• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Medlem har klocka till salu men svarar ej på intressekontakt !

Säljaren kan vara desperat, knappast att man skriver i annonsen att man är desperat efter pengar, om det nu är så.

Låga bud tillför likviditet i marknaden, de skall läggas på ett trevligt sätt, men som sagt tycker jag inte man kan kräva personligt svar.

Precis. Som jag skrev, man gör ju självmål om man skriver i en annons att man är desperat efter pengar. Ett lågt bud är ju vad det är, upp till säljaren att värdera.

För vissa kan det handla om att få behålla sin bostad eller inte. Rent teoretiskt, nationalekonomiskt, kan det vara så att marknadspriset för en vara, givet tidshorisonten 24h, är just skambudet. För att nå till "marknadspris" får man vara beredd att vänta på köpare, kanske upp till en månad eller mer.

Genom "skambud", och bud som gränsar till "skambud", bygger man upp en orderbok och bildar sig en uppfattning om marknadspriset. Men det är ju alltid fritt för säljaren att vänta.

Tänk också på att när du köpt något speciellt och dyrt, som ett hus, är det just du som betalat mest, du som ville ha föremålet mest. Det är därför inte rimligt att du dagen efteråt kan sälja för det du gav, för ingen ville ha föremålet mer än dig.

Du hade inte fått svar från mig.

Entusiaster borde ha bättre vett än att bjuda 11k på en klocka som är ute för 18k, särskilt om 18k redan är rätt i pris. Förstår inte hur någon kan tycka att det är ett ok förfarande någonstans. Medför absolut ingenting utom dålig stämning. Problemet är inte hur man svarar på något sådant.
Problemet är att somliga lägger sådana bud helt utan skrupler, hyfs och vett.
Hör inte hemma på ett entusiastforum som detta.

Ber om ursäkt om det redan behandlats i tråden. Men säg att man bjuder marknadspris dvs det som "gäller" och inte det som passar säljaren, tex billigast på chrono osv, vilket i många fall inte alls stämmer. Många verkar ju vara högst selektiva i vad de anser vara marknadspris med tanke på om de köper eller säljer.

Har man skambjudit bara för att man är en bra bit från säljarens "drömpris" eller har man gjort rätt?

Ber om ursäkt om det redan behandlats i tråden. Men säg att man bjuder marknadspris dvs det som "gäller" och inte det som passar säljaren, tex billigast på chrono osv, vilket i många fall inte alls stämmer. Många verkar ju vara högst selektiva i vad de anser vara marknadspris med tanke på om de köper eller säljer.

Har man skambjudit bara för att man är en bra bit från säljarens "drömpris" eller har man gjort rätt?
Personligen skulle jag inte bjudit. Om säljaren är helt off (objektivt eller i dina ögon) så skulle jag låtit annonsen passera. Galet prissatta klockor förblir ofta osålda men galen prissättning ursäktar inte skambud tycker jag.

Entusiaster borde ha bättre vett än att bjuda 11k på en klocka som är ute för 18k, särskilt om 18k redan är rätt i pris. Förstår inte hur någon kan tycka att det är ett ok förfarande någonstans. Medför absolut ingenting utom dålig stämning. Problemet är inte hur man svarar på något sådant.

Utan att kommentera på just denna specifika annons så skulle jag säga att ett motsvarande problem är att säljare rutinmässigt överprissätter. Bevis på det är bara att kolla antalet prisbumps och/eller osålda annonser, eller för den delen kolla några mer omsatta klockor och vilka pris de snittat sålda över 1-2 år här och jämför mot utgångspris på samma klockor i aktuella annonser.

Jag har själv övervägt länge nu att kontakta en KS-medlem som lagt ut en klocka för 20K som snittar 14K här. Skicket är därtill sämre (skada på glaset) än de felfria som gått för 14K. Eftersom säljaren tydligt skrivit "inga skambud, jag har bra koll på marknaden" i annonsen så har jag valt att inte kontakta säljaren, trots att marknadspris (14K) torde vara mer än rimligt. Det är dock 30% under säljarens pris, så denne lär knappast uppskatta det.

