• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

Vad var det för färg du använde till tampotrycket?
Har inte en fiberlaser men väl en klen k40, frågan är om man kan etsa klichéer istället?
Tänker att man sprayar med vanlig sprayfärg och bränner bort med lasern och sen ner i etsbad.

Färgen är speciell tampofärg för att trycka på plaster m.m. Inte helt enkel att få tag på med det gick till slut!

Att göra klichèer med CO2-laser går men oftast är strålbredden för stor och upplösningen för dålig för att ge acceptabla resultat.
Lättare att göra en utskrift i laserskrivaren och m.h.a. fotoresist framkalla/etsa plåtar istället.
 
Originalvridringen är tillbakaskickad till sin ägare så fick göra en testvariant i aluminium. Provade metoden att "limma" tampotrycka siffror/index direkt på en målad vridring och sedan "gjuta in" - funkar toppen! :)

ee1.jpg_l.jpg

0f2.jpg_l.jpg

2f5.jpg_l.jpg

Vridningen är alltså fräst i aluminium, som du har målat bakgrunden svart i botten och tryckt siffrorna på det för att sedan täcka med resin/epoxy över?
Riktigt bra upplösning och finish!
 
Vridningen är alltså fräst i aluminium, som du har målat bakgrunden svart i botten och tryckt siffrorna på det för att sedan täcka med resin/epoxy över?
Riktigt bra upplösning och finish!

Jepp - fast siffror/index är tryckta på en speciell yta, lackade för att bli mer hållbara och sedan flyttade och limmade i vridringen för att sedan bakas in!
 
Jepp - fast siffror/index är tryckta på en speciell yta, lackade för att bli mer hållbara och sedan flyttade och limmade i vridringen för att sedan bakas in!
Spännande, nån typ av tunt plast eller liknande material? Vad är själva bakelit/resin-liknande gjort utav?
 
Svag för Tissot PR516 ( som ni vet) - så inhandlades en Sonorous på Tratten för ett tag sedan.
Klockan hade original vridring med plastilägg, som på bilder såg helt ok ut, men när klockan anlände så visade det sig ha en spricka och även själva vridringen var sönder.
Jag har tidigare gjort en vridring genom att fräsa ut ringen i POM och ett ilägg i akryl. Nackdelen är att det blir en radie på siffror/index i ilägget pga fräsens radie. Den är visserligen bara 0.05mm men den är klart synlig och skiljer sig mot originaliläggen som har knivskarpa vinklar.
Tänkte att det vara läge att prova att få till ett mer "korrekt" ilägg genom att tillverka ett pressverktyg med etsade siffror/index.

Ett par testverktyg gjordes först i aluminium och när jag var nöjd med utseendet som gjordes en variant i mässing.

c6b.jpg_l.jpg


Här syns original vridringen tillsammans med verktyget och ett par frästa råämnen i 1.25mm akrylplast.

Ämnet placeras i pressverktyget som sedan värms upp till >120grader varefter plasten är formbar och kläms i verktyget.

8a2.jpg_l.jpg


En bit pressad plast.

6c6.jpg_l.jpg


Efter pressning så slipas undersidan för att få till skarpa kanter mot siffror/index, dessa fylls med färg/lume, får ett skyddande lager lack på sig och slutligen målas undersidan helt svart.

Resultatet!

612.jpg_l.jpg


b61.jpg_l.jpg


Inte prefekt men betydligt bättre än den frästa varianten i mitt tycke.
 
Svag för Tissot PR516 ( som ni vet) - så inhandlades en Sonorous på Tratten för ett tag sedan.
Klockan hade original vridring med plastilägg, som på bilder såg helt ok ut, men när klockan anlände så visade det sig ha en spricka och även själva vridringen var sönder.
Jag har tidigare gjort en vridring genom att fräsa ut ringen i POM och ett ilägg i akryl. Nackdelen är att det blir en radie på siffror/index i ilägget pga fräsens radie. Den är visserligen bara 0.05mm men den är klart synlig och skiljer sig mot originaliläggen som har knivskarpa vinklar.
Tänkte att det vara läge att prova att få till ett mer "korrekt" ilägg genom att tillverka ett pressverktyg med etsade siffror/index.

