Säljaren kan vara desperat, knappast att man skriver i annonsen att man är desperat efter pengar, om det nu är så.
Låga bud tillför likviditet i marknaden, de skall läggas på ett trevligt sätt, men som sagt tycker jag inte man kan kräva personligt svar.
Precis. Som jag skrev, man gör ju självmål om man skriver i en annons att man är desperat efter pengar. Ett lågt bud är ju vad det är, upp till säljaren att värdera.
För vissa kan det handla om att få behålla sin bostad eller inte. Rent teoretiskt, nationalekonomiskt, kan det vara så att marknadspriset för en vara, givet tidshorisonten 24h, är just skambudet. För att nå till "marknadspris" får man vara beredd att vänta på köpare, kanske upp till en månad eller mer.
Genom "skambud", och bud som gränsar till "skambud", bygger man upp en orderbok och bildar sig en uppfattning om marknadspriset. Men det är ju alltid fritt för säljaren att vänta.
Tänk också på att när du köpt något speciellt och dyrt, som ett hus, är det just du som betalat mest, du som ville ha föremålet mest. Det är därför inte rimligt att du dagen efteråt kan sälja för det du gav, för ingen ville ha föremålet mer än dig.
Du hade inte fått svar från mig.