• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest prisvärda klockmodell

GustavE

Breitling
Ja man ser inte nomos jätteofta. Vill minnas att franks ur vid sergels har dem, men har aldrig varit in och kollat. Tudor är verkligen ett superbra val. Har en Black bay heritage med svart urtavla som jag är supernöjd med. Och de modellerna går ju dessutom ofta att köpa direkt (än så länge iaf) :)
Okej då ska jag leta mig dit och kolla! :) Härligt att höra, nej precis men det känns som att det kommer förändras inom några år. Tänker på bb58 som är lite svår att få tag på redan nu. Tack!
 

GustavE

Breitling
I mina ögon är det en Longines Hydroconquest eller en Oris Aquis. Jag skulle valt Longines. För dryga 10.000 kr får du en otroligt välbyggd klocka som du kan ha hela livet, som alla kan serva, som känns och ser ut som om den kostar betydligt mer, som sitter perfekt på armen.

0173377324157-0782105peb.jpg
longines-L3.841.4.96.6.jpg
Tack! Ska försöka få testa dom på armen för att se!
 

Portofino

Panerai
Personligen så tycker jag att det är svårt att finna något som ger mer bang for the buck än Tudor BB 58. Storleken är grym, urverket är riktigt bra och den ser jävligt bra ut. Funkar uppklätt och funkar nedklätt. Bara att köpa!
 

MLH

Cartier
Jag kan bara instämma: har haft BB58 blå - min första Tudor - i någon månad nu och den är väldigt bra på många sätt. Känns som bra byggkvalitet, håller tiden som en Rolex (+1,5 s per dag), extremt lätt att bära och snygg design, men det är ju en smaksak.
Vill dock ändå också slå ett slag för förra generationens Seamaster Diver. Den lackade svarta tavlan och magisk AR-coating gör att den ser väldigt lyxig ut för pengarna, om det är något man gillar. Går väl att få för 25-27 tusen begagnad. Finishen är super. Byggkvalitet känns lika men urverket är sämre. Två bra val oavsett.
 
Senast ändrad:

KPEI

Omega
2-Faktor
Nomos om vi pratar lägre belopp högre belopp dominerar skulle jag säga Omega även om jag inte gillar nån av deras modeller. Tudor är oerhört bra också.
 
I den övre gränsen på budgeten som det skrivs om ryms äldre Rolex Datejust, lätt begagnad Speedmaster, ny Tudor BB58 och en rad andra märken och modeller.

Dålig koll på det undre segmentet. Hade bara köpt en Swatch, Seiko eller dylikt.

Det är väl främst en smakfråga vad man gillar för typ av klocka.
 

GustavE

Breitling
Personligen så tycker jag att det är svårt att finna något som ger mer bang for the buck än Tudor BB 58. Storleken är grym, urverket är riktigt bra och den ser jävligt bra ut. Funkar uppklätt och funkar nedklätt. Bara att köpa!

Och säljaren är dessutom jävligt trevlig! :)

Köper det till 100%, ska utforska den närmare. Lockar som tidigare nämnts otroligt mycket med 39 mm och all bra kritik den fått! Haha det tvivlar jag inte på :)
Tack!
 

GustavE

Breitling
Jag kan bara instämma: har haft BB58 blå - min första Tudor - i någon månad nu och den är väldigt bra på många sätt. Känns som bra byggkvalitet, håller tiden som en Rolex (+1,5 s per dag), extremt lätt att bära och snygg design, men det är ju en smaksak.
Vill dock ändå också slå ett slag för förra generationens Seamaster Diver. Den lackade svarta tavlan och magisk AR-coating gör att den ser väldigt lyxig ut för pengarna, om det är något man gillar. Går väl att få för 25-27 tusen begagnad. Finishen är super. Byggkvalitet känns lika men urverket är sämre. Två bra val oavsett.

