• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Medlem har klocka till salu men svarar ej på intressekontakt !

Nej jag förstår det inte alls. Har man fått betalning till handa, dvs in på sitt konto, borde det inte vara några problem att skicka en klocka. Oavsett hur många inlägg någon råkar skriva på ett forum eller hur summan kommit dit. F2f kan bli en annan sak.

Jag menar inte att det ska innebära ett problem. Absolut inte. Däremot så menar jag att det på något sätt förmodligen känns tryggare att sälja till någon man känner till, om än så bakom ett alias. Oavsett borde ju medlemmen i fråga åtminstone svara på mejlet och meddela att det inte passar om så är fallet..

Nu är det nog närmare en vecka sedan jag skickade första gången. Har ju även sett att han vart ute på sidan många gånger. Kan va att han inte vill sälja till någon som är så ny på sidan som jag är kanske ? Men jag är helt seriöst intresserad, känns lite frustrerande att inte få kontakt. Men,men jag får väll vänta å se :)
Hade också tyckt att det var irriterande men å andra sidan skulle jag inte vilja köpa något av en sådan person.

Varit med om samma. Trist. Vill även tillägga att jag varit med om "KS-andan" fast tvärtom ett flertal ggr numera. Köpt grejer som varit i uselt skick, utan att det framkommit. Jag får väl skylla mig själv antar jag. Lita på folk och hålla på...

Som rubriken lyder. Han har en klocka utlagd här på sidan till försäljning men svarar inte när jag skickat till honom.
Kanske jag som gör något fel ? Jag går in på hans profil och klickar på starta en konversation och skriver där.
Finns det något annat sätt ?
En intresseanmälan jag gjorde tog ett par veckor innan säljaren hörde av sig. Så ha lite is i magen, så länge den inte är markerad som såld.

Allt blir väldigt hypotetiskt när vi inte vet vilken annons det gäller. Är det en Seiko skx för 1500 eller en PP Calatrava i guld för 250.000?
Vad står i annonsen som du kan misstänkas inte uppfylla för krav?
Annonsen är välskriven och klockan ligger i en prisklass på 55-60k
Känns mycket seriös, hänvisar även till tidigare affärer här !

Annonsen är välskriven och klockan ligger i en prisklass på 55-60k
Känns mycket seriös, hänvisar även till tidigare affärer här !
Känner du att det finns någon anledning till att inte berätta vilken annons det handlar om, när du ändå startat en tråd om nämnda annons? Jag tycker du borde kontakta admin för köp och sälj istället annars

Känner du att det finns någon anledning till att inte berätta vilken annons det handlar om, när du ändå startat en tråd om nämnda annons? Jag tycker du borde kontakta admin för köp och sälj istället annars
Jag är som sagt ny här och försöker bara lära mig hur allt går till. Det kan ju finnas någon bra förklaring till varför han inte svarar mig, känns bara fel att nämna vem det är i nuläget. Tänkte att det kanske va jag som inte gör rätt. Men ett svar på något sätt hade känts bättre.

Jag skulle släppa den klockan och vandra vidare. Som @yonsson säger så vill du ändå inte köpa av någon som inte svara på meddelanden. Betänk en situation där du köper klockan och sen inte får tag i säljaren vid eventuella klagomål/frågor/whatever, inte så kul. Att folk inte svarar på enkla frågor via PM är en sak i sig. Har själv mötts av tystnad vid en simpel säljarreferensfråga. Ohyffsade människor finns det 13 på dussinet.

Jag fick frågan för ett tag sen från en noll-postare om man kunde få ett telefonnr och ringa mig.
-När man har 0 poster så går det tyvärr inte.

Jag sålde en annan klocka för ett tag sen och fick frågor som berörde den tekniska specen som tex diametern.
Köper man en klocka för över 20 tusen bör man ha tillräckligt med kunskap för att söka på ett referensnr själv på en helt vanlig nyare klocka som säljs än idag.

Slutsatsen; ingen skugga över TS men ibland så finns det en anledning till att inte säljaren svarar. Är man ny på forumet och inte har referenser bör man ha en ödmjuk inställning när man kontaktar andra. Första frågan kanske inte ska vara om man får titta på den i verkligheten osv...