Ett par testverktyg gjordes först i aluminium och när jag var nöjd med utseendet som gjordes en variant i mässing.

c6b.jpg_l.jpg


Här syns original vridringen tillsammans med verktyget och ett par frästa råämnen i 1.25mm akrylplast.

Ämnet placeras i pressverktyget som sedan värms upp till >120grader varefter plasten är formbar och kläms i verktyget.

8a2.jpg_l.jpg


En bit pressad plast.

6c6.jpg_l.jpg


Efter pressning så slipas undersidan för att få till skarpa kanter mot siffror/index, dessa fylls med färg/lume, får ett skyddande lager lack på sig och slutligen målas undersidan helt svart.

Resultatet!

612.jpg_l.jpg


b61.jpg_l.jpg


Inte prefekt men betydligt bättre än den frästa varianten i mitt tycke.
Otroligt! snyggt!
 
Svag för Tissot PR516 ( som ni vet) - så inhandlades en Sonorous på Tratten för ett tag sedan.
Klockan hade original vridring med plastilägg, som på bilder såg helt ok ut, men när klockan anlände så visade det sig ha en spricka och även själva vridringen var sönder.
Jag har tidigare gjort en vridring genom att fräsa ut ringen i POM och ett ilägg i akryl. Nackdelen är att det blir en radie på siffror/index i ilägget pga fräsens radie. Den är visserligen bara 0.05mm men den är klart synlig och skiljer sig mot originaliläggen som har knivskarpa vinklar.
Tänkte att det vara läge att prova att få till ett mer "korrekt" ilägg genom att tillverka ett pressverktyg med etsade siffror/index.

Ett par testverktyg gjordes först i aluminium och när jag var nöjd med utseendet som gjordes en variant i mässing.

c6b.jpg_l.jpg


Här syns original vridringen tillsammans med verktyget och ett par frästa råämnen i 1.25mm akrylplast.

Ämnet placeras i pressverktyget som sedan värms upp till >120grader varefter plasten är formbar och kläms i verktyget.

8a2.jpg_l.jpg


En bit pressad plast.

6c6.jpg_l.jpg


Efter pressning så slipas undersidan för att få till skarpa kanter mot siffror/index, dessa fylls med färg/lume, får ett skyddande lager lack på sig och slutligen målas undersidan helt svart.

Resultatet!

612.jpg_l.jpg


b61.jpg_l.jpg


Inte prefekt men betydligt bättre än den frästa varianten i mitt tycke.
Fantastiskt jobb! Jag har också en PR-516 med sliten vridring, kan man beställa en vridring??
 
Just nu är det väldigt mycket vridringar!:)
Fick frågan om jag kunde tänka mig att fixa till en vridring till en Omega SM300 som levt ett hårt liv.

Den såg ut så här när den dök upp:

258.jpg_l.jpg


6eb.jpg_l.jpg


Denna variant har frästa siffror och tryckta index. Efter varsam tvätt i nafta så gick den svarta bakgrundsfärgen av och de index som fortfarande fanns kvar verkade sitta ok. Siffrorna tvättades ur och fick sedan ny lume/färgmix i sig.
Då ilägget saknade minutmarkeringar mellan 40 och 50, så etsades en plåt för att trycka dit nya.

63b.jpg_l.jpg


Jag passade på att göra för en hel vridring, så att ersättningsilägg kan tillverkas vid behov.

Vridringen placerades i en jigg, maskades på ställen som redan hade tryck och fick sedan två lager vit färg på sig.

82e.jpg_l.jpg


Allt fick torka för att sedan få ett skyddande lager klarlack och slutligen målades baksidan svart.

Resultatet

57f.jpg_l.jpg


d5d.jpg_l.jpg


Skadorna på ovansidan ser värre ut på bild än i verkligheten!

Gillar verkligen dessa ilägg-de har ett behagligt djup! :)
 
Senast ändrad:
Mycket inspirerande @McGyver ! Jag hittade till ditt nickname när jag började söka runt på Lapping på google.

Jag försöker söka upp hur jag ska återställa en plan borstad metallyta på en boett. Om det är möjligt att göra det själv.
 
