• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Medlem har klocka till salu men svarar ej på intressekontakt !

Tycker det är rätt så tråkigt att man blir behandlad efter hur många inlägg man har tex. Detta är under all kritik.
Alla vi är gröna från början.
Jag håller inte riktigt med, mycket handlar om approach från den potentiella köparen. Säljaren brukar oftast uppskatta om man kör med öppna kort. Som relativ ny här på forumet så har jag aldrig haft problem, visst en säljare tog två veckor på sig att svara men det var det värt. Dels på grund av att säljaren var försiktig och jag förstår hans handlande 100% det finns massor av skojare ute och letar efter offer...

Jag kanske är gammaldags, men jag tycker att här på KS Köp & Sälj skall man alltid svara när man får ett PM när man har en aktiv annons ute. Det hör liksom till god ton.

Även om vederbörande som skickar PM med skambud, korkade frågor, önskemål om byte mot en -82 Volkswagen Passat, så svarar man hövligt tillbaka.

Det har hänt mig att jag skickat PM, ex svarat på en Köpesannons, men aldrig fått svar. Oerhört irriterande. Hör inte hemma på KS, hör inte hemma på något köp/säljforum överhuvudtaget.

Slut på meddelandet.

Heja du!

Jag håller inte riktigt med, mycket handlar om approach från den potentiella köparen. Säljaren brukar oftast uppskatta om man kör med öppna kort. Som relativ ny här på forumet så har jag aldrig haft problem, visst en säljare tog två veckor på sig att svara men det var det värt. Dels på grund av att säljaren var försiktig och jag förstår hans handlande 100% det finns massor av skojare ute och letar efter offer...

Tyvärr så delar jag inte samma åsikter som dig. Tycker sånt ska inte höra här på KS.

Surgubbe får man vara någon annanstans.

Ville bara med min fråga få svar på om jag rent tekniskt gjort något fel eller om det fanns någon praxis här på sidan att man behövde ha mer erfarenhet för att få göra en affär.
Kan tillägga att min kontakt har varit mycket vänlig utan något prutande, bara aviserande med mitt intresse för objektet !
Hen gillar väl inte Borås eller amerikanska bilar bara ;) Ta det inte personligt, det finns tyvärr några även här på ks som inte har alla koppar i skåpet.
Jag kanske är gammaldags, men jag tycker att här på KS Köp & Sälj skall man alltid svara när man får ett PM när man har en aktiv annons ute. Det hör liksom till god ton.

Även om vederbörande som skickar PM med skambud, korkade frågor, önskemål om byte mot en -82 Volkswagen Passat, så svarar man hövligt tillbaka.

Det har hänt mig att jag skickat PM, ex svarat på en Köpesannons, men aldrig fått svar. Oerhört irriterande. Hör inte hemma på KS, hör inte hemma på något köp/säljforum överhuvudtaget.

Slut på meddelandet.
Håller i princip med men fattar att folk inte pallar svara på alla knasiga meddelanden.
Nästa dyra klocka jag säljer kommer jag hänga ut alla nötter direkt i annonsen.
Du har väl redan börjat med det? Har för mig du skrev i en annons att prissänkningen gällde alla utom X (minns inte vem). Men jag kan ha drömt. :D

Tyvärr så delar jag inte samma åsikter som dig. Tycker sånt ska inte höra här på KS.

Surgubbe får man vara någon annanstans.

Självklart har du rätt om att inte svara är bara dumt, jag menar att det kan finnas andra skäl till varför svar ej kommit. Som tidigare nämnts, det saknas fakta som vi inte vet utan endast spekulerar i vad som sagts och gjorts. Det bör vara god sed att svara på förfrågningar när man lagt ut något till salu, det ligger i säljaren intresse dessutom.

Du har väl redan börjat med det? Har för mig du skrev i en annons att prissänkningen gällde alla utom X (minns inte vem). Men jag kan ha drömt. :D
Ja, men det ledde till visst förhöjt blodtryck hos de jag hängde ut och snyfthistorier om anledningen bakom, så som den fegis jag är så tog jag bort det. Kommer förvarna innan nästa gång. :)

Hade en klocka ute för 18k prutat och klart, fick ett PM av en känd KS profil om jag kunde släppa klockan för 11 k. Fick han något svar tillbaka i från mig? Näe...!

https://klocksnack.se/threads/breitling-superocean-chrono-42mm.41885/

18k är ju ett väldigt bra pris för din klocka, prutat och klart. 11k känns ju inte som att pruta, utan får väl snarare ses som ett hån riktat mot säljaren. Inte seriöst. Att inte svara på sådana dumheter är en självklarhet. Hoppas du snart får klockan såld, 18k kommer du definitivt att kunna få för den.

Vänligen
Forumets undersköterska

18k är ju ett väldigt bra pris för din klocka, prutat och klart. 11k känns ju inte som att pruta, utan får väl snarare ses som ett hån riktat mot säljaren. Inte seriöst. Att inte svara på sådana dumheter är en självklarhet. Hoppas du snart får klockan såld, 18k kommer du definitivt att kunna få för den.

