• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mello Livetråden

Jag tittar lite då och då, om inget annat finns i schemat. Det är ju ändå ett spektakel som delas med hela (@Woland undantagen ;)) svenska folket och lite småroligt att vara delaktig i.
Särskilt bra musik är det så klart inte. Den enda, enligt mig, uppriktigt bra låten som kommit ur det är ju Euphoria. Så här tretton år senare så kan den fortfarande få mig att höja volymen lite om den råkar komma på. Sen finns det så klart också en handfull andra som haft en del verkshöjd, men just den är ju objektivt jättebra.

Nåväl.
Jag tittade i alla fall igår och blir lite nyfiken... Antalet låtskrivare i de olika bidragen - det är bara just för att man har någon slags kollektivbössa för STIM-pengar(?). För det är ju alltid typ samma namn och det finns ju inte nån som helst rimlig möjlighet att alla sju(!) namngivna på Dollystyles bidrag faktiskt också var delaktiga? Eller?
Jag har verkligen aldrig skrivit musik, men grejen med Melodifestivalen dängor är ju typ tre enkla verser och en refräng som repeterar sig in absurdum. Då är det väl inte rimligt att sju personer bidrar till detta annat än för att dela pengarna broderligt (nån enstaka syster också)?

Antalet låtskrivare i de olika bidragen - det är bara just för att man har någon slags kollektivbössa för STIM-pengar(?). För det är ju alltid typ samma namn och det finns ju inte nån som helst rimlig möjlighet att alla sju(!) namngivna på Dollystyles bidrag faktiskt också var delaktiga? Eller?
Jag har verkligen aldrig skrivit musik, men grejen med Melodifestivalen dängor är ju typ tre enkla verser och en refräng som repeterar sig in absurdum. Då är det väl inte rimligt att sju personer bidrar till detta annat än för att dela pengarna broderligt (nån enstaka syster också)?
Det är väldigt vanligt inom popmusik idag att låtarna skrivs av låtskrivarkollektiv. (Googla vilka låtar Max Martin har skrivit och kolla vilka mer som varit inblandade. "Vad funkar bäst? Teamwork!")

Inbördes kan de ha avtal som reglerar vilken del av rättigheten de har. Jag misstänker att artisten (Dolly Style i det här fallet) förhandlar till sig en låtskrivarkredd eftersom de säkerligen är med och utformar låten även om de inte har skrivit merparten.

Att det "alltid" är samma låtskrivare i Mello är lite tråkigt, men de har lyckats hitta receptet på hur man gör. SVT brukar få in 2-3000 bidrag varje år, så betänk då vilka guldkorn som inte tas ut till tävlingen :D

Att skriva en enkel, catchy låt (dvs en "hit") är bland det svåraste som finns. Men när den väl skapats så verkar det som det lättaste i världen...

Det är väldigt vanligt inom popmusik idag att låtarna skrivs av låtskrivarkollektiv. (Googla vilka låtar Max Martin har skrivit och kolla vilka mer som varit inblandade. "Vad funkar bäst? Teamwork!")

Inbördes kan de ha avtal som reglerar vilken del av rättigheten de har. Jag misstänker att artisten (Dolly Style i det här fallet) förhandlar till sig en låtskrivarkredd eftersom de säkerligen är med och utformar låten även om de inte har skrivit merparten.

Att det "alltid" är samma låtskrivare i Mello är lite tråkigt, men de har lyckats hitta receptet på hur man gör. SVT brukar få in 2-3000 bidrag varje år, så betänk då vilka guldkorn som inte tas ut till tävlingen :D

Att skriva en enkel, catchy låt (dvs en "hit") är bland det svåraste som finns. Men när den väl skapats så verkar det som det lättaste i världen...

Mjo…
Men vid t. ex. Ariana Grandes ”Yes, and”, som Max Martin står bakom och som objektivt sett är mil bättre än allt som Melodifestivalen mäktar med (så klart), har tre namngivna låtskrivare. Ariana inkluderad.

Förstår så klart att det är galet svårt att skriva en hit, men att man ens kan samsas sju pers i en låt som ”Yihaaa” framstår som helt barockt i mina öron.
Jag tycker verkligen fortfarande att det känns som ett sätt att sprida ut chansen till STIM mellan Mello-involverade låtskrivare. Solidaritet, liksom.

Att artisterna själva anges som låtskrivare förstår jag är mestadels symboliskt och att deras delaktighet förmodligen inte är särskilt stor. Det är dock inte så att tjejerna själva står för merparten av gänget med fyra platser - utan det är bara en av medlemmarna som stod med.

Men jag vet inte… Det kanske bara är mina konspiratoriska tankar. Är okej med att aldrig få veta helt säkert.

Lite roligt, förresten…
Dolly Style har tydligen haft en tidigare Holly, två tidigare Molly och hela fyra tidigare Polly.
Uppenbart är det tuffast klimat att vara en Polly medan platsen som Yolly är chill as fuck. :)

Lite roligt, förresten…
Dolly Style har tydligen haft en tidigare Holly, två tidigare Molly och hela fyra tidigare Polly.
Uppenbart är det tuffast klimat att vara en Polly medan platsen som Yolly är chill as fuck. :)
He, he. Inte helt ovanligt bland "koncept-grupper". Även Ghost har ju kört något liknande upplägg :)

P.S.
Jag försvarar inte Dolly Style på något sätt. Tycker låten var skräp. Men jag kan ändå imponeras över att de (låtskrivarna och producenterna) överlevt alla år och verkar ha hittat sin målgrupp. Det är ändå bra jobbat.

Ja jag kan ju säga vad jag inte tycker:

"Mello visar prov på ett potpurri av synnerligen intelligent musikskapande, som i den västerländska musikhistorien är oöverträffat".

Är du nöjd?
Det låter verkligen som att jag har gått miste om något som ännu inte har sett Mello i år. Låter helt förträffligt!

Tillbaka
Topp