• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Håller med. Men ibland kan det stämma...

Michael-Jordan-Platinum-Rolex-Daytona.jpg
Sitter ju perfekt tkr jag :)
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Finns den perfekta storleken? Hur avväger ni diameter i förhållande till tjocklek och vikt? Har färgen på klockan något betydelse för storleken, eller valet av material i armbandet?

Ja, den finns. Givetvis spelar färg, band, urtavlans storlek/boettens tjocklek osv roll. Men den perfekta storleken är 40mm. Den minsta 38mm och den största 42mm.

Sen finns det ju undantag där det kan funka med större, men inte mindre.

Manligt eller inte, men 36mm känns lite som att glida runt i för små badbrallor. Vissa tycker det är asmanligt också.

Men 40mm är den perfekta go to-storleken! :)

20,5cm handled.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ja, den finns. Givetvis spelar färg, band, urtavlans storlek/boettens tjocklek osv roll. Men den perfekta storleken är 40mm. Den minsta 38mm och den största 42mm.

Sen finns det ju undantag där det kan funka med större, men inte mindre.

Manligt eller inte, men 36mm känns lite som att glida runt i för små badbrallor. Vissa tycker det är asmanligt också.

Men 40mm är den perfekta go to-storleken! :)

20,5cm handled.

Härligt att du har svaret! Då vet vi alla vad vi ska följa så vi inte gör fel val av klocka :bookworm:

Preferenser, handledsmått, tycke och smak är ju faktiskt helt oväsentligt egentligen...
 

Lyfali

Cartier
Ja, den finns. Givetvis spelar färg, band, urtavlans storlek/boettens tjocklek osv roll. Men den perfekta storleken är 40mm. Den minsta 38mm och den största 42mm.

Sen finns det ju undantag där det kan funka med större, men inte mindre.

Manligt eller inte, men 36mm känns lite som att glida runt i för små badbrallor. Vissa tycker det är asmanligt också.

Men 40mm är den perfekta go to-storleken! :)

20,5cm handled.
Vad menar du? är du lite lurig nu?
 

Stbg

Omega
Ja, den finns. Givetvis spelar färg, band, urtavlans storlek/boettens tjocklek osv roll. Men den perfekta storleken är 40mm. Den minsta 38mm och den största 42mm.

Sen finns det ju undantag där det kan funka med större, men inte mindre.

Manligt eller inte, men 36mm känns lite som att glida runt i för små badbrallor. Vissa tycker det är asmanligt också.

Men 40mm är den perfekta go to-storleken! :)

20,5cm handled.

Herregud...
 

AusBoi

Breitling
Diametern är bara en faktor som påverkar hur väl klockan passar din handled, jag tycker ofta att tjocklek samt längd och vinkel på bandhorn är mer avgörande men normalt kan man bära större klocka med kortärmat
Mvh
Ola G
Beror väl på formaliteten på klädseln snarare än ärmlängden? Skulle lätt kunna rocka en tjockare ulltröja med stor klocka men däremot skulle kortärmad skjorta kännas lite off.
 

Hugii

Audemars
Ja, den finns. Givetvis spelar färg, band, urtavlans storlek/boettens tjocklek osv roll. Men den perfekta storleken är 40mm. Den minsta 38mm och den största 42mm.

Sen finns det ju undantag där det kan funka med större, men inte mindre.

Manligt eller inte, men 36mm känns lite som att glida runt i för små badbrallor. Vissa tycker det är asmanligt också.

Men 40mm är den perfekta go to-storleken! :)

20,5cm handled.

Små badbrallor kan vara manligt oxå om du kan backa upp det med "20.5cm i kallt vatten". ;)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Beror väl på formaliteten på klädseln snarare än ärmlängden? Skulle lätt kunna rocka en tjockare ulltröja med stor klocka men däremot skulle kortärmad skjorta kännas lite off.
Bra poäng. Samtidigt finns det så många olika "stora klockor". En 47mm Panerai känns inte som en mudmaster eller som en planet ocean 45mm eller en Heuer Monaco etc. Stort är stort, men mått är inte allt. Dessutom är det ju avståndet mellan luggar och höjd som avgör mer än diameter
 

Koppe

Cartier
Gillar man vintage föredrar man mindre, konträrt till er som gillar modernare klockor - då kör man nog hellre 40mm och uppåt. Det är min erfarenhet iaf.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Haha. Sjukt fett att få platonan att se ut som en 34mm.

