• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest prisvärda klockmodell

GustavE

Breitling
Tjenatjena! Vill gärna höra era förslag på den mest prisvärda klockmodellen i prisklass någonstans mellan 10.000 - 40.000 kr. Ny som begagnad, vintage eller ej spelar ingen roll. Försök gärna bortse från andrahandsvärdet, låt oss låtsas att vi ska behålla den förevigt.
 

burner

Panerai
2-Faktor
Det beror såklart mycket på vad man värderar. Det finns så många aspekter på vad som kan vara en bra klocka.
Jag tycker man kan få ganska mycket begagnat i den prisklassen från Grand Seiko känns prisvärt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
D07580CF-3BE3-4ADE-841A-8D2FBCF1863A.jpeg
BD40CA72-D0F0-492B-95DF-5DF2E0A01289.jpeg

Valfri finseiko från sent 60-tidigt 80-tal. Framförallt KS.
 

GustavE

Breitling
Det beror såklart mycket på vad man värderar. Det finns så många aspekter på vad som kan vara en bra klocka.
Jag tycker man kan få ganska mycket begagnat i den prisklassen från Grand Seiko känns prisvärt.

Självklart! Är nyfiken på vad ni på KS tycker oavsett vad man personligen värderar högst, jag kan förhoppningsvis få lite ideér inför kommande klockköp. Varit inne och snurrat lite på GS och Tudor, även Oris och vissa beggade Omegor.
 

burner

Panerai
2-Faktor
Självklart! Är nyfiken på vad ni på KS tycker oavsett vad man personligen värderar högst, jag kan förhoppningsvis få lite ideér inför kommande klockköp. Varit inne och snurrat lite på GS och Tudor, även Oris och vissa beggade Omegor.
Jag har själv en pelagos och tycker den är riktigt bra om man har handled för den. Skulle säga att den är ganska prisvärd, speciellt begagnad.
 

GustavE

Breitling
Omega. Seamaster (inkl Planet Ocean), Speedmaster Pro, Tudor Black Bay, Tag Heuer, Oris, IWC, Zenith, Grand Seiko

tänker begagnade på samtliga
Älskar Omega seamaster diver 300m på gummibandet, tycker den är otroligt snygg, dock lockar en Speedmaster mycket med! Någon erfarenhet av speedmaster reduced? Skit eller inte? Gillar att den är 39mm, men kanske är ute och cyklar.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Älskar Omega seamaster diver 300m på gummibandet, tycker den är otroligt snygg, dock lockar en Speedmaster mycket med! Någon erfarenhet av speedmaster reduced? Skit eller inte? Gillar att den är 39mm, men kanske är ute och cyklar.
Skit ;)
Kolla in FOIS om du vill ha en mindre Speedmaster. Den är 39.7mm och inte skit.
annars bär en Pro väldigt bra för sina 42mm.
 

burner

Panerai
2-Faktor
Älskar Omega seamaster diver 300m på gummibandet, tycker den är otroligt snygg, dock lockar en Speedmaster mycket med! Någon erfarenhet av speedmaster reduced? Skit eller inte? Gillar att den är 39mm, men kanske är ute och cyklar.
Speedmaster är mycket bra. Om vi pratar om en prisvärd keeper bör man räkna in att den har ganska dyr service i förhållande till priset. Gäller både reduced och pro.
 

GustavE

Breitling
Skit ;)
Kolla in FOIS om du vill ha en mindre Speedmaster. Den är 39.7mm och inte skit.
annars bär en Pro väldigt bra för sina 42mm.

Justja, tänkte inte alls på den, provade en sån för någon månad sen, satt otroligt bra (FOIS alltså, på läderbandet)!

Speedmaster är mycket bra. Om vi pratar om en prisvärd keeper bör man räkna in att den har ganska dyr service i förhållande till priset. Gäller både reduced och pro.
Tack, det är sant! :)
 

GustavE

Breitling
Så vilka klockor tycker du passar in där och varför?
Spelar ingen roll vad jag tycker, det får tolkas hur man vill för att öppna upp för lite nya infallsvinklar :) Om jag skriver exakt vad jag provat och har för preferenser hittills så anpassar sig ju väldigt många efter just det, och då går jag ju miste om jättemycket jag kanske inte ens visste om eller tänkt på. Finns även så många här som kan så mycket mer än vad jag gör för tillfället, därför kan mina kriterier även vara rent av bristfälliga ibland.
 
Kan bara ansluta till flertalet tidigare talare och rekommendera Tudors nyare modeller. COSC, inhouse, grym finish, enorm känsla av kvalité, precis lagom känt märke så att de som vet vet, men man sticker inte ut (vilket jag gillar) och överlag fantatiska klockor, allt för under 40k. Jag kan åtminstone inte komma på något bättre i den prisklassen. :)
 
Utöver Tudor så tycker jag att Nomos känns som ett spännande märke. Har ingen personlig erfarenhet ska sägas, men också inhouse, utifrån bilder och videor väldigt vackra urverk som gärna visas upp och väldigt stilrena klockor på många sätt. Är nyfiken på att testa en sådan någon dag, men har lite annat som går före på inköpslistan just nu :D
 

GustavE

Breitling
Kan bara ansluta till flertalet tidigare talare och rekommendera Tudors nyare modeller. COSC, inhouse, grym finish, enorm känsla av kvalité, precis lagom känt märke så att de som vet vet, men man sticker inte ut (vilket jag gillar) och överlag fantatiska klockor, allt för under 40k. Jag kan åtminstone inte komma på något bättre i den prisklassen. :)

Är precis något sådant jag letar efter! Vill inte att det ska skrika om klockan, men vill samtidigt ha den där kvalitetskänslan. Tudor lockar mer och mer. Får nog ta mig en tur till närmaste ad på fredag och prova ett gäng. Nomos känns också spännande, men dom är ganska sällsynta va? Inte sett många i skyltfönstren tyvärr. Dock väldigt trevligt med ett fint urverk att titta på. Lutar åt tudor (nån BB)/fois/GS. Har länge övervägt en GS snowflake men tycker att dom är aningen för dyra.
Tack!
 
Är precis något sådant jag letar efter! Vill inte att det ska skrika om klockan, men vill samtidigt ha den där kvalitetskänslan. Tudor lockar mer och mer. Får nog ta mig en tur till närmaste ad på fredag och prova ett gäng. Nomos känns också spännande, men dom är ganska sällsynta va? Inte sett många i skyltfönstren tyvärr. Dock väldigt trevligt med ett fint urverk att titta på. Lutar åt tudor (nån BB)/fois/GS. Har länge övervägt en GS snowflake men tycker att dom är aningen för dyra.
Tack!
Ja man ser inte nomos jätteofta. Vill minnas att franks ur vid sergels har dem, men har aldrig varit in och kollat. Tudor är verkligen ett superbra val. Har en Black bay heritage med svart urtavla som jag är supernöjd med. Och de modellerna går ju dessutom ofta att köpa direkt (än så länge iaf) :)
 
Topp