• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

Bas

Patek
84B845A8-E62D-4DCD-BFA8-04BC55F0ADF2.jpeg

Beror ju helt på hur man är byggd. Här har du dagens 47mm.
Ser ut som en 42mm på dig ;)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
39mm
IMG_20190201_100338.jpg

39mm
IMG_20181116_152946.jpg

34mm
IMG_20181030_203138_01.jpg

Min handled är ca 19,5cm. Jag tycker om klockor i alla möjliga olika storlekar och tror mest att det handlar om vad man själv är van vid. Innan jag blev intresserad av klockor körde jag en Garmin Fenix på 48mm. Sen köpte jag en 42mm Certina som jag tyckte såg ut som en leksak när jag först fick den. Men efter en vecka var jag helt van vid den storleken och tyckte 48mm var alldeles för stort. Sen när jag testat 39mm så har det också bara handlat om vad man är van vid. Så länge du inte går under, typ 32-34mm beroende på klockan i fråga och din handled så ska det inte vara några problem.
 

Bilagor

  • IMG_20181030_203246.jpg
    IMG_20181030_203246.jpg
    186.8 KB · Visningar: 20

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Stort eller litet är bara en smaksak, jag tycker bägge fungerar bra i olika sammanhang.
Vad som är mest manligt? Även där smak och vilken stil man tilltalas av (jag vet dock vad jag tycker).
arnold-uboat-1942.jpg
GOAT-Muhammad-Ali-1975.jpg
998fea099ea7a0a18f1394f09faaa2c9--happy-friendship-day-my-hero.jpg
schwarzenegger-rolex.jpg
0918_lb-luxury-rudolph-valentino_1200x675.jpg
Power-Style-009.jpg

Panerai-Egiziano-66-2009.jpg


Nu drev jag visst till lite överdrift. Men det blir inte bra åt andra hållet heller när man bär för små klockor.. (Italienskt macho tendens, -”jag är så manlig att jag kan bära upp dam solglasögon eller klockor”)
271F9921-5293-4CEE-8064-8B2C212EC5E5.png
7D539F1B-73E9-4D33-BCD4-DBC5723A02E4.png
97E57C3E-766A-4800-B4C9-CC09D048E161.png
 
Senast ändrad:

PNM

Panerai
- Vilken liten klocka, lånat hustruns klocka?
- Nej, din hustru gav den till mig som en gåva.

Skämt åsido, knappast värt att bry sig om sådana kommentarer. Det beror ju helt på ens stil och storlek på handled.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Aaaah, en klassisk vrida lite på handleden så klockan ser mindre ut!
Jag vill minnas att den gode Yonsson har 18cm handleder, precis som jag. Min 44m panna ser betydligt större ut på min handled än hans 47mm ser ut på hans :)
Jag vill hävda att jag slutat tänka på klockstorlek särskilt mycket.. det finns andra parametrar som är så mycket viktigare för mig och så länge klockan inte hänger utanför handleden för mycket så funkar det för mig. Men sen vill man ju inte se ut som en clown.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag har full insikt inom ämnet. Allt började med att jag tittade in i ett skyltfönstret till en klockbutik på Teneriffa, där en kvinnlig säljare frågade vad jag tyckte om Richard Mille. Jag svarade att det i skyltfönstret såg ut som helvete. Hon ryckte till och gav ifrån sig ett skrik. Ett skrik så pass högt att hennes kollega kommer rusande och tror att något är riktigt allvarligt håller på att ske. Han tog också illa upp när jag förklarade situationen. Sen startade en livlig diskussion.

Han förklarade att 80 % av alla som handlar klockor gör val baserade på vad andra bär och eftersom att b.la. stilsäkra män som Christiano Ronaldo och Maradona bär stora klockor. Ja, då kommer allmänheten också fortsätta med det. Han menade på att vi kommer se klockor över 50 mm som standard hos män snart. Jag är övertygad.
 