Senast ändrad:
Svag för Tissot PR516 ( som ni vet) - så inhandlades en Sonorous på Tratten för ett tag sedan.
Klockan hade original vridring med plastilägg, som på bilder såg helt ok ut, men när klockan anlände så visade det sig ha en spricka och även själva vridringen var sönder.
Jag har tidigare gjort en vridring genom att fräsa ut ringen i POM och ett ilägg i akryl. Nackdelen är att det blir en radie på siffror/index i ilägget pga fräsens radie. Den är visserligen bara 0.05mm men den är klart synlig och skiljer sig mot originaliläggen som har knivskarpa vinklar.
Tänkte att det vara läge att prova att få till ett mer "korrekt" ilägg genom att tillverka ett pressverktyg med etsade siffror/index.

Ett par testverktyg gjordes först i aluminium och när jag var nöjd med utseendet som gjordes en variant i mässing.

c6b.jpg_l.jpg


Här syns original vridringen tillsammans med verktyget och ett par frästa råämnen i 1.25mm akrylplast.

Ämnet placeras i pressverktyget som sedan värms upp till >120grader varefter plasten är formbar och kläms i verktyget.

8a2.jpg_l.jpg


En bit pressad plast.

6c6.jpg_l.jpg


Efter pressning så slipas undersidan för att få till skarpa kanter mot siffror/index, dessa fylls med färg/lume, får ett skyddande lager lack på sig och slutligen målas undersidan helt svart.

Resultatet!

612.jpg_l.jpg


b61.jpg_l.jpg


Inte prefekt men betydligt bättre än den frästa varianten i mitt tycke.
Det är faktiskt en sådan borstad yta som jag försöker sätta mig in i hur man ska återställa :). Såg att du var mechanical engineer, samma här ;).
 
Just nu är det väldigt mycket vridringar!:)
Fick frågan om jag kunde tänka mig att fixa till en vridring till en Omega SM300 som levt ett hårt liv.

Den såg ut så här när den dök upp:

258.jpg_l.jpg


6eb.jpg_l.jpg


Denna variant har frästa siffror och tryckta index. Efter varsam tvätt i nafta så gick den svarta bakgrundsfärgen av och de index som fortfarande fanns kvar verkade sitta ok. Siffrorna tvättades ur och fick sedan ny lume/färgmix i sig.
Då ilägget saknade minutmarkeringar mellan 40 och 50, så etsades en plåt för att trycka dit nya.

63b.jpg_l.jpg


Jag passade på att göra för en hel vridring, så att ersättningsilägg kan tillverkas vid behov.

Vridringen placerades i en jigg, maskades på ställen som redan hade tryck och fick sedan två lager vit färg på sig.

82e.jpg_l.jpg


Allt fick torka för att sedan få ett skyddande lager klarlack och slutligen målades baksidan svart.

Resultatet

57f.jpg_l.jpg


d5d.jpg_l.jpg


Skadorna på ovansidan ser värre ut på bild än i verkligheten!

Gillar verkligen dessa ilägg-de har ett behagligt djup! :)
Ballt! 🙏
 
Just nu är det väldigt mycket vridringar!:)
Fick frågan om jag kunde tänka mig att fixa till en vridring till en Omega SM300 som levt ett hårt liv.

Den såg ut så här när den dök upp:

258.jpg_l.jpg


6eb.jpg_l.jpg


Denna variant har frästa siffror och tryckta index. Efter varsam tvätt i nafta så gick den svarta bakgrundsfärgen av och de index som fortfarande fanns kvar verkade sitta ok. Siffrorna tvättades ur och fick sedan ny lume/färgmix i sig.
Då ilägget saknade minutmarkeringar mellan 40 och 50, så etsades en plåt för att trycka dit nya.

63b.jpg_l.jpg


Jag passade på att göra för en hel vridring, så att ersättningsilägg kan tillverkas vid behov.

Vridringen placerades i en jigg, maskades på ställen som redan hade tryck och fick sedan två lager vit färg på sig.

82e.jpg_l.jpg


Allt fick torka för att sedan få ett skyddande lager klarlack och slutligen målades baksidan svart.

