• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

McGyver mekar

7345E616-4B70-40E3-853D-D10EBC8AC496.jpeg

Monterad! :)

Har fått förfrågning om att tillverka en tachy/pulsations-skala till äldre Tissot PR516 chronos.

Många har tappat dessa pga att plasten de är gjorda av blir gammal och spröd = spricker.

På bilder ser det ut som om ringen är av relativt tjock akryl, men fick för ett tag sedan hem en boett med en risig ring som jag kunde mäta på.

Den visade sig bestå av en "hållare" i svart plast och ett tunnt ilägg av akryl!

PR516Chrono5.jpg

Jag tillverkade en ny "hållare" i svart POM och ilägg av 0.5mm akryl.

Originalet är tampotryckt - troligen först allt svart och sedan är hela baksidan målad vit.

Tanken var att göra det samma, men efter lite experimenterande så valde jag istället måla och laseretsa direkt på ilägget. Tog en hel del experimenterande för att få att fungera ok, men det gick till slut.

PR516Chrono4.jpg

Kvaliteten på akrylplasten visade sig vara ytterst kritisk. Här råämne, etsat/målat ilägg, "hållare" och en färdig ring.

PR516Chrono3.jpg

Klar ring testmonterad på boett. (Har medvetet gjort små skillnader på typsnitt och siffror )

PR516Chrono2.jpg

Tyvärr fungerar metoden bara för svart + en annan färg. Det finns en variant av denna skala som är röd/vit, så för denna blir det till att uppgradera tampotryckmaskinen - men det får bli ett senare projekt! :)

Inte illa. Nu väntar vi bara på att få se renoveringen av en Speedmaster MKII boett också. Det hade varit något, det . 😉

Inte illa. Nu väntar vi bara på att få se renoveringen av en Speedmaster MKII boett också. Det hade varit något, det . 😉

Då får jag väl posta hur det ligger till med den! :)

Omega Speedmaster MkII - boett

Har tyvärr inga förebilder, men här är några bilder efter svetsning och "testslip" för att se var jag måste bygga på ordentligt med material.

Speedy_Mk2_2.jpg

Speedy_Mk2_3.jpg

Kanten mot "bandhornen" var avrundad, vanligt på denna modell, så här byggdes det på med nytt färskt stål.

Speedy_Mk2_1.jpg

Planslipade

Speedy_Mk2_5.jpg

Nästan framme - behövs lite till på vänstra sidan av denna bild!

Speedy_Mk2_4.jpg

Denna sidan ser ok ut!

Ta bort gravyr!

Håller på att fixa till en PR516 med gravyr på baklocket. Känns lite vemodigt att ta bort handgravyr som gjordes för snart 55år sedan MEN har ingen personlig koppling till uret och vill ha en neutral baksida.

Pr516DiverAlu3.jpg

Som locket såg ut från början.

För att spara stål så fylldes gravyren i med nytt material först.

Pr516DiverAlu2.jpg

Sedan slipades ytan plan och slutligen drogs den mot 400p smärgelduk för att få till en borstad yta som den hade från början.

Pr516DiverAlu1.jpg

Klart! :)

Ta bort gravyr!

Håller på att fixa till en PR516 med gravyr på baklocket. Känns lite vemodigt att ta bort handgravyr som gjordes för snart 55år sedan MEN har ingen personlig koppling till uret och vill ha en neutral baksida.

Pr516DiverAlu3.jpg

Som locket såg ut från början.

För att spara stål så fylldes gravyren i med nytt material först.

Pr516DiverAlu2.jpg

Sedan slipades ytan plan och slutligen drogs den mot 400p smärgelduk för att få till en borstad yta som den hade från början.

Pr516DiverAlu1.jpg

Klart! :)
Bra där! 👌🏻
Men du behöver inte känna något speciellt för det hantverksmässiga i den gravyren, det är en maskingravyr.

Fix av en Tissot PR-516 (ref.44622) - tillverka ett glas

Håller på att fixa till en "årsklocka" och märkte att glaset hade lite för djupa hack och repor för att de skulle gå att polera bort.
På denna modell är glaset lite speciellt då det sitter en glasring med minutmarkeringar infällt.
Nytt glas är beställt men det tar lite tid att få hem så tänkte prova att tillverka ett från scratch.

Började med en bit 6mm Plexi.

TissotGlas8.jpg

Baksidan frästes ut och sattes sedan upp i en enkel hållare i svarven för att slipa till "framsidan"

TissotGlas9.jpg

Använde en slipsticka med först 400p och sedan 1500p för att få till den rundade toppytan.

TissotGlas7.jpg

Här ses råämnet, två frästa råämnen och ett nästan färdigt glas.

TissotGlas3.jpg

Efter polering av in/ut-sida så testades passformen av glasringen - det funkar!

TissotGlas4.jpg

Monterat och klart!