Och tills vidare står säljaren kvar utan pengarna och jag utan klockan.

Personligen skulle jag inte bjudit. Om säljaren är helt off (objektivt eller i dina ögon) så skulle jag låtit annonsen passera. Galet prissatta klockor förblir ofta osålda men galen prissättning ursäktar inte skambud tycker jag.
Marknadsvärdet är per definition det högsta som någon är beredd att betala för klockan. Om det bara finns en köpare och den köparen är beredd att betala väsentligen mindre än säljaren begär, är det ändå ett skambud (eftersom budet är marknadsvärdet)?

De problem som tas upp i tråden kan väl i huvudsak räknas till föräldraansvar som en gång inte riktigt nått ända fram. När nån säger "hej", så säger man "hej" tillbaka, och försöker vara hyggligt respektfull?

En lärdom: Det är inte alltid möjligt att formulera KS-regler som fångar beteenden som bort rättas till i ett tidigare skede. Vår mammor är inte admin här.
En annan lärdom: Som småbarnsförälder kan jag en chans att sköta uppfostran, så att Jr slipper framtida problem på t.ex. KS =)

Det är ju inte helt ovanligt att de som "skambudar" är lite "halvdealers" och när originalannonsen sjunkit ned ett antal sidor så ligger klockan ute på köp o sälj igen. Inget fel i det bara att man kör med öppna kort. Sen är ju många här inkl mig själv lätt "flippoholic" skadade så det är ju lite snurr på klockorna. Är alltid kul att testa något nytt. Dock tycker jag skambud kan framföras med viss finess och inte i värsta "vi syns bakom jetmacken" o där får du "två flygande mattor o lite blodiga cash" i bästa blocket stilen. Precis som på blocket så svarar man på trevligt formulerade pm/mail. Konstiga mail/pm låter man sjunka i glömska då det tar för mycket tid och energi. Än så länge har jag inte fått de här lite märkliga hotfulla mailen här som man kan få på blocket. Undrar hur de som som skickar svar av typen "jag ska ha din klocka, du får (bud på en tredjedel) cash, sedan något otrevligt löfte om vad som händer om man inte säljer" till dem. Därför är det alltid "skräpmailkonto" o kontantkort som gäller när man ska sälja något på blocket.

Tycker detta resonemang är konstigt. Om dessa saker händer här så hör de väl per definition hemma på ett "entusiastforum som detta"? Det är väl snarare du (och andra) som har en definition av vilka personer som hör hemma på ett "entusiastforum som detta"?

Jag tycker fortfarande det är väldigt oklart hur man ska komma runt detta sk problem utan att ha en jury av verifierade och godkända forumprofiler som granskar alla pm innan de skickas.

Ett exempel: jag har en klocka ute för 15 tkr pok och efter tre veckor har ingen hört av sig. Då skickar någon ett pm med ett bud på 9 tkr. I min värld kan jag då inse att marknadsvärdet för denna klocka, vid denna tidpunkt, på denna marknadsplats är 9 tkr. Sen kan jag välja att göra affär eller inte. Eller så kan jag bli skitsur för att det är ett skambud. Jag vet hur jag resonerar men det verkar inte så självklart här.

Edit: samma gäller om svaret kommer efter fem minuter. Antingen får jag ett bud på 15 tkr och ett på 9 tkr. Då säljer jag lämpligen till det högre budet. Får jag däremot bara bud på 9 tkr av tre olika personer så är antagligen min prissättning fel.

Senast ändrad:
Tycker detta resonemang är konstigt. Om dessa saker händer här så hör de väl per definition hemma på ett "entusiastforum som detta"? Det är väl snarare du (och andra) som har en definition av vilka personer som hör hemma på ett "entusiastforum som detta"?

