• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest överskattade märket?

DrDre

Patek
Jag har lite delade uppfattningar om den där gruppen av "fina-märken-inom-något-annat-som-nu-gör-finare-klockor". Jag tänker på märken som Mont Blanc, Ralph Lauren, Zegna och några till. Å ena sidan är det ofta väldigt snygg design och väldigt fina urverk (alltså inte ETA utan GP, JLC etc eller tom riktigt avancerade inhouse), å andra sidan, varför köpa en klocka från en kläd/smyckes/kostym/pennor-tillverkare?

Dessa är ju i många avseenden mer spännande än dyrare ETA baserade klockor som tex dyrare Breitling, Hublot och kostar ungefär lika mycket, men så är det ju det där med att det är roligare med ett klockföretag. Så jag vet inte riktigt.


Här är några exempel:


montblanc_107070_sku-332910_usp01671.jpg







item1.rendition.slideshowVertical.designer-watches-02-ralph-lauren.jpg






ermenegildo_zegna_watch_m1gvb.jpg
 

Bassman

Friends of KS
Mest överskattat av flest antal människor, måste väl vara Rolex, tycker jag i mitt obildade klockhuvud. Därmed tycker jag inte att det är dåliga klockor.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Skulle vilja peka på en speciell modell, istället för ett märke.
Tycker personligen Rolex DDär klart överskattad.
 

HolyCrap

Omega
Det märke som tycks hyllas mest är ju Rolex, men jag har inte nog kunskap för att bedöm om det är obefogat eller inte. De gör ju trots allt funktionella klockor och det är inget direkt fel på designen heller (form follows function?).

Mina två kandidater är Panerai, som verkar vara hyfsat populärt men som jag tycker är ganska fula, och Franck Muller, som jag inte tror jag sett något om på KS men som betingar en rejäl monetär insats och ser ut som stryk. Kanske de är mer överprisade än överskattade.
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Överskattat inom vilket segment?
Överskattade klockmärken per segment.

Billigt: Michael Kors. Det kokar lite inom mig varje gång jag ser en 08-dam med en sån här påse gödsel runt handleden. Fult, tramsigt och blingigt.

Mellannivå: TAGHeuer. Fantasilöst, blekt och sällan särskilt kul. Fattar inte vad det är man betalar för egentligen.

Dyrt: Bremont. Bland det största skämtet i klockvärlden. Minns fortfarande artikeln i Hodinkee där de ville försöka framhäva att de använde "in-house"-verk i någon särskild modell. Visade sig att de hade 0 koll på vad in-house innebar.
 
Topp