• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

McGyver mekar

Kvällens/nattens resultat av trycktester.
En av fyra tavlor överlevde-tyvärr med små defekter-men det går framåt!
B603AD0B-D943-4AF2-B799-3E928D3B2D51.jpeg

CasioDuroSilver.jpg

Testade att försilvra och trycka på en "fusk"-solslipad tavla i mässing - gav mersmak! :) Måste fixa till ett partikelfilter i verkstaden inne för det landar skit på närstan var sak som trycks, väääääldigt irriterande!
15C0A890-7035-4243-9705-0E3CC68316B5.jpeg

På plats med lite mer lume!

Senast ändrad:
CasioDuroSilver.jpg

Testade att försilvra och trycka på en "fusk"-solslipad tavla i mässing - gav mersmak! :) Måste fixa till ett partikelfilter i verkstaden inne för det landar skit på närstan var sak som trycks, väääääldigt irriterande!
Ja partiklar och små fiber är extremt irriterande. Lackade själv en tavla med klarlack igår och fick lägga in den under en plastkupa så fort det bara gick.

Hur kunde jag upptäcka denna tråden först nu!? Har scrollat igenom de senaste sidorna och är väldigt imponerad. Ska bli kul att fortsättningsvis följa detta och även läsa igenom alla 27 sidor 😀

Har länge velat kunna göra en röd/vit tachyring som sitter på äldre Tissot PR516 chronos.

Iläggen är bara 33mm i ytterdiameter => text/siffror är väldigt små.

Har experimenterat mycket med etsing av tryckplåtar, blandning av färg, tider mm och äntligen börjat få lite ordning så att det blir repeterbart.

Dags att prova på att trycka en liten tachyring!

PadPint3.jpeg

Först trycktes den delen som har vita siffror/markeringar.

Efter det ny plåt och byte till svart färg.

PadPint7.jpeg

Allt tryck på plats!

PadPint9.jpeg

Baksidan maskerades - målades röd -maskering tas bort och målas sedan vit.

Resultatet

PadPint12.jpeg

PadPint13.jpeg

Svårt att plåta då det blir brytningsfel ppga plastens tjocklek - men jag är nöjd. Går att finslipa metoden så klart och förlorade nog lite skärpa pga av att jag var rastlös - skall låta färgen torka längre mellan stegen nästa gång!

Bilagor

• PadPint10.jpeg
    PadPint10.jpeg
    275.7 KB · Visningar: 5
God fortsättning alla! 🎅🎄

När frun är iväg och shoppar så passar jag på att röja i verkstaden och hittade resterna av ett äldre projekt som jag tänkte dela!

Vridringsilägg till Lemania Viggen

Har fått frågan många gånger om att tillverka en vridring och/eller ilägg till Lemania Viggen. Tyvärr har ingen haft tillgång till en orginalvridring att mäta upp så projektet har gått i stå länge.

För ett antal månader sedan fick jag åter frågan från en klocksamlare på andra sidan pölen. Han var villig att skicka orginalringen till mig så jag kunde mäta och testa.

Detta var vad som dök upp:

Viggen5.jpg

Ganska fiffig lösning på ilägg med de medel som fanns till hands. Flera lager printat papper med lume inbakad i någon form av plast/lack.

Viggen3.jpg

Vridringen mättes upp och en ny layout ritades.

Ilägget är 0.7mm tjockt tillverkat i akryl som det frästs index/siffror i och sedan har det tampotryckts minutmarkeringar för att slutligen målas svart.

Jag trodde det skulle vara en enkel match iom att siffrorna är "single stroke" d.v.s. frästa som linjer => det borde bara vara fräsens bredd som skall justeras.

Det var/är det - men det tog många prov innan jag var nöjd med resultatet!

Här en del av liken på vägen, tror jag fick fräsa nästan 20st ilägg innan designen satt.

Viggen2.jpg

Slutresultatet:

Viggen1.jpg

Jag har mätt upp själva vridringen om någon behöver måtten!

Hittade ett nästan likadant projekt till när det städades!

Vintage Certina dykare

Misstänker att hela vridringen ultraljudstvättats vid service => mycket av färgen hade släppt från ilägget.

Orginalilägget nere till vänster.

Certina1.jpg

På detta ilägg är endast triangeln kl.12 fräst in i akrylen -resten av index/siffror tryckta och hela baksidan är sedan målad svart.

Certina2.jpg

Mycket imponerande.
Apropå vridringar som kan behöva nytillverkas finns nog Omega "Big Blue" (176.004) högt upp på mångas lista då Omega verkar slutat tillverka dessa och även har slut i lager sedan länge.

Mycket imponerande.
Apropå vridringar som kan behöva nytillverkas finns nog Omega "Big Blue" (176.004) högt upp på mångas lista då Omega verkar slutat tillverka dessa och även har slut i lager sedan länge.
Har faktiskt fått frågan om denna modell. Samma problem där - behöver ha en faktisk vridring att mäta upp och testa på. Den modellen har ju även ett svagt sluttande insert så det gör just testningen ännu mer kritisk! :)

Tillbaka
Topp