TissotGlas1.jpg

Var det värt jobbet, -Absolut inte,!

Mycket slipning och polering men kul att testa att principen fungerar och skulle det vara omöjligt att hitta ett glas till någon klocka så går det att tillverka ett!

Vridring till en Zenith Cairelli

Fick en fråga av @Sebastard för länge sedan om att tillverka en ersättningsvridring till en gammal Zenith-kronograf om han inte lyckades hitta ett original.

Trots en del missar i posthanteringen så dök klockan upp i förra veckan.

Så här ser den ut utan vridring.

Zenith.jpg

Orginalringen är i aluminium och troligen målad om jag tolkar de bilder som finns på nätet på slitna ringar.
För att få till en mer slitstark yta och hållbar infärgning valde jag att eloxera och färga in istället för att till sist lasergravera index och siffror.

Råämnen tillverkades av 7075-aluminium.

Zenith_Caipelli_1.jpg

Zenith_Caipelli_2.jpg

Tanken var först att fräsa ut tänderna i kanten av ringen men efter att tre stycken 0.8mm fräsar gått av övergav jag detta och körde old school istället!

Zenith_Caipelli_3.jpg

Enkel hållare svarvades till och äntligen fick jag användning för mina fyndade skrivfräsar.

Zenith_Caipelli_4.jpg

Det blev delningsapparat och fräs som fick sätta symetriska jack i kanten runt om - 60st!

Sedan tvättades bitarna noggrant - eloxerades och till sist färgades ovansidan och insidan mot glaset svart.

Just detta är lite speciellt då färgen inte går hela vägen till kanten så färgades faktiskt in mha svarven och en speciell hållare för färgen.

Zenith_Caipelli_6.jpg

Slutligen så graverades ovansidan och en liten kavitet laseretsades ut kl.12 som sedan fylldes med färg/lume.

Monterad på klockan

Zenith_Caipelli_7.jpg

Senast ändrad:

Fick en fråga av @Sebastard för länge sedan om att tillverka en ersättningsvridring till en gammal Zenith-kronograf om han inte lyckades hitta ett original.

Zenith.jpg

Orginalringen är i aluminium och troligen målad om jag tolkar de bilder som finns på nätet på slutna ringar.
För att få till en mer slitstark yta och hållbar infärgning valde jag att eloxera och färga in istället för att slutligen gravera in index och siffror.

Zenith_Caipelli_1.jpg

Zenith_Caipelli_2.jpg

Tanken var först att fräsa ut tänderna i kanten av ringen men efter att tre stycken 0.8mm fräsar gått av övergav jag detta och körde old school istället!

Zenith_Caipelli_3.jpg

Zenith_Caipelli_4.jpg

Det blev delningsapparat och fräs som fick sätta symetriska jack i kanten runt om - 60st!

Sedan tvättades bitarna noggrant - eloxerades och till sist färgades ovansidan och insiden mot glaset svart.

Just detta är lite speciellt då färgen inte går hela vägen till kanten.

Zenith_Caipelli_6.jpg

Slutligen få graverades ovansidan och en liten kavitet laseretsades ut kl.12 som sedan fylldes med färg/lume.

Monterad på klockan

Zenith_Caipelli_7.jpg
Väldigt imponerande må jag säga.

Zenith.jpg

Orginalringen är i aluminium och troligen målad om jag tolkar de bilder som finns på nätet på slitna ringar.
För att få till en mer slitstark yta och hållbar infärgning valde jag att eloxera och färga in istället för att till sist lasergravera index och siffror.

Zenith_Caipelli_1.jpg

Zenith_Caipelli_2.jpg

Zenith_Caipelli_3.jpg

Enkel hållare svarvades till och äntligen fick jag användning för mina fyndade skrivfräsar.

Zenith_Caipelli_4.jpg

Sedan tvättades bitarna noggrant - eloxerades och till sist färgades ovansidan och insidan mot glaset svart.

Just detta är lite speciellt då färgen inte går hela vägen till kanten så färgades faktiskt in mha svarven och en speciell hållare för färgen.

Zenith_Caipelli_6.jpg

Slutligen få graverades ovansidan och en liten kavitet laseretsades ut kl.12 som sedan fylldes med färg/lume.

Monterad på klockan

Zenith_Caipelli_7.jpg
Hatten av som alltid 🎩

Zenith.jpg

Zenith_Caipelli_1.jpg

Zenith_Caipelli_2.jpg

Zenith_Caipelli_3.jpg

Zenith_Caipelli_4.jpg

Zenith_Caipelli_6.jpg

Slutligen så graverades ovansidan och en liten kavitet laseretsades ut kl.12 som sedan fylldes med färg/lume.

Monterad på klockan

Zenith_Caipelli_7.jpg
Så fruktansvärt imponerad över ditt arbete, helt galet bra! 😍 😍 😍

Tillbaka
Topp