Oavsett är det lämpligt att svara på PM till alla

Jag tycker det hör till sunt förnuft att svara på ett PM oavsett vad det nu gäller (ej vid reklam eller dylikt). Givetvis har jag full förståelse kring huruvida säljare är intresserad av dig som köpare eller ej. Tycker det är mycket tråkigt att folk har blivit blåsta tidigare, och även nu, då det påverkar förtroendet hos alla. Ungefär som inställningen till Blocket är just nu... Inge vidare och oftast sista utvägen

Jag är som sagt ny här och försöker bara lära mig hur allt går till. Det kan ju finnas någon bra förklaring till varför han inte svarar mig, känns bara fel att nämna vem det är i nuläget. Tänkte att det kanske va jag som inte gör rätt. Men ett svar på något sätt hade känts bättre.
Jag förstår om du undrar om du gjort rätt eller inte, men jag tycker nog att det är en ödmjukare approach att kontakta admin för köp och sälj än att starta en tråd. Utan att veta vad det står i annonsen är det ju omöjligt att svara dig. Om personen har skrivit "inga prutare" och du börjar med att fråga vad sista pris är tex. Detta var bara ett exempel, men du förstår kanske vad jag menar? Det går liksom inte att säga att det är dålig stil att inte svara utifrån den informationen du delgivit. Och oavsett tycker jag du ska kontakta admin vid frågor och inte starta en ny tråd för en sån här sak. Bara min åsikt och hur jag skulle agera. Hoppas det löser sig och önskar en trevlig fredag :)

Helt omöjligt att svara på utan relevant data.
Fanns det ett lägstapris som du utmanade?
Frågade du något som redan stod i annonsen?
Fanns det ett krav från säljarens sida som du inte uppfyllde (f2f eller dylikt)?

Jag inser att alla mina frågor pekar på att du skulle vara felkällan men det är inte vad jag menar.
Vilka frågor hade du och vad är din upplevelse kring informationsbrist i annonsen?

Jag förstår om du undrar om du gjort rätt eller inte, men jag tycker nog att det är en ödmjukare approach att kontakta admin för köp och sälj än att starta en tråd. Utan att veta vad det står i annonsen är det ju omöjligt att svara dig. Om personen har skrivit "inga prutare" och du börjar med att fråga vad sista pris är tex. Detta var bara ett exempel, men du förstår kanske vad jag menar? Det går liksom inte att säga att det är dålig stil att inte svara utifrån den informationen du delgivit. Och oavsett tycker jag du ska kontakta admin vid frågor och inte starta en ny tråd för en sån här sak. Bara min åsikt och hur jag skulle agera. Hoppas det löser sig och önskar en trevlig fredag :)
Tycker det är en bra och intressant tråd. Det kommer fram en del saker man eller alla kanske inte tänker på alla gånger. Till exempel det du själv nämner, att frågor av typ lägstapris när det står att man inte prutar, eller annat som redan finns svar på i en annonstext kan vara en orsak till att en säljare inte tycker det är meningsfullt att svara. Själv tycker jag nog det är bra om man ger nåt svar ändå men det är ju som jag tycker.

Vet inte vad en admin skulle göra åt det om det inte är så att det finns nån regel om att man måste svara på pm.

Det är ju uppenbarligen någon som inte vill sälja om han varit inloggad men inte svarat. Leta vidare är mitt tips.

Ville bara med min fråga få svar på om jag rent tekniskt gjort något fel eller om det fanns någon praxis här på sidan att man behövde ha mer erfarenhet för att få göra en affär.
Kan tillägga att min kontakt har varit mycket vänlig utan något prutande, bara aviserande med mitt intresse för objektet !

Tycker det är rätt så tråkigt att man blir behandlad efter hur många inlägg man har tex. Detta är under all kritik.

Alla vi är gröna från början.

Jag kanske är gammaldags, men jag tycker att här på KS Köp & Sälj skall man alltid svara när man får ett PM när man har en aktiv annons ute. Det hör liksom till god ton.

Även om vederbörande som skickar PM med skambud, korkade frågor, önskemål om byte mot en -82 Volkswagen Passat, så svarar man hövligt tillbaka.

Det har hänt mig att jag skickat PM, ex svarat på en Köpesannons, men aldrig fått svar. Oerhört irriterande. Hör inte hemma på KS, hör inte hemma på något köp/säljforum överhuvudtaget.

Slut på meddelandet.

Jag kanske är gammaldags, men jag tycker att här på KS Köp & Sälj skall man alltid svara när man får ett PM när man har en aktiv annons ute. Det hör liksom till god ton.

Även om vederbörande som skickar PM med skambud, korkade frågor, önskemål om byte mot en -82 Volkswagen Passat, så svarar man hövligt tillbaka.

Det har hänt mig att jag skickat PM, ex svarat på en Köpesannons, men aldrig fått svar. Oerhört irriterande. Hör inte hemma på KS, hör inte hemma på något köp/säljforum överhuvudtaget.

Slut på meddelandet.

+1

Tillbaka
Topp