Resultatet

57f.jpg_l.jpg


d5d.jpg_l.jpg


Skadorna på ovansidan ser värre ut på bild än i verkligheten!

Gillar verkligen dessa ilägg-de har ett behagligt djup! :)
Trollkonst! Riktigt snyggt jobbat!
 
Mycket inspirerande @McGyver ! Jag hittade till ditt nickname när jag började söka runt på Lapping på google.

Jag försöker söka upp hur jag ska återställa en plan borstad metallyta på en boett. Om det är möjligt att göra det själv.

Det går absolut att göra!

Om det är en "dragen" yta som på toppen av Tissot PR516 så finns det (minst) två sätt att göra det på.

1. Maskinellt=> slipspåren blir kortare och ytan får mer "liv"
2. Manuellt => långa slipspår och en mer homogen yta.

Enklast är så klart manuellt om man inte har sliputrustning med passade fixturer, men är ytan maskinellt bearbetad från början så får man ju gå den vägen om man vill efterlikna original så mycket som möjligt.

Om vi tar PR516 som exempel, så gör jag dessa genom att ta ett våtslippapper (~320) på en plan yta ,gärna en glasskiva eller liknande, (jag gör det på min planskiva som står i verkstaden). På med lite vatten och diskmedel och sedan är det "bara" att dra rakt.

Har du en boett där ytan bryter på två håll, t.ex. en Certina DS2:a, så brukar jag ta och lägga något lagom mjukt under slippappret, t.ex. en Wettex-trasa.
Slipppappret kan då forma sig efter toppytan på boetten utan att repa sidorna.

Sedan är det bara att träna, träna, träna för att få en känsla av hur hårt man behöver trycka o.s.v - lycka till! :)
 
Det går absolut att göra!

Om det är en "dragen" yta som på toppen av Tissot PR516 så finns det (minst) två sätt att göra det på.

1. Maskinellt=> slipspåren blir kortare och ytan får mer "liv"
2. Manuellt => långa slipspår och en mer homogen yta.

Enklast är så klart manuellt om man inte har sliputrustning med passade fixturer, men är ytan maskinellt bearbetad från början så får man ju gå den vägen om man vill efterlikna original så mycket som möjligt.

Om vi tar PR516 som exempel, så gör jag dessa genom att ta ett våtslippapper (~320) på en plan yta ,gärna en glasskiva eller liknande, (jag gör det på min planskiva som står i verkstaden). På med lite vatten och diskmedel och sedan är det "bara" att dra rakt.

Har du en boett där ytan bryter på två håll, t.ex. en Certina DS2:a, så brukar jag ta och lägga något lagom mjukt under slippappret, t.ex. en Wettex-trasa.
Slipppappret kan då forma sig efter toppytan på boetten utan att repa sidorna.

Sedan är det bara att träna, träna, träna för att få en känsla av hur hårt man behöver trycka o.s.v - lycka till! :)
Tack för mycket utförligt svar, ska läsa igenom det några gånger och fundera över mitt upplägg.

Kommer utföra det manuellt och tänker mig att jag köper hem en gammal certina club klocka som även den är borstad för att öva på. Är inte säker på att jag ska göra detta på mitt nuvarande projekt, ingen lyxklocka direkt men iaf :).
 
Vanligtvis så är dessa skivor målade och har sedan fått siffrorna tryckta på en vit skiva. Just nu kan jag bara gravera/etsa bort material - från vanligtvis eloxerad aluminium => det går inte att få med vit bakgrund! Silver och svart (+ övriga färger om så önskas) fungerar men då vitt pigment är för stort så fäster det ej på(i) aloxerad aluminium.
Jag kan prova att göra en svart skiva om du har en trasig som du kan avvara som mall!
Håller på att jaga färger för tampotryck och då finns helt plötsligt andra möjligheter men det verkar som leverantörerna av dessa ej är intresserade så fort man nämner klockor! :( (inser att en liter räcker i en livstid)
Ponera att man införskaffar en anonym ljus tavla, går det att få dit en logga/text på den då? :D
 
Fler vridringar..........