Kul att höra! Tack för tipsen. bb58 stärker verkligen sin aktie, hittar knappt något negativt om den. Var det inte något problem med de äldre Seamaster Diver modellerna btw? Har för mig att jag hört något om att länken inte är bra eller liknande bland annat, kan vara ute och cykla här med dock.
 

GustavE

Breitling
Nomos om vi pratar lägre belopp högre belopp dominerar skulle jag säga Omega även om jag inte gillar nån av deras modeller. Tudor är oerhört bra också.
Har börjat kika lite på Nomos efter tips från er här. Halkade dock snabbt in på Glasshütte Original istället, dyrare dock såklart. Vill gärna uppleva en Nomos IRL! Tack!
 

GustavE

Breitling
I den övre gränsen på budgeten som det skrivs om ryms äldre Rolex Datejust, lätt begagnad Speedmaster, ny Tudor BB58 och en rad andra märken och modeller.

Dålig koll på det undre segmentet. Hade bara köpt en Swatch, Seiko eller dylikt.

Det är väl främst en smakfråga vad man gillar för typ av klocka.

Tack för tips, Speedy eller bb58 står högt i kurs hos mig atm. Äger en seiko alpinist sen några månader men är lite sugen på att köpa något lite värre :)
 
Tack för tips, Speedy eller bb58 står högt i kurs hos mig atm. Äger en seiko alpinist sen några månader men är lite sugen på att köpa något lite värre :)

Du blir nog nöjd oavsett. Tänk igenom vad du ska ha dem till först bara. Läs på lite vilka för och nackdelar som finns.

En Speedmaster skruvar man upp medan BB58 går på handledsrörelser. Vattentäthet och service kostnader skiljer sig säkert åt också även om det kan ligga väl framåt i tiden.

Speedmastern är en ikon och lär förbli det även i framtiden. Den är förevigat förknippad med månfärderna på samma sätt som Submarinern är förknippad med tidiga filmerna med James Bond.

Tudor BB58 påminner i högre utsträckning än en modern Submariner om de tidiga Submariners.

Valet för min del hade varit huruvida man ska köpa en BB58 eller en 5 serie Submariner. Där blir det ett svårare val. Nu har jag sett att även dessa Submariners har blivit dyra. Ett tag låg de länge på ca 60’.

En BB58 känns allt mer som ett bra köp där den ligger idag. Tycker även att Speedmastern är ett allt mer intressant köp.
 

fc2

Rolex
Om vi håller oss till Omega:

Tråkiga valet: Speedmaster cal. 861/1861
Roliga valet: flightmaster
Udda valet: Speedmaster Mk III
Klassiska valet: Seamaster cal. 320/321

Annars:
Tissot/Meylan Chrono med Lemania 2310, vintage VC från 60-tal (akta dig för servicekostnaderna här).
10-40 000 ger dig ohyggligt många roliga val men de ovan är de första jag tänkte på. Personligen hade jag nog gått på en flightmaster.
 

Portofino

Panerai
I övrigt så är det bara att instämma i föregående talare där Seiko, Grand Seiko och Longines gör mycket klocka för pengarna. Det är kanske lite svårt att komma med förslag utan att veta mer om vad du är ute efter i form av estetik?
 

MLH

Cartier
Kul att höra! Tack för tipsen. bb58 stärker verkligen sin aktie, hittar knappt något negativt om den. Var det inte något problem med de äldre Seamaster Diver modellerna btw? Har för mig att jag hört något om att länken inte är bra eller liknande bland annat, kan vara ute och cykla här med dock.
Länken är väldigt bekväm men saknar mikrojustering. Sedan tror jag det var en del barnsjukdomar när de införde koaxialverken, kaliber 2500. Min var inne hos Omega en gång då gångreserven var för dålig. När det var fixat har den gått klanderfritt och mycket väl inom COSC-gränserna.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Hej @GustavE
Svaret på din fråga är såklart våra högst privata tyckanden. Det märks verkligen här på KS, detta fantastiska forum där ngn blir helt elektrisk av nån kvarts Casio från 90-talet medan en annan går igång på en A.Lange&Söhne för 19 miljoner :)
Jag har aldrig någonsin sålt någon av mina klockor, endast låtit en gå vidare i familjen.
Just nu har jag "bara" fyra klockor som jag inte skulle kunna rangordna som mest prisvärda.
Har lika stor glädje av alla och det är väl det som egentligen betyder något ;)
 

GustavE

Breitling
I övrigt så är det bara att instämma i föregående talare där Seiko, Grand Seiko och Longines gör mycket klocka för pengarna. Det är kanske lite svårt att komma med förslag utan att veta mer om vad du är ute efter i form av estetik?

