska servas, utan klockan, sa jag. "Spelar ingen roll" fick jag veta.
Goodbye for ever Bergströms :bag:

Det är väl i så fall snarare Rolex som skämmer ut sig och inte Bergströms eller branschen?

Det är väl i så fall snarare Rolex som skämmer ut sig och inte Bergströms eller branschen?
Ja jo det är ju viktigt att påpeka om det är så att detta gäller samtliga AD. Bergstöms var väldigt rigida - ingenting som inte är original tas emot.
Man undrar då vad som händer om länken är trasig eller inte kan montera på den själv. Måste gå till annan urmakare först för att gå till urmakaren.

Ja jo det är ju viktigt att påpeka om det är så att detta gäller samtliga AD. Bergstöms var väldigt rigida - ingenting som inte är original tas emot.
Man undrar då vad som händer om länken är trasig eller inte kan montera på den själv. Måste gå till annan urmakare först för att gå till urmakaren.

Det låter ju helt skumt. Rolex kanske har dragit gränsen vid 0. Det är väl resultatet av att det har gödslats med tavlor och inserts hejvilt? Lösa tavlor och inlägg har hamnat på vift och monterats på franken klockor och kopior. Men att inte serva klockan om länken inte sitter monterad låter galet.

dom tvingsr väl dig att återställa klockan före dom tar i den
aka tvingar dig att köpa en ny länk:D

Så även om man sitter på cert men inte original länk skulle det i detta fall va kört att få hjälp där? Låter skumt. Jobbigt för alla som sitter på gamla begagnade som sålts utan länk..

Frågade Rob E om dem kunde serva en DJ med AM diamant bezel och svaret blev nej det kunde dem inte pga Rolex policy. Det börjar bli löjligt med allt som rör Rolex. Tråkigt att inte folk kan vidga sina vyer då det finns andra bra och roligare klockmärken.

Frågade Rob E om dem kunde serva en DJ med AM diamant bezel och svaret blev nej det kunde dem inte pga Rolex policy. Det börjar bli löjligt med allt som rör Rolex. Tråkigt att inte folk kan vidga sina vyer då det finns andra bra och roligare klockmärken.
Fast det är väl bara bra. Lagom tröttsamt med alla franken-rollar som cirkulerar hos diverse skumma handlare på Instagram och dessutom ser det oftast ut som skräp. Så det är något man kan förstå. Andra klockmärken har väl ingenting med saken att göra?

Nej det gör jag inte. Är det något man måste göra för att tycka det är rimligt av Rolex att neka service på klockor som någon annan pillat på? Att neka en Rolex med rubberstrap blir givetvis problematiskt och som någon nämnde ovanför vid vintage-case med ex nato. Men "AM" stenar i bezeln är väl kanske steget längre, eller?

Att byta band på en Rolex har väl aldrig ansetts vara att modifiera den?! Där nånstans måsta väl ändå gränsen gå?

Nu är det bara frågan om vilket datum Rolex- månadslicens ska rullas ut.
Har hört från AD att alla vi som äger en Rolle from tillverkningsår 1987 är registrerade och övervakade via en sattelit som heter HansW.

Ryktet säger att from 1 Maj så ska vi betala en månadsavgift på 169kr eller som AD utryckte det "Collect to Wilsdorf".

Tråkig utveckling MEN man ska tydligen få köpa en T-shirt för 1200spänn efter 18 inbetalningar.

Kan förstå att AD inte tillåts fulpolera en länk. De tillåts knappast heller t.ex. helborsta en GMT boett. Däremot kan jag inte förstå att man inte ska få lämna in den för service/reparation utan originallänken. Är nästa steg att de vägrar serva om man inte visar upp cert och inköpskvitto?

Nu är det bara frågan om vilket datum Rolex- månadslicens ska rullas ut.
Har hört från AD att alla vi som äger en Rolle from tillverkningsår 1987 är registrerade och övervakade via en sattelit som heter HansW.

Ryktet säger att from 1 Maj så ska vi betala en månadsavgift på 169kr eller som AD utryckte det "Collect to Wilsdorf".

Tråkig utveckling MEN man ska tydligen få köpa en T-shirt för 1200spänn efter 18 inbetalningar.
Japp, alla som äger en Rolex ska bidra med den summa tills man dör och finansiera en tillverkningsbas på månen där all service i framtiden ska ske. Har man inte råd att skicka klockan dit måste man köpa en ny :chicken:

Tillbaka
Topp