• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

Jag är på jobbet. Jag frågar kollegan om tiden. Han lyfter upp sin handled och BAAAAAMM där ser glänser den överdimensionerade, gangster-stil, diamantkronade klockan. Skjortan går inte över klockan, problem med att få på sig handskarna när vi ska ut. Är det stor klocka som gäller?

Här har storleken betydelse?
Själv har jag klockor i olika storlekar, allt från minsta på 36mm (förlovningspresenten som aldrig säljs från hustrun, Tissot PR50 Titan) till större varianter som min Fenix 3 på stolta 51x51x16mm. De stora finner jag opraktiska förutom på sommaren då det är tshirt eller uppkavlat som gäller. De mindre klockorna finner jag läckra och smidiga då de diskret får plats under skjortärmen. Men får då ofta kommentaren "vilken liten klocka, lånat hustruns klocka"? (Jag har oköttig handled som möter 18cm).

Finns den perfekta storleken? Hur avväger ni diameter i förhållande till tjocklek och vikt? Har färgen på klockan något betydelse för storleken, eller valet av material i armbandet?

Jag hör gärna era åsikter och dömer ingen för vad som är rätt eller fel. Bara nyfiken hur gargonen går här på forumet! =)

Väl mött
Gabriel (just nu med en Casio W59 på armen)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Som du kanske kan tänka dig så är det inte direkt ett nytt ämne. Men visst är det en speciell typ av människa som kräver en STOR klocka.

Personligen tycker jag att alla storlekar (inom någon slags rimlig gräns) mer eller mindre har sin charm, men det är inte coolt när luggarna hänger utanför handleden.

(och diskussionen om manlighet är ju så sanslöst trött..)
 

NickG

Cartier
BC221938-CFE3-4265-B1D3-5EA84B6861B5.jpeg

Jag fick hem min 38mm idag, lite härligt farfarstuk på den:)
 

116334/5

Cartier
Friends Of KS
Har både 36mm och 43mm klockor:DOch som du säger har ju faktiskt tjocklek och lug2lug mått en betydelse också, men de jag tycker ser allra bäst ut på mina relativt små handleder (ca 16.5-17) är nog aqua terran på 38.5mm. På läder känns den något mindre än på länk och i vissa sammanhang (lite dressigare ex. skjorta) tycker jag mindre klockor bär sig bättre än stora, samtidigt kan man ha lite större på sig när man har långärmat kontra när man har tshirt, då tycker jag armen ser mycket smalare ut när klockan tar över liksom, och de är ju för dem flesta inte särskilt önskvärt.
 

Smorcey

Breitling
Det snackas ofta omkrets men formen på handleden kan se väldigt olika ut mellan personer. En "platt", bredare handled bär lättare upp en stor klocka. Dessutom tycker jag att en lång person lättare bär upp en stor klocka.
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Så länge badhornen inte sticker ut tycker jag att storleken spelar mindre roll, så länge man håller sig inom rimliga ramar.
Men personligen gillar jag lite mindre klockor, inte större än 40mm.
Som referens har jag 19,7 cm runt handleden.
IMG_20190122_100334.jpg
IMG_20190123_083154.jpg
 
Senast ändrad:
Beror väl på om man bär klocka för att andra ska se den eller om man har den för att kolla tiden samt att man gillar den själv. Jag har 17cm handleder och bär 32,5mm ibland, typ den här. Å andra sidan bär jag enbart vintage så 37mm är de största jag äger, sweet spot är nog 36mm. Som någon tidigare skrev bandhornen får INTE sticka ut!
20190117_111955.jpg
 

Lyfali

Cartier
Förstår inte att du orkar bry dig om vad andra tycker. bär det du gillar. jag skiter fullständigt i vad folk på forumet eller ute på gatan tycker om mina klockor. jag har 16,5cm handled. jag bär min oris aquis på 43,5mm lika glatt som jag bär min tudor på 34mm. jag klär mig i det jag tycker är bekvämt och jag bär också klockor efter vad jag tycker bärs bra och om de tilltalar mig estetiskt.
 

NickG

Cartier
Förstår inte att du orkar bry dig om vad andra tycker. bär det du gillar. jag skiter fullständigt i vad folk på forumet eller ute på gatan tycker om mina klockor. jag har 16,5cm handled. jag bär min oris aquis på 43,5mm lika glatt som jag bär min tudor på 34mm. jag klär mig i det jag tycker är bekvämt och jag bär också klockor efter vad jag tycker bärs bra och om de tilltalar mig estetiskt.
Jag är intresserad av en bild på din Tudor!
 

Lund

Cartier
Som tidigare nämns så beror det helt på vad du själv tycker är snyggt. För egen del väljer jag gärna mindre klockor som inte är för höga då jag gillar när de ”kramar” handleden.
 
Topp