Precis så är det ju, har fått jättemånga bra förslag och håller på att grotta ner mig i alla som nämnts. Från början har jag uppskattat dykarklockorna estetiskt sett mest, främst bb58, Seamaster, aquis date osv, har dragit mest åt det hållet. Men har mer och mer börjat uppskatta andra modeller. Så jag håller med dig till 100%, det är svårt att komma med förslag, har lika svårt själv att lista ut vad som känns roligast :D Är därför ovärderligt med allt man får här av er på KS, öppnar upp för en hel del annat än vad som varit tänkt från början! (intygar mig själv att nästa inköp blir perfekt förevigt, kommer sluta med att jag betar av alla som nämnts)
 

GustavE

Breitling
Du blir nog nöjd oavsett. Tänk igenom vad du ska ha dem till först bara. Läs på lite vilka för och nackdelar som finns.

En Speedmaster skruvar man upp medan BB58 går på handledsrörelser. Vattentäthet och service kostnader skiljer sig säkert åt också även om det kan ligga väl framåt i tiden.

Speedmastern är en ikon och lär förbli det även i framtiden. Den är förevigat förknippad med månfärderna på samma sätt som Submarinern är förknippad med tidiga filmerna med James Bond.

Tudor BB58 påminner i högre utsträckning än en modern Submariner om de tidiga Submariners.

Valet för min del hade varit huruvida man ska köpa en BB58 eller en 5 serie Submariner. Där blir det ett svårare val. Nu har jag sett att även dessa Submariners har blivit dyra. Ett tag låg de länge på ca 60’.

En BB58 känns allt mer som ett bra köp där den ligger idag. Tycker även att Speedmastern är ett allt mer intressant köp.

Det är sant det du säger, ska ha det i åtanke! Känns som att en allroundklocka är något jag förmodligen skulle bli mest nöjd med i längden. Enda minuset med speedyn i min mening är att jag läst att den ska vara lite opålitlig med avseende vattentätheten, har dock svårt att se att de nya modellerna dras med det problemet. Gillar bb58:an starkt, inte minst efter allt jag fått höra här. Håller helt med, har svårt att hitta argument mot bb58 faktiskt! Tack!
 

GustavE

Breitling
Hej @GustavE
Svaret på din fråga är såklart våra högst privata tyckanden. Det märks verkligen här på KS, detta fantastiska forum där ngn blir helt elektrisk av nån kvarts Casio från 90-talet medan en annan går igång på en A.Lange&Söhne för 19 miljoner :)
Jag har aldrig någonsin sålt någon av mina klockor, endast låtit en gå vidare i familjen.
Just nu har jag "bara" fyra klockor som jag inte skulle kunna rangordna som mest prisvärda.
Har lika stor glädje av alla och det är väl det som egentligen betyder något ;)