Senast ändrad:

PNM

Panerai
Jag har fullt insikt. Allt började med att jag tittade in i skyltfönstret i en butik på Teneriffa, där en kvinnlig säljare frågade vad jag tyckte om Richard Mille. Jag svarade att det i skyltfönstret såg ut som helvete. Hon ryckte till och gav ifrån sig ett skrik. Ett skrik så pass högt att hennes kollega kommer rusande och tror att något är riktigt allvarligt håller på att ske. Han tog också illa upp när jag förklarade situationen. Sen startade en livlig diskussion.

Han förklarade att 80 % gör val baserade på vad andra bär och eftersom att b.la. stilsäkra män som Christiano Ronaldo och Maradona bär stora klockor. Ja, då kommer allmänheten också fortsätta med det. Han menade på att vi kommer se klockor över 50 mm som standard hos män snart. Jag är övertygad.

Gud, vad deprimerande.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag har fullt insikt. Allt började med att jag tittade in i skyltfönstret i en butik på Teneriffa, där en kvinnlig säljare frågade vad jag tyckte om Richard Mille. Jag svarade att det i skyltfönstret såg ut som helvete. Hon ryckte till och gav ifrån sig ett skrik. Ett skrik så pass högt att hennes kollega kommer rusande och tror att något är riktigt allvarligt håller på att ske. Han tog också illa upp när jag förklarade situationen. Sen startade en livlig diskussion.

Han förklarade att 80 % gör val baserade på vad andra bär och eftersom att b.la. stilsäkra män som Christiano Ronaldo och Maradona bär stora klockor. Ja, då kommer allmänheten också fortsätta med det. Han menade på att vi kommer se klockor över 50 mm som standard hos män snart. Jag är övertygad.
Det är för att manligheten är så otroligt sårbar.
 

Man

Rolex
Stort eller litet är bara en smaksak, jag tycker bägge fungerar bra i olika sammanhang.
Vad som är mest manligt? Även där smak och vilken stil man tilltalas av (jag vet dock vad jag tycker).
arnold-uboat-1942.jpg
GOAT-Muhammad-Ali-1975.jpg
998fea099ea7a0a18f1394f09faaa2c9--happy-friendship-day-my-hero.jpg
schwarzenegger-rolex.jpg
0918_lb-luxury-rudolph-valentino_1200x675.jpg
Power-Style-009.jpg

Panerai-Egiziano-66-2009.jpg


Nu drev jag visst till lite överdrift. Men det blir inte bra åt andra hållet heller när man bär för små klockor.. (Italienskt macho tendens, -”jag är så manlig att jag kan bära upp dam solglasögon eller klockor”)
271F9921-5293-4CEE-8064-8B2C212EC5E5.png
7D539F1B-73E9-4D33-BCD4-DBC5723A02E4.png
97E57C3E-766A-4800-B4C9-CC09D048E161.png
Ibland går någon tre steg förbi alla gränsfall, som på de tre sista bilderna...
:banghead:
 
Senast ändrad:

Alexander

Panerai
2-Faktor
”Jag behöver en stor klocka, över 40mm annars ser det för litet ut på mig”
Tröttaste kommentaren någonsin. Känns som något folk säger för att humblebraga om hur grova dom är lite snyggt
 

Rey

Rolex
I min samling finns klockor från 34mm till 47mm, använder till vardags min 47mm Panerai och trivs med den, den ska vara stor. Min 34mm blir mest till lite uppklätt då den är en vintagedressare, funkar bra det med :) Övriga storlekar där i mellan funkar också bra, allt handlar om att vänja sig med storleken och gilla klockan man bär..
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Trött diskussion!
För det första bärs olika klockor, just det, olika stort beroende på andra faktorer än bara bredden.
För det andra har alla olika storlek och form på handled, vilket gör det helt omöjligt att fastställa ett optimalt mått på klockor som skulle gälla alla...
För det tredje handlar det om personliga preferenser. Det vill säga tycker just du att det ser bra ut, så ser det bra ut för just dig (finns ingen industristandard för vad som ser bra ut, oavsett vad många skribenter på detta forum tycker).
För det fjärde har jag svårt att se att någons manlighet skulle vara intimt förknippad med den klocka man väljer att bära. Tycker man det har man nog andra problem som bör adresseras först!
 
Topp