Efter att ha fått förfrågningar om hjälp med vridringar till PR516 så skeppade jag iväg de jag hade på lager och tänkte göra nya till mina egna klockor.
En stor tidstjuv (och enormt tråkigt) moment av tillverkningen är att fräsa ut de 80st "tänder" som dessa vridringar skall ha.
Tanken har funnits länge att prova att laserskära ut dessa istället. La en beställning på 4mm tjock POM, skivformat, för snart 6 månader sedan men har ännu ej fått leverans => åkte till en firma som säljer spillbitar. Hittade två passande bitar svart POM. Dessa var tyvärr 8mm tjocka så det blev att sätta upp dom i fräsen och kapa bort hälften.
Plattan POM flyttades sedan till CO2-lasern och jag skar ut runda tandade råämnen. Det funkade toppen och tänderna fick rätt form med en lagom rundad yta.

ddd.jpg_l.jpg

Här är ett ämne som har svarvats till för att insertet skall få plats.

Biten spändes sedan upp på en enkel jigg i min ena fräs och spår för flex och en "greppkant" frästes ut.


Sedan vänds biten och den slutgiltiga innerdiametern frästes ut.

Här syns de olika stegen för att skapa vridringen.

109.jpg_l.jpg



Det färdiga resultatet på en PR516 Sonorous

ed7.jpg_l.jpg


c1a.jpg_l.jpg
 
Fler vridringar..........

Efter att ha fått förfrågningar om hjälp med vridringar till PR516 så skeppade jag iväg de jag hade på lager och tänkte göra nya till mina egna klockor.
En stor tidstjuv (och enormt tråkigt) moment av tillverkningen är att fräsa ut de 80st "tänder" som dessa vridringar skall ha.
Tanken har funnits länge att prova att laserskära ut dessa istället. La en beställning på 4mm tjock POM, skivformat, för snart 6 månader sedan men har ännu ej fått leverans => åkte till en firma som säljer spillbitar. Hittade två passande bitar svart POM. Dessa var tyvärr 8mm tjocka så det blev att sätta upp dom i fräsen och kapa bort hälften.
Plattan POM flyttades sedan till CO2-lasern och jag skar ut runda tandade råämnen. Det funkade toppen och tänderna fick rätt form med en lagom rundad yta.

ddd.jpg_l.jpg

Här är ett ämne som har svarvats till för att insertet skall få plats.

Biten spändes sedan upp på en enkel jigg i min ena fräs och spår för flex och en "greppkant" frästes ut.


Sedan vänds biten och den slutgiltiga innerdiametern frästes ut.

Här syns de olika stegen för att skapa vridringen.

109.jpg_l.jpg



Det färdiga resultatet på en PR516 Sonorous

ed7.jpg_l.jpg


c1a.jpg_l.jpg
Din tråd ger mig ångest varje gång jag öppnar den, fan man skulle ha satsat på något där man blev lite händig och finurlig liksom... Riktigt avis på fina färdigheter :)
 
Lasersvetsning

Det har inte blivit mycket tid vid bänken den senaste tiden men då lasersvetsen används i mitt vanliga jobb så passade jag på att göra ett klockjobb under helgen.

Så här ser en hel del äldre Rolexlås ut. Plåten är vikt för att forma ett gångjärn och metallen spricker efter många års användande.

509.jpg_l.jpg


Ena sidan är helt av och den andra är på god väg att gå av den med.

Den delade biten ihoptryckt och redo att "punktas" ihop.

73e.jpg_l.jpg


Svårt att filma, men här svetsas den del av låset som var helt av.


Först svetsas bara delarna ihop, sedan påförs mer material i fogen och slutligen formas ytan för att minimera efterbearbetningen.

Här är ena sidan av låset innan bearbetning av fogen.

e3b.jpg_l.jpg


Andra sidan.

b51.jpg_l.jpg


Sedan slipas och poleras fogen ner för att matcha övriga ytor. Detta är den absolut svåraste biten och helt nöjd har jag aldrig blivit - men det är iaf helt och användbart igen!

48f.jpg_l.jpg


7d7.jpg_l.jpg
 
Tillbaka
Topp