Ja men precis, det som är det härliga! :) Det är det jag siktar mot, ha några stycken som på olika sätt är perfekta i min mening, detta lättare sagt än gjort dock. Siktar mot att befinna mig i din sits klockmässigt! :) Tack!
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Det är sant det du säger, ska ha det i åtanke! Känns som att en allroundklocka är något jag förmodligen skulle bli mest nöjd med i längden. Enda minuset med speedyn i min mening är att jag läst att den ska vara lite opålitlig med avseende vattentätheten, har dock svårt att se att de nya modellerna dras med det problemet. Gillar bb58:an starkt, inte minst efter allt jag fått höra här. Håller helt med, har svårt att hitta argument mot bb58 faktiskt! Tack!
BB58:an är faktiskt anledningen till att jag började hänga här för att läsa lite om den men insåg att det var lite larvigt att jag skulle behöva skriva upp mig på en väntelista för att få köpa en, annat var det 1987 då jag fick rabatt hos Nymans på en Rolex GMT, japp den finns kvar i familjen.
Uppskattar mina två Sinn, en från -10 och en nyinköpt för en månad sedan.
Sinn har en historia som jag och andra gillar.
Tycker de är prisvärda.
857 ligger runt 22-23 med länken.
Tegimenterat stål.
Ett klart alternativ om du vill ha en allround klocka.
A668A661-4B2E-4203-8F21-44BB7E521578.jpeg
 

Portofino

Panerai
Precis så är det ju, har fått jättemånga bra förslag och håller på att grotta ner mig i alla som nämnts. Från början har jag uppskattat dykarklockorna estetiskt sett mest, främst bb58, Seamaster, aquis date osv, har dragit mest åt det hållet. Men har mer och mer börjat uppskatta andra modeller. Så jag håller med dig till 100%, det är svårt att komma med förslag, har lika svårt själv att lista ut vad som känns roligast :D Är därför ovärderligt med allt man får här av er på KS, öppnar upp för en hel del annat än vad som varit tänkt från början! (intygar mig själv att nästa inköp blir perfekt förevigt, kommer sluta med att jag betar av alla som nämnts)
Du kommer säkert få lika många alternativ som svar i tråden. Jag kan bara rekommendera att du tar dig till en butik och börjar prova. Med risk för att allt ställs på ända...
 
Det är sant det du säger, ska ha det i åtanke! Känns som att en allroundklocka är något jag förmodligen skulle bli mest nöjd med i längden. Enda minuset med speedyn i min mening är att jag läst att den ska vara lite opålitlig med avseende vattentätheten, har dock svårt att se att de nya modellerna dras med det problemet. Gillar bb58:an starkt, inte minst efter allt jag fått höra här. Håller helt med, har svårt att hitta argument mot bb58 faktiskt! Tack!

De som äger en Speedmaster kan säkert yttra sig hur de använt dem och dela med sig av sina erfarenheter. Normalt vardagsbruk inkl simtur i havet etc lär den säkert klara av så länge alla packningar är täta. Den känsliga biten lär ju vara push knapparna. Det är väl den avvägningen Omega gjorde för att klockan skulle vara enkel och smidig att använda. Man köper kanske inte en Omega Speedmaster om man avser använda den i havet direkt.

BB58 är en dykarmodell så vattentäthet är nog inget man behöver bekymra sig om så länge packningarna är täta.

Ta och se om du inte kan testa de klockorna du är intresserad av i verkligheten. Tror du snabbt får en uppfattning om vad du skulle trivas med.

BB58:an är faktiskt anledningen till att jag började hänga här för att läsa lite om den men insåg att det var lite larvigt att jag skulle behöva skriva upp mig på en väntelista för att få köpa en, annat var det 1987 då jag fick rabatt hos Nymans på en Rolex GMT, japp den finns kvar i familjen.
Uppskattar mina två Sinn, en från -10 och en nyinköpt för en månad sedan.
Sinn har en historia som jag och andra gillar.
Tycker de är prisvärda.
857 ligger runt 22-23 med länken.
Tegimenterat stål.
Ett klart alternativ om du vill ha en allround klocka.
A668A661-4B2E-4203-8F21-44BB7E521578.jpeg

När BB58 släpptes försvann de ur butikerna så fort de kom in så man fick anmäla sitt intresse. Fortfarande verkar det vara så att de går åt. En populär klocka. Tror dock inte att det är som med Rolex. Den hysterin existerar inte där. Vill man ha en kan man nog utan problem anmäla sitt intresse eller vänta tills marknaden blir mättad. Då bör det nog finnas klockor i butikerna igen.
 
Topp