• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

McGyver mekar

Kvällens/nattens resultat av trycktester.
En av fyra tavlor överlevde-tyvärr med små defekter-men det går framåt!
B603AD0B-D943-4AF2-B799-3E928D3B2D51.jpeg

CasioDuroSilver.jpg

Testade att försilvra och trycka på en "fusk"-solslipad tavla i mässing - gav mersmak! :) Måste fixa till ett partikelfilter i verkstaden inne för det landar skit på närstan var sak som trycks, väääääldigt irriterande!
15C0A890-7035-4243-9705-0E3CC68316B5.jpeg

På plats med lite mer lume!

Senast ändrad:
CasioDuroSilver.jpg

Testade att försilvra och trycka på en "fusk"-solslipad tavla i mässing - gav mersmak! :) Måste fixa till ett partikelfilter i verkstaden inne för det landar skit på närstan var sak som trycks, väääääldigt irriterande!
Ja partiklar och små fiber är extremt irriterande. Lackade själv en tavla med klarlack igår och fick lägga in den under en plastkupa så fort det bara gick.

Hur kunde jag upptäcka denna tråden först nu!? Har scrollat igenom de senaste sidorna och är väldigt imponerad. Ska bli kul att fortsättningsvis följa detta och även läsa igenom alla 27 sidor 😀

Har länge velat kunna göra en röd/vit tachyring som sitter på äldre Tissot PR516 chronos.

Iläggen är bara 33mm i ytterdiameter => text/siffror är väldigt små.

Har experimenterat mycket med etsing av tryckplåtar, blandning av färg, tider mm och äntligen börjat få lite ordning så att det blir repeterbart.

Dags att prova på att trycka en liten tachyring!

PadPint3.jpeg

Först trycktes den delen som har vita siffror/markeringar.

Efter det ny plåt och byte till svart färg.

PadPint7.jpeg

Allt tryck på plats!

PadPint9.jpeg

Baksidan maskerades - målades röd -maskering tas bort och målas sedan vit.

Resultatet

PadPint12.jpeg

PadPint13.jpeg

Svårt att plåta då det blir brytningsfel ppga plastens tjocklek - men jag är nöjd. Går att finslipa metoden så klart och förlorade nog lite skärpa pga av att jag var rastlös - skall låta färgen torka längre mellan stegen nästa gång!

Bilagor

• PadPint10.jpeg
    PadPint10.jpeg
    275.7 KB · Visningar: 2
Testade ny optik till lasersvetsen igår!

Objektet:

Tag4.jpeg

Lite från processen

Tyvärr måste jag fixa till kameran som inte riktigt sköter sig - svårt att få till WB och därmed skärpan.

Resultatet

Tag6.jpeg

Svetsningen är ganska enkel - det svåra är efterbearbetningen! :)

Tillbaka
Topp