Jag tycker fortfarande det är väldigt oklart hur man ska komma runt detta sk problem utan att ha en jury av verifierade och godkända forumprofiler som granskar alla pm innan de skickas.

Ett exempel: jag har en klocka ute för 15 tkr pok och efter tre veckor har ingen hört av sig. Då skickar någon ett pm med ett bud på 9 tkr. I min värld kan jag då inse att marknadsvärdet för denna klocka, vid denna tidpunkt, på denna marknadsplats är 9 tkr. Sen kan jag välja att göra affär eller inte. Eller så kan jag bli skitsur för att det är ett skambud. Jag vet hur jag resonerar men det verkar inte så självklart här.

I ditt exempel blir det väl fel att säga att marknadspriset är 9 Tkr, eftersom du som säljare skrev prutat och klart så undvek säkert några som var beredda att kanske betala 10,11 och 12 att skicka dessa bud och deras vilja att betala dessa är okänd för dig. Skulle väl mer vara benägen att slå fast att marknadspriset är lägst 9, men att det fortfarande finns för lite fakta för att dra längre slutsatser.

I ditt exempel blir det väl fel att säga att marknadspriset är 9 Tkr, eftersom du som säljare skrev prutat och klart så undvek säkert några som var beredda att kanske betala 10,11 och 12 att skicka dessa bud och deras vilja att betala dessa är okänd för dig. Skulle väl mer vara benägen att slå fast att marknadspriset är lägst 9, men att det fortfarande finns för lite fakta för att dra längre slutsatser.
Håller med i sak men även 10 tkr vore ju ett skambud värdigt en outing så det råder ju inte bot på problemställningen vi har här.

Tror problemet ofta ligger i orimlig prisförväntan på säljarsidan.

Håller med i sak men även 10 tkr vore ju ett skambud värdigt en outing så det råder ju inte bot på problemställningen vi har här.

Just i det fall du beskriver så hakar jag personligen upp mig på att det stod prutat och klart och då tycker jag man får respektera det även om man inte håller med om pris. Säljaren får då skylla sig själv om han inte får sålt vilket blir konsekvensen om den är överprisad, men kan samtidigt räkna med att faktiskt inget prutande sker.

Hehe, 300 ex gjorda. Inte lätt att få tag på. Denna släpper jag inte :)

20170408_171728.jpg

Köpte idag från AD..

Franks Ur

Sorry för OT men kan inte hålla mig. Stort grattis! Gått förbi den där gula cobran varenda dag i månader och tänkt satan så cool! Franks verkar ha varit en av få AD's som haft den där kvar. Slutsåld över hela världen sen länge.

Just i det fall du beskriver så hakar jag personligen upp mig på att det stod prutat och klart och då tycker jag man får respektera det även om man inte håller med om pris. Säljaren får då skylla sig själv om han inte får sålt vilket blir konsekvensen om den är överprisad, men kan samtidigt räkna med att faktiskt inget prutande sker.
Håller återigen med dig men samtidigt ser jag ju inte skadan i att i detta läge indikera till säljaren att "om du är intresserad av att sälja istället för att bumpa så är prisläget detta".

Om man har en klocka ute för 15tkr i tre veckor utan att någon hört av sig så kanske den är fel prissatt från början. Klockor av någorlunda intressant modell där man följt prisbilden av senaste likvärdiga försäljningar ligger sällan ute tre veckor utan att bli sålda. Är nog så att många inte kollar upp försäljningshistoriken av klockmodellen man vill sälja. Enda som händer då är att man får se ytterligare en klocka, fel prissatt som bumpas varje dag, vecka ut och in, tyvärr.

Utan att kommentera på just denna specifika annons så skulle jag säga att ett motsvarande problem är att säljare rutinmässigt överprissätter. Bevis på det är bara att kolla antalet prisbumps och/eller osålda annonser, eller för den delen kolla några mer omsatta klockor och vilka pris de snittat sålda över 1-2 år här och jämför mot utgångspris på samma klockor i aktuella annonser.