Given stilreferens jag ofta återkommer till:

39B62933-10E6-4941-A939-6C728A572224.jpeg

Det lustiga med den stilreferensen som har tagits upp 100ggr på det här forumet, är väl att Tony Soprano inte hade någon "stil" ?
Det var väl mest för stora byxor, pikétröjor och kortärmade polyester skjortor med flummigt mönster?
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Det lustiga med den stilreferensen som har tagits upp 100ggr på det här forumet, är väl att Tony Soprano inte hade någon "stil" ?
Det var väl mest för stora byxor, pikétröjor och kortärmade polyester skjortor med flummigt mönster?
Det är väl ganska subjektivt. Jag personligen tycker att han har nice stil även om det är med glimten i ögat. Hela Sopranos i sig är ju ganska pråligt och tacky men det ena utesluter inte det andra.

När jag refererar till Tony Soprano så syftar jag givetvis på hur han bär upp sin Daydate och inte på hans kortärmade Tabascoskjorta. Jag tycker ofta man ser folk med dassig klädstil som samtidigt har god klocksmak och vice versa.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det är väl ganska subjektivt. Jag personligen tycker att han har nice stil även om det är med glimten i ögat. Hela Sopranos i sig är ju ganska pråligt och tacky men det ena utesluter inte det andra.

När jag refererar till Tony Soprano så syftar jag givetvis på hur han bär upp sin Daydate och inte på hans kortärmade Tabascoskjorta. Jag tycker ofta man ser folk med dassig klädstil som samtidigt har god klocksmak och vice versa.

Jo jag förstår vad du menar men jag tror att han "bär upp den så bra" är för att han är en skön rollfigur.
En random gubbe på gatan med samma stil skulle knappast bli en go to guy när det kommer till stilikon.
498220465_4c091c03ae_z.jpg


Den andra som konstigt nog inte dykt upp i tråden är den där Frankenstein farbrorn från Sons of Anarchy.
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Jo jag förstår vad du menar men jag tror att han "bär upp den så bra" är för att han är en skön rollfigur.
En random gubbe på gatan med samma stil skulle knappast bli en go to guy när det kommer till stilikon.
498220465_4c091c03ae_z.jpg


Den andra som konstigt nog inte dykt upp i tråden är den där Frankenstein farbrorn från Sons of Anarchy.
Det stämmer nog till stor del. Vilket egentligen bekräftar varför Sons of anarchy-pajasen inte omnämns;)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det stämmer nog till stor del. Vilket egentligen bekräftar varför Sons of anarchy-pajasen inte omnämns;)

Men det är roligt! Det brukar alltid komma upp bilder på dessa två med någon frän text som tex "nuff said".
Jag tänker att, bara för att vissa personer kan bära upp en klocka borde det väl inte vara ett bevis för att alla kan det? Stor eller liten.
Shaquille kan väl på något vis bära upp en hatt, men skulle det fungera för Gustav Fridolin eller Peter Jihde? :D
Shaquille-ONeal-1996-billboard-1548.jpg
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Men det är roligt! Det brukar alltid komma upp bilder på dessa två med någon frän text som tex "nuff said".
Jag tänker att, bara för att vissa personer kan bära upp en klocka borde det väl inte vara ett bevis för att alla kan det? Stor eller liten.
Shaquille kan väl på något vis bära upp en hatt, men skulle det fungera för Gustav Fridolin eller Peter Jihde? :D
Shaquille-ONeal-1996-billboard-1548.jpg
Haha nej det är helt sant, där får man helt enkelt hoppas att det lirar med självbilden. Men det är egentligen så med det mesta: att se något i ett visst sammanhang skapar ju ett begär som grundar sig i en förhoppning att kunna bära upp (klockan) i fråga på samma sätt.

Tror dock Jihde skulle försöka sig på hatten oavsett :facepalm:
 
Topp