Vänligen
Forumets undersköterska
Ja det kändes som ett hån. Klockan är såld länge sedan typ juli -15 ;)

Min pojk hittade en tröja på köp&sälj som han gärna ville ha. Skickade därför ett meddelande till personen som sålde tröjan. Efter en vecka utan svar så skickade jag ett meddelande igen i fall att säljaren inte hade fått mitt meddelande. Då fick jag det här dryga svaret:

"Hejsan,
Jag svarar gärna på PM, men i ditt fall så var tröjan såld sedan ett tag tillbaka. Jag tar mig alltid friheten att inte svara på PM som jag inte tycker är relevanta och som jag inte har tid för.
"

Lite svårt att veta när han inte uppdaterade sin annons att tröjan var såld!

Min pojk hittade en tröja på köp&sälj som han gärna ville ha. Skickade därför ett meddelande till personen som sålde tröjan. Efter en vecka utan svar så skickade jag ett meddelande igen i fall att säljaren inte hade fått mitt meddelande. Då fick jag det här dryga svaret:

"Hejsan,
Jag svarar gärna på PM, men i ditt fall så var tröjan såld sedan ett tag tillbaka. Jag tar mig alltid friheten att inte svara på PM som jag inte tycker är relevanta och som jag inte har tid för.
"

Lite svårt att veta när han inte uppdaterade sin annons att tröjan var såld!

Haha fyfan vad dåligt. "Inte tycker är relevanta och som jag inte har tid för". Sämsta jag hört. Nästan outning-nivå på det där.

OnTopic:
Har hänt att jag missat svara på vissas förfrågningar när jag sålt en klocka till bra pris och fått typ 10-20 PMs på kort tid. Ber om ursäkt om det uppfattats som dålig stil.

Tycker inte heller att det på KS är ok att skita i att svara om frågan/budet är rimligt. Dock kan man ju vilja vänta in lite svar om man precis lagt ut annonsen men en vecka är ju alldeles för lång tid. @Etown du ställde ju en fråga på min annons som jag nyligen avslutat. Tyckte din fråga var en smula märklig då jag själv haft ett hundratal frågor som jag finner mer relevanta än just din fråga som du ställde helt isolerat. Jag svarade dig och fick ett: "ok" tillbaka sedan helt tyst från din sida. Tycker kanske inte heller att det lever upp till vad jag förväntar mig av säljare/köpare på ks. Ett tack för ditt svar men jag avvaktar/är inte intresserad hade varit mer passande.
Sammanfattningsvis avstår jag från att tycka till i det enskilda fallet då jag inte sett er konversation även om den förefaller vara tämligen ensidig.

Vänligen
Forumets undersköterska

Oavsett om 18k är ett bra pris eller inte. Skriver man 18k "fast pris" och någon bjuder 11k, ja då har man ingen skyldighet att svara.

Jag tycker dock det är helt OK att lägga låga bud, jag ser det inte som en förolämpning, det tillför likviditet i marknaden etc. Men jag tycker inte att man kan kräva svar som budgivare.

Det är ju inte direkt så att jag skriver tackkort till någon som lägger in en köporder på en aktie som jag äger, på 50% under marknadspris.

Man kan ju lägga låga bud på olika sätt också, ex:
a) "Din klocka är inte värd mer än 11 k!"
b) "11 k är vad jag vill lägga på din klocka i dagsläget, hör av dig om det blir aktuellt med det priset!"

Oavsett om 18k är ett bra pris eller inte. Skriver man 18k "fast pris" och någon bjuder 11k, ja då har man ingen skyldighet att svara.

Jag tycker dock det är helt OK att lägga låga bud, jag ser det inte som en förolämpning, det tillför likviditet i marknaden etc. Men jag tycker inte att man kan kräva svar som budgivare.

Det är ju inte direkt så att jag skriver tackkort till någon som lägger in en köporder på en aktie som jag äger, på 50% under marknadspris.

b) "11 k är vad jag vill lägga på din klocka i dagsläget, hör av dig om det blir aktuellt med det priset!"
Själv har jag för mycket stolhet för att lägga skambud. Men alla är vi olika.

Vi vet ju inget om annonsen eller säljarens tankar men att "välja bort" en ny medlem kan ju bero på att säljaren bara vill sälja F2F och är rädd för bedrägeri/rån. Men visst, det vore mer hyfsat att svara det då eller skriva det i annonsen.

Kan ju "glädja" dig med att han inte svarar mig heller, är tämligen övertygad om vad det gäller för annons men vill inte out:a någon (om jag inte blir ombedd av admin). Har väl för få inlägg jag också kanske..? Nåja, det kommer säkert fler! :)

När jag själv var purfärsk svarade jag på en annons som varit flaggad OHPF en längre tid. Annonsören, som är mycket garvad i gemet gjorde sig ändå "mödan" att förklara för blåbäret (mig då:happyhappy:) att klockan var såld för länge sen men att han glömt ändra status på annonsen, sedan lämnade han konversationen. Det tycker i alla fall jag var ett korrekt sätt.

Detta gäller inte annonsen i fråga:
Jag är notorisk glömsk när det gäller att svar på PM, men inom ett par dagar tror jag att jag svarat för det mesta.
Svarar dock alltid, oavsett ny medlem/dum fråga/attackprut, dock ibland efter påstötning.

Förlåt alla som inte fått svar, mitt fel!
Jag bjuder på en öl eller kaffe om vi ses irl!

Skamprutning hör inte hemma på KS, det beteendet kan stanna på Blocket!

Tillbaka
Topp