Jag har själv övervägt länge nu att kontakta en KS-medlem som lagt ut en klocka för 20K som snittar 14K här. Skicket är därtill sämre (skada på glaset) än de felfria som gått för 14K. Eftersom säljaren tydligt skrivit "inga skambud, jag har bra koll på marknaden" i annonsen så har jag valt att inte kontakta säljaren, trots att marknadspris (14K) torde vara mer än rimligt. Det är dock 30% under säljarens pris, så denne lär knappast uppskatta det.

Och tills vidare står säljaren kvar utan pengarna och jag utan klockan.
I ett sånt läge är det väl aldrig fel att kontakta säljaren och lite fint lägga fram detta. Det jag menade var skambud på redan rätt prissatt klocka.

Om man har en klocka ute för 15tkr i tre veckor utan att någon hört av sig så kanske den är fel prissatt från början. Klockor av någorlunda intressant modell där man följt prisbilden av senaste likvärdiga försäljningar ligger sällan ute tre veckor utan att bli sålda. Är nog så att många inte kollar upp försäljningshistoriken av klockmodellen man vill sälja. Enda som händer då är att man får se ytterligare en klocka, fel prissatt som bumpas varje dag, vecka ut och in, tyvärr.
Jo, jag håller med dig om det. Tror nog att saken skiljer sig åt mellan mer obskyra objekt och generisk Submariner nr 475 där man vet exakt vad den borde gå på, dvs det finns i princip ett objektivt marknadsvärde. Hur snabbt man vill sälja kan ju spela in i det fallet också i och för sig.

Marknadsvärdet är per definition det högsta som någon är beredd att betala för klockan. Om det bara finns en köpare och den köparen är beredd att betala väsentligen mindre än säljaren begär, är det ändå ett skambud (eftersom budet är marknadsvärdet)?
Såklart det är. Säger inte emot.
Men säljare som begär för höga priser blir för mig ointressanta då vi aldrig kommer kunna mötas. Likväl som priset kan vara skamligt (och ev avhandlas i ks motsvarighet till P1s ring och gnäll) kan ett bud långt under det begärda vara det också. Blir nästan en semantisk diskussion. Du är inne på något intressant och har poänger.

Såklart det är. Säger inte emot.
Men säljare som begär för höga priser blir för mig ointressanta då vi aldrig kommer kunna mötas. Likväl som priset kan vara skamligt (och ev avhandlas i ks motsvarighet till P1s ring och gnäll) kan ett bud långt under det begärda vara det också. Blir nästan en semantisk diskussion. Du är inne på något intressant och har poänger.

Det svåra är ju just att vi alla har olika förutsättningar, både som säljare och köpare. Jag *vill* ju inte att någon här ska se mig som en skambudsmupp, men samtidigt finner jag ofta objekt jag är intresserad av som ligger fel i pris. Ständig avvägning mellan att komma med ett förslag eller inte.

Det ska sägas att jag i vissa fall bestämt mig för att på eget initiativ betala lite över priset också i de fall jag tyckt att en klocka varit något underprisad, för att jag tycker att affärer på KS ska vara som affärer vänner emellan. Men det förutsätter också att kontakten är bra oss emellan och det har hittills inte klaffat (om än att det kan vara mitt fel också givetvis).

De enda jag inte svarar när jag lägger ut annons är de som prutar trots jag skrivit "prutat och klart" i annons.
Spelreglerna är tydliga.

De enda jag inte svarar när jag lägger ut annons är de som prutar trots jag skrivit "prutat och klart" i annons.
Spelreglerna är tydliga.
Tycker det beror lite på hur det är skrivet. Om det är typ; Hej, såg din annons på klockan X jag är ute efter precis en sådan men har bara Y kr att lägga just nu. Du kan väl höra av dig om det blir intressant. Ha det gott!

Det tycker jag är helt ok och förtjänar svar. Problemet är snarare när prutningen känns som att det är folk som fiskar efter att bara tjäna pengar på klockaffärer på ks!

Jag har också upplevt att jag inte fått något svar när jag varit intresserad av en klocka. Har aldrig försökt pruta på priset.

Personligen så skriver jag inte mycket inlägg, då jag tycker ett inlägg ska bidra till diskussionen och därför har jag ännu inte kommit upp i mina 20 inlägg (dock spenderar jag ett antal timmar i veckan på forumet och försöker lära mig saker). Personligen kan jag nog tycka att 20 inlägg är en ganska rimlig mängd för att posta på K&S, däremot så hade man kunnat koppla ihop det med att man även ska ha t.ex 20 gillande, vilket lär ta lite längre tid om man inte skriver något vettigt..

Tycker också att 20 inlägg är en väldigt låg gräns. Många väljer ju att bara skriva en del "struntinlägg" för att komma upp dit för att kunna lägga ut grejer på k&s. Inte alltid regelrätta och schyssta annonser..
Man kanske kan höja nivån till 20 vettiga inlägg, inte bara 20 inlägg? Kan man inte ha låsta knappar i köp och sälj, som öppnas när man svarat på 10 frågor med alla rätt? Frågorna ska visa på att man läst villkoren.

Tycker det beror lite på hur det är skrivet. Om det är typ; Hej, såg din annons på klockan X jag är ute efter precis en sådan men har bara Y kr att lägga just nu. Du kan väl höra av dig om det blir intressant. Ha det gott!

Det tycker jag är helt ok och förtjänar svar. Problemet är snarare när prutningen känns som att det är folk som fiskar efter att bara tjäna pengar på klockaffärer på ks!
Men vad innebär det egentligen?

1) Att man helt enkelt inte har pengarna, saknar byteföremål och inte får ta ett enda blankolån till pga maxad kredit?
Eller innebär det
2) Att man sitter med ett köpt och obelånat boende, men inte vill röra "fuck off" pengahögen på 5 årslöner?

Jag har inget emot låga bud, men just det där argumentet har jag svårt för. Ett bud är ett bud, orsaken är oviktig för mig, så länge budet framförs trevligt.

Jag tror faktiskt att "har inte mer pengar just nu" ofta plockas fram då man tycker en klocka är överprissatt. Man flyttar då på ett snyggt sätt "skulden" / "problemet" från säljaren till sig själv, köparen. Det är möjligt att denna nödlögn uppskattas av många säljare, av just denna anledningen. Men låt oss se den för vad den är.

Dessutom, och detta måste fler förstå, så är "marknadspris" en funktion av hur länge man är beredd att vänta. Är det en vanligt ofta omsatt klocka så kan man nå nära maximalt försäljningspris relativt snabbt. Men är det en ovanlig udda klocka, då ökar tiden man får vänta för att få ett högt försäljningspris. Och även med en vanlig populär klocka, då kanske det handlar om att vänta en månad, och inte några dagar eller en vecka, för att komma rimligt nära maximalt försäljningspris. Med räntorna på historiskt låga nivåer, är det ju väldigt billigt, i alla fall teoretiskt, att vänta på en betalning.

Jag tror du utgår från dig själv för mycket. Vissa saknar helt sparpengar och behöver pengar NU. Men som jag nämnt tidigare, att skriva i annonsen att man har likviditetsproblem är ju otaktiskt.

Jag tror du utgår från dig själv för mycket. Vissa saknar helt sparpengar och behöver pengar NU. Men som jag nämnt tidigare, att skriva i annonsen att man har likviditetsproblem är ju otaktiskt.

Men om det skulle vara som du skriver att en person har likviditetsproblem och behöver sälja snabbt, då känns det ju rimligen som en bättre ide att sätta priset lite lägre direkt? På en sån nivå där det går att få ett snabbt avslut istället för ett lite högre och då hoppas att några skambudar. Låter inte detta lite som något "Skambudarna" önskar vore sant för att rättfärdiga sitt skambudanade mer än att det låter rimligt? :happyhappy:

Tillbaka
Topp